Stevens har mycket på gång till 2018 inom MTB, eMTB, cykelcross, landsväg och triathlon.
Stevens är ett tyskt cykelmärke som har sin bas i Hamburg. Ända sedan starten 1991 har tävling legat företaget varmt om hjärtat och de kan stoltsera med flera åkare som blivit världsmästare på deras cyklar. En av dem och som det pratats lite extra om på senare tid är Mathieu van der Poel. Holländaren van der Poel som blev världsmästare i cykelkross 2015 har nu även börjat köra MTB XCO och har visat under årets inledande tävlingar att han på allvar kan vara med och konkurrera bland mer etablerade XCO-cyklister i den absoluta världstoppen.
Stevens MTB 2018
Van der Poels vapen i kampen om placeringarna är Stevens Jura carbon. En 120 mm 29 avsedd för XC och långlopp. Ramvikten ligger under 2000 g. Jura Carbon kan köras med antingen elektriska eller mekaniska växlar i 1x eller 2x konfiguration. Väljs elektriskt Di2 så monteras batteriet i ramen genom en lucka under vevpartiet. Batteriets position gör det även möjligt att använda sänkstolpe.

För mindre krävande tävlingsterräng har Stevens sin Sonora. En 100 mm HT med 29-hjul. Ramen har några år på nacken och uppdateras bara med ny utrustning till 2018. Även Sonora kan köras med elektriska eller mekaniska växlar i 1x eller 2x konfiguration.

Trots alla sina tävlingsframgångar kan inte heller Stevens stå utanför marknadens massiva elexplosion. De senaste elcyklarna från företaget är två heldämpade modeller.

E-Whaka+ med 140 mm slag och E-Sledge+ med 160 mm. Båda två rullar på 27,5-plushjul och har utrustats med Shimanos E8000-motor och ett utanpåliggande 500 Wh-batteri. För att få mer lekfulla egenskaper har Stevens arbetat med att få ner längden på kedjestagen som nu är 435 mm långa.

Frank Ziemann som är företagets R&D-manager berättar mer om Stevens MTB
Stevens cykelcross och landsväg 2018
Stevens cykelcrossar har en vinstrik historia och har som nämnts krönts med flera världsmästartitlar. Deras toppmodell Super Prestige har utvecklats i samarbete med proffsteamet Beobank-Corendon och Mathieu van der Poel.

Att Stevens är ett tävlingsföretag märks i omsorgen de lägger ner på små detaljer som kan vara en avgörande skillnad på tävlingsbanan. Som exempel är profilen på sadel- och kedjestagen speciellt utformade för att inte samla på sig onödig lera och som även gör dem enklare för mekanikerna att hålla rena.

Skivbromsar är det som gäller för Mathieu van der Poel och Stevens cykelkrossar. I sortimentet finns en modell med fälgbromsar men efterfrågan hos kunderna är i det närmaste noll. Super Prestige har flat mount standard på bromsoken och använder sig av Shimanos QR12 genomgående axlar. Ramvikten för Super Prestige uppges ligga på 1000 g.

Landsvägscykeln Comet kommer i disk- eller fälgbromsversion. Ramviken uppges vara under 900 respektive 800 gram. Ramen har utrymme för 28 mm däck även i fälgbromsversion. Diskmodellen har standarder för flat mount bromsar och QR12-genomgående axlar.
Comet går att specificera som ”custom bike” där kunden själv kan välja den utrustning som önskas. Dessa modeller handbyggs sedan ihop i Hamburg Tyskland.

Nya Stevens Volt går inte på el trots antydningar i namnet. Volt är Stevens senaste triathloncykel och som är speciellt utvecklad för triathlon och inte för tempo. Ramen har designats med något längre styrrör för att ge en mera upprätt sittposition. Fälgbromsarna från TRP är dolda i gaffeln och i ramen bakom vevpartiet. Stevens samarbetar med Profile Design som levererat styrkombon och vätskesystemet inkl matlådan på ovanröret. Volt går även den att bygga ihop som ”custom bike” med valfri utrustning.
Frank Ziemann berättar mer om Stevens cross och landsväg
fhansson925 2017-08-02
En intressant lösning är den Shimano tagit fram med dubbla batterier i ramen. Vardera batteri är på 375 Wh så med två kan man få 750 Wh och anpassa vikten efter turen.
AJ 2017-07-31
Nya landsvägshjul och nya hjul till eMTB. DT har presenterat sina nyheter för 2018. 330537 Läs om DT 2018 https://happyride.se/2017/07/31/dt-swiss-mtb-och-landsvagshjul-2018
happymtb.fr 2017-07-29
Tack grabbar! ;)
Rattnalle 2017-07-28
Utom att det inte är en USP då :-) I och med att den inte är så unik, snarare bättre sent än aldrig.
Luthman Photography 2017-07-28
Jag t r o r att de mest kör större negativ kammare på flera gaflar och sen kom de på att de måste kalla det för något så att det blir tydligt att det är en USP, hence Debonair eftersom det var vad de kallade bakdämparna med större negativ kammare....
Lingon 2017-07-27
Nya piken verkar ju grym. Både mer linjär och progressiv luftfjäder på samma gång! Rena magin. :-)
happymtb.fr 2017-07-27
Angående rockshox 2018, jag förstår inte riktigt om dom har ändrat nåt på fjäder sidan för Yari och Lyrik modeller? Det heter nu Debonair men hade redan större negativ kammare förra året. Nån som vet?
AJ 2017-07-27
SRAM släpper kontinuerligt ut nya produkter på marknaden och vi har tidigare gått igenom några av 2018-års nyheter. Nu låter vi SRAM själva berätta om dem. 330197 Läs mer om SRAM 2018 https://happyride.se/2017/07/27/sram-gx-eagle-rs-pike-och-reverb-...
NickPick 2017-07-26
Låter klumpigt att behöva ha en rygga full med både vätska och batterier. Använd batteriet till klättring och benen till resten vore ett alternativ... Bra batterier kostar pengar och det kommer dom att göra ett tag till. Det går ju tydligen "minst l...
fhansson925 2017-07-26
Mixad storlek är intressant men knappast något direkt revolutionerande. Det finns några nackdelar också och det har mest att göra med det opraktiska i att ha två olika däck och inte kunna byta mellan fram/bak. Samma sak gäller integrerade batterier...