YT JEFFSY – Köpråd baserade på längd, trolldom och vetenskap

kentbrockman

Aktiv medlem
Först vill jag bara säga att jag vet att det finns inlägg om YT Jeffsy redan. Jag har försökt att läsa dem alla, men jag har inte hittat några svar som passar just mina funderingar. Frågan riktar sig nog till de vänliga själar som faktiskt cyklar på Jeffsy 2019 Alu eller CF just nu (om jag förstått det så är det lite olika ram på dem så det är spännande med svar från båda lägren).

Den korta frågan är vilken ram- och hjulstorlek jag bör satsa på (samt Alu eller CF om det finns fördelar med någon geometri). Inte krångligare än så. HAHAHAHA.

Jag är 187 och cyklar nästan uteslutande brötig stig uppför – men jag bombar ännu hellre samma steniga stigar nedför. Det är just att köra snabbare och snabbare utför som är roligast tycker jag. Men – där jag bor måste jag alltid cykla upp själv. Jag vill också ha det kul på en lekfull cykel. Jag vill inte braka rakt ner gränsle över en plog.

YT rekommenderar mig en XL men jag vet inte riktigt. Hjulstorleken är svårt med tycker jag. Kör 27” idag och har svinkul i skogen, men jag har heller aldrig testat 29”.

Tack på förhand om någon orkade läsa allt detta och dessutom kan dela med sig av kloka synpunkter.

Ser ingen anledning att kolla på något annat än en Jeffsy 29 CF comp, då den är "modernare" (läs lite flackare) i geo än motsvarande alu-ram (som väl är samma sedan 2017 eller nått). Dessutom har dom ju bra rea nu, men har du förstås koll på antar jag? På Alu-ramarna ser jag ingen rea, vilket borde göra valet enkelt. En kollega beställde just en CF Comp i concrete gray, ser sjukt snygg ut (om det är viktigt...)

Kör på en Jeffsy 29 AL two (men singelkonverterad) från 2017 storlek L till mina 180cm. Så en XL bör nog passa din längd om du ligger i normalspannet benlängd vs. armlängd.

Tycker den gör sig bäst när den blir lite brötigare, både uppför och nerför. 29-tums hjulen rullar fint över alla rötter och stenar...

Kör på en Jeffsy 29 CF xxl sedan några veckor tillbaka. Hade tidigare en 29 alu modell i xl med gamla geon. Med min 193cm och löjligt korta ben så hade svårt att få till en bekväm position på gamla cykeln.

Landade på sadeln i botten och 820mm styre så funkade det ok. Men det var som en helt ny värld när jag satte mig på nya jeffsyn. Låga sadelröret på nya ramen och en större cykel på alla andra sett passade min kropp.

Dock inget fel alls i övrigt på alu cykeln. Krävde mer jobb både uppför och nerför men lite smidigare på de riktigt trånga stigarna.

Jag ångrar inte en sekund att jag gick upp på en xxl 29a med den nya geon. Passade mig bättre helt enkelt.

Jag gick från en M Jeffsy 27 2017 till en Ripmo L (29”).
Jag är 178cm

Hade aldrig kört 29” innan men tilltalades av det som skrivs på internet om 29”, ångrar mig inte.
Tycker mig utan problem kunna göra samma saker på Ripmon som på Jeffsyn. Det jag har fått är en cykel som rullar något lättare över rötter och bröt och är mer stabil nedför.

Hade jag varit du så Jeffsy 29” CF Comp eller dyrare :)

Alu versionen kan du titta på gamla recensioner då det är samma ram, CF ramarna är den nya geon.

Jag har inget expert utlåtande men jag är 176-177 och kör på en Large 29" (CF Pro), första gånger jag satte på cykeln kändes den lite stor men då var nog min förra cykeln snäppet för liten egentligen och jag var helt oerfaren med LLS geometrin. Nu känns L precis lagom utan att ha testat en medium då. Jag kapade även ner styret för 800 är för brett för mig så kör på 760 nu och det känns mycket smidigare.

Är du 10 cm längre än mig och gillar att köra på utför (som jag, efter bästa förmåga) tror jag XL är rätt storlek. Enligt mig är inte Jeffsyn tillräckligt enduro för att "braka rakt ner gränsle över en plog" utan linjeval och mer aktiv åkning är viktigt. Däremot är den tillräckligt kompetent för att ta sig ner för det mesta, allt är en ju en avvägning och jag tycker Jeffsyn är en bra balans.
Att kör ner den för svarta linjer där det är riktigt jävla brötigt med sten och rötter är det inte roligt. Då sitter man dock på fel cykeln och ska ha en krallig enduro eller DH istället, det hindrar ju inte mig från att försöka dock :D.

Vill du ha en Jeffsy skulle jag säga en XL CF Comp. Jag hade bråttom och CF Comp fanns inte i lager när jag skulle handla så tog en CF Pro istället. Ang. 27,5" vs 29" så valde jag 29" för jag cyklar en del platt stig och klättrar en del och då tror jag 29" är roligare för det är lättare att hålla tempot uppe, cyklar man mest nedför kanske det är roligare med 27,5".

Jag är 190cm lång och har en 2019 Jeffsy 29" CF pro i storlek XL. Har ca 1cm kvar av sadelstolpen innan den är max utdragen. Så välj en XL eller en XXL.

Tillbaka
Topp