thisismycat
Aktiv medlem
[Projekttråd] Cycle Pro Grizzly Peak - Från rosthög till hipstercruiser (motljusbilder på sida 4!)
Här har vi råmaterialet. Anledningen till att jag äger denna gamla harv är för att jag fick den av mina föräldrar när jag började sjätte klass. När alla andra fick MTB:s i fyran (det var då man fick börja cykla till skolan) fick inte jag det. Av två anledningar; att mina föräldrar inte tyckte man skulle cykla utan fotbroms och att vi inte hade råd. Dessutom hade jag bränt mina egna pengar på en stereo. Men, två år efter alla andra fick jag alltså denna cykel!
Nu är ju inte Grizzly Peak mkt att skryta med. Men den har hängt med genom åren, jag har nog inte cyklat aktivt på den på typ 15 år eller så och innan dess var den inte välskött. Nu har jag andra cyklar, men denna är iallafall inte trasig, "bara" smutsig och rostig.
Grizzly Peak var väl lillebror till Stony Point, Sveriges mest sålda MTB - har jag läst nånstans. För mig var det bara ledsamt att den hade färre växlar. Gissa att Stony Point kanske var aluminium? Grizzly Peak är stål och det känns ju hippt och modernt nu!
Min tanke är att plocka isär den så gott jag kan, snygga till den med billiga delar och kunna använda den som skräpcykel. Ner till stranden, bort till grannen, till postlådan på vintern. Typ så.
Jag har ju inget att förlora på att plocka isär den. Är inte så kunnig på att meka, men vill lära mig. Så även om det inte blir en komplett cykel i slutändan, så har jag åtminstone lärt mig lite grejer på vägen.
Här var det smuts! Känns som att denna behöver en rejäl genomgång... Kuggarna på rulltrissorna är väldigt spetsiga, känner som att de borde bytas, om det är värt det. Finns de ens att få tag på?
Även här var det en del smuts, som sagt...
Mitt trettonåriga jag visste inte det var pr0 att ta bort pizzadisken! Men den ska givetvis bort och kassetten ska bytas. Men jag undrar om det går att rädda hjulet, verkligen. Ekrarna är otäckt rostiga. Vad tror ni??
Vid det här laget börjar man ju skämmas för sitt misshandlande av en stackars cykel. Starka drycker krävs, alltså finöl!
Ja, kära nån så skitigt...
Rätt frän lack ändå. Vet inte om jag ska lacka om den eller låta den vara. Lacken är skadad och rost finns här och där. Får se.
Så, nu är det mesta avplockat. Resten är sprayat med WD40. Nästa gång ska jag försöka hitta min 9 och min 10-nyckel! Framhjulet får jag inte av, behöver hålla emot med en 15-nyckel till och det har jag inte, så det får jag lösa. Sadelstolpen sitter som berget, inte helt oväntat...
Ytterligare en fråga. Jag vill ha bort dreven för att kunna rengöra ordentligt. Men ser inga skruvar eller så. Behöver jag ta bort hela vevarmen? Vad för verktyg behöver jag för att få bort vevpariet? Kommer det ens att gå?
Senast ändrad: