[Projekttråd] Cycle Pro Grizzly Peak - Från rosthög till hipstercruiser (motljusbilder på sida 4!)

thisismycat

Aktiv medlem
[Projekttråd] Cycle Pro Grizzly Peak - Från rosthög till hipstercruiser (motljusbilder på sida 4!)
15389900164_be30a47fb9_z.jpg

Här har vi råmaterialet. Anledningen till att jag äger denna gamla harv är för att jag fick den av mina föräldrar när jag började sjätte klass. När alla andra fick MTB:s i fyran (det var då man fick börja cykla till skolan) fick inte jag det. Av två anledningar; att mina föräldrar inte tyckte man skulle cykla utan fotbroms och att vi inte hade råd. Dessutom hade jag bränt mina egna pengar på en stereo. Men, två år efter alla andra fick jag alltså denna cykel!

16012154625_22003d8c13_z.jpg

Nu är ju inte Grizzly Peak mkt att skryta med. Men den har hängt med genom åren, jag har nog inte cyklat aktivt på den på typ 15 år eller så och innan dess var den inte välskött. Nu har jag andra cyklar, men denna är iallafall inte trasig, "bara" smutsig och rostig.
Grizzly Peak var väl lillebror till Stony Point, Sveriges mest sålda MTB - har jag läst nånstans. För mig var det bara ledsamt att den hade färre växlar. Gissa att Stony Point kanske var aluminium? Grizzly Peak är stål och det känns ju hippt och modernt nu!
Min tanke är att plocka isär den så gott jag kan, snygga till den med billiga delar och kunna använda den som skräpcykel. Ner till stranden, bort till grannen, till postlådan på vintern. Typ så.
Jag har ju inget att förlora på att plocka isär den. Är inte så kunnig på att meka, men vill lära mig. Så även om det inte blir en komplett cykel i slutändan, så har jag åtminstone lärt mig lite grejer på vägen.

15392538753_bb907a3d37_z.jpg

Här var det smuts! Känns som att denna behöver en rejäl genomgång... Kuggarna på rulltrissorna är väldigt spetsiga, känner som att de borde bytas, om det är värt det. Finns de ens att få tag på?

15824892530_e0359222f9_z.jpg

Även här var det en del smuts, som sagt...

15824903610_0980b0b288_z.jpg

Mitt trettonåriga jag visste inte det var pr0 att ta bort pizzadisken! Men den ska givetvis bort och kassetten ska bytas. Men jag undrar om det går att rädda hjulet, verkligen. Ekrarna är otäckt rostiga. Vad tror ni??

15826418647_e737f0e347_z.jpg

Vid det här laget börjar man ju skämmas för sitt misshandlande av en stackars cykel. Starka drycker krävs, alltså finöl!

15824761518_9d9cf56517_z.jpg

Ja, kära nån så skitigt...

16012323195_895a246459_z.jpg

Rätt frän lack ändå. Vet inte om jag ska lacka om den eller låta den vara. Lacken är skadad och rost finns här och där. Får se.

15826424027_99caf479b3_z.jpg

Så, nu är det mesta avplockat. Resten är sprayat med WD40. Nästa gång ska jag försöka hitta min 9 och min 10-nyckel! Framhjulet får jag inte av, behöver hålla emot med en 15-nyckel till och det har jag inte, så det får jag lösa. Sadelstolpen sitter som berget, inte helt oväntat...

15825065040_b96444988f_z.jpg

Ytterligare en fråga. Jag vill ha bort dreven för att kunna rengöra ordentligt. Men ser inga skruvar eller så. Behöver jag ta bort hela vevarmen? Vad för verktyg behöver jag för att få bort vevpariet? Kommer det ens att gå?

Senast ändrad:
Någon mekhjälp kan jag inte ge, men jag gillar valet av öl!

En del enkla vevpartier har nitade drev som inte går att ta bort. Då spelar det ingen roll om du tar bort partiet eller inte, förutom att det blir litet lättare att komma åt.

Jag tycker du ska behålla lacken, men rengöra riktigt grundligt och kanske vaxa litet lätt. Givetvis får du bedöma om rosten är såpass allvarlig att den måste slipas bort för att inte fortplanta sig och försvaga ramen.

TBy skrev:
-------------------------------------------------------
> En del enkla vevpartier har nitade drev som inte
> går att ta bort. Då spelar det ingen roll om du
> tar bort partiet eller inte, förutom att det blir
> litet lättare att komma åt.
>
> Jag tycker du ska behålla lacken, men rengöra
> riktigt grundligt och kanske vaxa litet lätt.
> Givetvis får du bedöma om rosten är såpass
> allvarlig att den måste slipas bort för att inte
> fortplanta sig och försvaga ramen.

+1 Det här är ett sånt där projekt som egentligen inte är försvarbart ekonomiskt men ändå lärorikt. Lacken är kultig. Vevpartiet får du bort genom att lossa skruven du sprayat på och sedan sätta i en speciell avdragare i gängan du ser invändigt bredvid skruven. DE är inte så dyra och kan vara bra att ha senare. Jag var inte nöjd med Biltemas utan tycker att du skall gå på lite mer kvalitet för att inte förstöra grejerna. Dreven ser lite slitna ut, innan du gör en storrengöring kanske du skall bedöma om de duger framöver. Är vevlagret ok, eller knakade det när du cyklade?

Hade också en Grizzly Peak, behåll lacken! Blir nostalgisk.

Hasse#7 skrev:
> Är vevlagret ok,
> eller knakade det när du cyklade?

Jag har inte cyklat på den nu, då den inte var funktionsduglig. Men vevlagret verkar snurra på bra så det känns inte som ett problem (än)!

Vad gäller lacken är det ganska mycket rost på sina ställen. Lite orolig för den, men ska ge lacken en ordentlig chans.
Såg detta som en chans att testa på soda-blästring på en skräpram innan jag förstör nånting dyrt. Ska ju vara väldigt effektivt och skonsamt...

Vad för verktyg behöver jag för vevpartiet? Ska ändå köpa kedjepiska och kassettavdragare. Inte just för denna cykeln, men behöver ändå ha det hemma. Så då kan jag lika gärna slänga med något mer verktyg i varukorgen!

Inget som har ett 26"-hjul bakhjul liggande?

dh_nisse skrev:
> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Peda
> larmsavdragare-54017/
>
> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Vevl
> ageravdragare-54016/
>
> däe har du vevarmsavdragare oxh lagerverktyg för
> äldre mtb prylar. du kan definitivt köpa bättre
> och dyrare men de är inga verktyg som används
> på en modern cykel.
>
> kul renovering!

Bra att nån orkade länka. Nedre verktyget behöver du bara om du ger dig på vevlagret vilket inte verkade aktuellt för stunden. Det övre är det som jag personligen hyser viss misstro till. Om det sitter rejält fast så har gängan släppt eller typ plattats ut så att den sabbar gängan i vevpartiet. Efter det är man framme vid vinkelkapsmek och vevlagerbyte. Kanske har de åtgärdat verktyget, de måste fått klagomål på det under åren. Jag har ett Icetoolz och ett Shimanoverktyg, båda är bättre. Vad det gäller lacken så tvivlar jag på att det är så allvarligt ställt att det försvagar ramen. Rengöring, försiktig ytregöring på skador och bättringsfärg räcker nog för att konservera nuvarande status.

Har cykeln stått länge är nog ett velagerbyte på sin plats. Ang vevarmsavdragaren har Hasse#7 inte helt fel, de är inte det bästa av verktyg men hittills har det funkat för mig och som sagt är det inget man använder på en modernare cykel iaf, min erfarenhet är att det används mycket sparsamt. Spruta lite krypolja på vevaxeln som får krypa ner och gotta till sig så brukar det komma loss

På en rostfläckig cykel rengjorde jag ordentligt och lackade om ramen - med halvmatt klarlack. På håll ser den lika anskrämlig ut men hoppet är att den inte blir lika stöldbegärlig. Och rosten breder inte ut sig.

Tack för att ni svarat! Ska försöka få tag på dessa verktyg som nämns. Vad tycker ni om Biltemas och Clas Ohlsons vajrar - är de OK för en budgetrenovering? Vill inte spendera alltför mycket pengar på cykeln och känns meningslöst att sätta dit dyra vajrar...

Hasse#7 skrev:
Det här är ett sånt där projekt som
> egentligen inte är försvarbart ekonomiskt men
> ändå lärorikt.

..och på sikt är det ekonomiskt försvarbart:)
Bra att lära sig på billig cykel, mycket bra att kunna framöver.

Håller med samtliga om lacken, behåll den.

Var i landet finns du? I göteborg finns ev vevparti du kan få.

ratatosk skrev:
>
> Var i landet finns du? I göteborg finns ev
> vevparti du kan få.

Bor du i Sthlm-trakten finns det även vevpartier du kan få.
Föreslår du gör ett inlägg i http://happymtb.org/forum/read.php/1/1180059/page=86 om du behöver delar, finns mycket gamla prylar på hyllorna hos happyiter.

Bor ute i skogen, men jobbar i Göteborg - så ett vevparti låter ju utmärkt! Men en sak i taget...

Hur är det med växelreglagen, passar de med nånting nytt? Såg att en Tourney-bakväxel inte var alltför dyr. Tillräckligt billig för att jag ska överväga att köpa en istället för att rengöra befintlig bakväxel...

tänker du byta bakhjulet? Isf skulle jag rekommendera att du uppgraderar till 3x9 ist för det du har nu. Det är sällan lönsamt att stå och rengöra så gamla prylar. Din kedja såg ut att vara rätt slut så du åker som minst på att byta kedja och kassett, ska du dessutom byta bakväxeln rekommendera jag en uppgradering. köper du lite blandat beg och nytt borde du komma undan under 1000kr för en ny drivlina. Om du däremot behåller så mkt av de befintliga som möjligt borde du klarar det runt 500kr.

1000kr låter lite mycket. Hade det varit möjligt hade jag gjort den till SS, men jag har förstått att det inte funkar på den här typen av ram, utan någon speciallösning.

Det beror förstås på hur mycket grejer jag kan få ihop från diverse vänliga själar här. Annars är målet att behålla 3x6, fast med ny kedja och kassett och ev vevparti då.

SS går att fixa med en gammal bakväxel, du får då justera kimitskruvarna så växeln ligger still i kedjelinjen. Vad jag erfar är det bättre med en ren kedjespännare som har bättre krut i fjädern som spänner upp kedjan.

Hjul med 7-delad kassett har jag, då är du på rätt sida av "modernt". Dvs det går att hitta nya delar.

Ah, det låter intressant! Det här blir bara större och dyrare än jag trott. Men kul!

ratatosk: Vi har absolut mer att prata om! Men jag ska komma lite längre med isärplockningen med cykeln innan jag vet vad jag vill göra.

Vad är rimlig bakväxel att slänga på? Tourney? Altus?

Snigelspeed kostar några hundralappar om du köper spännare och drev på superstarcomponents till exempel. Fast du lär vilja ha ny framklinga och kedja också då skulle jag gissa iaf, även om det såklart går att testa med befintliga grejer först.

Risken är bara att nuvarande drivpaket är så slitet att det bara fungerar med sig själv, grejerna slits tillsammans. Om man då börjar byta ett drev eller en kedja finns det stor risk att man måste byta hela rasket för att det ska lira bra.

15410203003_df33c33b3b_z.jpg

Dags i källaren igen! Har inte sett detta förut, hehe. Cykeln stod nog lite väl länge ute! Ska bli intressant att försöka få loss reflexen. Men det blir ett senare problem. Framhjulet fick jag loss idag, iallafall.

15842409888_e69ee2ec1e_z.jpg

Plockade bort plastpåsen som satt på sadeln. Ett måste i utomhusförvaring i Göteborg. Under satt en ful sadel! Den ska bort!

15843790309_0f28e9bc50_z.jpg

Ursäkta att skärpan är på fel ställe här, men det är av orosområdena - med tanke på rosten. Det här har suttit ett cykelstöd här. Därav skav/rost.

16004058916_a87028e59f_z.jpg

Torkade av ramen med en blöt trasa för att kolla lite på lacken. Ramen ska få en ordentlig tvätt så småningom, men det var kul att se hur bra den ändå hållit med tanke på misshandeln den fått utstå.

16027897031_be9277438b_z.jpg

Ett orosområde till. Rosten såg värre ut än vad det var när jag torkade av ramen (detta var innan jag gjorde det) från fågelbajs (det vita i bild!), smuts, damm och olja.

15843787899_57b4c838a8_z.jpg

Styrstammen lossnade till slut, givetvis var styret höjt över max. Sånt visste jag inte förr, det vet jag nu!

Härnäst får jag ta med ramen till min hyresvärd och låna ett skruvstäd för att få bort sadelstolpen - med hävstångseffekt.

När jag tvättat ramen och så, vad är det folk har i stålramar för att rostskydda dem?
Farsan skall till Biltema imorgon så då köper han vevparti- och vevlagerverktygen.

Funderar på Shimano Altus, är det totalt skräp eller duger det på en hoj som detta? Fast jag hittar inga 7-delade kassetter (bara kollat CC än så länge), om jag ska köra på hjulet från ratatosk...

Svårt att hitta 7-delade växelhandtag också. Finns det nåt ställe som säljer nån komplett budgetgrupp?

Jag röstar för Snigel Speed, i synnerhet när du har sån härlig retrolack och cantileverbromsar (alla mtb-hipsters kommer att bli sjukt avis)! Jag gjorde om min gamla helstela mtb och tillika pendlare till SS och det är nog det bästa jag kunde gjort! Billigt, enkelt, bra och roligt!

16018723746_5ce245e984_z.jpg

Nya verktyg! Var förbi farsan idag och hämtade Biltema-grejerna. Pinsamt att man jobbar med 5S på arbetet, men ens egen "verkstad" ser ut som en svinstia. Well well, ingen brådska här och inga produktionskostnader att spara in på!

15857051578_098e2805e9_z.jpg

Skulle egentligen använt denna bilden för att fråga om det var så här man lossade bulten. Men sen lyckades jag få bort bulten, så det stämde ju - det var så här man lossade den.

15858724837_f1f9a78fdb_z.jpg

När jag lossade denna bulten var det nåt vitt/gult torkat pulver innanför. Eeew.

16018710546_ce6978463a_z.jpg

Efter en youtube:ning har jag förstått att detta är rätt sätt att få loss vevarmen. Att den liksom pressas loss från axeln. Men den satt stenhårt. Så här är vi nu. Sprayade hela fullt med WD40 och låter det stå till en senare dag. Skall skaffa en vettig skiftnyckel också, så att jag kan hålla emot med något på ett bra sätt.

Se till att du bara trycker mot axeln därinne. Trycker du både mot axel och vevparti så kommer dra sönder vevpartiet. Den utvändiga gängan på verktyget måste dras allra längst in för att få så bra gänggrepp som möjligt. Spänn upp, knacka lite längst bak på verktyget, spänn lite till. Eventuellt lite värme på vevpartiets centrum. Tålamod och lugn.

Hasse#7 skrev:
> Se till att du bara trycker mot axeln därinne.
> Trycker du både mot axel och vevparti så kommer
> dra sönder vevpartiet. Den utvändiga gängan på
> verktyget måste dras allra längst in för att
> få så bra gänggrepp som möjligt. Spänn upp,
> knacka lite längst bak på verktyget, spänn lite
> till. Eventuellt lite värme på vevpartiets
> centrum. Tålamod och lugn.

+1

Slarvade med att se till om verktyget var ordentligt inskruvar när jag skulle dra bort vevarmen (vilken satt som berget) på min pendlare. Detta slutade med gängpaj på både vevarmen och verktyget. Sen blev det till att ta sig igenom vevarmen med min dremel (har ingen vinkelslip) vilket var spännande värre, men det gick!

Kärvar den ordentligt vet jag inte om man borde värma vevarmen först, fast om det finns det nog andra som vet bättre.

Ska köpa en 16-nyckel eller skiftnyckel, så jag har något att hålla emot med. Testade lite med polygrip och det kändes inte bra, så jag har inte lagt någon större kraft på det än.

Håll emot i vevarmen? Fungerar bra för mig. Brukar vara viktigare att få på ordentlig hävarm att skruva med, ett spärrskaft fungerar bra.

Får inte loss de där förbannade vevarmarna. Har gett upp, tillfälligt. Men ska ta med ramen till en mek här och se om han har bättre lycka...

Hur är det med vevlager, behöver man plana innan man byter vevlager?

Inte riktigt bekväm med rosten, så kommer nog blästra den ändå. Min far är gammal lackerare så jag tror att ramen kommer bli snygg ändå, ingen sprayburkslackering!

Bara en dubbelkoll
En gång när jag skulle lossa en vevarm på fyrkantslager så var den inre spetsen på skruven inne i avdragaren för smal så att den inte tröck på vevaxeln. Det ser ut som mittdelen är väldigt långt inskruvad på din bild. Och hålet i vevaxeln ser stort ut. Prova med en bricka att trycka på.

Man KAN ju försöka med en vanlig avdragare av bättre kvalisort. Risken är att det blir märken på vevarmarna men det går nog att leva med.
En gaslåga att värma vevarmen med direkt i samnand med avdragandet kan underlätta.
Och kom ihåg att fetta in vevaxeln innan återmontage...

thisismycat skrev:
> Får inte loss de där förbannade vevarmarna. Har
> gett upp, tillfälligt. Men ska ta med ramen till
> en mek här och se om han har bättre lycka...
>
> Hur är det med vevlager, behöver man plana innan
> man byter vevlager?
>
> Inte riktigt bekväm med rosten, så kommer nog
> blästra den ändå. Min far är gammal lackerare
> så jag tror att ramen kommer bli snygg ändå,
> ingen sprayburkslackering!

Det är ju inte helt ovanligt att man hamnar i läget "segra eller dö" dvs vevpartiet lossnar eller dör. Det är bra att täcka tänderna med kedja eller nåt annat så man inte offrar handen till de superskitiga tänderna om man slinter. Det värsta som kan hända sen är att du får såga loss vevpartiet med en vinkelkap. Är man försiktig kan man såga igenom aluminiumen tills man är väldigt nära stålet och sedan spräcka upp aluminiumen så att skrotet ramlar av utan att skada axeln. Måste du därefter ändå byta vevlager så är det en fördel om man sätter en tving över det hela innan man lossar vevlagerpatronen. Om verktyget slinter är det jobbigt igen och kan göra ont. Du behöver inte plana om du fortsatt använder patron med fyrkantsaxel. Plana bör du däremot göra om du bygger till lösa koppar så att det uppstår en parallellitetsproblematik mellan höger och vänster sida.

Jag fick loss vevarmarna! När jag hade lite tålamod och tog det lugnt gick det strålande. Men nur får jag inte loss lagret... Hehe. Men det har ju suttit där ett tag! Tycker dock att det är svårt att då ordentligt "tag" med verktyget i vevlagret. Vevlagret är liksom för grunt för verktyget. Mer WD40 så nu får det vila över natten.

thisismycat skrev:
> Jag fick loss vevarmarna! När jag hade lite
> tålamod och tog det lugnt gick det strålande.
> Men nur får jag inte loss lagret... Hehe. Men det
> har ju suttit där ett tag! Tycker dock att det
> är svårt att då ordentligt "tag" med verktyget
> i vevlagret. Vevlagret är liksom för grunt för
> verktyget. Mer WD40 så nu får det vila över
> natten.

Bra jobbat! Ett sätt för att få ur vevlager är att spänna verktyget i ett skruvstäd, lägga på ramen, helst dra en tving över för att hålla ihop paketet och sedan dra i ramen för att få hävstång och rotation. Se till att dra åt rätt håll med tanke på att ramen hamnar upp och ned osv. Nu skall jag sova. God natt!

Kapslade vevlager med integrerad axel brukar hålla rätt länge, så om det snurrar lätt och om axeln inte glappar åt något håll så tycker inte jag det är nödvändigt med byte (så länge du tänker fortsätta använda matchande vevar förstås).

15879113889_a76547e0cc_z.jpg

Slänger in en bild från igår. Vevarmarna är borta. Vevlagret tänker jag byta, inte för att jag tror det är ett skriande behov, utan för att jag vill veta hur man gör. Det känns inte som någon stor kostnad ändå.

Har gjort en liten sammanställning av grejer jag ska slänga på. Det här blev mycket dyrare än jag tänkt, men vadå - det är kul! Och det blir kul att ha en till fungerande cykel. Har ni några åsikter/invändningar på att saker inte kommer passa eller är av undermålig kvalitet - så säg till!

setupbild.jpg

Jag har inte kollat alla grejer vad det gäller kompatibilitet osv. Spontant skulle jag avstå Biltemadäcken till förmån för något bättre från nätet eller något beggat bättre som nån vill bli av med. Tycker inte att Biltemas däck lever upp till nivån cykelglädje/pålitlighet/livslängd. Fram och bakväxlar brukar också gå att få liv i. Rengöring, motionering och nya trissor kan räcka. Men du kanske redan har köpt? Gillar inställningen att ge sig på bökiga moment för att lära sig. Finns inget bättre sätt att ta till sig det hela och bli orädd för att ta tag i saker och ting.

Har en nästan komplett 90-tals MTB med fräscha delar.
Du kan ju höra av dig om intresse finnes!

Hasse#7 skrev:
> Jag har inte kollat alla grejer vad det gäller
> kompatibilitet osv. Spontant skulle jag avstå
> Biltemadäcken till förmån för något bättre
> från nätet eller något beggat bättre som nån
> vill bli av med. Tycker inte att Biltemas däck
> lever upp till nivån
> cykelglädje/pålitlighet/livslängd. Fram och
> bakväxlar brukar också gå att få liv i.
> Rengöring, motionering och nya trissor kan
> räcka. Men du kanske redan har köpt? Gillar
> inställningen att ge sig på bökiga moment för
> att lära sig. Finns inget bättre sätt att ta
> till sig det hela och bli orädd för att ta tag i
> saker och ting.

Växelreglagen är samma som växlarna, Acera. De är bara billigare på Biltema. Vill testa att köpa nytt. Har aldrig byggt ihop en cykel så det här blir kul och bra övning!
Biltemadäcken tog jag bara av estetiska skäl, eftersom de "gumwalls" eller vad de heter. Inte sugen på att köpa Panaracer Timbuk, även om de är fina! Kan någon ge förslag på andra snygga retro-mtb-däck vore det grymt!

Hur är det med styrlager? Styrlager känns som svartkonst för mig, kanske kan vara bra att veta hur man byter det med. Har koll på lvg-standarder, tror jag - men inte mtb!

En annan orsak till nya växlar, är att växelreglage och annat verkar ha sett sina bästa dagar. Går jag över till 3x7 finns det åtminstone reservdelar. Och ett nytt/annat bakhjul behöver jag ändå.

Tillbaka
Topp