XXL öppnar flaggskeppsbutik i Stockholm city

Går de +- 0 på city--butiken så ska de nog vara nöjda.

Min första tanke var att försäljning i de andra XXL-butikerna runt omkring kommer att påverkas negativt. Men sen kom jag att tänka på att de alltid frågar efter mitt postnummer när jag handlar i Täby-butiken. De har alltså koll på var dagens köparna bor någonstans och har säkert insett att de missar många av city-människorna som det ser ut idag.

Vad är det för fel på Bromma? Där finns det ju andra skojiga butiker åsså kan man spotta på flygplan medans man väntar på att de andra ska bli klara. Men det gäller väl att exponera varumärket? Precis som om det inte redan är ganska välkänt.

Åt helvete för långt och jobbigt att ta sig till Bromma, bättre då med Kungens kurva men det är också rätt långt. Det vore roligt att ha en i närområdet så att det inte blir så stort projekt varje gång jag ska dit.

Det kommer säkert att lyckas trots höga hyror.
Låga priser på premiummärken i city kommer inte att vara totalmisslyckat iallafall.
Man kommer ha en helt annan försäljning än i förortsbutikerna med tryck under lunchtid på vardagar då stressade småbarnsföräldrar med arbetsplats i innerstan vill köpa Reima/Didriksonkläder till ungarna för en billig peng och därmed slippa shoppa på helgen.
Iallafall jag ;)

Decathlon satsar ju hårt med nya butiker både i kungens kurva och barkaby.
Tanken är nog att konkurrensen blir mindre i stan.

Decathlon blir nog kortlivade i Sverige. Förra året uppgick omsättningen till 49 miljoner kronor och förlusten landade på 26,8 miljoner kronor. Trist lokal, trist utbud.

adrianm skrev:
-------------------------------------------------------
> Decathlon satsar ju hårt med nya butiker både i
> kungens kurva och barkaby.
> Tanken är nog att konkurrensen blir mindre i
> stan.

Jag har en känsla av att XXL bryr sig föga om vad Decathlon gör. Det är inte samma kundgrupp riktigt. XXL riktar sig till dom som jagar premiumfabrikat till låga priser, Decathlon riktar sig till dom som inte bryr sig om fabrikatet och kvalite i samma utsträckning, dom ska liksom bara ha en fleecetröja till minsta möjliga kostnad.

Mr Orange skrev:
> Decathlon blir nog kortlivade i Sverige. Förra
> året uppgick omsättningen till 49 miljoner
> kronor och förlusten landade på 26,8 miljoner
> kronor. Trist lokal, trist utbud.

Kombinerat med taskig MF och ännu taskigare websida.

Nu är det iofs inte Svenne Banan som är det vanligaste klientelet i en Decathlon-butik...

Senast ändrad:
Mr Orange skrev:
> Decathlon blir nog kortlivade i Sverige. Förra
> året uppgick omsättningen till 49 miljoner
> kronor och förlusten landade på 26,8 miljoner
> kronor. Trist lokal, trist utbud.

Till skillnad mot XXL som alltid varit en vinstmaskin? Första 18 månaderna omsatte de 130 miljoner med en förlust på 24.

Kan dock nästan inget om decathlons utbud eller kunder. Deras billiga racer fick bra recensioner (som nybörjarcykel) så jag åkte dit och köpte en.
Tråkig butik och nästan obefintlig webbsida lär dock inte vara något framgångskoncept.

En fransk kompis säger att varorna var bättre och billigare förr (men så är det väl alltid :-) )

Jag har handlat en hel del på Decathlon,och de kan ha rätt bra utbud oxå. Det enda jag köpt som är deras egna märke (och som jag varit väldigt nöjd med) är först och främst MTBn, sen träningskläder..
I övrigt har jag köpt en hel del löparskor av kända märken så de har annat oxå!

Men sen håller jag med om allt annat, värdelös sida, butik och marknadsföring. Plus att vi i Sverige av någon jävla idiot-anledning betalar mer för alla produkter än var resten av europa gör. (kolla decs. uk hemsida)

XXL är ändå min absoluta favoritbutik! Det går inte att gå in varken på hemsidan eller i butik utan att handla något.

Decathlon bygger sin lönsamhet på egna märken.
Svenne Banan vill ha kända varumärken.
= Decathlon bygger nya butiker => mer förlust => KK i Sverige inom ett par år när ägarna inser att deras koncept inte fungerar uppe i norr.

Finns det något land som generellt sett är med märkesfixerade än Sverige? Norge?

Nu vet jag inte om jag skulle säga att XXL säljer premiummärken till budgetpris. Möjligen vanliga friluftsmärkens basmodeller till lite lägre pris än Naturkompaniet. Visst, de har en del kampanjer och sånt som gör att man kan göra klipp, men deras standardpriser ligger inte vansinnigt långt under t.ex. Addnature.

Sen har de sällan toppserierna från de vanliga tillverkarna som Haglöfs, The North Face osv, de flesta märken säljer inte dessa serier till XXL eftersom de inte vill bli förknippade med lågprisbutiker.

Jämför t.ex. Haglöfs utbud på Naturkompaniet/Addnature/Alewalds med det på XXL. Det är inte samma serier.

Och de riktiga toppmärkena hittar du inte på XXL.

Med det sagt har jag inget emot XXL, och handlar där själv, men det är fortfarande en skillnad mot vad andra butiker erbjuder. Iaf vad gäller kläder och en del utrustning.

Putte-- skrev:

> Plus att vi i
> Sverige av någon jävla idiot-anledning betalar
> mer för alla produkter än var resten av europa
> gör. (kolla decs. uk hemsida)
>
Javisst är det en märklig affärsmodell att vi ska betala mer för samma vara än vad någon annan i hela Europa gör? Och ganska mkt mer dessutom. Är det nån slags Robin Hood skatt? Än så länge nöjd med mtb:n jag köpte, men blir nog inga fler cyklar därifrån.

Kollade in XXL:s utbud på längdskidor förta veckan. Låt vara att det inte är säsong, men det var i stort sett bara instegsmodeller.

Och det är väl nästan samma lika på cykelsidan, även om det är lättare att förstå med tanke på vad det kostar när man tar sig upp lite i kvalitet på cyklar.

Jag tycker att det är en bra butik och det går verkligen att fynda där ibland. Men håller nog med de som säger att det inte finns något permanent premiumutbud där.

Och beträffande Decathlons priser. Varför skulle de inte vara dyrare här än i andra EU-länder, när allt annat är det?

Chitwood skrev:
> Och beträffande Decathlons priser. Varför skulle
> de inte vara dyrare här än i andra EU-länder,
> när allt annat är det?

Exakt. De anpassar sig väl till rådande konkurrenssituation och kostnadsläge etc. Vad det kostar i kedjans butiker i något annat land är en helt annan sak.

PinHead skrev:
> Decathlon bygger sin lönsamhet på egna märken.
> Svenne Banan vill ha kända varumärken.
> = Decathlon bygger nya butiker => mer förlust =>
> KK i Sverige inom ett par år när ägarna inser
> att deras koncept inte fungerar uppe i norr.

Say what?
Jag tycker att var och varannan människa, både barn och vuxna, går runt i Everest, Warp och SOC, Stadiums egna icke-märken, både till vardags och när det ska sportas. Jag bor å andra sidan inte i Stockholm :)

/Johan

Är det bara jag som tycker att "kvalitét" idag handlar mer om design och funktion snarare än slitstyrka och hållbarhet. Förr när man köpte en premiumprodukt kunde den hålla 10-tals år. Idag får man vara glad om våra snygga, dyra, med kvalitétslogga försedda funktionsplagg/löparskor/etc. håller mer än ett par år.

Dä va bättre förr...
Thomas

Poopzilla skrev:
> Är det bara jag som tycker att "kvalitét" idag
> handlar mer om design och funktion snarare än
> slitstyrka och hållbarhet. Förr när man köpte
> en premiumprodukt kunde den hålla 10-tals år.
> Idag får man vara glad om våra snygga, dyra, med
> kvalitétslogga försedda
> funktionsplagg/löparskor/etc. håller mer än ett
> par år.
>
> Dä va bättre förr...
> Thomas
Hållbar skit är enkelt att tillverka, men det kommer att väga bly. Ingen idé att göra tunga löparskor som håller i 10år och som tappar funktion/dämpning efter 1år.
Funktion, låg vikt och acceptabel hållbarhet duger.

jonja skrev:
> Putte-- skrev:
>
> > Plus att vi i
> > Sverige av någon jävla idiot-anledning
> betalar
> > mer för alla produkter än var resten av
> europa
> > gör. (kolla decs. uk hemsida)
> >
> Javisst är det en märklig affärsmodell att vi
> ska betala mer för samma vara än vad någon
> annan i hela Europa gör? Och ganska mkt mer
> dessutom. Är det nån slags Robin Hood skatt? Än
> så länge nöjd med mtb:n jag köpte, men blir
> nog inga fler cyklar därifrån.

Det kallas för moms och är demokratiskt (indirekt) framröstat.

Sen har vi högre löner och högre transportkostnader i gemen, vilket hamnar på priset.

Stuvstaix skrev:
> Hållbar skit är enkelt att tillverka, men det
> kommer att väga bly. Ingen idé att göra tunga
> löparskor som håller i 10år och som tappar
> funktion/dämpning efter 1år.
> Funktion, låg vikt och acceptabel hållbarhet
> duger.

Kanske var just löparskor, som har något av ett bäst före datum, ett dåligt exempel. Tänk vandringskängor istället då. Jag har grejor som jag köpte på 90-talet som med den tidens teknologi och pris var cutting edge och som fortfarande håller idag. Tror inte jag kommer kunna säga samma sak om det jag köper idag om en tio år, och det beror nog mer på att saker inte tillverkas för att hålla så länge längre och att vi som konsumenter har accepterat att det är så.

Thomas

Poopzilla skrev:
> Tänk
> vandringskängor istället då. Jag har grejor som
> jag köpte på 90-talet som med den tidens
> teknologi och pris var cutting edge och som
> fortfarande håller idag. Tror inte jag kommer
> kunna säga samma sak om det jag köper idag om en
> tio år, och det beror nog mer på att saker inte
> tillverkas för att hålla så länge längre och
> att vi som konsumenter har accepterat att det är
> så.
>
> Thomas
>
Pfff. Dagens friluftsmänniskor orkar inte vandra långt med tunga rågummisulor. Det ska vara lättvikt och kolfiber. Nanofiber i fältkåsan liksom. Struntsamma om det inte håller länge, det viktiga är att det är dyyrt.

De skriver detta på sin facebook:
"SNART ÖPPNAR VI PÅ HAMNGATAN I STOCKHOLM CITY!

Anmäl dig på evenemanget för att DU först ska få veta när vi öppnar. Få se sneak peeks på öppningserbjudandena med mera :-)

DELA eventet med alla dina vänner, familj och bekanta!

XXL är sportkedjan som expanderar snabbast i hela Norden och vi har öppnat fjorton gigantiska varuhus i Sverige. Snart öppnar vi vårt femtonde varuhus i Sverige, denna gång på Hamngatan i Stockholm City.
Hos XXL får du ett sportkoncept som skiljer sig från andra och bjuder på helt nya upplevelser.

Vår affärside är enkel: Stort urval, kända varumärken och Xtra Xtra Låga priser.

Trevlig dag så ses vi snart i Stockholm :-)

Med vänliga hälsningar
XXL sport och vildmark"

Tillbaka
Topp