Kramp under längre tävlingar

STIZZE

Aktiv medlem
Jag dricker så mycket sportdryck jag kan få ner och kan få langat till mig under tävling, det blir 2 till 3 flaskor per tävling beroende på hur banan ser ut. Flytande gels försöker jag ta var 30:e minut. Tävlingstiden är mellan 2-4 timmar.

Jag har förstått att jag både behöver stretcha musklerna mer och dricka mer under loppet. Just med drickandet/langningen är det svårt att förbättra mig, jag är duktig på att tömma flaskorna men har svårare att få fler tillfällen för langning under loppen.

Jag har fått rekommendationer om magnesiumtabletter för att förebygga kramper, men vilka rekommenderas isåfall? Något på apoteket? Enervit verkar ha sugtabletter, det låter inte som någon höjdare för mig då jag har svårt att hålla munnen stängd under tävling p.g.a andnöd/ansträngning, medans maxim inte har något uttalat mot just kramp.

Kopplingen mellan kramp och sportdryck/salter är en långlivad myt som sportdrycksföretagen lägger ner massor av pengar på att hålla vid liv, något som massor av människor köper rakt av.

Scrolla ner på den här sidan och läs lite vetenskapligt förankrade fakta om kramp och vätskeintag http://www.sportsscientists.com/2008/01/featured-series-on-science-of-sport.html

Din kramp har kanske snarare att göra med att du kör hårdare än du har kapacitet till och helt enkelt tar slut innan du har kommit i mål?

Jag hade samma problem när jag körde långloppscupen för några år sen. Det berodde väl antagligen på att jag inte körde tillräckligt hårt och länge på träning. Kör mer träningstävlingar så borde det ordna till sig.
Jag fick kramp på årets Vätternrunda, antagligen av samma anledning. Jag hade inte kört tillräckligt långa och tillräckligt hårda pass innan.
/J

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Kopplingen mellan kramp och sportdryck/salter är
> en långlivad myt som sportdrycksföretagen
> lägger ner massor av pengar på att hålla vid
> liv, något som massor av människor köper rakt
> av.
>
> Scrolla ner på den här sidan och läs lite
> vetenskapligt förankrade fakta om kramp och
> vätskeintag
> http://www.sportsscientists.com/2008/01/featured-s
> eries-on-science-of-sport.html
>
> Din kramp har kanske snarare att göra med att du
> kör hårdare än du har kapacitet till och helt
> enkelt tar slut innan du har kommit i mål?

Plus ett där... Jag tror att jag i något skede varit av motsatt åsikt men fick lite länktips av fw och ändrade.åsikt. Sendrag o kramp kan bero på vätskebrist o kallt väder (sendrag) men är väl något som kan tränas bort genom att mam helt enkelt blir bättre.

Brukar du inte stizze lite ha som system att starta väldigt hårt? Och sen vägga bra bit före mål? Kanske du helt enkelt kör över din kapacitet i början? Oh därför får kramp.

Detta bara som lite tips inför framtiden. Självanalys är ett bra träningsredskap.

Men för att svara på frågan...jag använder bruspulver kallat diasporal...magnesium ja. Så trots att jag tror att kramp mest beror på annat ser jag ändå över magnesiumförrådet. Här i Finland finns det också ett läkemedel som heter krampiton (stavning?) som man kan få på recept. Åldringar brukar få det mot kramper oh jag vet att det finns många maratonlöpare som slänger in en sån när krampen kommer. Vet inte om dt finns motsvarande i sverige.

Det stämmer castello att jag brukar gå ut lite för hårt, jag är medveten och jobbar på saken. Jag lär mig mycket för varje tävling jag kör, man behöver köra lite hårdare i starten för att inte tappa ryggar man kan vara jämn med senare i loppet, det gäller att hitta balansen när man ska slå ner och inse sin gräns bara.

Fast LÅNGT innan mål brukar jag inte vägga, dra på mig för mycket mjölksyra kanske ja, vilket i slutändan kan sluta i väggning. Men väggning och kramp behöver inte komma samtidigt. På lida väggade jag inte, men jag krampade.

Jag läste i en av happy-trådarna som länkades att micke s år 2007 sa att han i stort sett har kramp varenda långlopp han kör, att det gäller att köra precis under gränsen.

Träna och håll käft alltså, låter som en plan! Tjopp

castrello skrev:
> Plus ett där... Jag tror att jag i något skede
> varit av motsatt åsikt men fick lite länktips av
> fw och ändrade.åsikt. Sendrag o kramp kan bero
> på vätskebrist o kallt väder (sendrag) men är
> väl något som kan tränas bort genom att mam
> helt enkelt blir bättre.

Vad är "sendrag" för något? Drar senan ihop sig om den är kall?

STIZZE skrev:
> Jag dricker så mycket sportdryck jag kan få ner
> och kan få langat till mig under tävling, det
> blir 2 till 3 flaskor per tävling beroende på
> hur banan ser ut. Flytande gels försöker jag ta
> var 30:e minut. Tävlingstiden är mellan 2-4
> timmar.
>
> Jag har förstått att jag både behöver stretcha
> musklerna mer och dricka mer under loppet. Just
> med drickandet/langningen är det svårt att
> förbättra mig, jag är duktig på att tömma
> flaskorna men har svårare att få fler
> tillfällen för langning under loppen.
>
> Jag har fått rekommendationer om
> magnesiumtabletter för att förebygga kramper,
> men vilka rekommenderas isåfall? Något på
> apoteket? Enervit verkar ha sugtabletter, det
> låter inte som någon höjdare för mig då jag
> har svårt att hålla munnen stängd under
> tävling p.g.a andnöd/ansträngning, medans maxim
> inte har något uttalat mot just kramp.

enervit har tabeltter mot kramp, har inte testat själv. men kompis testade under förra årets lida loop. han tog den inte förän han började känna av krampen, enligt honom släppte det nästan direkt efter intaget av tabletten.

ja, placebo är kraftfulla grejer.

magnesium och andra elektrolyter är bra att få i sig när man svettas mycket, men det har ingenting med kramp att göra.

vanligtvis när man får kramp så slår man av kraftigt på ansträngningen, och då släpper oftast krampen. bara för att man stoppar i sig en salttablett av något slag så är det inte pga denna. hur snabbt tror du att saltet färdas från magen ut i den krampande muskeln? nästa direkt låter ju som ett par sekunder.

Kramp hör till liksom, vad är ett långlopp om man inte får kramp. Då har du inte kört hårt nog. Väggar gör du när du slarvar med dricka och intaget av kolhydrater.
Man lär sig hantera kramp efter några lopp, så det är bara att köra. Senaste långloppen har jag systematiskt krampat efter 2timmar. På träningsrundor tar det 3-3,5 timme innan det kommer. Spelar ingen roll vad jag stoppar i mig för piller med magnezium och salter. Det är bara att träna mer.

Ibland blir man förvånad,
kan det vara så illa.

bigmollo skrev:
> Jag fick kramp på årets Vätternrunda,
> antagligen av samma anledning. Jag hade inte kört
> tillräckligt långa och tillräckligt hårda pass
> innan.
> /J

Dricker jag mycket sportdryck, så får jag kramp istället;
i magen.

Många kloka svar i denna tråd.
Däremot stämmer inte logiken helt på mej, jag får ofta kramp i vaderna och fötterna när jag sover, och har jag då alltså sovit för lite och inte tillräckligt hårt?

Och hur kunde dom tävla, ja och även jobba, i skogen eller gruvan innan det fanns sportdryck.

Jag brukar dissa preparat och förorda träning i stora mängder för att förebygga kramp och till min glädje ser jag massor av medhåll, har fått spö ett antal gånger för det men tror fortfarande att jag har rätt och Enervit snackar smörja med sina under piller, att pillra sig till framgång brukar sällan funka.

Sen så innehåller de flesta sportdrycker mineraler och energi som man behöver, kör man på det och äter normal kost ska inte mineralbrist påverka kramp i normala temeraturer och distanser,

Körde själv med megakramp förra året på Finnmarksturen de sista 4-5 milen och kost/dryck var inte mitt problem, 10 dagars förkylning räckte för att sänka min kropp från topp till botten och med kram på köpet. För hårt för länge ger kramp.

STIZZE skrev:
>
> Träna och håll käft alltså, låter som en
> plan! Tjopp

Jupp, shut up legs :)!

Köp nåt magnesiumrör på kosthyllan i affären. Det blir inte sämre av att prova i varje fall. Bara för att det saknas vetenskapligt stöd behöver inte det innebära att det är verkningslöst på individnivå.

så enervits GT sports tabletter är överflödiga och har inte nån riktigt funktion utan att man ska dricka vatten, under träning/tävling i lagoma doser?
Om jag förstått det hela rätt?

Micke S skrev:
> Köp nåt magnesiumrör på kosthyllan i affären.
> Det blir inte sämre av att prova i varje fall.
> Bara för att det saknas vetenskapligt stöd
> behöver inte det innebära att det är
> verkningslöst på individnivå.

Helt sant, men eftersom ursprungsfrågan snarare verkar handla om hur man ska undvika kramp på tävling och lösningen var dyra tillskott så finns det ju en poäng att påpeka att kopplingen inte riktigt är så stark som tillskottsföretagen vill göra gällande, eller såvitt jag vet ens finns över huvud taget.

Men du har en poäng i att om någonting funkar för en enskild individ så är ju det alldeles utmärkt. Men ska man basera råd på en förhoppning om en placebo-effekt? Eller finns det starkare kopplingar än så nuförtiden som jag har missat?

Petri skrev:
> så enervits GT sports tabletter är överflödiga
> och har inte nån riktigt funktion utan att man
> ska dricka vatten, under träning/tävling i
> lagoma doser?
> Om jag förstått det hela rätt?

Nej, det har du inte. Elektrolyter är definitivt viktiga när man svettas kraftigt. Googla lite på hyponatremi så kan du läsa mer om vad som händer vid saltbrist.

hmm magensium har jag hört ska vara bra undet längre pass/tävlingar en tablett i timmen. men vem fanken har tid med det i skogen i fulkl fart.

fredrikw skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köp nåt magnesiumrör på kosthyllan i
> affären.
> > Det blir inte sämre av att prova i varje fall.
> > Bara för att det saknas vetenskapligt stöd
> > behöver inte det innebära att det är
> > verkningslöst på individnivå.
>
> Helt sant, men eftersom ursprungsfrågan snarare
> verkar handla om hur man ska undvika kramp på
> tävling och lösningen var dyra tillskott så
> finns det ju en poäng att påpeka att kopplingen
> inte riktigt är så stark som
> tillskottsföretagen vill göra gällande, eller
> såvitt jag vet ens finns över huvud taget.
>
> Men du har en poäng i att om någonting funkar
> för en enskild individ så är ju det alldeles
> utmärkt. Men ska man basera råd på en
> förhoppning om en placebo-effekt? Eller finns det
> starkare kopplingar än så nuförtiden som jag
> har missat?

Tja, jag är inte superpåläst om just kramp men har väl plöjt en del studier om elektrolytbalans mm och pratat med de som har mer koll än mig och de allmänna råden förutom att äta och dricka rätt är att just magnesium är ett tillskott som personer upplever har effekt. att bli mer vältränad och arbeta på lägre förhållandevis ansträngning är väl självklart den bästa lösningen annars.

Min farsa brukar få kramp när han tittar på tv. Det har han fått i många år. nu käkar han magnesium och får mycket mer sällan kramp. Oavsett styrande mekanism så tycker jag i varje fall det är ett positivt resultat.

Kom på en till grej - saltgurka verkar vara bra: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19997012

Saltgurka is the shit! och gott också, salter är aldrig fel, tar själv multivitaminer och de tillskott som behövs för att överleva lopp men säljarna vill alltid skicka på mer och sälja framgång, saltgurka, mazariner, saft och snickers räcker rätt långt.

Kramp är det som kroppen tar till när den har överansträngda muskler. Saltbrist - hyponatremi - yttrar sig oftast i kraftiga kramper i hela kroppen, inte bara i den överansträngdra muskeln. Jag har inte följt alla länkar men jag hoppas och misstänker att det länkas till artiklar som stödjer det.

Jag har aldrig varit utsatt för kramp i andra muskler än benen när jag cyklar, vilket för mig utesluter att jag drabbats av hyponatermi. Däremot har jag cyklat när det varit sjukt varmt och bara druckit vatten och fått motsvarande symptom med kräkreflexter, huvudvärk och tappad muskelförmåga. Dock ej kramp.

Tricket är alltså att ha bättre muskler än kondition så att man inte orkar hålla så högt tempo att man får kramp. :-)

Jag har aldrig någonsin fått kramp när jag cyklar (eller överhuvudtaget när jag tränar), och funderar på varför när jag läser om alla andra som krampar titt som tätt.

Det kan ju vara så att jag inte pressar mig tillräckligt för att få kramp, men jag tycker nog att jag kör ganska hårt ibland. Är det helt enkelt så att det är väldigt individuellt hur pass krampkänslig man är, och att vissa sällan eller aldrig drabbas av kramp?

//DT

DT skrev:
> ...vissa sällan
> eller aldrig drabbas av kramp?
>
> //DT

Stämmer i alla fall på mig. Det har hänt att jag fått kramp i vaderna när jag cyklat, aldrig låren. Och ja, jag har tagit i.

Vet man säker att det inte är elektrolytbrist som är en orsak till kramp? I länken ovan fick jag uppfattningen om att det var teorier som de jobbade runt men inte riktigt bevisat än. Dessutom så påpekar han att när man svettas så minskar inte koncentrationen av elektrolyter i kroppen pga att mängden elektrolyter i svetten är så låg att man faktiskt ökar koncentrationen ( eller som det står i artikeln så ÖKAR du faktiskt koncentrationen.)

Förutsätter inte det här att man inte dricker alls? Om man inte dricker alls under ett 4h lopp kommer man kanske inte krampa, men man får nog andra problem...

Är rusikgt otränad och till och med det är väl en överdrift, jag är inte tränad alls. På senaste solorundan fick jag efter 90 minuter krampliknande känningar i knäet, i "gropen" bredvid knäskålssenan till vänster om och strax nedanför vänster knäskål. Vem är det som bor där som behöver tränas bort? Latmasken?

Jag är rätt krampkänslig, speciellt om det är lite varmare. Jag har provat magnesium och tyckte att det hjälpte lite, jag använde då ett magnesiumpulver som gick att köpa på hälsokosten.

Men det som jag tyckte gjorde störst skillnad var salt. Vanligt salt. Jag häller i en tesked i varje flaska 500cl. Det smakar inte gott men det funkar. Saltsmaken blir mindre tydlig om den mixas med sportdryck eller saft. När saltvattnet blir varmt så blir det ännu äckligare. Men jag har verkligen fått mindre kramp och senare in i loppen efter det.

Jag pratade också som hastigast med Fredrik Ericsson om detta och han menade på att saltbehovet/förbrukningen var en väldigt individuell historia och att sportdryckerna skulle kunna innehålla mera salt. Men samtidigt så är det väl bättre att de som behöver mer adderar salt än att de som inte behöver det häller i sig mängder...

//F

Vill man få i sig salt kan jag rekommendera resorb eller liknande brustablett. Innehåller salt och smakar gott. Stoppa i en eller två i flaskan så löser det sig (haha)

En tesked salt i varje flaska låter ruskigt äckligt!

Senast ändrad:
Jag fick en sjuuuuuk sjuhelvetes kramp sista milen av Cykelvasan förra året. Det var bara kliva av och krama närmsta träd en stund innan jag cyklade vidare.
Efter det har jag inte krampat på samma sätt, men har heller inte kört så pass lång distans heller.
Inför Lida Loop köpte jag en tub Friggs (?) Magnesiumtabletter på ICA som jag drog i mig enligt doseringsanvisningarna en dryg vecka innan och hade inga problem med kramp under loppet.
Nu är ju Lida kortare än Vasan och det var ju först efter 8 mil jag krampade senast, så jag ska väl inte påstå att magnesium hjälpte. Men, det kostar inget och är ju inte direkt skadligt heller, så det är ju bara testa...

Det verkar helt klart vara väldigt individuellt. Jag får kramp i hålfoten när jag försöker crawla och då har jag inte ansträngt mig alls. Jag antar att det kommer för att det är en för mig ovan rörelse. Annars får jag bara krampkänningar när jag stretchar efter ett träningspass, aldrig under detsamma.

Tillbaka
Topp