XXL White, skräp eller prisvärt?

speffy

Aktiv medlem
Har varit på jakt efter en ny racer men som alla vet är det mesta slutsålt redan.
Vad jag letat efter är en cykel med kolfiberram, skivbromsar och di2.
Såg idag att XXL annonsera deras egna märke White och den uppfyller alla de krav jag har men hur pass bra är deras egna cyklar?
Spontant känns den väldigt prisvärd jämfört med de större tillverkarna där man får lägga till en 20k för samma komponenter.

Kvalitet verkar ok på de MTB jag känt på. Lite extra koll på geo och storlekar kanske är bra.
Lvg har jag ingen aning men det är väl samma gubbe som svetsar

Kvalitet verkar ok på de MTB jag känt på. Lite extra koll på geo och storlekar kanske är bra.
Lvg har jag ingen aning men det är väl samma gubbe som svetsar
Svetsad CF cykel är något nytt!

Angående cykeln så ser den väl inte jättekonstig ut. Tung var den, men med lite tur sitter det i hjulen så att det går banta ner den till rimlig vikt.

Ja tyngden var de enda jag reagerade lite på men precis som du säger så tänker jag att hjulen troligtvis kommer vara de första som uppgraderas och då borde man få ner vikten en del. Komponenterna ser bra ut så det är mer hur ramen är.
White är ju inte det coolaste märket men är det mer eller mindre samma som Trek, Specialized eller något annat av de större tillverkarna så borde det ändå kännas ok om man kan spara in 20k som kan läggas på hjul tex.

Ja tyngden var de enda jag reagerade lite på men precis som du säger så tänker jag att hjulen troligtvis kommer vara de första som uppgraderas och då borde man få ner vikten en del. Komponenterna ser bra ut så det är mer hur ramen är.
White är ju inte det coolaste märket men är det mer eller mindre samma som Trek, Specialized eller något annat av de större tillverkarna så borde det ändå kännas ok om man kan spara in 20k som kan läggas på hjul tex.
Jag tror att det är en vettig cykel. White är väl inte coolast, men tror att de är rimligt duktiga cykelbyggare.

Det går ju inte att påstå annat än att du får en hel del för pengarna. Tror som föregående att det är ett vettigt köp och att du får många bra mil med den.

Troligen är det en OEM-tillverkad modell. Det är inte ovanligt att stora handlare köper in sådana ramar/cyklar och säljer under sitt eget namn.
Cykelcity har åtminstone tidigare sålt OEM-tillverkade ramar, även i kolfiber, med sitt eget namn på (Columbus).
Passar Whitecykeln så kan det säkert vara ett bra köp.

Jag postar väl det obligatoriska tråkinlägget. Om man inte tänker meka allt själv på cykeln så kan det vara värt att köpa i en bra cykelbutik för att få cykeln rätt inställd, eventuell rabatt på framtida service med mera. Mina erfarenheter av XXL på den fronten är ganska dåliga.

För vad det är värt: jag köpte deras Sora-utrustade (!) Kolfiberversion för 7000kr för 5-6 år sen. Bytte alla grejer (sålde allt utom hjulen som nu går på en pendlare) mot vettiga grejer. Ram och gaffel rullar fortfarande. Ramen är riktigt lätt, indragna vajrar (vilket egentligen är kasst på en pendlare) och gängat vevlager. Har gått flera tusen mil. Har till och med tävlat på den med bra hjul och det gick utmärkt. Helt utan bekymmer. Antagligen mitt bästa cykelköp någonsin om man räknar någon slags prestanda per krona.
köp om geometrin passar säger jag.

För några år sedan hade jag en White mtb med alu-ram. Enligt dekalen på ramen var den tillverkad av Kinesis.
Jag skulle utan tvekan även i dagsläget kika på White om jag var ute efter något prisvärt att cykla på.

Tack för alla svar.
Ser nu när jag jämför geometrin att stack känns en aning kort på 54 så hade behövt 56 vilket inte finns i lager så det gör det lätt och jakten går vidare :)

Lite förvirrande med storlekarna. På välja storlek står det M/50, L/54 men i tabellen heter dom M/54 och L56. Är M lika med M så att säga?

Jag är fortfarande på min första MTB. White xc290 PRO. Deras instegsvariant för 10000kr men ofta nedsatt till åtta. Lite barnsjukdomar, och såklart inte i klass med min Bianchi-racer för 20 papp i kolfiber (om man nu skall försöka jämföra). Men ändå jävligt nöjd. Fått många mil och mycket cykelglädje för åtta papp.

Jag postar väl det obligatoriska tråkinlägget. Om man inte tänker meka allt själv på cykeln så kan det vara värt att köpa i en bra cykelbutik för att få cykeln rätt inställd, eventuell rabatt på framtida service med mera. Mina erfarenheter av XXL på den fronten är ganska dåliga.
Exakt. Någon hantverksstolthet i verkstaden, har jag aldrig sett i den kedjan, men det lär väl finnas undantag. Själv undviker jag XXL.

Jag har en White GX Pro 2018, väldigt nöjd med pris/prestanda men även där var storlekarna väldigt konstiga. Min är en L (största storleken), jag är 190cm men fick ändå byta till kortare styrstam.. Tror dock de senare årgångarna varit mer "korrekta". Dock värt att provsitta (helst ..cykla) innan köp alltså.

Prisvärt skräp skulle jag säga, i alla fall dom lägre modellerna. Har deras 1x grusräser jag är väldigt glad för, men det är väll bara en generisk kinaram målad i deras färger och ett gäng ok komponenter på.

Vet någon om Whites lvg-cyklar är lika stora som GX-serien, dvs väldigt stora? Har en polare som är strax över 2 meter och kör XXL på sin Top Fuel, funderar isf på att tipsa honom om denna som finns kvar lite här och där i varuhus trots påståenden om motsatsen.

Kan inte svara på din fråga, men nyansera den lite. GX-serien ändrade geometri from 2022 års modell, vilket tydligt framgick av modellbeskrivningen. Sen dess är den helt normal i storleken. Mao olyckligt att använda den som referensram.

Tillbaka
Topp