Shimano XT och SLX blir 10-delat

Datum:
16 april 2010 00:02

Shimano introducerar 10-delat för MTB. XT och SLX är först ut att uppgraderas och få ett extra drev bak.

Text: Anders Jansson (aj@happymtb.org) Foto: Anders Jansson och Shimano

2010 verkar vara året för 10-delat på MTB. SRAM tjuvstartade lite förra året med sin XX och fortsätter i år med 10-delat i grupperna X0, X9 och X7.

Nu är det alltså dags för Shimano att lägga till ett drev bak och kliva på det 10-delade tåget.

Dynasys-filosofin

1999 introducerade Shimano Mega9-konceptet. Det var då som de tre toppgrupperna inom MTB fick 9-delat växelsystem. Nu är det dags att lansera nästa generations växelsystem under namnet Dynasys.

Dynasys är enligt Shimano mer än bara en 10-delad kassett bak. För att använda deras egna ord innebär Dynasys: Dynamic power transfer and system optimized stability.

Det dynamiska erhålls genom att de nya 10-delade systemen får större drev bak med den nya 11-36T kassetten och ett mer tätstegat vevparti med 42-32-24T. Det ska enligt Shimano ge flertalet fördelar.

En större kassett ger ett bredare register bak vilket gör behovet av att använda framväxeln mindre. Med 36T finns det ytterligare en lättare växel att tillgå innan behovet av att växla ned med framväxeln uppstår. Att växla bak är att föredra då det är mindre dramatiskt än att byta klinga fram där det alltid finns en risk för kedjetrassel vid vevpartiet. Växling fram brukar även innebära att cyklisten får möta upp med nedväxling bak för att inte få ett allt för stort växelsteg. En dubbel växlingsmanöver som kan innebära att cyklisten tappar fart och moment.

Att kunna använda stora drev innebär även mindre förluster i kraftöverföringen och mindre påfrestningar på kedjan. Givet samma utväxling är mellanklingan med 32T fram tillsammans med 36T bak att föredra ur verkningsgradssynpunkt framför motsvarande lilla klingans 22T och 25T bak.

Det tätstegade vevpartiet är enligt Shimano framtaget med dagens heldämpade cyklar i åtanke. Den mindre 42T yttre klingan och framväxlar med olika monteringsalternativ ger mer frihetsgrader vid ramdesign. Tätare steg mellan klingorna och reducerad kedjebelastning ger mindre inverkan på cykelns fjädring- och länkagesystem vilket kan minimera faktorer som gung och pedalslag.

Det mer tätstegade vevpartiet påverkar dock växelsystemets totala omfång. Trots en större kassett och ett extra drev bak minskar omfånget från nuvarande 3×9-system. Ett normalt 3×9-system med 44-32-22T fram och 11-34T bak har 618% omfång. Det nya 3×10 med 42-32-24T fram och 11-36T bak får ett omfång på 573%.

Den andra delen av Dynasys handlar om systemintegration. Vi har sett det på landsvägssidan där vevparti, kedja och kassett anpassas speciellt för varandra. Nu införs det även bland MTB-komponenterna. Den nya 10-delade kedjan blir riktningsbestämd och får en speciell in- och utsida.

Insidans design sägs optimera växlingarna bak och utsidan ska ge bättre växlingar fram. Tillsammans med nya tandprofiler på drev och klingor ska det ge bättre växelprestanda.

Systemintegrationen innebär dock att kompabiliteten mot äldre MTB-grupper blir mindre bra. Den som vill ha 10-delat på sin cykel tvingas i stort sett att byta ut samtliga växel- och drivline-komponenter om allt ska fungera som det är tänkt.

Tidigare gick det även att använda landsvägskomponenter till MTB och tvärt om men nu verkar det vara slut med det. Det går enligt Shimano inte att använda de riktningsbestämda landsvägskedjorna till MTB-grupperna eller vise versa. MTB-kedjan (HG-X) har en annan design och är framtagen för bättre lerrensning genom ett större utrymme mellan länkplattorna än hos landsvägskedjan (10-speed HG).

Systemintegration innebär även att Shimano på ett smart sätt knyter upp kunderna till att använda märkets slit- och reservdelar i framtiden.

XT och SLX först ut

Vi har vant oss att Shimano alltid introducerar nya funktioner på märkets toppgrupper och sedan spills tekniken över på de lägre grupperna efter något år. Men med 10-delat gör Shimano lite annorlunda. XT och SLX är grupperna som blir först ut med 10-delat.

Båda grupperna blir 3×10 det vill säga tredelat vevparti fram och 10-delad kassett bak.

XT och SLX 10-delat finns på marknaden i slutet av juni.

Nuvarande XT 3×9 och SLX  2/3×9 kommer att säljas parallellt under en tid framöver.

XT 10-delat

XT behåller sin design och det är bara drivlina och växelsystemet som genomgår en uppgradering till 10-delat. Bromsar och nav behålls oförändrade.

Inga nya spännande material tillkommer utan Shimano fortsätter med sitt aluminium och inget kolfiber syns till på den nya gruppen.

Vevparti FC-M770-10. Tredelat 42-32-24T. Hollowtech II. Yttre klinga i aluminium, mellersta i stål/komposit och inre i aluminium.

Bakväxel RD-M773. Shadow-teknik. GS med 35T kapacitet och SGS med 43T kapacitet. SGS måste användas vid 3×10 om samtliga växlar ska kunna brukas. Den övre rulltrissan uppdateras med kapslat kullager.

Framväxel FD-M770-10 (topswing) FD-M771-10 (downswing). Anpassade för vevparti med 42-32-24T.

Växelkorgen blir smalare än tidigare då den 10-delade kedjan är smalare.

Växelreglage SL-M770-10. 10-delat bakväxelreglage. Får samma funktioner som nuvarande bakväxelreglage. Framväxelreglaget genomgår inga förändringar utan delas med 9-delade XT.

Kassett CS-M771-10. 11-34T respektive 11-36T. Senare kommer även 11-32T. Kassetten är uppbyggd av två spindlar med tre drev vardera samt fyra lösa drev.

Kedja CN-HG94. Riktningsbestämd där utsidan av kedjan är speciellt utformad för att växla bra fram och insidan är speciellt utformad för att optimera växlingarna bak. Zinkplätterad. Montering av kedjan får göras på traditionellt vis med kedjenit och kedjebrytare. Inget snabblås till den nya kedjan är aktuellt.

SLX 10-delat

Även SLX behåller design och utseende. Nav och bromsar är oförändrade.

SLX som är Shimanos nya AM-grupp låter inte AM-cyklisterna ta del av den nya 10-delade tekniken. SLX 10-delat kommer enbart med tredelat vevparti och det lanseras inte några tvådelade vevpartier med bashguard avsedda för 10-delat system. Den som vill fortsätta vara AM får använda de gamla 9-delade komponenterna.

Vevparti FC-M660-10 med 42-32-24T. Hollowtech II. Yttre klinga i aluminium, mellersta i stål/komposit och inre i stål. De äldre tvådelade 36-22T vevpartiet med bash är inte kompatibla med nya 10-delade SLX.

Bakväxel RD-M663. Shadow-teknik. Kommer endast i långt utförande SGS med 43T kapacitet.

Framväxel FD-M660-10 (topswing) FD-661-10 (downswing). Anpassade för 42-32-24T vevparti. Växelkorgen blir smalare än tidigare då den 10-delade kedjan är smalare.

Kassett CS-HG81-10. 11-34T respektive 11-36T. Senare kommer även en 11-32T. Kassetten är uppbyggd av en spindel med tre drev, ett kluster av fem ihopnitade drev samt två lösa drev.

Växelreglage SL-M660-10. Bakväxelreglaget blir 10-delat och får samma funktioner som tidigare 9-delade. Framväxelreglaget genomgår inga förändringar utan är samma som hos 9-delade SLX.

Kedja CN-HG74. Riktningsbestämd kedja. Gråfärgad.

10-delat på lägre nivå

Till det 10-delade systemet kommer även ett vevparti i Non-series-utförande.

FC-M552 erbjuds i svart eller silver. Yttre klinga i aluminium, mellan i stål/komposit och inre i stål. Har ej Hollowtech II utan har solida vevarmar. Framtagna för de cykeltillverkare som vill kunna erbjuda 10-delade cyklar men som samtidigt vill kunna spara in några kronor på komponentkostnaden.

Priser

Enligt Shimano blir det små eller inga prisförändringar mot dagens XT och SLX på de flesta ingående komponenterna. Den komponent som kommer att öka kraftigt i pris är kedjan i de båda grupperna och blir mellan 20-30% dyrare än tidigare modell.

Vikter

Viktangivelser presenteras senare.

Länk till tillverkaren Shimano Dynasys

Kommentera och diskutera.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.