Livet som cykelmek på världscupen

Datum:
24 augusti 2017 12:53

Happyride har snackat med Rachel Athertons cykelmek Joe Krejbich inför den sista världscupen 2017 i Val di Sole.Joe Krejbich arbetsvecka ser lite annorlunda ut än den vanliga “Svensson-veckan”. 9-5 är ett koncept som inte existerar i hans värld. När man är cykelmek åt världens mest framstående kvinnliga downhillcyklist så är det omaka tider, långa dagar, annorlunda arbetsuppgifter och kreativt tänkande som gäller istället. Hur ser hans dagar egentligen ut, vad gör han mer än att bara meka och hur ställer han in Rachels cykel för årets kanske tuffaste downhillbana? Vi tog oss ett snack med Joe inför helgens tävling.

Hur ser en vanlig dag ut för dig under en världscup?

För folk ”på utsidan” måste en vanlig dag för oss världscupmekaniker verka fylld av utmaningar, spänning och äventyr. Att resa till så många olika platser som vi gör tillsammans med vår lilla downhill- och XC-familj är ett annorlunda sätt att leva, men mycket av det vi gör är repetition – precis som andra jobb. Vi ser samma folk och samma ansikten hela säsongen och jobbar på samma cyklar med samma komponenter.

Den dagliga rutinen för en cykelmek varierar såklart beroende på vilket cykelteam du jobbar för. I vårt team har vi jobbat på samma sätt sedan jag började jobba för Athertons för fyra år sedan. Vi ser till att cyklarna är färdiga dagen innan så att det bara är att rulla ut dem på morgonen innan träningen, redo att köra. Vi har även förberett flera hjul med diverse extra reservdelar och olika däck som redan är inkörda, så att vi snabbt kan byta om vädret skulle slå om.

Vi som mekar för Athertons Racing bor i själva tävlingstrucken – vårt lila hem när vi är på resande fot. Ungefär när vi druckit vår andra kopp kaffe kommer Grupp B åkarna (som startar tidigt) till tältet och vi drar igång dagen. Vi snackar lite, bestämmer vad för typ av musik vi ska sätta på, och cyklisterna börjar värma upp. Innan deras första åk så dubbelkollar vi däck- och dämpartryck.

Zach FaulkneJoes vardag består av cykeldelar och verktyg.

När en cyklist kommer tillbaka från ett åk så brukar det normalt sätt ta ca 20-30 minuter att kolla igenom allt. Vi tvättar cykeln om det är lerigt ute för att sedan hänga upp den i mekstället för att kolla att allt fungerar till 100 % inför nästa åk. Vi dubbelkollar alltid alla bultar, ekrar, växlar, bromsar, däck- och dämpartryck. Om något är trasigt eller inte fungerar som det ska så byter vi ut eller lagar det. Vi pratar också med cyklisten om hur cykeln kändes, jämför dämparinställningar från tidigare testsessioner och kollar anteckningar vi gjort föregående år på samma bana – allt för att skapa de bästa förutsättningarna. Efter det drar åkaren upp för sitt andra åk och vi får ca en halvtimmes lugn och ro innan vi gör om allt igen.

När dagens träning är över så sätter vi oss ner med vår åkare för att kolla hur vi ska starta nästa dag. Sedan tvättar vi cykeln igen, tar isär den helt och kollar så att alla komponenter fungerar som de ska, sätter ihop cykeln igen, luftar bromsarna och byter ut slitna däck. Sen brukar vi ta varsin öl och slappna av en liten stund.

På kvällen tar vi oss upp till huset där resten av teamet bor för att äta middag samt diskutera dagens händelser. Vi kollar GoPro-klipp från dagens träning, hjälper till med linjeval, snackar dämparinställningar och försöker klura på hur vi kan få cykeln att prestera optimalt på banan. Efter det är det läggdags så att vi kan gå upp och göra om allt nästa dag.

Vad är det enklaste med ditt jobb?

Den enklaste delen är att vara på själva världscuperna och meka med cyklarna. Mitt jobb innebär så mycket mer än att bara meka. Den största och tyngsta delen är planering och förberedelser inför tävlingarna – att se till att vi har allt i ordning för att kunna prestera till 100 % när vi är på världscupen.

Vi spenderar många dagar hemma med att testa produkter och träna så att vi är väl förberedda när vi kommer till en tävling. Det är då vi märker om all tid och energi vi lagt ner har varit värt det! I det stora hela så är det en väldigt liten del som vi faktiskt lägger på att meka, största delen går till logistik för att få allt på plats inför världscupen.

Vilken är din största utmaning på en världscup?

Min största utmaning är att se till att min cyklist (Rachel Atherton) är redo att ge allt under sitt tävlingsåk. Jag ser till att hon är nöjd med cykelns inställningar så att hon kan lita på den till 100 %. Litar hon inte på cykeln kan hon inte heller ge allt under sitt tävlingsåk. Alla veckors hårt arbete är bortkastat om det skulle vara så. Jag har jobbat med Rachel ganska länge nu och vi känner varandra väl vid det här laget. Ju fler tävlingar vi gör tillsammans, desto lättare är det för oss båda.

Bartek Wolinski / Red Bull Content PoolRachel litar till 100% på grejerna.

På vilka fler sätt hjälper du till under en världscup (förutom att fixa cykeln)?

Det viktigaste jag gör, förutom att fixa cykeln, är att se till att Rachel har en avslappnad atmosfär omkring sig – att hon vet att allt är på plats och rullar på som det ska, så att hon endast behöver tänka på att tävla. Vi har ett helt team med folk som ser till att åkarna är redo och fokuserade på sitt jobb.

Har du några ritualer med din åkare innan tävlingen?

Jag skulle inte säga att vi har några ritualer. Rachel och jag känner varandra så pass väll att allt som behövs är en lätt huvudnickning eller ögonkast för att veta att det är dags. Vi ger varandra en fistpump eller high-five någon minut innan gaten och sedan går hon in i sig själv för att förbereda sig för sitt tävlingsåk. Så vi gör inte direkt något helgalet eller överdrivet, utan vi håller det ganska enkelt.

Hur är Val di Sole som bana från en cykelmeks perspektiv?

Alla banor på världscupen är utmanade på olika vis. Val di Soles bana är brant och full av stora hål – en riktig bjässe till bana men också många cyklister favorit. Från en cykelmeks perspektiv så kommer fokus ligga på hjulen. Vi kommer troligtvis gå igenom några stycken den här veckan så riktstället kommer finnas nära tillhands.

Vad kommer du göra för speciella inställningar på Rachels cykel inför helgen?

Det är rätt svårt att ställa in cykeln för en bana som denna. Eftersom den är så pass brant så kommer vi ställa in så att baktrianglen går djupare, att den är mjukare, för att minimera känslan av att åka över styret. Vi kommer också höja styret lite, av samma anledning. Troligtvis kommer vi också ändra vinkeln på bromsreglagen för att passa bättre på den branta banan.

Se hur det går för Rachel Atherton och alla andra – missa inte livesändningarna från säsongens sista världscup:

 

DH Dam – Lördag 13:00
DH Herr – Lördag 15:00

XCO Dam – Söndag 12:00
XCO Herr – Söndag 14:30

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

xyz-saft 2017-08-26

Ah, se där. Jag såg bara (c) Zach Faulkner men det måste ju så klart vara fotografen. Ställer mig och skäms lite i ett hörn.

lysmask 2017-08-26

Kolla författare på artiklarna.

xyz-saft 2017-08-26

Intressant läsning, men förstår jag det rätt om det bara är en översättning av den här artikeln? https://www.redbull.com/se-en/inside-story-a-world-cup-mechanics-life?linkId=41351607

qma 2017-08-26

Roligt att läsa. Man förstår att det är en del jobb när de bland annat tar isär cykeln, testar/kollar komponenterna löst på nåt vis och sen monterar ihop den varje dag på ett rejs,

Mini_me 2017-08-26

Drömjobb:)

Supersonic 2017-08-26

Roligt att läsa den här typen av artiklar.

Hasse#7 2017-08-26

Kul läsning. Bra artikel.

Kung Stalle 2017-08-25

Treflig läsning! Stalle

katten 2017-08-25

Kul artikel, fortsätt skriva Hanna! En nytvättad cykel för varje åk låter fint. Men så går det fort också. /A (att ge mig den servicen skulle verkligen vara pärlor för svin ;) )

inzani 2017-08-24

Snacka om all-inclusive på servicesidan :D Hade inte tackat nej till en egen mekaniker!