Ibis svenska åkare testade kunde ses på en hemlig prototyp av en ny endurocykel i Järvsö i helgen. Är det en ny Ripmo på gång?
Ibis Cycles kommer från Santa Cruz vid den amerikanska västkusten i Kalifornien men har sedan ett gäng år tillbaka en stark närvaro i Sverige genom sin före detta teamåkare, numera team manager, Robin Wallner. Även Zakarias Blom Johansen och Jenny Rissveds kör på Ibis med framgång i enduro och XC. Modellen Ripmo har blivit en lite favorit för svenska stigar med vinklar och slaglängd som passar bra för våra förhållanden om man vill mixa både utförsåkning med mer tramporienterad cykling.
Däremot har väl Ripmon varit lite underdimensionerad för endurovärldscupen med vinklar som är lite åt det flackare hållet och ”bara” 147 mm slaglängd baktill (något som visserligen går att utöka via längre slag på bakdämparen), något som uppenbarligen inte stoppat Wallner, Zakka och Cole Lucas från att köra in topp-10 i totalen i EWS de senaste åren.

Nu verkar däremot Ibis ha något nytt på gång i form. Blom Johansen och Niklas Wallner kunde ses åka runt i Järvsö i helgen på en illa kamouflerad hoj som definitivt inte ser ut som något Ibis har i sortimentet för tillfället. Happyrides utsände kan ha skådat samma cykel under vår cykeltestarhelg i Hellas men lovade och svor att inte skvallra, men nu när cykeln både dykt upp i liftkön bland 600 andra cyklister och även synts på the mighty Gram borde det vara någorlunda ok att strunta i det löftet (sorry Robin!).
Hur som helst så ser cykeln ut att ha betydligt flackare vinklar än Ripmo, mer slaglängd och ett utseende med raka rör som inte har Ibis traditionellt sett böjda överrör ihop med ett något annorlunda utformat länkage. Något som fick Ibis själva att kommentera saken när en annan prototyp dök upp på Pinkbike i vintras med orden: ”That can’t be an Ibis. Look at the top tube…”. På sagda bild sågs även ett par ben som Happyrides redaktion misstänker tillhör Ibis Racings svenska mekaniker Anton Stener som är bosatt på Nya Zeeland. Intrigen tätnar med andra ord…
Det faktum att ramen är i kolfiber skvallrar om att cykeln är i slutstadiet av testperioden och rimligtvis borde kunna dyka upp på marknaden inom inte alltför länge. Å andra sidan funkar både Ripmo och den lite mindre Ripley fortfarande lika fint för svensk cykling. Om inte annat så är det kul att ett amerikanskt märke anlitar så många svenskar för att utveckla sin nya cykel, oavsett vad den kommer att heta.
Glisseur 2023-05-24
(Not so) hidden in extremely plain sight.
Crossmax 2023-05-24
https://fstatic1.mtb-news.de/v3/27/2728/2728533-4a9lkco4dyua-fahrerenduro_60-original.jpg
KOLOSS 2023-05-24
Jag fattade den referensen
Alexxaander 2023-05-24
vad jag fick veta och såg var att det är en helt ny cykel som har längre slag än ripmon och kommer inte ersäta ripmon men vara mer enduro hoj den jag såg var också mullet
Oskar 2023-05-23
Kanske om den var röd.
Glisseur 2023-05-23
Måste enbart bero på det raka överröret, kan inte se någon annan anledning.
xdr 2023-05-23
Den gick fortare än min såg det ut som.
N_sandstrom 2023-05-23
Vi stirrade en hel del på det där mystiskt raka överröret i liftkön :p
howsyourdad? 2023-05-23
Hd 6. Looks like a yeti
Stervelo 2023-05-23
Kanske en 29 hd?