Zwift / Garmin / Strava dataflöde?

ohlinj

Medlem
Är ny på det här med trainercykling och wattmätning :)

Tycker det är väldigt kul och är nyfiken på hur andra har löst det med vad som syncar med vad? Är en datanörd och älskar Garmin Connect och analysfunktionerna som finns där och drivs av nya V02max/FTP värden och annat kul som garmin beräknar till en. Strava använder jag för det sociala + segment.

När jag cyklar utomhus så brukar loggar jag allt på min garminklocka som sen syncar till Strava,

Men hur ska man lösa det när man kör inomhus på trainern? Två tankar jag har:

1. Zwift synkar både till Strava och Garmin.
Frågetecken:
Förstår garmin allt då, uppdaterar beräknat FTP, VO2max etc.? Eller kommer datan bara in utan att garmin processar den så att säga.

2. Zwift synkar bara till Strava, Garmin loggar datan direkt från Trainern.
Nackdelen här är att man blir av med höjdprofil + annat som kommer från zwift och att Garmin automatiskt kommer synka till Strava med, så då får man i efterhand gå in och plocka bort garmins sync från strava för att bara behålla den från Zwift.

Är ny på det här med trainercykling och wattmätning :)

Tycker det är väldigt kul och är nyfiken på hur andra har löst det med vad som syncar med vad? Är en datanörd och älskar Garmin Connect och analysfunktionerna som finns där och drivs av nya V02max/FTP värden och annat kul som garmin beräknar till en. Strava använder jag för det sociala + segment.

När jag cyklar utomhus så brukar loggar jag allt på min garminklocka som sen syncar till Strava,

Men hur ska man lösa det när man kör inomhus på trainern? Två tankar jag har:

1. Zwift synkar både till Strava och Garmin.
Frågetecken:
Förstår garmin allt då, uppdaterar beräknat FTP, VO2max etc.? Eller kommer datan bara in utan att garmin processar den så att säga.

2. Zwift synkar bara till Strava, Garmin loggar datan direkt från Trainern.
Nackdelen här är att man blir av med höjdprofil + annat som kommer från zwift och att Garmin automatiskt kommer synka till Strava med, så då får man i efterhand gå in och plocka bort garmins sync från strava för att bara behålla den från Zwift.
1. Nej, training effect mm är info som måste kommer från din Garmin, i de flesta (alla?) fall så är detta en av de saker som sker på enheten och inte på Garmin connect webben. Dvs min Edge 530 beräknar ju nytt vo2max direkt efter passet innan synk ens sker mot GC. Så vill du ha med Garmin-siffror så funkar inte alt 1

2. Ja, detta är mig veterligen enda sättet. Vill du inte radera ena passet i Strava i efterhand så stäng av synken från GC>Strava, men då påverkar det alla dina pass. Höjdmeter Den "viktiga" informationen kommer från Garmin (effekt, kadens, puls och tid), värden som sträcka och höjdmeter är ointressant för din träning. Där ju bara hittepå. Många vill ju inte ha in sträcka och hm i Strava för virtual rides men det är ju påtvingat så att säga

Instämmer med föregående talare. Innomhus kör jag Forerunner 945 för den "riktiga" träningsdagboken i Garmin connect och låter Zwift ladda upp hittepådatat till Strava. Förut lät jag även Zwift skicka data till Gamin connect, men tröttnade på att radera och klippte Zwift/Garmin kopplingen.

När jag "dubbelloggar" med TR (som synkar till Strava) och Garmin Edge (som laddar upp till GC och passet sen synkas till Strava) så är det sällan jag behöver radera en dublett i Strava, iaf så länge jag synkroniserar start av loggningen.

Sen får man nog välja en plattform (förslagsvis den man gillar mest) som "main" och se resten som följare. Tycker man att varje pass "training effect" är viktigt så får man hålla sig i Garmins ekosystem, är man mer intresserad av träningsstimuli och återhämtningsstatus över längre tid är förmodligen Strava (Premium) eller TrainingPeaks ett bättre val. Om man vill nörda ner sig totalt i siffror så är Golden Cheetah appen för dig.

Inspirerad av DC rainmaker körde jag med SportTracks feta klient i över 10 år, men när de gick över till en dålig webbklient med abonnemang "tvingades" jag över till Garmin Connect. Egentligen önskar jag att SportTracks fått leva vidare. Det är snabbare och bättre att ha datat på egen hårddisk. Deras analys- och rapportverktyg räckte gott för mig. Nu avråder jag från SportTracks, om det skulle komma upp i tråden.

Intressanta kommentarer! Tackar så mycket!

Då kör jag enligt konceptet Zwift -> Strava, och sen får Garmin logga sidan av för att få datan även till Garmin Connect. Testa en runda igår på det sättet och det fungerade utmärkt :)

Ska ta en kik på Golden Cheetah!

Tillbaka
Topp