Långtidstest: Rose Xeon CDX Gravel, del tre: Bikepacking

Datum:
04 augusti 2017 11:27

Med den fetdäckade kolfiberkrossen Xeon CDX lovar Rose en cykel som ska klara mycket. De tidigare artiklarna har täckt några av de vanligare användningsområdena som en gravelgrinder kan tänkas stå inför, och nu fortsätter vi med den trendiga semesterformen bikepacking.

Läs del ett av testet här.

Och del två här.

Tyska postorderföretaget Rose erbjuder sina kunder att själva konfigurera cyklarna vid beställning med hjälp av en onlinefunktion, och har i tillägg ett antal förkonfigurerade modeller. Vid beställning av en Xeon CDX från Rose finns den att köpa med såväl cyklocrossdäck som feta graveldäck som med randonnée-utrustning. Testcykeln är en grundutrustad gravel grinder med Ultegra 2×11 och breda aluhjul.

Björn OlssonFin cykel för fina stigar

Jag valde att utföra bikepackingtestet i en så mixad terräng som möjligt, jag hade bara 3 dagar till förfogande och passade på att cykla hem till Sälen från Åre efter cykelfestivalen i juli. Mixen uppstod i att jag cyklade genom fjällen istället för runt, via Vålådalen och Ljungris. Sträckan erbjöd många typer av väg, stig och snår och krävde egen försörjning längs vägen, packningen blev därefter.

Björn OlssonPackad för äventyr.

Tack vare 116 BikeShop i Stockholm fick jag låna en komplett uppsättning bikepackingväskor  från Restrap (som du kan läsa mer om här inom kort) som jag fyllde med allt jag tyckte mig behöva. Grundkravet på utrustningen var att den skulle klara en stormig natt på fjället utan att tumma på säkerheten. Tyvärr innefattade detta inte ett extra växelöra och detta gjorde turen till den försiktigaste jag någonsin gjort. Hursomhelst var den lätta cykeln tämligen nedtyngd inför äventyret.

Grinderns hyfsat breda styre gjorde att den något överlastade styrväskan precis fick plats. Om bikepacking skulle vara mitt huvudsakliga intresse skulle jag hade gärna haft ytterligare lite bredare styre men en kortare stam för att slippa hamna ännu djupare i sittposition. För denna korta turen var originalställningen hur som helst alldeles tillräcklig.

På grusvägar skötte sig cykeln som väntat alldeles utmärkt, den tuggade effektivt kilometer efter kilometer och den extra vikten märktes främst i uppförsbackarna i början innan kroppen kompenserade för den extra, ibland något mobila vikten på cykeln som ökade pendelrörelserna på cykeln när jag stod och bröt.

Även på jordig och lättrullad skogsstig gjorde sig cykeln bra, den i grunden rappa och lättmanövrade crossen blev såklart sävligare av den ökade lasten men känslan i hojen fanns fortfarande kvar, och min i början bristande tilltro till utväxlingen kom på skam. Cykeln var utmärkt i kortare sprintbackar, åtminstone så länge farten var med in i backen.

Björn OlssonFör kompatibelt mellanrum

Den stora utmaningen var på riktigt steniga och hala fjällstigar. Där gav cykeln ett ganska klent förtroende och det blev rejält jobbigt att ta sig fram. Lika stort helvete var fjällspängerna, däckens bredd var skräddarsydda för mellanrummet mellan plankorna och packväskornas höjda balanspunkt gjorde färden så vinglig att jag fort gav upp. Kanske hade jag krigat vidare om jag haft väskorna fulla med extrahjul och växelöron men på denna tur blev valet att gå över spängerna. Det tog tid i anspråk och det var nog spängerna som var cykelns svagaste punkt som fjäll-bikepackingshoj.

Björn OlssonStig? Inte för bikepacking.

Jag har alltså stor erfarenhet av att bära, släpa och kasta cykeln i fjällmiljö. Men till cykelns försvar skulle delar av stigarna, spänger åsido, vara utmanande även på olastad stigcykel. På de partier där stigarna var fina var cykeln utmärkt och där och då hade jag ingen längtan efter något annat färdmedel. Kanske underlättade tanken på att själva idén att färdas just den valda vägen med just den valda cykeln i grunden var absurd, men det var få tillfällen som jag inte njöt av färden. Cykelns låga vikt var till stor glädje när jag tvingades vada genom en bred fjällbäck där isen tagit en bro vintern innan.

Björn OlssonVadarcykeln

På asfaltsvägarna gick cykeln utmärkt och däckens rullmotstånd var knappast ett bekymmer i bikepackingutförande eftersom jag främst cyklade i mysigt långturstempo ändå. De sista sju milen med hemlängtan, vinden i ryggen och Voltarentabletter att knapra snittade jag runt 25km/h vilket jag var förvånat nöjd över.

Björn OlssonFlatruet. Grinder heaven.

Jag upplevde inga mekaniska problem eller missljud från cykeln under färden annat än att kedjan torkade ut efter vadet. En tub symaskinsolja från lanthandeln i Ljungdalen fick stå substitut för den kedjeolja jag valt att glömma i Åre, med en svenskrem höll den sig kvar i flaskhållaren hem till Sälen. Genomgången efter hemkomst gav inga indikationer på att vatten trängt in i lager eller nav, allt såg fint och torrt ut trots flera minuter under vatten. Däremot hade de rymliga fälgarna tagit in en hel del vatten.

Här är en fånig film från turen ifråga:

Utvärderingen av Rose Xeon CDX Gravel fortsätter under sommaren och hösten men för er som funderar på en allt-i-allo-cykel för mindre äventyr kan jag absolut rekommendera en gravel grinder. Knappast bäst på något, men om vägen (samt stigen och snåren däremellan) är målet kan jag finna få bättre kompromisser.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Beofred 2017-10-14

Behövdes och behövdes. Jag hade Voltaren med mig, det gjorde mindre ont i kroppen när jag ätit en. Så för komfortens skull kanske. Jag cyklar inte så mycket på det sättet annars så kroppen var inte riktigt inkörd.

jonja 2017-10-13

Varför behövdes voltarentabletter på turen?

Der Kaiser 2017-08-08

+42! Jag blev ju sjukt jävla bikepacking-över-fjäll-sugen! Helt seriöst. ( Det kan hjälpa att min trasiga vänsterfot inte skulle klara en vanlig vandring.)

Jilster 2017-08-06

Snygg och rolig fjälltrip Beofred! Du såg ut att ha det rätt mysigt ändå ??????

Mange. 2017-08-04

Kul, jag har använt mig av restrap ramväska i både s & m med olika resultat. Ska bli intressant att höra dina åsikter =)

Beofred 2017-08-04

japp! Sparar på den lite, håll utkik efter minitestet om några veckor.

Mange. 2017-08-04

Pratade med en kompis nyligen om rose, varför konkurenten canyon alltid kommer på tal och rose inte är lika frekvent. Kul att läsa om ditt äventyr på fjället. Kommer det en packlista, eller tar du den i restrap testet?

Beofred 2017-08-04

https://happyride.se/wp-content/uploads/2017/08/Rose_Bikepacking-1-1500x720.jpg I tredje delen av testet får cykeln korsa fjäll med tung packning. Det gick både bra och dåligt. Läs om Xeon CDX som bikepackingcykel. https://happyride.se/2017/08/04/l...

skokartong 2017-06-29

Beställt en sådan här nu, hoppas på det bästa! Dock i Grön/Grå, den röda fanns inte i storlek 59 :(

Sambal Oelek 2017-06-29

huuh!? bikepacking utan touring. Blir det då att man ska få med så många bullar som möjligt på en happyride? :?