Xyz-saft bygger pannlampa

xyz-saft

Aktiv medlem
Halloj!

Jag har under hösten/vintern gett mig på att smäcka ihop en pannlampa som matchar mitt tidigare styrlampsbygge. Min vana trogen så blir jag klar ungefär lagom till det att lampan inte behövs. Här kommer i alla fall lite specar och bilder från byggets gång.

LED: 2st XM-L U2
Optik: Gaggione LLC01 Narrow
Reflektor: Modifierad Regina
Drivare: Taskled LFlex V2

För tillfället är drivaren ställd på 3A som max. Då blir lampan varm väldigt snabbt. Kommer troligtvis att ställa ner den till 2,5A som max. Närmare 3000 lumen (tillsammans med styrlampan) är en hel del.

Men över till bilderna:

p4pb7870541.jpg

En första fräsning avklarad. Enkrona med för storleksjämförelse.

p4pb7870543.jpg

p4pb7870549.jpg

p4pb7870553.jpg

Mer fräsning avklarad. Huset helt klart. Resultatet blev inte helt bra, då det inte gick att köra allt från ena hållet.

p4pb7870556.jpg

Det som inte får hända när man gängar hände. Tappen gick av i ett av hålen.

p4pb7870560.jpg

Lödning av drivaren påbörjad. Det gällde att göra allt i rätt ordning.

p4pb7870573.jpg

Pilligt värre var det att få allt på rätt plats.

p4pb7870593.jpg

Kyllim påsmetat och dioderna fastsatta och lödda. Här ses också sviterna av uttagandet av den avbrutna gängtappen.

p4pb7870597.jpg

Jo men visst fungerar den trots allt!

p4pb7870605.jpg

Trång var det som sagt. Men väl igenskruvat så är det ju inga problem. Som man ser i alla fall.

p4pb7870617.jpg

Framsida frästes ut.

p4pb7870625.jpg

Provmontering med utfräst plastbit monterad. Passar fint.

p4pb7870634.jpg

Fronten monterad på riktigt med optik och reflektor på plats. Båda modifierade för att passa.

p4pb7870637.jpg

Och den lyser fortfarande. Det är helt otroligt!

p4pb7870647.jpg

En sista bild på den i helt färdigt skick bjuder jag på. Ska bara slängas ihop någon form av hjälmfäste till den så är den klar att använda. :)

Snyggt jobbat! Det måste vara kul att hålla på med sådant där när man har kunskapen och tiden till att göra det.

riktigt snyggt bygge!
Till nästa vinter blir det nog en dubbel xml för mig oxå, vill ha en med hel- och halvljus, där halvljuset (ena dioden) är riktat mer nedåt för att inte blända bilister. Nån som byggt en sådan?

skier skrev:
-------------------------------------------------------
> riktigt snyggt bygge!
+1

> Till nästa vinter blir det nog en dubbel xml för
> mig oxå, vill ha en med hel- och halvljus, där
> halvljuset (ena dioden) är riktat mer nedåt för
> att inte blända bilister. Nån som byggt en
> sådan?

Ännu bättre är en lampa med en reflektor som riktar ljuset mot vägen istf upp i luften,
typ som halvljuset på en bil.
Jag skrev om en sådan hembyggda lampa här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1528596/1835947#msg-1835947

/Håkan

Tack för alla trevliga kommentarer! Det är riktigt skoj att hålla på med. Tid eller kunskap har jag väl inte egentligen. Har skaffat mig det allt eftersom. Har fått mycket hjälp av en klasskompis med att lära mig köra fräs också.

Skier: Att rikta ena dioden neråt ser jag som en dålig lösning. Du vill hellre ha en reflektor eller liknande som kapar ljusbilden, precis som HåkanC skriver. Det är ju inte önskvärt att ha för mycket ljus precis vid framhjulet, då tappar man fjärrseendet. Dubbel XM-L är ju väldigt trevligt faktiskt. Det återstår dock att se om det kommer ut nått nytt roligt i diodväg till nästa säsong.

ev.randonörd: måla blir för pilligt. Däremot hade jag långtgående planer på att försöka eloxera den. Men det hade betytt att jag garanterat inte hade haft användning för den denna säsongen så det får bli nästa bygge.

InlineOla: Flänsarna finns kvar för att hjälpa till med kylningen. Anledningen till att jag inte gjorde den symmetrisk var att jag ville ha ner vikten så mycket som möjligt och då kändes det onödigt att spara massa material i onödan.

Jag ska se om jag kan ordna med lite beamshots också. Min flickvän är på semester och har systemkameran med sig. Kanske kan fjäska lite med systra mi om jag har tur.

xyz-saft skrev:
> Dubbel XM-L är ju väldigt
> trevligt faktiskt. Det återstår dock att se o
> det kommer ut nått nytt roligt i diodväg till
> nästa säsong.

LED-utveckling går snabbt.
Cree har den senaste tiden presenterat flera nya LEDar
http://www.cree.com
Men XM-L är väl fortfarande den bästa LEDen.
Dessutom är ju optiken/reflektorn även den viktig för att få bra ljus.
Allt hänger inte på LEDen.

xyz-saft:
Som jag, och alla andra, redan har skrivit är jag imponerad av ditt bygge.
Men du har ju knappen på ovansidan, det är säkert praktiskt, men jag hade
försökt sätta den på bakstycket för att minimera risken för att vatten skall
kunna komma in.

/Håkan

Ja, det har kommit en del nya led det senaste. Har följt det ganska noggrant på mtbr, men det är inget som har imponerat på mig direkt. Som du säger så är XM-L troligtvis fortfarande den bästa när det kommer till att bygga cykellampor.
Det har ju gått väldigt långsamt att få fram optik till XM-L tycker jag. Den utvecklingen hinner inte med tempot dom presenterar nya lysdioder i. Det talar ju för att använda något beprövat.

Jag funderade på att ha knappen på baksidan, men då hade jag behövt göra lampan ännu längre, och jag tycker att den är på gränsen till för lång redan. Dessutom är den IP68-klassad, så jag tror inte att det är där det läcker först. Jag är mer orolig för fronten i så fall faktiskt.

Jag är fortfarande inne på symmetrisk design:) speciellt när du pratar om att få ner längden. Med större hålrum på baksidan hade du inte behövt stacka drivare + knapp i längsled utan haft dom bredvid varandra o därmed sparat längd. Viktmässigt kan det inte skilja många gram. Hursomhelst, snyggt bygge o ska bli spännande att se beamshots.

Coolt och snyggt! Men knappen förtar helhetsintrycket lite eftersom den sticker ut rätt mycket och har en annan färg. Eller?

Jag antar att jag ville testa något nytt också. Först var inte tanken att ha kylflänsarna där heller.
Jag hade inte kunnat flytta fram knappen, då hade jag inte kunnat dra runt muttern som håller fast den. ;)
Men det är nog som du säger, det hade inte sparat många gram. Jag hade nog kunnat spara en hel del på en extern knapp och ganska mycket kortare hus. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Bara att ta med sig alla erfarenheter till nästa bygge.
Jag blev riktigt nöjd med ljusbilden. Dessutom kan jag väldigt lätt byta optiken om jag vill ha bredare ljusbild då den sitter i en hållare. Ska se om jag kan få till några kort i kväll.

Mathias: Tack. Knappen ser bättre ut i verkligheten. En lite lägre profil hade ju inte skadat. Men det får gå an. Det är dyrt så det räcker utan krav på design. Det känns fel om den komponent man betalat mest för på hela bygget är knappen. ;)

Senast ändrad:
Jag lyckades lura ut min syster i skogen i kväll, så här kommer lite beamshots. Måste säga att jag är löjligt nöjd med ljusbilden. :) Har inte hunnit räkna på strömmen vid de olika lägena än.

Bilderna är tagna med mtbr:s standardinställningar på kameran. Tyvärr är inte platsen optimal, men det var det bästa jag kunde uppbringa.

DSC_1128.jpg

Lägsta läget

DSC_1129.jpg

Mellanläget

DSC_1130.jpg

Max (3A)

Japp, massor av ljus! Kommer som sagt var troligtvis att sätta maxläget till 2,5A. Och jag brukar puttra runt på mellanläget, även på den andra lampan jag byggt. Men det är alltid trevligt att ha tillgång till mer ljus. :)

Kul att se dig i action igen!

Jag håller själv på med min lampa, vilket jag har gjort i 2år nu o tycks aldrig bli färdig :)
Senast i går kom jag på en ny idé till själva kylningen, en så pass ny ide att jag håller den hemlig tills patentet är giltigt elller i alla fall inskickat :)

Fjärdebrunn: Jo, lampan blir rätt varm. Krävs nån form av luftflöde för att man ska kunna köra fullt en längre stund. Det löser ju sig när man cyklar iofs.

Mathias: Serieproduktion lär inte bli av. Fast jag ska bygga en lika dan till pappa är tanken. Men det blir en lika dan knapp på den. Har den liggande redan. ;-)

D_R: Tack! Det är skoj att vara igång igen. Man blir ju aldrig riktigt klar, det är ju det som är nackdelen. Har fortfarande saker kvar att göra på mitt förra bygge. Ska fräsa styrfästen i alu istället för mina fulmoddade dx-styrfästen som sitter på nu. Det blir väl av nån gång i framtiden. Och på den är behöver jag justera fronten lite och fixa ett fäste till hjälmen. Får se om det är klart till nästa lampsäsong eller om jag har gett mig in på nytt bygge då. ;)

Senast ändrad:
Vad är det för ngn effekt på dioderna .. försökte googla lite men fick lite olika svar så jag tänkte kolla med dig... Sitter nämligen och funderar på att bygga ett monster med 2 st 10 W alternativt en 10 och en 20 W diod :) (har i stort sett en färdig prototyp av en 10 W Led :) )

Purra: Framspänningsfallet på dioden beror ju lite på strömmen, men jag har för mig att Vf=3.4V vid 3A vilket ger ca 10W/diod. För mig är det inte så intressant med effekten, mer än ur batteribehovssynpunkt. Mycket vettigare att prata om hur många lumen man får ut, och även vad det finns för optik till dioden för att få vettig ljusbild.
Vad är det för några dioder du funderar på att bygga med?

D_R: Det låter som ett vettigt mål. Börjar man nu så kanske dom är klara lagom till säsongen. ;) Jag har lovat att bygga en lika dan till farsan, så det är väl vad jag ska hålla på med. :)

xyz-saft skrev:
> Purra: Framspänningsfallet på dioden beror ju
> lite på strömmen, men jag har för mig att
> Vf=3.4V vid 3A vilket ger ca 10W/diod. För mig
> är det inte så intressant med effekten, mer än
> ur batteribehovssynpunkt. Mycket vettigare att
> prata om hur många lumen man får ut, och även
> vad det finns för optik till dioden för att få
> vettig ljusbild.
> Vad är det för några dioder du funderar på att
> bygga med?
>
> D_R: Det låter som ett vettigt mål. Börjar man
> nu så kanske dom är klara lagom till säsongen.
> ;) Jag har lovat att bygga en lika dan till
> farsan, så det är väl vad jag ska hålla på
> med. :)

Jo jag vet att man är mer intresserad av spänningsfallet ( tänkte nog en halvtimme efter postandet på om jag skulle rätta till min fråga ) men anledningen var att jag ville kolla priset på dioden bara.
Dioden jag håller på och leker med har jag faktiskt ingen aning om vad det är för något då jag köpte den av en polare som köpt på sig ett gäng med 10 och 20 W samt även en 50 W. Så jag kan tyvärr inte ge mer info (kan alltid kolla med polaren vilket lumen som dioden levererar ). Dock så drev vi den med 12 Volt och ca 0.85 A vid prototyptestet :) https://www.facebook.com/photo.php?v=10150622541581945 är första testet med reflektor ditlagd kanske inte säger så mkt igentligen

HåkanC skrev:
> Hos led-tech.de kan man köpa Cree XM-L U2 LEDar
> som skall kunna lämna upp till 1040 Lumen.
> Men de har ett ganska kallt ljus, 5000-8300K
> Personligen tycker jag att LEDar med 3500-5000K
> har bäst färg för cykelljus.
> http://www.led-tech.de/de/High-Power-LEDs-Cree/CRE
> E-XM-Serie/CREE-XM-L-U2-auf-Kupferkernplatine-LT-1
> 790_120_170.html
>
>
> /Håkan

Ganska dyrt då man vill ha reflektor och drivare oxå betalar i runda slängar 100 kr för drivare + reflektor+ diod just nu så (även med frakt för hela skiten ) samt att man behöver mata på med 3000 mA misstänker jag om man vill nå 1040 värdet .. men ska försöka skramla fram lite bilder när prototypen börjar bli körklar :)

HåkanC skrev:
> Perra:
> Vad heter LEDen du använder? Och vilken sortering
> (BIN) är det?
> Och gärna mer info om de drivare + reflektor du
> använder.
>
> TaskLED har bra drivare tycker jag
> http://www.taskled.com
>
>
> /Håkan

Inget datablad ännu (inte fått tag i polaren :) )
men det är med största sannolikhet en sånhär diod
http://www.alibaba.com/product-gs/478871276/10w_high_power_led_12V_professional.html

drivaren behöver jag datablad till och det är polaren som har dessa (dock är den köpt ifrån det stora landet i öst )

får även passa på reflektorfrågan .. vet bara att det är bra tryck i dioden :) men kan se om jag kan knåpa ihop en liten fin bild snart :)

XM-L U2 ska gå att få ut nästan 1000 lm uppmätt. Det var någon på MTBR som testade en ända upp till 5A har jag för mig, men ökningen från 3A var bara några tiotal lumen. Bland annat på grund av värmeutvecklingen.

XM-L har ju ett framspänningsfall på 3.4V, vilket också är ett ganska vanligt värde för en diod. Jag skulle tro att den diod du använder är fyra dioder i en kapsel, det borde ge ett ungefärligt framspänningsfall på 12V.

Det är skoj att se att det är några här som bygger lampor. Se till att posta en byggtråd sen när du är klar! :)

Tillbaka
Topp