Nytt från Schwalbe – dubbla luftkamrar för bra grepp och punkaskydd

Datum:
10 februari 2014 14:07

Det nya däcksystemet från den tyska tillverkaren ska ge möjlighet till låga tryck för bra grepp men samtidigt bättre skydd mot genomslagspunktering och knöliga fälgar. 

Grundtanken i Schwalbes (och Syntace som de samarbetat med) system är egentligen ganska enkel. Däcket består av två olika luftkamrar, en yttre och en inre, istället för en kammare som på ett vanligt däck.  Den yttre kammaren kan pumpas med ett lägre tryck, 1 bar eller lägre, för att ge så bra grepp och rull som möjligt. Den inre luftkammaren, som ligger närmast fälgen, fylls med ett högre tryck för att skydda mot genomslag som kan ge punkteringar och skada fälgen. Den inre kammaren ska också ge stabilitet vid kurvtagning. Kombinationen av de två kamrarna ska ge en mer progressiv kompression av däcket till skillnad från däck med en luftkammare.

Systemet körs utan slang men kräver två olika ventiler, en för varje luftkammare. Det betyder att du behöver en ny fälg, dessa levereras av Syntace .

Enligt Schwalbe kommer inte viktökningen att bli ett problem. Systemet lägger till ungefär 200 gram extra per däck, och en vanlig slang väger enligt Schwalbe ungefär 190 gram.

Diskutera och kommentera 

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.