XC i Åre och omgivningar

CykelPer

Medlem
XC i Åre och omgivningar
Hello,

I slutet av sommaren bär det av till Åre för en veckas cykling. Tänkte hyra DH ett par dagar. Resten av tiden har vi för avsikt att cykla XC. Min fråga är helt enkelt om det finns någon bra XC-cykling i Åre? Förmodar det men vore ändå skönt att få det bekräftat... Tips på trevliga turer mottages tacksamt.

/Per

XC i Åre och omgivningar
kolla med egil här på happy. han har rätt bra koll på vad som finns skulle jag tro :)

ska väl även finnas lite ridereports här på happy från årecykling på platten vad jag vet

XC i Åre och omgivningar
Kör ju inget XC själv längre då knäna inte tillåter det.
Men nog fins det fin XCåka även om den mesta jag vetom är rätt stökig och på sinaställen väldans blöt så bra att åka så sent det går så stigarna torkatupp efter lappmöglet.
Mkt beror på hur långt och anvancerat du vill åka? Fina några väldigt fina slingor utåt vålådalen men diot är det ju en bit att åka likaså fins det några mkt fina hajkingturer som kan ses som fin utförsXC lr nått skojj e de ialf.
Men altl är skrivet rätt mkt om här på forumet så bara att söka ;)
Kan svara på närmare frågor när jag vaknat..

XC i Åre och omgivningar
Den där bruksvägen på norska sidan är skoj, vad jag minns. Den med en jääättelång asfalts backe och sen en riktigt skön slinga på 2 mil, mest nerför. Kommer inte ihåg vad den heter. Men den är värd att kolla upp.
/J

XC i Åre och omgivningar
Du syftar på gamla Skalstugevägen, klart trevlig slinga ja dock brukar jag köra den med två bilar så manslipper den eländiga asfalten uppför...
En bil lämnar man i norge där stigen kommerfam srax efter insvattnet kommer tyvärr int eihåg vad byn heter, vär tbx i svea igen så ställer man nästa bil där du har en liten P och en skylt med gamla vägen på. ligger strax efter skalstugan på vänster sida om du kommer från åre.
Ingen avancerad stig utna nått man kan ta med sin morsa på utan problem det är en gamal väg med många fina stenbroar och byggda vägramper, ca 10km det mesta nedförs, där fins en fin liten fäbod på norska sidan med en perfekt liten badsjö vid.

slängerin lite GoogleEarth kordinater. 63.580506° 12.268564° , 63.664683° 12.055491°

Senast redigerad av en moderator:
XC i Åre och omgivningar
Jämtlandstriangeln. Storulvån-blåhammaren-sylarna-storulvån. En hel del klättring men mycket god belöning i form av utförslöpor. Samma tur tar 2-3 dar att vandra, med cykel gör du den på en dag om du vill. Mat finns att köpa på alla fjällstationerna så man behöver inte släpa så mycket, vatten finns överallt på fjället. Ta det försiktigt när du möter folk så blir det inga sura miner.

XC i Åre och omgivningar
Där Åsarna ska anordna långlopp i sommar borde ju finnas bra stigar också tror jag. Men vet inte var det är eller hur det ser ut än.

XC i Åre och omgivningar
björnenområdet och österut har en del sjyssta stigar uppblandat med grusvägar
Jag brukar köra en slinga som går till järpen och tillbaks när jag vill ta i rejält
Knepigt att hitta alla stigar om man inte varit där tidigare dock men det går ju alltid att hålla sig på grusvägarna
Sen går det ju att testa åec slingan(som kan vara ganska sumpig om det regnat mycket)

XC i Åre och omgivningar
Far ut till Vålådalen. Tar inte så lång tid med bil dit ut. Finns riktigt många otroligt fina stigar. Dessutom har dom några papper på fjällstationen med tips på lämpliga cykelturer samt ungefärlig tid osv. Riktigt fint ställe. Slänger upp ett par bilder därifrån som är från förra året och året innan dess då jag varit där och trampat.

are12.JPG

are13.JPG

are14.JPG

are15.JPG

are06029.JPG

are06030.JPG

are06034.JPG

Om du vill ha fler bilder finns det säkert på min burk.

XC i Åre och omgivningar
Yps skrev:
-------------------------------------------------------
> Bär av till Åre i helgen, blir en tur från
> Skalstugan till Norge om allt går vägen.
>
> /Magnus

Jag ska upp till Åre i helgen också. När tänkte du köra den turen?

XC i Åre och omgivningar
Skalstugan är egentligen en familjetur och inget riktigt för oss XC-svettos...
Passa på att köra HÅEC-banan som kommer att vara snitslad inför tävlingen i helgen!

Edit: Missuppfatta mig inte - Skalstugevägen är en jättefin utflykt, men just bara det.

Senast redigerad av en moderator:
XC i Åre och omgivningar
Jag kör nog Skalstugan på fredag med ej XC-svetto farsa som en familjetur :)
Men är det någon som ska köra någon XC-tur på lördagen runt Storlien/Åre så kanske jag är på.

/Magnus

XC i Åre och omgivningar
Jag kör nog HÅEC-banan på söndag. Ska köra hela tävlingen nästa år, så det blir perfekt att kolla in cykeldelen.

XC i Åre och omgivningar
Vart går HÅEC-banan ? Är den snitslad på lördag också?
Vilken tid kör du den på söndagen ? Kanske kan hänga på om det är på förmiddagen.

/Magnus

XC i Åre och omgivningar
Rickard: GPSen och EOSen är med upp :) När drar ni upp? Tänkte åka upp någon vecka senare i augusti/september.

/Magnus

XC i Åre och omgivningar
Vi har inte spikat datum än, det beror på hur vädret är fram tills dess. Vi skall toura lite innan. Det blir dock senast sista veckan i juli. Jag drar iväg ett PM när vi har konvergerat mot ett datum. =)

XC i Åre och omgivningar
rooth skrev:
> Jag kör nog HÅEC-banan på söndag. Ska köra
> hela tävlingen nästa år, så det blir perfekt
> att kolla in cykeldelen.

Några som ska köra HÅEC i år?

XC i Åre och omgivningar
jompa skrev:
> Greningen i duved riktigt bra, kolla duveds
> semesterby hemsida där finns lite fler tips

Jag bumpade mest för att se om någon ska köra HÅEC. Ny cykelsträcka spikad i år.

XC i Åre och omgivningar
Jomper..Den går att gå mycket fortare än så, jag har gått den på 24h helt frivilligt. Sov en natt på sylarnas fjällstation, sen gick vi via blåhammaren tillbaka om jag minns rätt, många år sen.

XC i Åre och omgivningar
Någon som vet om det går att cykla den sträckning som skidloppet Åreskutan runt hade?
Dvs från Ullådalen, längst kanten på skuten via Bjelkes gruvor och till Åre Björnen?

/Tomas

XC i Åre och omgivningar
Jag har hojat från Ullådalen till Bjälkes gruvor flera gånger i början av 90-talet och det är en fin sträckning, kan vara lite blöt innan Bjälke dock. Sen har vi alltid kört ner "grusvägen" till Huså eftersom sträckningen därifrån var klassad som ocykelbar av vår guide då. Från Huså blir det vanliga grusvägen med helvetesbacken tillbaka mot Björnen. Man kan köra in på en traktorväg till vänster uppe på toppen och den leder ner förbi en liten sjö och gammal gruva som jag inte kommer ihåg namnet på, bort till Björnen. Har dock för mig att de som har området inte gillar cyklister men vet inte varifrån jag hört det. Från Björnen gick det fina stigar förbi Totthumeln och man kom ner till Åre bakom Sjukhuset. Det var en kalastur om det inte var för blött, ca 4 mil totalt.

Tillbaka
Topp