[Zwift] Fixade så att det slutade hacka

Fulkinesen

Aktiv medlem
Det här inlägget är för att hjälpa andra som eventuellt har samma problem

Jag hade problem med att Zwift hackade till med jämna mellanrum och att mina watt då gick ner till noll mellan 5 och 15 sekunder. Typisk i tävlingar så blev jag dumpad bakom klungan och fick försöka spurta för att komma ifatt.

Jag kör Zwift på en kraftfull spellaptop med Windows 10 och cyklar på en Stagesbike.

Jag testade precis allt som alla guider och forum rekommenderade: Olika grafikinställningar, flyttade wifiroutern, installerade om Windows, drivrutiner osv osv osv. Inget hjälpte.

Det som löste det för mig till slut var att ändra från att köra Bluetooth mellan Stagesbike och laptoppen till att istället köra ANT+ (med ANT+-sticka i laptoppens USB-port). En annan fix som också fungerar är att använda Zwift Companion på telefonen och låta den skicka data till Zwift på laptoppen (det finns en inställning för det i Zwift). Min analys är att Bluetooth på något sätt strular i min laptop och får Zwift att hacka.

Hoppas det kan hjälpa någon.

Många vill dessutom ha ant+ stickan på en förlängningsladd så den kommer bort från möjliga störningar från övrigt mög i laptopen.

Finns gott om svinsunkiga bt-chip tyvärr. Skönt att det löste sig! Det känns som att effektmätare, pulsmätare, trainers mm skulle må bra av en förbättrad version av bt eller ant+

Finns gott om svinsunkiga bt-chip tyvärr.
Jag håller med. Jag har 2 Lenovodatorer (en billig, en dyrare) som det inte går att köra wifi och inbyggda BT samtidigt, för då lägger wifi av.
Jag löste det genom att köpa en extern BT-sticka, då var det inget problem. Att sätta stickan på förlängningssladd ser jag ingen vinst med.
Det blir tydligen ledningsbundna störningar på moderkortet som gör att de stör ut varandra.

Jag håller med. Jag har 2 Lenovodatorer (en billig, en dyrare) som det inte går att köra wifi och inbyggda BT samtidigt, för då lägger wifi av.
Jag löste det genom att köpa en extern BT-sticka, då var det inget problem. Att sätta stickan på förlängningssladd ser jag ingen vinst med.
Det blir tydligen ledningsbundna störningar på moderkortet som gör att de stör ut varandra.
"Folk" har rapporerat att beroende på vilken port man stoppar ant+ stickan i så kan det bli störningar.
Jag tyckte jag hade problem med detta men jag gjorde flera andra ändringar också och har inte testat att ta bort sladden nu när det fungerar.
Vet inte heller om det är någon skillnad mellan BT & ANT vad gäller detta

Jag har zwiftat 5 år utan problem med en gammal ipad air2. Till denna vintern skaffade jag en apple tv (4k 2nd gen).
Nu har jag 2-3 st random dropouts under en timmes zwiftande. :/
Samma här, kört på en iPad Air 2 från 2015 i flera år utan ett enda problem. Har nu bytt till en några år gammal laptop med ok grafikkort. Kör med ant+-sticka direkt i datorn. Har funkat fint de senaste två veckorna. Grafiken är klart bättre än på ipaden…

Gissar att en usb förlängningssladd löser en hel del av problemen men mycket möjligt att en ant+ sticka är att föredra vs bluetooth, vet ej.

Gissar att en usb förlängningssladd löser en hel del av problemen men mycket möjligt att en ant+ sticka är att föredra vs bluetooth, vet ej.
Eftersom Bluetooth är inbyggt i laptoppen så kunde jag aldrig testa med förlängningssladd. Testade bara med ANT+-sticka (utan förlängning) och det funkar 100% utan några dropouts. Likaså om jag köra via Zwift Companion-appen i telefonen (dvs skickar data via den till laptopppen).
Ja, kan tillägga att det fungerar bra om jag helt enkelt kör det i telefonen via Zwift-appen (Android) men då får jag liiite väl liten skärm :)

Tillbaka
Topp