Liten bot för cykelbristen? Cannondale öppnar montagefabrik i Europa

Datum:
01 november 2021 09:50

För elva år sedan stängde Cannondale ner sin tillverkning i Bedford USA. Nu öppnar företaget upp två nya fabriker, en i Nederländerna och en i USA. Som vi förstår det så är det främst fabriker för montage, kanske kan vi tolka det som en reaktion på den brist på cyklar som råder i världen. 

Båda de nya fabrikerna kommer att öppna under 2022 och ska enligt Cannondale öka kapaciteten på den europeiska och amerikanska marknaden. Målet är också att effektivisera, höja byggkvaliteten och börja med 100 procent återvinningsbara förpackningar i båda fabrikerna.

CannondaleNytt och modernt utan kompletta cyklar som riskerar att fastna i Suezkanalen. Komponenterna däremot kan nog till viss del fortfarande fastna om hen som håller i rodret inte håller tungan rätt i mun.

Vilka modeller som de olika fabrikerna ska bygga har vi inte lyckats förstå men kapaciteten totalt ska öka med 500 000 cyklar, Cannondale vill innan 2025 dubbla sin närvaro på både den amerikanska och den europeiska marknaden.

I Europa ska man trippla sin kapacitet att få ut färdiga cyklar redan första kvartalet 2022, men exakt hur många cyklar det innebär vill Cannondale inte förtälja. Själva tillverkningen av ramar och dylikt producerar fortsatt i Asien, bland annat Taiwan.

Kanske är Supersix Evo en av cyklarna som ska byggas i den nya fabriken?

Möjligheten att längre in på säsongen kunna justera produktionen mot efterfrågan verkar också vara en av fördelarna. Båda fabrikerna är i anslutning till de stora lager och distributionsanläggningar som Cannondale haft på platserna sedan tidigare.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

fedde 2021-11-01

Men en "äkta" Cannondale ska vara "handmade in the USA". Det här blir ju något slags 25-öres-Cannondale..... /Fedde

Skogling 2021-11-01

Västvärlden är på väg tillbaka! 👍

glitch 2021-11-01

Det är inga dumskallar på Pon. De är väldigt framgångsrika i det mesta de gör. De är även Holland största bilimportör bland annat för VW sen efter andra världskriget. Trek har ju också nån ny monteringslina inom EU på g.

NickPick 2021-11-01

https://m.pinkbike.com/news/pon-holdings-buys-gt-cannondale-schwinn-and-more-in-810-million-deal.html så är det nog!

K 2021-11-01

Lite andra förutsättningar för tull blir det ju, och möjligheten att skapa lite lokala varianter ex färger och editions lättare med lokala erbjudanden. Men anledningen stavas - direct to consumer.

etnica 2021-11-01

MM komponentbristen är väll lika stor oavsett om de sätts ihop i EU/USA. Fast kanske inte finns nån brist längre.(inte hängt med de senaste månaderna)

Lingon 2021-11-01

Har nog mest med EU:s höga tullar på färdigmonterade cyklar att göra. Nu slipper dom det.

MrSthlm 2021-11-01

Smart av Cannondale och känns som det går bra för nordamerikanarna, tex Cannondale, Trek & Specialized. I synnerhet är jag imponerad över hur de lyckats jobba upp ett premiumrykte och därigenom får folk att öppna plånböckerna på lite vidare gavel....

NickPick 2021-11-01

Leker man bort allt till Asien så kan man lätt bli sårbar, om hela Asien stängt ned sig pga tex en pandemi. Bort med lite konstiga standarder så ökar nog även försäljningen! Kul med lite arbetstillfällen i EU också.