XC Lite 25 från XXL, byta gaffel?

Hej!

Min fru gillade den lila färgen på XC Lite 25 från XXL och jag har goda erfarenheter från White-cyklarna. Så det blev ett spontanköp av en sån och hon älskar den så här långt men jag är skeptisk till fjädern (en SR Suntour XCM32 NLO 100 mm). Den är alldeles för hård för hennes vikt och känns allmänt budget. Jag funderar på att byta till en luftgaffel av enklare modell. Om hon får upp intresset för MTB så får det bli en dyrare cykel framåt men detta får vara en bra instegsmodell. Osäker på hur jag vet vilken gaffel som passar dock? Skulle tacksamt ta emot tips på relativt billiga gafflar med luft som passar på cykeln och hennes vikt (60kg).

Den mjukare fjädern heter Feb815-20 enligt SR Suntour.
Och söker du på bara reserv nummret så får du upp fler valmöjligheter till handel.

Jag köpte en fjäder till min sambos cykel men den verkade snarast vara anpassad för små barn. Kanske var det inte rätt fjäder.

Bike discount säljer luftfjädrad Radion 32 för typ 50 euro. Under tusenlappen iallafall. Jag köpte en sån för några månader sen men hittade sen en Reba för 600 kr.
(ovan gaffel finns inte kvar)

Det är ju rätt segt att inte kunna ställa in rebound eller fjädermotstånd.

Om du kikar på Bike Discount eller kanske bike24 så finns det kanske nått billigt. Mycket viktigt är dock att kontrollera för vilken typ av nav (hjul) som gaffeln är byggd för, så det inte blir oväntat dyrt.

Finns en 15x100 Reba på forumet för 600 kr men med "stort servicebehov". Samma säljare har även ett fint (lätt) hjul.
Billiga framgafflar dyker upp ibland, man för vara snabb. :).

Det är lite klurigt att uppgradera dessa budget cyklar. Det springer snabbt iväg kostnadsmässigt och ofta till mycket liten nytta då ägaren kanske har lika kul oavsett.
Överlag är det nog en kompetent cykel som duger utmärkt till all form av pensionärsäventyr (grusvägar etc, nån enklare avstickare på stig) som inte handlar om att krossa den lokala XCO-slingan. Bromsarna t ex är ju enklast möjliga från Shimano men de fungerar utmärkt för att få stopp på de flesta "glada cyklister".
Men jag skulle inte tveka på ca 1500 kr för en ny framgaffel med tillhörande hjul samt tubeless fram och bak.

Senast ändrad:
Det är en svår prisklass att uppgradera utan att det springer iväg. Och man bör förstå att det som passar på den här cykeln inte passar på en riktig/finare mtb.

Hittar ingen reba till salu men det ska vara rakt styrhuvud och sen behöver man ta reda på vad det är för nav så man vet att hjulet passar. Troligen 100mm qr.

Edit. Det finns från 200 euro på bike24 om det är 100mm qr.
Det rimliga är väl att testa mjukare fjäder om man klarar av att byta det.

Senast ändrad:
Ajuste. Nu ser jag det raka styrhuvudet. Då blir det svårare att uppgradera framgaffeln då de flesta framgafflar har koniskt styrrör.

Tillbaka
Topp