Hilfe, problem med skadad ram samt saknade delar, Förr: Ersättare till stulen damcykel sökes, tips mottages gärna!

Muntis

Aktiv medlem
Hilfe, problem med skadad ram samt saknade delar, Förr: Ersättare till stulen damcykel sökes, tips mottages gärna!
Tjejen blev av med sin kära damcykel som hon använder som komplement till skogscykeln igår kväll.

Har kollat runt lite på webben efter en ersättare och denna föll henne i smaken. Den verkar tyvärr sakna fotbroms. Har skickat en fråga men har inte fått svar ännu.

http://www.evanscycles.com/products...ns-hybrid-bike-ec029499?query=birdie#features
cykel2.jpg

Handling och allmän frakt av saker inom staden är vad som ska utföras och trumbroms bak är ett krav från hennes sida.

Det finns inte allt för mycket att välja av på de "vanliga" tyska webbutikerna så tips på bra sidor samt modeller mottages gärna. Budgeten ligger väl på en sisådär 3000-6000 kr, lite beroende på hur mycket hon får från försäkringsbolaget.

Edit: Cykel borde man väl banne mig kunna stava till i sömnen.

Senast ändrad:
Finns det verkligen nav för både fotbroms och trumbroms bak?? Jag tror nog att ni får välja en av dessa.

MVH
Magnus

Du menar navbroms bak? Broms genom att trampa bakåt? Eller måste det vara vajerstyrd trumbroms bak?

Absolut jag menade givetvis navbroms. Lite förvirring mellan begreppen.

Vi har en cykel som det kanske blir av. Är det någon som vet något om märket Viva? Verkar vara från Danmark.

Jag har en övergiven röd Monark damcykel ståendes.
Den står kvar efter en cykelrensning i en fastighet på Söder sen förra året.
Har för mig att det är 5 vxl på den. Riktigt fin faktiskt.
500 så är den din. Men du får kapa upp låsen själv.
Det står en Mustang räser där också, utan framhjul,och höger vevarm saknas.
Annars fin. Den kan man få för en flaska vin i prisklassen 60 spänn... : )

Tackar tackar det hade vart grymt, men lite långt till Stockholm från Umeå.

Hon vill nog ha en ny cykel så den hon hade var en relativt fin damcykel dvs ingen slit och slänghoj. Men man är ju helt novis på det cykelsegmentet.

Nu har en ersättare utsetts, det blev en Viva Juliette 3 från Evans. Dock så levererades den repig pga av en sadel/sadelstolpe som packats ner löst i kartongen, som om inte det var nog så hade de lämnat en massa lösa delar i kartongen som givetvis blev skadad i frakten och hälften har försvunnit. Nu får hon 15 procent för lackskadorna och själv fixa de saknade delarna då de inte kan tillhandahålla dessa av någon anledning.

IMG_7572.jpg

IMG_7574.jpg

Med dessa delar som finns i bild ska framhjulet och styret fästas. Det är gängat styrlager så det saknas är väl antagligen bara kilmuttern då den långa insexskruven finns kvar. Har inte själv mekat med den här typen av stammar.

Vet någon var man kan få tag i en sådan lös? Är det till att köpa en ny styrstam? Man har lust att bara lämna in den på en verkstad så får de fixa den och Evans betala. En hjulmutter är väl inte så svår att få tag i direkt.

IMG_7579.jpg

Vad anser ni att man har rätt att kräva i detta läge? Det har tagit ca 4 veckor att komma fram till detta och det känns inte riktigt som att det är rimligt att man själv ska vara tvungen att skaka fram de delar som de har slarvat bort i frakten.

> Vad anser ni att man har rätt att kräva i detta
> läge? Det har tagit ca 4 veckor att komma fram
> till detta och det känns inte riktigt som att det
> är rimligt att man själv ska vara tvungen att
> skaka fram de delar som de har slarvat bort i
> frakten.

Vad har du avtalat med leverantören angående transporten och när ansvaret övergår till köparen?

Häv köpet? Det där verkar ju inte rätt.

Ridley skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har du avtalat med leverantören angående
> transporten och när ansvaret övergår till
> köparen?

Nu vet jag inte riktigt vad du menar. Jag har köpt en cykel som ska levereras till mig och då antar jag att det är säljarens ansvar tills cykeln hämtas ut av mig. Transporttjänsten har säljaren avtalat inte jag. Allt som har hänt cykeln har hänt under transport men mest på grund av deras bristfälliga emballering och inte transportörens behandling av paketet.

Det är ju även dåligt av dom att lägga lösa saker såsom hjulmuttrar i kartongen som även om den var hel hade hål i form av handtag och liknande.

rising skrev:
-------------------------------------------------------
> Häv köpet? Det där verkar ju inte rätt.

Egentligen så hade det varit den enkla vägen men nu finns inte cykeln i lager längre och tjejen vill gärna ha den cykeln. Det är egentligen inga större kosmetiska fel som man inte kan leva med. Viva verkar även ha skickat med bättringsfärg så det kan nog gå att få det lite snyggt till slut.

Det är sämre att de inte kan skaka fram en hjulmutter och den där kilmuttern till styrstammen. De är villig att betala om jag själv fixar det. Men det känns ju lite snett att lägga en sådan sak på kunden och endast kompensera för utgifterna och inte för besväret.

En sån där kilmutter köpte jag hos lbs:en så sent som för några månader sedan när jag drog sönder gängorna i den gamla. Kostade inte många kronor. Lbs:en ifråga är en gammaldags sådan som i många år sålt standardcyklar (välfyllda skrotlådor).

Tillbaka
Topp