YT-industries Wicked

Petsson

Ny medlem
YT-industries Wicked
Funderar på att inhandla en Wicked men är så sjukt kluven över vilken man ska välja.
Har idag en Scott Scale men det är dags för en dubbel..

Cyklar mycket upp och ner men fokus är kul nerför, kan bli ett och annat hopp och små drop.

Vill gärna ha vettiga stötdämpare som man kan serva själv.

Priset är inte avgörande.

160 ltd riktigt trevlig med BOS dämparna som både lockar men även avskräcker lite för service biten.

160 orolig över stötdämparna's funktion mot BOS.

150 ltd orolig över klena dämpare, speciellt bakdämparen.

150 väldigt prisvärd men lite för snik för mig tror jag.

Är mest ltd versionerna jag sneglar på men är som sagt lite rädd för BOS ang Servicar och på 150 ltd att det ska vara en för klen dämpare bak.

Hjälp mig tack.

YT-industries Wicked
Jag har en Wicked 150 och fick ett Pm förut av en som var sugen på att köpa en, så jag klipper och klistrar lite

Jag är överlag väldigt nöjd, bytte dock styrstam till en kortare så jag köpte en L och 70mm var i längsta laget. Gaffeln är ju en dual position air men hade hade nog haft en dualair istället, dock ska jag säga att denna funkar väldigt bra och glappet man kunde känna i soloair förr lyckas jag inte känna av när luften växlar mellan kamrarna. Den är inte så linjär tycker jag möjligtvis i början av slaget men sen gillar ju jag mina dämpare linjära så kan vara det också. Bakdämparen funkar efter att man släppt ut lite ifp-tryck väldigt bra.

Från början trodde jag liksom många andra att det var en kass dämpare men pyste man ut lite tryck och höjde trycket i fjäderdelen så blev den väldigt trevlig. Övriga komponenter känns överlag "lyxiga" och de verkar lira bra tillsammans. Hjulen verkar väldigt starka efter lite hårda genomslag så syns inget av det. Byggkvaliteten på ramen känns väldigt bra och många genomtänkta detaljer faktiskt.

Den är väldigt trevlig utför dessutom, känns som man kan köra med full attack och inte kompromissa riktigt som med en mer xc-orienterad cykel men den klättrar ändå väldigt fint med den branta sadelstolpsvinkeln.

Efter att nu ha köpt den för 16k och uppgraderat bromsar och köpt en höj/sänkbar stolpe skulle jag absolut inte kunna motivera att köpa en mycket dyrare cykel av välkänt märke med samma delar, tycker den fungerar kanonbra och jag överväger inte att byta ut något mer på den förutom däck kanske men det räknas nog inte..

Du säger snikig, ska du ha en Specialized med motsvarande delar så kostade den senaste gången jag kollade 33000:-. Det tycker inte jag är så snikigt?

Senast ändrad:
YT-industries Wicked
Det var mig Örgel fick ett meddelande av och jag fick ovanstående svar. Det hela slutade med att jag skaffade mig en Specialized Stumpjumper FSr Evo Comp, eftersom jag fick den för ett väldigt bra pris. Och jag tänker mig att den då inte (för mig) tappar lika mkt i värde som en YT skulle gjort.

Med det sagt så fick jag med min Specialized sämre delar till ett högre pris, till exempel är X7 på min inte alls lika bra som de X9 som sitter på Yt'n.

Hade jag inte kunnat köpa min hoj med den deal jag fick så hade jag troligen köpt en Yt wicked 150. Alternativt hade jag kikat lite mer på Canyon Nerve Al+ som verkar riktigt nice den också. Men jag gillar Rockshoxgafflar då de har lite längre serviceintervall och verkar vara lite enklare att serva, därför hade YT legat bra i kurs.

Jag skulle inte köpa någon av deras ltd-modeller av ovanstående anledning. Känns inte nödvändigt om man inte vill flasha med att man betalat lite mer eller vill spara några hundra gram.

YT-industries Wicked
Tackar för tipsen, Vad är det för sadelstolpe har en 31,6 reverb jag skulle kunna flytta över om det går.

Ok kanske ska ta den "enkla" 150n då iom att jag är en lätt gubbe på ca 60kg så funkar nog den lika bra som 160n i tålighet osv. och så får man massa pengar över till delar man vill ändra eller ett till hjulpar kanske.

YT-industries Wicked
Jag köpte en Kindshocks LEV men den är klart dyrare än Reverb men det är den enda som finns i 150mm rise. Men du slipper hydraulslang (vajer) och den följer inte med upp och ner när du höjer och sänker stolpen.

Så här ser den ut efter lite småfix, bromsarna bytte jag direkt också blir inte kompis med Elixir..

imag0460f.jpg

Senast ändrad:
YT-industries Wicked
Petsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Tackar för tipsen, Vad är det för sadelstolpe
> har en 31,6 reverb jag skulle kunna flytta över
> om det går.
>
> Ok kanske ska ta den "enkla" 150n då iom att jag
> är en lätt gubbe på ca 60kg så funkar nog den
> lika bra som 160n i tålighet osv. och så får
> man massa pengar över till delar man vill ändra
> eller ett till hjulpar kanske.

Alltså 150 eller 160 handlar inte så mkt om tålighet utan om vad du ska använda den till. jag har inte testat just YT 160 men andra 160-hojar och nog för att de kan vara trampeffektiva, men håller man på med vanlig svensk stigcykling så räcker 150 långt. Bor du i närheten av rejälare fjäll eller berg så är kanske en 160 att föredra om du har långa stökiga utförslöpor.

YT-industries Wicked
Ska man tro YT är det olika ramar på 150 kontra 160 där 160n är förstärkt men med min ringa vikt tror jag inte att det är ett problem med 150n och kör som sagt en Scale nerför i dag så nästan allt är ju bättre.

Sadelstolpen var det 31,6?

YT-industries Wicked
Skickade iväg ett mail till dom och kollar om man kan uppgradera bromsar direkt hos dom och om man kan få på en Variabel stolpe direkt från dem.

Vilka bromsar tror ni på isf?

Risken är väl att det kan bli och dra iväg som bara den på leveranstiden om dom ska bygga om bara.

YT-industries Wicked
Seek and thou shall find. Det finns mängder av trådar om bromsar på happy. Det finns även olika läger. Men de flesta brukar kunna enas om att Shimano SLX eller XT är jäkligt bra likaså Hope Tech EvO M4 eller X2 är vassa också. Tror att Örgel satte Hope-bromsar på sin.

YT-industries Wicked
Får se om dom kan byta direkt och vad som finns där.

När jag kollade på cykel innan provade jag en med elixir 1 bromsarna och kändes som ett skämt om man jämförde mot Shimano M505.

YT-industries Wicked
Tror knappast att de byter delar. Till det priset så tror jag att man får det som är specat, utan möjligheter till uppgraderaingar. Men det vet vi väl först när du fått svar från YT.

Angående värdeminskning på kända märken som Specialized kontra "okända" som YT, så tror jag iofs att en Specialized har en mindre procentuell värdeminskning än YT:n. Men om en Spec för 32 kkr tappar 25% av värdet och en YT för 16 kkr tappar 50% på samma tid så har ju båda cyklar gått ner lika mycket i kronor. Den som köpt cykeln ny och säljer den begagnat förlorar exakt lika många kronor. Och i verkligheten så är skillnaden i värdeminskning mindre än i mitt exempel.

YT-industries Wicked
Dom kunde inte ändra något tråkigt nog.

Gillar inte att man ska göra en banköverföring som förskottsbetalning, vet någon om det finns nån tysk site där man kan kolla bokslut?

YT-industries Wicked
Paranoid? De säljer rätt stora volymer cyklar och de skötte sig exemplariskt när jag köpte min, dessutom så ska de vara bra att ha och göra med vid garantiärenden. De skickade svingar till folk efter någon miss på den första Tues (Dh-hojen) utan att folk ens kört av dem. Tycker jag känns ganska tryggt.

Senast ändrad:
YT-industries Wicked
Hej, intressant lyx problem du försatt dig i...
Jag skulle vilka så ett slag för 150 Ltd med Dt-gaffeln, detta för att jag kör en sån gaffel själv och är så toknöjd med kvalitén.
Slarvade så klart med servicen, men när jag väl servade den i våras efter två säsonger (själv så klart efter att ha kollat in Dt's service video på youtube), var oljan fortfarande fin och gaffeln funkade om möjligt ännu bättre efteråt.
Launch Control är super när det ska köras uppför eller på transporter.
Lycka till // Larsa

YT-industries Wicked
Paranoid vet jag inte om jag skulle kalla det, ofta kan man enkelt och gratis kolla lite företagsekonomi idag.

1. Företaget är knappt 4år och det är inte säkert att dom börjat visa gröna siffror ens idag.

2. Har ett föråldrat betalningsätt som funkar för dom men är osäkert för kunden.

3. Hemsidan är dåligt utformad och dålig info.

4. Kollar man ett år+ bak i tiden hade dom enorma leverans problem och tidigare kvalitetsproblem vad det verkar.

5. Dom lämnar väldigt bra delar med cyklarna till otroligt bra priser.

Som sagt dom är bara 4 år gamla, tänk vilka riktiga jättar som har fallit på senare tid tex. Volvo var på väg att konka så stora volymer tar jag inte hänsyn till. Omsättning är inte allt dom måste tjäna lite pengar också.

Nu tror jag att det är lugnt för det mesta handlar om att hålla nere kostnaderna för dom, men att inte erbjuda kunderna en bättre betalningsform är så dumsnålt och oseriöst så det finns inte.

Ska prata lite med dom så får vi se, det verkar ju vara riktigt trevliga cyklar.

YT-industries Wicked
Petsson skrev:
> Paranoid vet jag inte om jag skulle kalla det,
> ofta kan man enkelt och gratis kolla lite
> företagsekonomi idag.
>
> 1. Företaget är knappt 4år och det är inte
> säkert att dom börjat visa gröna siffror ens
> idag.
>
> 2. Har ett föråldrat betalningsätt som funkar
> för dom men är osäkert för kunden.
>
> 3. Hemsidan är dåligt utformad och dålig info.
>
> 4. Kollar man ett år+ bak i tiden hade dom enorma
> leverans problem och tidigare kvalitetsproblem vad
> det verkar.
>
> 5. Dom lämnar väldigt bra delar med cyklarna
> till otroligt bra priser.
>
> Som sagt dom är bara 4 år gamla, tänk vilka
> riktiga jättar som har fallit på senare tid tex.
> Volvo var på väg att konka så stora volymer tar
> jag inte hänsyn till. Omsättning är inte allt
> dom måste tjäna lite pengar också.
>
> Nu tror jag att det är lugnt för det mesta
> handlar om att hålla nere kostnaderna för dom,
> men att inte erbjuda kunderna en bättre
> betalningsform är så dumsnålt och oseriöst så
> det finns inte.
>
> Ska prata lite med dom så får vi se, det verkar
> ju vara riktigt trevliga cyklar.

Om man inte ska basera det på info från google så kan jag meddela att företaget startades 2006. Anmärkningsvärt är att de har drivit bolaget med negativt eget kapital sedan -07 vilket är ok i vissa länder utomlands. I Sverige hade de dock behövt upprätta en kontrollbalansräkning.

YT-industries Wicked
Mashimaro skrev:
> Tror knappast att de byter delar. Till det priset
> så tror jag att man får det som är specat, utan
> möjligheter till uppgraderaingar. Men det vet vi
> väl först när du fått svar från YT.
>
> Angående värdeminskning på kända märken som
> Specialized kontra "okända" som YT, så tror jag
> iofs att en Specialized har en mindre procentuell
> värdeminskning än YT:n. Men om en Spec för 32
> kkr tappar 25% av värdet och en YT för 16 kkr
> tappar 50% på samma tid så har ju båda cyklar
> gått ner lika mycket i kronor. Den som köpt
> cykeln ny och säljer den begagnat förlorar exakt
> lika många kronor. Och i verkligheten så är
> skillnaden i värdeminskning mindre än i mitt
> exempel.

När det kommer till värdeminskningen så antar jag att ditt inlägg var riktat till mig då det var jag som tog upp det. Anledningen till att jag valde Specialized istället för YT pga värdeminskningen så beror det på att jag fick en bra deal på min SPecialized vilket gjorde att jag kunde betala mindre än marknadspriset och därmed kommer den procentuella värdeminskningen för mig, då jag inte betalade fullpris att vara mindre än om jag köpt den för fullpris och sedan säljer den begagnad.

YT-industries Wicked
Det är för att dom är ett ungt industri företag så räknar man inte med vinst på några år, dock fick dom gå in med 400.000.- euro i eget kapital 2010 för att få låna mer pengar och fortsätta men det konstiga är att dom verkade plocka ur dom pengarna direkt och 2010 tog dom en kortfristig skuld på 1000000 euro.

Skulle vart intressant att se 2011 års bokslut då dom trodde att dom skulle börja tjäna pengar då för har dom inte gjort det då så kan dom nog bli satta i konkurs när som helst för dom ser enormt skuldsatta ut.

YT-industries Wicked
Tittar man på scoren så såg det riktigt illa ut för ett år sedan. Har dock repat sig något sedan dess. Paypal känns bättre men är dåligt insatt i vad som händer vid en obeståndssituation om mam har betalat med paypal.

YT-industries Wicked
Fördelen med Paypal är för mig att det är kopplat till mitt Mastercard som skyddar en skapligt iaf.

Hittade du -11 bokslutet? har inte hittat nyare än -10..

YT-industries Wicked
Ruggigt svårt det här.

150n har blivit mest intressant dock vill jag ha en variabel sadelstolpe och då är man nästan uppe i priset av en 150 ltd om man ska köpa en löst, men är så osäker på bakre dämparen på LTDn.

För självklart passade inte min då det var 30.9 på sadelstolpen : (

YT-industries Wicked
Petsson skrev:

> 2. Har ett föråldrat betalningsätt som funkar
> för dom men är osäkert för kunden.

Den här punkten är inget att enskild dra öronen åt sig för när det gäller tyska företag, tyskland har varit väldigt sega när det gäller kortbetalningar. Men paypal låter bra, då har man lite bättre skydd själv om det blir något trassel. Fast deras 90-dagars klagomålsperiod gäller nog bara vid ebayköp?

YT-industries Wicked
Vet att det är vanligt i Tyskland men därför vill jag gärna kolla upp företagen lite speciellt när det är unga företag som ska slå sig in på en tuff marknad. Nu verkar dom ha klarat det och gått med vinst tidigt skulle dock vilja ha sett underlaget för 2011.

Man säger väl ofta 5 år innan gröna siffror på en industri och har man inte lyckats få till siffrorna då är det bara att ge upp, dom började ju 2006 med att designa ramar och påbörjade sin marknadsföring sen öppnades online butiken 2009 och 2010 gick dom 500.000.-skr plus fast mycket lån inblandade.

Sen har jag som sagt mitt Paypal knutet till Mastercardet så man har både Hängslen och livrem där men man är ju aldrig helt skyddad.

Nu är det bara valet mellan en standard eller LTD och det som ställer till det är den där sadelstolpen : )

YT-industries Wicked
Hehe förlåt om jag vill kolla upp lite innan jag sätter in 16000.- på någons konto som vart kända för sega leveranser m.m och är så pass nystartade att en konkurs kan vara möjlig.

Visst nu dör jag inte om jag skulle förlora 16000.- men jag tycker ändå att det är så pass med pengar att det är värt lite tid för att kolla upp.

Tycker du 16000.- är lite pengar tar jag gärna ett tillskott i kassan du kan få mitt kontonr om du vill.

Men sen tycker även jag att det är intressant att se hur företagen fungerar.

YT-industries Wicked
Petsson skrev:
> Hehe förlåt om jag vill kolla upp lite innan jag
> sätter in 16000.- på någons konto som vart
> kända för sega leveranser m.m och är så pass
> nystartade att en konkurs kan vara möjlig.
>
> Visst nu dör jag inte om jag skulle förlora
> 16000.- men jag tycker ändå att det är så pass
> med pengar att det är värt lite tid för att
> kolla upp.
>
> Tycker du 16000.- är lite pengar tar jag gärna
> ett tillskott i kassan du kan få mitt kontonr om
> du vill.
>
> Men sen tycker även jag att det är intressant
> att se hur företagen fungerar.

är det inte enklare att då gå till en fysisk butik och ge dem pengar i handen och ta med cykeln ut genom dörren om du är orolig för världsekonomin?

YT-industries Wicked
Hah ni är för roliga varför ser ni det som ett problem att jag tar mig tid att kolla? Är inte rädd för internethandel men är extra vaksam när det vankas klipp!

örgelgörgel: Tackar för tipsen men din sista kommentar var sjukt onödig.

mattel: Skaffa ett liv.

YT-industries Wicked
Petsson skrev:
> mattel: Skaffa ett liv.

jajävlar.. det är ju det jag borde göra. du har rätt.

förresten, har hojen kommit ännu? eller har du fastnat i den där avskrivningen från 2009? ;)

YT-industries Wicked
Shims hade kanske funkat om det var tvärt om men nu är min sadelstolpe 31.6 och Wicked 30.9 : (

Tackar för förslaget Luthman det var en bra tanke.

YT-industries Wicked
Cykeln kom igår mattel.. Jag har inte bråttom att få en cykel men vill gärna beställa innan december så man hinner på deras deal men har ju nästan 3 veckor på mig att bestämma mig så kommer bli en perfekt julklapp till sig själv..

YT-industries Wicked
Jag räknade iskallt med att bli blåst så därför dängde jag iväg 16k rakt ut på internet, skrev "kom och ta" på dem till och med. Var lite krångligt att få in sedelbunten i fiberkabeln men det gick tillslut.

YT-industries Wicked
Tror några misstolkar mina orosmoment över YT det är inte att det är fula fiskar som äger YT jag är orolig över utan att det är ett nytt företag som är kraftigt belånat, men dom verkar ju ha lyckats slagit sig in på cykelmarknaden som nog allt är tuff.

Jaja nog med företagsekonomi och ursäkta min skitnödiga skaffa ett liv kommentar.

Ha en magisk helg så ska jag fundera på LTD eller ej : )

Tillbaka
Topp