[Artikel] Eurobike Media Days. Cykelnyheter 2018

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
AJ sa:
Shimano visar upp nya Ultegra R8000
....
På Media Days visade Shimano upp nya Ultegra R8000 i verkligheten. Eller i alla fall vad som kommer att bli nya Ultegra. Gruppen är inte helt produktionsklar så vissa delar i skivbromssystemet var fortfarande prototyper. Fälgbromsar och de mekaniska växlarna verkade dock vara mer redo.
Den mekaniska fälgbromsade Ultegra R8000-gruppen verkar vara mer än bara redo, eftersom den redan nu finns att köpa
Här tex: https://www.merlincycles.com/shimano-ultegra-r8000-groupset-102895.html

/Håkan

Crossmax sa:
En elcykelspecifik sadel... Herre jösses
Är väl inte så tokigt?
Ju mer upprätt man sitter ("utförs i högre grad mer sittande") och ju fisigare man trampar ("trycket på pedalerna inte är lika högt") ju större, plattare och mer stoppad sadel behöver man ju...

AJ sa:
Jimel sa:
Skorna såg ju bra ut, ingen bild på undersidan?

Videon i artikeln visar skorna på undersidan :-)
Skorna såg bra ut på alla sätt. Särskilt den med snabbsnörning och skyddande flärp. Michelingummit på skor som redan säljs verkar ju fungera bra det också. Exponerade snören är helkasst vilket tyvärr annars begränsar utbudet lite..

emmer sa:
Crossmax sa:
Är väl inte så tokigt?
Ju mer upprätt man sitter ("utförs i högre grad mer sittande") och ju fisigare man trampar ("trycket på pedalerna inte är lika högt") ju större, plattare och mer stoppad sadel behöver man ju...

Sadlar till damtrallor är väl ingen direkt nyhet?

Bengt-re sa:
emmer sa:
Crossmax sa:
Är väl inte så tokigt?
Sadlar till damtrallor är väl ingen direkt nyhet?
Nä, men detta är ju pro från Pro...

Dropouts:en för baknav och framnav ser väldigt mountainbike ut. Slut med öppna fästen för naven.

BHs nya fälgbromsade landsvägscykel, nya 130 mm stigcykel och nya heldämpade eMTB.
BH-Lynx-5-2018.jpg

Läs om BHs nyheter för 2018 https://happyride.se/2017/07/22/bh-landsvag-mtb-och-emtb-2018/

G7 var snygg :-)
Men "fram används flat mount vilket innebär att gaffeln kan ansluta tätare och mer aerodynamiskt mot gaffelröret än vid traditionellt bromsfäste" skulle jag gärna vilja ha förklarat (om någon kan göra det utan att gå in i "allan mode").

emmer sa:
Men "fram används flat mount vilket innebär att gaffeln kan ansluta tätare och mer aerodynamiskt mot gaffelröret än vid traditionellt bromsfäste" skulle jag gärna vilja ha förklarat (om någon kan göra det utan att gå in i "allan mode").

gillade den mer med skivor :)

Hur skulle man enklare än så förklara om bromsarna? istället för att sitta med en skruv i mitten så man kan vrida bromsen lite så sitter de tightare skruvade rakt i gaffel på båda sidorna. mindre luft mellan broms och gaffel vilket gör det mer aero.

cerro sa:
emmer sa:
Hur skulle man enklare än så förklara om bromsarna? istället för att sitta med en skruv i mitten så man kan vrida bromsen lite så sitter de tightare skruvade rakt i gaffel på båda sidorna. mindre luft mellan broms och gaffel vilket gör det mer aero.
Jo, det kanske är lite svårare att försänka bryggan än att integrera den.

Verkar som 160 mm slaglängd, mixad hjulstorlek och integrerade batterier är normen för eMTB's inför 2018. Ser fram emot en del provkörningar..

fhansson925 sa:
Verkar som 160 mm slaglängd, mixad hjulstorlek och integrerade batterier är normen för eMTB's inför 2018. Ser fram emot en del provkörningar..

Mixad hjulstorlek får vi se hur populärt det blir. Uppfattningen efter att ha pratat med tillverkarna är att de som har tradition av MX/Enduro gärna tror på idén med olika storlekar fram och bak. Medan de som kommer från cykel använder (än så länge?) samma storlek fram och bak. Vad de flesta förespråkar är dock lite bredare däck typ plus (2,8-3,0) eller semiplus (2,6) på sina elmodeller för bättre grepp för bakhjulet.

Integrationen har bara börjat och vi kommer att få se betydligt mer slimmade konstruktioner framöver. Det har hänt en hel del redan från förra året. Det är batteritillverkarna som släpat efter men som nu börjar leverera batterier som kan integreras bättre i ramarna.
Batteriprestandan ökar även ständigt och det går att få in mer kapacitet på viss volym/vikt. Där kan tillverkarna välja att gå två vägar. Antingen med samma kapacitet som idag, runt 500 Wh, och få lättare och ännu mer slimmade cyklar. Eller ökad kapacitet med typ 1000 Wh och behålla samma utseende och vikt som idag men få en betydligt längre räckvidd.

När det gäller slaglängd verkar de flesta svänga in runt 150-170 mm och det finns få kortslagiga 100-120 mm elcyklar. Men det faller sig rätt naturligt. En eMTB stuvar om lite i de normala cykelkategorierna och användningsområdena. Enduro/AM med eMTB behöver inte betyda att man måste ha ett berg för att kunna cykla utförsaktivt utan det går att göra på platten eller till och med uppför. Och då kommer extra slaglängd väl till pass även om det handlar om en ”normal stigcykel”. Skillnaden i vikt mellan en 160 och en 120 mm eMTB är i sammanhanget även väldigt liten och då är det bättre att ha de reserver som en långslagig modell ger.

Eventuell trampineffektivitet/gung som längre slag ibland kan medföra reduceras en hel del då eMTB har ett jämnare driv runt varvet än vid traditionell trampning. Att använda lockout på en eMTB är i de flesta fall helt onödigt och kan dessutom förvärra framkomligheten då ett låst länkage inte tillåter bakhjulet att fullt ut följa markens ojämnheter.

Jag trivs bra med mina tre stålcyklar som alla har mekaniska växlar och fälgbroms, men jag har nog aldrig fått mer habegär än jag nu fick av KTM Lisse med Sram Etap... :P Helt sjukt egentligen, men den är väl så jävla långt ifrån det jag normalt sitter på att det ändå lockar. Häftiga lösningar med justering av styrstam och kabel-/vajer-/slang-/whateverdragning. Vill verkligen se en "in the flesh" och se om habegäret håller i sig!

AJ sa:
Mixad hjulstorlek får vi se hur populärt det blir. Uppfattningen efter att ha pratat med tillverkarna är att de som har tradition av MX/Enduro gärna tror på idén med olika storlekar fram och bak. Medan de som kommer från cykel använder (än så länge?) samma storlek fram och bak. Vad de flesta förespråkar är dock lite bredare däck typ plus (2,8-3,0) eller semiplus (2,6) på sina elmodeller för bättre grepp för bakhjulet.

Integrationen har bara börjat och vi kommer att få se betydligt mer slimmade konstruktioner framöver. Det har hänt en hel del redan från förra året. Det är batteritillverkarna som släpat efter men som nu börjar leverera batterier som kan integreras bättre i ramarna.
Batteriprestandan ökar även ständigt och det går att få in mer kapacitet på viss volym/vikt. Där kan tillverkarna välja att gå två vägar. Antingen med samma kapacitet som idag, runt 500 Wh, och få lättare och ännu mer slimmade cyklar. Eller ökad kapacitet med typ 1000 Wh och behålla samma utseende och vikt som idag men få en betydligt längre räckvidd.

När det gäller slaglängd verkar de flesta svänga in runt 150-170 mm och det finns få kortslagiga 100-120 mm elcyklar. Men det faller sig rätt naturligt. En eMTB stuvar om lite i de normala cykelkategorierna och användningsområdena. Enduro/AM med eMTB behöver inte betyda att man måste ha ett berg för att kunna cykla utförsaktivt utan det går att göra på platten eller till och med uppför. Och då kommer extra slaglängd väl till pass även om det handlar om en ”normal stigcykel”. Skillnaden i vikt mellan en 160 och en 120 mm eMTB är i sammanhanget även väldigt liten och då är det bättre att ha de reserver som en långslagig modell ger.

Eventuell trampineffektivitet/gung som längre slag ibland kan medföra reduceras en hel del då eMTB har ett jämnare driv runt varvet än vid traditionell trampning. Att använda lockout på en eMTB är i de flesta fall helt onödigt och kan dessutom förvärra framkomligheten då ett låst länkage inte tillåter bakhjulet att fullt ut följa markens ojämnheter.

Mixad storlek är intressant men knappast något direkt revolutionerande. Det finns några nackdelar också och det har mest att göra med det opraktiska i att ha två olika däck och inte kunna byta mellan fram/bak. Samma sak gäller integrerade batterier i ramen att det får en opraktisk design som dessutom är olika från cykel till cykel. Att olika motortillverkare har olika batterier accepterar jag men börjar man specialtillverka batteriet för varje cykelmärke och mer än så då börjar det bli lite jobbigt. Jag ser inget stort problem att ha batteriet ovanpå ramen eftersom det är skyddat och enkelt att byta, läsa av etc. Saknar heller inte flaskhållare särskilt mycket eftersom jag vant mig att ha vatten i en ryggsäck eller helt enkelt dricka massor innan turen. :)

Det jag eftersträvar är lättare men framförallt billigare batterier. Ett extra 500Wh batteri till Yamaha kostar 8000 kr och till Bosch 6000 kr vilket är helt sjukt. De mindre 300Wh elller 400Wh batterier som finns är bara någon hundralapp billigare vilket är fel. Om batterier kunde komma ner i 1 kg och kosta runt 1000 kr kunde man ha ett eller flera i ryggsäcken istället för ett tungt på cykeln.

Låter klumpigt att behöva ha en rygga full med både vätska och batterier. Använd batteriet till klättring och benen till resten vore ett alternativ... Bra batterier kostar pengar och det kommer dom att göra ett tag till.
Det går ju tydligen "minst lika bra!!" att trampa utan assist så jag ser inte riktigt problemet.

Angående rockshox 2018, jag förstår inte riktigt om dom har ändrat nåt på fjäder sidan för Yari och Lyrik modeller? Det heter nu Debonair men hade redan större negativ kammare förra året.
Nån som vet?

Nya piken verkar ju grym. Både mer linjär och progressiv luftfjäder på samma gång!
Rena magin. :-)

happymtb.fr sa:
Angående rockshox 2018, jag förstår inte riktigt om dom har ändrat nåt på fjäder sidan för Yari och Lyrik modeller? Det heter nu Debonair men hade redan större negativ kammare förra året.
Nån som vet?

Jag t r o r att de mest kör större negativ kammare på flera gaflar och sen kom de på att de måste kalla det för något så att det blir tydligt att det är en USP, hence Debonair eftersom det var vad de kallade bakdämparna med större negativ kammare. Det var så jag tolkade pressmaterialet vi fick förut iaf.

NickPick sa:
Låter klumpigt att behöva ha en rygga full med både vätska och batterier. Använd batteriet till klättring och benen till resten vore ett alternativ... Bra batterier kostar pengar och det kommer dom att göra ett tag till.
Det går ju tydligen "minst lika bra!!" att trampa utan assist så jag ser inte riktigt problemet.

En intressant lösning är den Shimano tagit fram med dubbla batterier i ramen. Vardera batteri är på 375 Wh så med två kan man få 750 Wh och anpassa vikten efter turen.

Tillbaka
Topp