Plattformspedaler eller SPD på vintern?

Agu

Medlem
Är flytt på gång och hade tänkt börja vinterpendla för första gången på drygt tio år. Senast jag vinterpendlade var det på en rostig gammal bergscykel där vinterdäcken var värda mer än resten av cykeln, och jag hade inga tankar på att byta pedaler, men nu när man har lite mer pengar än i gymnasiet kan man ju vara lite mer kräsen. Det jag tänkt använda nu är en gruscykel jag precis köpt och håller på att rusta för pendling, med extra hjulpar för vinterdäck så att det blir smidigt att byta.

Frågan är hur man ska göra med pedaler och skor. Använder sen länge vanliga spd-skor av mtb-typ på räcern(som fått gå till all cykling tills nu), och har nu även pedaler för det på den nya cykeln, men på vintern lär jag vilja ha andra skor. Ska man lägga pengar på vintercykelskor och fortsätta med samma spd-pedaler, eller byta till plattformspedaler på vintern? Kan se fördelar med bägge alternativen. spd har ju sina fördelar, och slipper byta pedaler, men skorna är ju inte gratis, och är inte säker på hur det känns att sitta fast i pedalerna när det är modd på vägen. Plattformspedaler har jag redan ett par jag skulle kunna sätta på, så det bli ingen direkt kostnad där, och känns på sätt och vis säkert att inte sitta fast när det är halt, men blir lite extra meck när man vill byta till de andra skorna. Ett billigare alternativ till vintercykelskor kanske är varma skoöverdrag, men har ingen erfarenhet av sånna.

Hur är era erfarenheter av SPD (och andra cliplessvarianter) vid vinterväglag? Sätter pedalerna eller klossarna igen ofta, eller är det mest ett problem om man behöver gå ute länge innan man kommer på cykeln? Har sneglat lite på crankbrothers pedaler, då de sägs vara bra i det avseendet, men att byta pedalsystem skulle inte vara en speciellt billig lösning.

Jag brukar köra med kombipedaler på mina multicyklar avsedda för grus/äventyr/pendling.

MTB o LVG kör jag med dubbelsidiga cliplesspedaler.

Absolut enklast att köpa nya skor skulle jag säga. Har noll problem och kör alltid spd. Kan väl hända någon gång att kramsnö fastnar i klossen men det är ett sådant marginellt problem att jag inte en enda gång upplevt problem med det. Undantaget är mtb på vintern och om man cyklar någonstans där man måste hoppa av och gå mycket, men det låter inte som ditt användningsområde direkt. Dessutom stampar man lite på pedalen så är problemet löst.

Jag har en storlek större vinterskor än sommarskor, samt skor som är vind- och vattentäta. Fungerar ypperligt bra att ha plats för extra strumpa när det är kallt. Jag cyklar i Göteborg där vintrarna sällan är speciellt kalla, så långt upp i landet kan det såklart bli värre. Har kört många långa rundor med temperaturer kring 10 minus utan problem. För små eller tighta skor är uteslutet, då blir det svinkallt!

Jag hade inte pallat hålla på att behöva fundera på om jag måste byta pedaler eller ej, och sen skruva dit nya stup i ett under den långa perioden av veligt väder i början och slutet av vintern. Mycket smidigare att alltid ha cykeln redo och sen justera med det man tar på sig.

Jag har en storlek större vinterskor än sommarskor, samt skor som är vind- och vattentäta. Fungerar ypperligt bra att ha plats för extra strumpa när det är kallt. Jag cyklar i Göteborg där vintrarna sällan är speciellt kalla, så långt upp i landet kan det såklart bli värre. Har kört många långa rundor med temperaturer kring 10 minus utan problem. För små eller tighta skor är uteslutet, då blir det svinkallt!
Låter rimligt. Cyklar i hufvudstaden, men det är ju inte mycket kallare här i normalfallet. Får nog bli ett par mysiga vinterskor.

Hade exakt samma funderingar. Har nu pendlat sen mars 2 mil enkel väg några dagar i veckan med spd, och tänkte fortsätta pendla lite över vintern.
Jag valde ett par Shimano kombipedaler pd-eh500, som jag använt 2v nu och är helnöjd.
Cykeln blir även lättare att använda till affären/gymmet eller liknande.
Många verkar uppleva det svårt att hålla värmen i fötterna även med vinterskor med spd, då klossen skapar en köldbrygga.
Så blir att pendla i kängor för egen del.

Vinterskor och clipless funkar utmärkt. Överdrag funkar hjälpligt, men går snabbt sönder.
Lake MXZ 305 eller dess föregångare är utmärkta. Har ersatt mina 300 med 303, men inte kört så mycket med dem eftersom jag inte är lika flitig vintercyklist längre.

Senast ändrad:
Absolut enklast att köpa nya skor skulle jag säga.
+1
+1

Akta dig för italienska skor bara. Där finns ingen vinter, så allt som kallas vinterskor är på sin höjd höstskor..😛
Det finns alltid undantag, kanske som bekräftelse för regeln.
Ett av dem kan kanske skorna nedan vara
northwave-raptor-gtx

Northwave Celsius XC Arctic GTX
Testades i tidningen Tour 11-2022 som en av 7 modeller av vinterskor
och den blev bäst i test, till stor del pga toppbetyg i vattentäthet och värme.

Jag har själv en äldre variant av Northwave Artic och de är riktigt varma.

Men det finns nya modeller idag de ännu varmare, och dyrare, Northwave Extreme Winter GTX
som även de har testats av Tour med bra omdöme om värmen:
"die Füße bis minus 25 Grad Celsius warmhält".

Tillbaka
Topp