Marin Wolf Ridge 2018

Datum:
10 juli 2017 19:56

Med Wolf Ridge vill Marin ta död på den förlegade (?) inställningen att en viss slaglängd bara fungerar till en viss typ av MTB-cykling. Marins nya 29-tummare Wolf Ridge med 160 mm är enligt dem själva bra på allt, från XC till Enduro.

Nej, det är ingen eMTB. När nu allt ska drivas på el är det vid en första anblick lätt att ta nya Wolf Ridge för ännu en elcykel. Men ni kan vara lugna. Det massiva området kring vevpartiet innehåller ingen el utan är en del av ett nytt bakdämparsystem signerat Darren Voos och Naild.

Anders JanssonMarin Wolf Ridge 29 160 mm.

Kärnan i Naild R3ACT – 2 Play, som systemet kallas, är en pistong monterad framför vevpartiet och som främre delen av baksvingen tillåts röra sig upp och ner på. Den totala slaglängden är runt 40 mm och pistongens rörelse avgörs av bakhjulets position i slaget. R3ACT ska enligt Marin ge minimalt med pedalinducerat gung och behöver inte förlita sig på någon plattform eller lockout för att få en stel bakände i klättringar. Marin använder R3ACT på licens och köper in systemet inklusive baksvingen från Naild.

Marin / NaildPistongen är den gröna detaljen i bilden. Klicka för animation.

R3ACT innehåller ingen fjäder eller dämpare utan består av ett rör med bussningar och innehåller bara en liten mängd gaffelolja för smörjning. Alla bussningar och tätningar är standardprylar som används på 43 mm MC-gafflar vilket gör det enkelt med reservdelar. Systemet ska enligt Marin servas var 50e åktimme.

Anders JanssonRam och sving i kolfiber. Stänklappen är till för att skydda R3ACT-systemet och måste sitta på för att garantin ska gälla

Wolf Ridge kommer i tre utrustningsversioner där samtliga har ram och baktriangel i kolfiber. Slaglängden fram och bak är 160 mm. Gaffelvinkeln är 66.5 grader och kedjestagen är 430 mm långa.

Ny svensk distributör på gång?

Märket Marin har behandlats rätt styvmoderligt det senaste decenniet i Sverige. Marin själva är högst medvetna om detta och det sägs att det kommer att bli ändring på det framöver. Hur lösningen ser ut får vi dock återkomma till.

Chris Holmes från Marin berättar mer om nya Wolf Ridge och dämparsystemet R3ACT

Cykling i inboxen

Missa inte det senaste från Happyride, signa upp dig på vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kommer max en gång i veckan.

Senaste kommentarer

fhansson925 2017-08-02

En intressant lösning är den Shimano tagit fram med dubbla batterier i ramen. Vardera batteri är på 375 Wh så med två kan man få 750 Wh och anpassa vikten efter turen.

AJ 2017-07-31

Nya landsvägshjul och nya hjul till eMTB. DT har presenterat sina nyheter för 2018. 330537 Läs om DT 2018 https://happyride.se/2017/07/31/dt-swiss-mtb-och-landsvagshjul-2018

happymtb.fr 2017-07-29

Tack grabbar! ;)

Rattnalle 2017-07-28

Utom att det inte är en USP då :-) I och med att den inte är så unik, snarare bättre sent än aldrig.

Luthman Photography 2017-07-28

Jag t r o r att de mest kör större negativ kammare på flera gaflar och sen kom de på att de måste kalla det för något så att det blir tydligt att det är en USP, hence Debonair eftersom det var vad de kallade bakdämparna med större negativ kammare....

Lingon 2017-07-27

Nya piken verkar ju grym. Både mer linjär och progressiv luftfjäder på samma gång! Rena magin. :-)

happymtb.fr 2017-07-27

Angående rockshox 2018, jag förstår inte riktigt om dom har ändrat nåt på fjäder sidan för Yari och Lyrik modeller? Det heter nu Debonair men hade redan större negativ kammare förra året. Nån som vet?

AJ 2017-07-27

SRAM släpper kontinuerligt ut nya produkter på marknaden och vi har tidigare gått igenom några av 2018-års nyheter. Nu låter vi SRAM själva berätta om dem. 330197 Läs mer om SRAM 2018 https://happyride.se/2017/07/27/sram-gx-eagle-rs-pike-och-reverb-...

NickPick 2017-07-26

Låter klumpigt att behöva ha en rygga full med både vätska och batterier. Använd batteriet till klättring och benen till resten vore ett alternativ... Bra batterier kostar pengar och det kommer dom att göra ett tag till. Det går ju tydligen "minst l...

fhansson925 2017-07-26

Mixad storlek är intressant men knappast något direkt revolutionerande. Det finns några nackdelar också och det har mest att göra med det opraktiska i att ha två olika däck och inte kunna byta mellan fram/bak. Samma sak gäller integrerade batterier...

KÖP & SÄLJ