yosemite barncyklar

calobra

Ny medlem
yosemite barncyklar
27-1013_l.jpg ht=218

Erfarenheter från ngn?
Har letat efter en bra beg 24" till grabben av nåt bättre märke.
Efter att ha åkt runt och testat både Meridor och Giantcyklar är jag besviken.
Alla har varit sleten och halvrostiga. Dämparna heldöda mm.
Antagligen slits de så hårt av kidsen i den åldern.
Funderar nu på en Yosemite Back eagle 24".

Nån som har provat?

yosemite barncyklar
Ingen uppfattning om biltemacykeln, den är kanske jättebra, men såg i ett nyhetsbrev från Cykloteket att de nu säljer Scotts 24'' för 4200 kr (-500). Bra mycket dyrare än Biltema men förhoppningsvis en bättre cykel. Om den dock är värd prisskillnaden kanske ngn som har tittat närmare på Scotten vet?

Själv beställde jag en cykel till min son (oxå en 24'', MTB) från England. Tror jag fick mer för pengarna på så sätt. Från Winstanleysbikes - tänker dock inte handla mer från just det företaget, var väldigt sega och struliga att ha att göra med.

yosemite barncyklar
Biltema har förr haft alla cykelmodeller uppställda i butik, i alla fall här i Gbg. Jag vet inte om det fortfarande är så (bojkottar Biltema sen de införde det korkade väskförbudet), men i så fall kan du ju gå dit och klämma på cykeln "livs levande", så du kan avgöra hur kvaliteten verkar vara.

yosemite barncyklar
Min erfarenhet är att även finare cyklar till barn har rena skitkomponenter och säljer på namnet. Jag har en Yosemite till treåringen och han är minst den 3e som har den och allt funkar bra. Har även lånat en motsvarande Crescent i samma ålder och skicket är jämförbart.

Mitt tips är "köp". En treåring har inte riktigt samma preferenser som vi har.

yosemite barncyklar
p.s

Utan att vara fördomsfull men Biltema säljer prylar till folk som vill ha saker billigt. Tyvärr drar det till sig en hel del intressanta besökare, då är det väl knappast konstigt att de har väskförbud i affären?

yosemite barncyklar
ething skrev:
-------------------------------------------------------
> p.s
>
> Utan att vara fördomsfull men Biltema säljer
> prylar till folk som vill ha saker billigt.
> Tyvärr drar det till sig en hel del intressanta
> besökare, då är det väl knappast konstigt att
> de har väskförbud i affären?

Jo, en seriös butik har inte väskförbud. Ska man ändå ha det ska man inte släppa igenom några väskor alls, utan vara konsekventa. Damhandväskor rymmer en hel del prylar, men det kan jag lova att de aldrig skulle klaga på.

Nu har jag gått in där med väskor ändå ett par gånger utan att nån klagat, men jag undviker butiker där man känner sig som skurk bara genom att "finnas till" när man går in där.

yosemite barncyklar
Har känt på scottcykeln och den är lätt och fin. Har även känt på Yosemiten. Vette fasen om skillnaden i tex vikt och komponenter verkar värt 2500 spänn.
Coolfaktorn är nog det som talar för scotten.

yosemite barncyklar
Om inte annat kanske det är standardmått på vevlager och styrlager och annat, så man kan byta mot bättre grejer om det börjar bråka. I så fall är det väl mest ramen och hjulen som är frågetecken. Hur många i den ålder pajar ram? Hjul kanske är vanligare.

yosemite barncyklar
Tjena

En kompis köpte en liten Yosemite till sin dotter. Både han och jag blev förvånade öveer hur tung den var, nästan lika tung som min racer. Om du har möjlighet så bör du nog käna på cykeln innan du köper den. Det är ju onödigt om pojken ska släpa runt på en massa kilo mer än nödvändigt.

yosemite barncyklar
Kona Hula 24" har vi varit rätt nöjda med. Cykeln är inte alldeles dyr, inte så värst tung och helt OK på de flesta punkter.

Har dock inte koll på var du bäst letar efter en sådan om du vill klämma på en. Bara ett tips.
Vi har inte annat än Treks 24-tummare att jämföra med men den vägde bly.

yosemite barncyklar
Vikt yosemite 14 kg. Precis som min nyinköpta Merida AM. Sjukt tungt för en barncykel.
Bytte däck på en 16 tummare häromdagen. Hjulet måste ha vägt 2 kilo. Måste det vara så tungt?

Scott vågar inte skriva ut vikten

yosemite barncyklar
Finns en tråd som behandlar det här med barncyklar och varför de är tunga, kontentan är väl att betalningsviljan är låg och därför kostar en "dyr" cykel 3-4 000:- vilket inte är så mycket jmf de cyklar de flesta på forumet har att jämföra med. Även om barncykeln är mindre så ska alla delar finnas på den och då blir det sniksaker för snikpengar. Personligen tycker jag, köp det bästa du hittar, trycket på Blocket på beggade barncyklar är stort och utbudet av vettiga cyklar litet, jag tror att man kan räkna med att få tillbaka en bra slant när det är urvuxet./J :)

yosemite barncyklar
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> ething skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > p.s
> >
> > Utan att vara fördomsfull men Biltema säljer
> > prylar till folk som vill ha saker billigt.
> > Tyvärr drar det till sig en hel del
> intressanta
> > besökare, då är det väl knappast konstigt
> att
> > de har väskförbud i affären?
>
> Jo, en seriös butik har inte väskförbud. Ska
> man ändå ha det ska man inte släppa igenom
> några väskor alls, utan vara konsekventa.
> Damhandväskor rymmer en hel del prylar, men det
> kan jag lova att de aldrig skulle klaga på.
>
> Nu har jag gått in där med väskor ändå ett
> par gånger utan att nån klagat, men jag undviker
> butiker där man känner sig som skurk bara genom
> att "finnas till" när man går in där.

Biltema i Malmö har inget väskförbud, men jag förstår att man skulle vilja ha det. Vissa musikaffärer har det och jag tycker inte det är konstigt. Du kan med största sannolikhet lämna din väska och hämta den när du ska gå igen? Du fattar ju själv att det inte är en genus fråga, utan en fråga om att försöka hålla nere ett förmodat rejält svinn!

Tillbaka
Topp