Styrstam urgröpt, ligger ej an mot distanser

Bokhem

Medlem
Hej, jag skulle behöva lite råd.

Jag har testat att byta ut styrstammen på min trek fx till en justerbar styrstam för att få en mer upprätt sittställning.

När jag nu tittar på hur det ser ut när den sitter på blir jag fundersam över om det är såhär det är tänkt. Styrstammens botten (den som ska ligga mot distansen som ligger under) ser ut att vara urgröpt och har bara kontakt mot den underliggande distansen fram och bak, men ej på sidorna. Även ovandelen har samma utformning.

Är det inte så att den behöver ligga plant och ha kontakt hela vägen runt för att det ska sitta ordentligt? Vill gärna inte tappa framänden på cykeln när man är ute och kör.

Själva styrstammen är en billigare variant från Biltema, köpte den mest för att prova mig fram vilken vinkel jag vill ha.

Jag bifogar en länk till en bild.

Tar glatt emot rekommendationer!

Om du menar att styrstamen är något smalare på bredden än längden så lite av anläggnings ytan på distansen syns så är det ok. Ser inte mycket på bilden annars.

Troligen inget problem.
Men jag tror gaffelröret är lite för långt när man ser på topcap. Eller så ser jag fel…

Troligen inget problem.
Men jag tror gaffelröret är lite för långt när man ser på topcap. Eller så ser jag fel…
Jag tänker i samma banor, att biltema-stammen kanske är nån mm lägre i infästningen på styrröret. Men sen ser stammen lite keff ut också, som att den inte kan ligga dikt an mot undre distans resp. top-capen. Man undrar lite hur det ser ut med förspänningen av styrlagren.

Vet du ungefär vilken vinkel du vill ha så är det väl bara att köpa billigaste stam från en faktisk cykelbutik samt lite distanser.

typ denna
eller denna:
samt

Precis, ni ser rätt. Jag har inte lagt på en distans uppe på och dragit åt på bilden, utan bara lagt på styrstammen och upptäckte att det glipar på sidorna så pass att man ser in till röret.

Jag tror inte jag lyckas spänna så pass att det trycks ihop med tanke på att är max 4 nm på den skruven.

Tanken var från början att jag skulle prova mig fram med en justerbar stam då jag tänkt testa annat styre också. Svårt att veta vilken vinkel som kommer att bli lagom på förhand.

Ska testa att dra ihop det imorgon, annars får jag köpa en annan stam helt enkelt.. litar nog inte helt på den här biltema-varianten.

Tack för er input!

Ser ut såhär, 1" i botten med distans till modern dimension.

20260908_165002.webp

Biltema-stammen är nog tänkt att funka på väldigt många olika cyklar. Kan inte se någon urtagning här:
Så det är nog en litet mjuk distans och hård åtdragning som gäller.

Off: Hm, "urtagning" = klockstöld?
Off2: I ett försök att närstudera bilden, laddade jag ner den ('Download'), men fasen vet var på datorn filen landade. Landade filen i verktygslådan är jag nöjd.

Tillbaka
Topp