Zwift på gym ?

sub_sonic

Aktiv medlem
Zwift på gym ?
Om man helt hypotetiskt skulle vara intresserad av Zwift framåt vintern, finns det inte några ställen man kan hyra in sig på och köra? Borde väl vara en bra idé för gym och liknande att ha 5 utrustningar stående som man hyr per timme? (För jag är inte sugen på att lägga upp 15 tkr för nåt jag inte är säker på att jag kommer gilla)

Zwift på gym ?
På mitt jobb har de en Wattbike. Den kopplar jag mot telefonen med blutooth och kör Trainerroad. Och visst finns Wattbike på vissa gym i stan? (om det är Stockholm som avses).
Nu är ju Zwift mer grafiskt så det är kanske inte så kul att köra på telefon?

Zwift på gym ?
Finns det överhuvudtaget någon inomhuscykel för kommersiellt bruk med stöd för erg-läge dvs datorstyrning av motståndet? Utan det blir väl inte Zwift särskilt mycket mer spännande än att bara titta på staplarna i TrainerRoad eller video hos Sufferfest typ.

Zwift på gym ?
Mayhem sa:
Finns det överhuvudtaget någon inomhuscykel för kommersiellt bruk med stöd för erg-läge dvs datorstyrning av motståndet? Utan det blir väl inte Zwift särskilt mycket mer spännande än att bara titta på staplarna i TrainerRoad eller video hos Sufferfest typ.

Nja, det blir lite roligare än så. Om du kan få ut effekten med hjälp av pedaler, hjul, vevparti eller trainer så kan du fortfarande köra Zwift och cykla med och mot andra. Du kommer däremot inte få responsen med motståndet som erg-läge medför.

Zwift på gym ?
Styrkan med Zwift är den sociala komponenten och att man kör mot/med/bland andra, så även med en "dum" uppsättning (där man själv ställer motståndet, exempelvis osmart trainer eller testcykel) kan man få ut väldigt mycket av Zwiftande skulle jag säga.

Bara för att klargöra, erg-läge är ju när man sätter en bestämd effekt för trainern och den anpassar motståndet så att denna effekt uppnås oavsett kadens, att låta motståndet bestämmas av en programvara och variera med en virtuell bana kallas vanligtvis inte erg-läge i dessa sammanhang. Erg-mode i Zwift innebär att motståndet _inte_ styrs av banans upp- och nedförsbackar, se https://zwiftinsider.com/erg-mode-in-zwift/

Zwift på gym ?
bigmollo sa:
Helt rätt Fredrik. Det är jag som blandar ihop begreppen. Men som du skriver, man får ut väldigt mycket av zwift även med en dum trainer.

Det var faktiskt Mayhem som började ha fel, så ta inte åt dig.

Jag har Zwiftat många timmar utan någon smart funktion. Någon har helt enkelt inte informerat mig att det inte är bra.

Zwift på gym ?
Tack så mycket för svar! (Hade missat att prenumerera på tråden så jag glömde av den ;) )

Bor i Skaraborg! Så Skövde är aktuellt isf. 30K kanske ?

Zwift på gym ?
Försöker också ta reda på vad som finns som är bra. Tydligen ska wattbike atom ha för långsam motståndsreglering för att vara "bra". Men tror dessvärre att ingen löst det problemet än?

Vart sugen på en Bkool Smart 2 Bicycle, främst för att den är billigare. Men den verkar låst till deras eget ekosystem (så ingen zwift...).

Om någon känner till något annat som går att beställa i Sverige, eller om nåt gym i Linköping som har så informera gärna om detta ?

Zwift på gym ?
Jag skulle ju egentligen säga att dum trainer är rätt iaf till att börja med, när en smarttrainer ändrar sitt motstånd för att du kommer till en backe då växlar man för att kunna behålla samma kadens. Grovt förenklat är det typ så, själv kör jag med en smart trainer för att det ändå är en skillnad och då kan jag slita på lite olika drev och jag får sysselsätta mig med något (växla) men är man osäker på om man gillar det eller ej, köp något billigt beg och prova, är det bra sälj det vidare och köp det tycker du är värd. Sedan så drömmer jag och gym som man kan köra zwift på men det är nog en tid bort.

Zwift på gym ?
Kapar tråden lite, men med viss anknytning. Vilken utrustning skulle ni rekommendera till ett gym som vill kunna erbjuda en zwiftkompatibel tranier med ev bildskärm på vägg. Googlat runt en del men inte blivit riktigt klok. Wattbike/apple-tv verkar ju vara en hyfsat enkel lösning.

Zwift på gym ?
Skulle säga wattbike atom och Apple TV 4k. Finns ju andra alternativ men betydligt dyrare.

Det som inte kommit upp i tråden för den som vill ha cykelträning på gym är ju Stages flight.

Zwift på gym ?
Och har ni hittat något gym med kompatibla hojar?

Det närmsta jag kommit är gamla typen av Stageshoj på Scandic Continental. Men de har lite för mycket Stageswatt för att det ska gå att tävla på.

Zwift på gym ?
KJS sa:
Och har ni hittat något gym med kompatibla hojar?

Det närmsta jag kommit är gamla typen av Stageshoj på Scandic Continental. Men de har lite för mycket Stageswatt för att det ska gå att tävla på.

I Stockholm finns ju l'Echelon med Wattbikes. Tyvärr inte jätteroliga att cykla på då de inte har något ERG-läge (motstånd sätts manuellt) och såvida du inte gillar superbred Q-faktor och korta vevar.

Zwift på gym ?
Det är ganska bra andrahandsmarknad på bra trainers väl? Så du kommer inte "förlora" 15k.

Vad menar du med gilla, och vad är alternativet? Vinter är skit för cykling, oavsett om man Zwiftar eller inte. Typ.

Tillbaka
Topp