Xtr 9120 bromsar nyper dåligt…

Mickem02

Aktiv medlem
Har luftat och klotsar och skivor hyfsat nya, ändå tycker jag inte jag får den kraften i bromsarna jag är ute efter. Är det bromsarna som är så eller är det fel på mina?
Om jag jämför med sonens deore bromsar nyper dom betydligt bättre än mina.

// Micke

Du kanske har sintrade belägg och sonen organiska? Organiska har mkt högre initialt grepp men tål inte långa bromsningar lika bra. Felsök aldrig bromsar utan att först montera nya bromsbelägg är en erfarenhet jag tagit till mig.
9120 verkar vara 4kolvsok så bromskraft borde det definitivt finnas.

Senast ändrad:
Ja, sintrade belägg. Får prova byta och köra in dom ordentligt.
Bromsarna köptes begagnade och beläggen satt i vid köp. Kanske inte dessa körts in ordentligt?

Bränna har aldrig funkat för mig utan resulterat snarare i söndersmulade belägg, i synnerhet organiska

Min rengöringsrit - bromsrengöring, torka av, konstatera det är svart. Kör några gånger tills det är bara lite svart.
Sandpappra beläggen, bromsrengöring, torka av. När det är "lite svart" bara kvar på vitt torkpapper, kemisk ren bensin, torka av, på med mer, torka av tills beläggen är ljusa och fina igen och ingen smuts syns på vitt papper.

Skivor rengörs med IPA, kemisk ren bensin eller dylikt och samma där, när du torkar ska det vara fortsatt vitt på pappret.
SEN återmonterar du och bromsar in skivor och belägg.

Brukar krävas 15-20 inbromsningar från hög fart med precis så hög kraft att du inte låser hjulet.

Jag har bränt massor, även organiska. Vad jag själv tycker bränner jag på rätt bra men "rätt bra" utan att mäta skiljer kanske från person till person. Det är i alla fall en biltema minbrännare.
Det är också enbart shimano

Så jag vet inte vad som skiljer men med rätt förutsättningar så går det att bränna med 0% förlust.

Visst, det är en majoritet metall jag bränt.

Senast ändrad:
Småläckande bromsok?
Har bytt fyra 8120-ok på 2 cyklar. Samtliga höll inte tätt så små mängder olja kontaminerade belägg och skivor.
Detta hjälpte efter försök med bränningar, IPA, brääkleen, wodoo och svordomar.

Felsökning Shimano bromsar:
1. Köp nya ok och rengör skivan
2. Bromsa in ordentligt och njut av bettet
3. Bettet försvinner, gå tillbaka till 1

Ja, jag raljerar lite

Småläckande bromsok?
Har bytt fyra 8120-ok på 2 cyklar. Samtliga höll inte tätt så små mängder olja kontaminerade belägg och skivor.
Detta hjälpte efter försök med bränningar, IPA, brääkleen, wodoo och svordomar.
Måste varit en dålig batch då 8120 är typ världens bästa bromsar :) Mycket bättre än tex 9120. Inte komit ut olja när du har luftat då?

M9120 tar bra men har lite problem med annat (när dom fungerar som dom ska), därför väljer jag xt-bromsar. Byter belägg ibland sen cyklar jag :)

Felsökning Shimano bromsar:
1. Köp nya ok och rengör skivan
2. Bromsa in ordentligt och njut av bettet
3. Bettet försvinner, gå tillbaka till 1

Ja, jag raljerar lite
Eller cykla mer bara.

Min DH har noll bromsverkan varje år när jag tar fram den efter vintern.Två åk senare är det löst och fungerar bra över sommaren. Har vart så nåra år nu, bromsarna är sex-sju år gamla eller nåt.

Jag har också i princip 100 % hitrate på att bränna belägg med gaslåga.

Tillbaka
Topp