Ny cyclocross för fritidsanvändning/träning/pendling och eventuellt vätternrundan

borken

Medlem
Ny cyclocross för fritidsanvändning/träning/pendling och eventuellt vätternrundan
Hej.

Har kollat runt mycket efter en cyclocross under de senaste dagarna. Har läst många trådar på forumet, men kan ändå inte riktigt bestämma mig. Jag har tänkt att cykeln ska kosta mellan 10-15k. Jag är 180 cm lång och väger 70 kg, men antar att det är bäst att testa sig fram till en bra storlek.

Jag har hittat fyra som jag tycker verkar bra. Vilken skulle ni rekommendera av dessa, om man kollar på komponenterna?

White CX Pro
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/race...-cx-pro-cyclocross-cykel-15/p/1108161_1_style

Merida CX 500
http://www.erlan.se/merida-cyclo-cross-500-22vaxlad-p-11390-c-2274.aspx

Cannondale CAADX 105
http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/cyklar/cross/cannondale-caadx-disc-105-2014.html

Canyon Inflite AL 8.0
https://www.canyon.com/sv/roadbikes/bike.html?b=3621

Har ni andra förslag är jag givetvis tacksam för det också.

Canyonen hade jag gått på, kolla gärna Cube cross race disc också - det är en fin cykel. Kona har några fina crossar också.

Vi är flera som valt mellan Caadx och Giants TCX SLR 2. Den senare finns i versioner med antingen mekanisk el hydrauliska skivbromsar. I övrigt är de två cyklarna väldigt lika, 11 delade 105 osv.
Finns flera trådar om du söker.

I mitt fall slutade det med en TCX. Fick den på 4 dagar från Bikester vilket passade bättre än tex 2 mån väntetid på en Inflite eller Rose

Cannondale'n saknar viktuppgift, är dyrarst och har 'vanlig' mekanisk skivbroms. Sämsta köp.
Meridan väger 9,5 och har bra pris, och har Spyres 2-kolvs mekaniska skivbroms, bästa mekaniska skvbromsen såvitt jag vet. (rimligen) Best bang for the buck.
Whiten är lite tyngre igen men du får Spyres Hy/rd-bromsar, hydrauliska ok med wire-aktuering, bästa bromsarna i listan. Däremot förra generationen 105växlar. Nja.
Canyonen är näst dyrast men lättast, bara rena mekaniska bromsar. Men den har VCLS sadelstolpe. Med frågetecken kring bromsarna Mesta cykeln.

borken skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej.
>
> Har kollat runt mycket efter en cyclocross under
> de senaste dagarna. Har läst många trådar på
> forumet, men kan ändå inte riktigt bestämma
> mig. Jag har tänkt att cykeln ska kosta mellan
> 10-15k. Jag är 180 cm lång och väger 70 kg, men
> antar att det är bäst att testa sig fram till en
> bra storlek.
>
> Jag har hittat fyra som jag tycker verkar bra.
> Vilken skulle ni rekommendera av dessa, om man
> kollar på komponenterna?
>
> White CX Pro
> http://www.xxl.se/cykel/cyklar/racer-cyklocross-tr
> iathlonscykel/white-cx-pro-cyclocross-cykel-15/p/1
> 108161_1_style
>
> Merida CX 500
> http://www.erlan.se/merida-cyclo-cross-500-22vaxla
> d-p-11390-c-2274.aspx
>
> Cannondale CAADX 105
> http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/cyklar/c
> ross/cannondale-caadx-disc-105-2014.html
>
> Canyon Inflite AL 8.0
> https://www.canyon.com/sv/roadbikes/bike.html?b=36
> 21
>
> Har ni andra förslag är jag givetvis tacksam
> för det också.

Har kollat en del på cube cross disc också, men den verkar ju dock vara slut överallt...

Jag förstår de som handlat upp dem :) (Race modellen m hydrauliska bromsar iof...)

Cube_boulder.jpg

borken skrev:
> Har kollat en del på cube cross disc också, men
> den verkar ju dock vara slut överallt...

borken skrev:
> Jag är 180 cm lång och väger 70 kg, men
> antar att det är bäst att testa sig fram till en
> bra storlek.

Sittställningen, liksom cykeln uppträdande kan skilja en hel del
även mellan modeller som på pappret har "samma" strl.

> Jag har hittat fyra som jag tycker verkar bra.
> Vilken skulle ni rekommendera av dessa, om man
> kollar på komponenterna?
...
> Cannondale CAADX 105

En kollega har precis köpt en CAADX 105 på CykelCity
Han valde den och CykelCity bla för möjligheten till hjälp med strl-val och Bikefit
Han är nöjd med cykeln, förutom bromsarna som enl honom är usla
Men han planerade redan innan köp att till hösten/vintern byta till de nyligen annonserade
hydrauliska 105 skivbromsarna BR-RS505
http://road.cc/content/news/147376-shimano-hydraulic-discs-trickle-down-105-level

En annan sak är att han skall använda den bla som pendlare, med skärmar, och han har haft en del problem med att få dit skärmarna pga skivbromsarna.

/Håkan

Miss Lycka skrev:
> CAADX alla dagar i veckan.

Instämmer å det grövsta.

Men skulle vilja kasta in Crockett 5 som en joker i leken (mycket bra ram).
Stödjer även åsikten att Giants TCX bör beaktas.
[Hydrauliska bromsar är onödigt om man bara har mekaniska med vettig justering av beläggen allt eftersom de slits - vilket exkluderar många Shimano vilka är billiga men i övrigt helt sinnessjuka.]

GT Grade 105?https://www.cykellagret.se/p9790/gt-grade-alloy-105-matteblack-2015

Nya 105, TRP Hyrd och klarar 35mm. 12k

Bumpar/lånar den här tråden istället för att skapa en ny.

Jag är inne på slutspurten i mitt velande och internetsökande efter en ny cross

Jag har lyckats koka ner det till dessa:

Visa bilaga cross.pdf

Hjärtat säger Pickenflick för att jag alltid har suktat efter en titanhoj utan att riktigt veta varför, men dom ser så snygga ut.
Samtidigt är den lite gammal med QR och utvändig wiredragning.

Jamis Renegade Expert har nyare teknik, kolfiberram och shimano 105, men bara TRP wire/hydralik, och är ganska dyr. (stark dollar?)

Niner RTL 9 är så jäkla snygg, men där får man verkligen betala för märket, (bara) aluram och lite sämre spec.

On-One har lite roliga nya ramar: Viner Strada bianca och Bish Bash bosh m.fl. rolig geometri, bra spec,
men lite dyra med tanke på att det är "vanliga" kina-ramar?

Smärtgränsen ligger nånstans runt 20-25.000
Gärna avslappnad geometri (hög stack) och plats för breda däck (40mm)

Usch, vilken beslutsångest.
Om ni orkar kom gärna med tips och råd, vad skulle ni valt och varför?

Senast redigerad av en moderator:
Bumpar lite, ingen som kan komma med lite input?
Jag tar tacksamt emot för och ev. Nackdelar med dom på listan

Har en input åtminstone. Gillar du sram? Tycker själv att deras reglage för framväxeln är usel. Om man inte drar hela vägen så får du inte framväxeln i sitt ändläge när du lägger upp den på stora klingan. Å när du väl växlat kan du inte trycka en bit till för då växlar den ner.. Tycker detta är riktigt störigt, framförallt på vintern när man cyklar/pendlar med tumvantar och det kan vara lite kluddigt att hitta den lilla spaken på handtaget. Jag hade valt en med Shimano istället.

Bakbromsen sa:
Har en input åtminstone. Gillar du sram? Tycker själv att deras reglage för framväxeln är usel. Om man inte drar hela vägen så får du inte framväxeln i sitt ändläge när du lägger upp den på stora klingan. Å när du väl växlat kan du inte trycka en bit till för då växlar den ner.. Tycker detta är riktigt störigt, framförallt på vintern när man cyklar/pendlar med tumvantar och det kan vara lite kluddigt att hitta den lilla spaken på handtaget. Jag hade valt en med Shimano istället.
? De funkar ju på samma sätt. Möjligen lite kortare slag mot att man får justera mer frekvent. Plus att det på sedvanligt Shimanovis missar att greppa om man råkar bromsa till det minsta när man ska växla.
Enda problemet är väl bara att det är svårt att veta vilket man stör sig på mest innan man provat båda, och det har man ju inte första gången :-) Jag får väl vara "frambromsen" då och säga SRAM alla dar i veckan :-)

Jag har bara haft sram apex. Så jag har inga preferenser. Kan vara kul att prova shimano som omväxling.
Tack för tipset, sånt där tänker jag aldrig på när jag väljer hoj.

Inga råd, men en fråga
Stewe sa:
On-One har lite roliga nya ramar: Viner Strada bianca och Bish Bash bosh m.fl. rolig geometri
Vad menar du med "rolig geometri"?

och en kommentar
Gärna avslappnad geometri (hög stack) och plats för breda däck (40mm)
Skall cykeln ffa användas på väg/pendling/stigar så tycker jag att även vevlagerhushöjden, det som i geo-tabeller brukar kallas "BB-drop", är viktig. Många CXar har ett "BB-drop" <65mm, medan det för cykling på väg/pendling/stigar funkar bättre med "BB-drop" >70mm. Åtminstone enl mig, som använder (minst) 175mm vevar.

/Håkan

Focus Mares CX kan kanske vara något? Har kört på min ett par veckor nu, ffa. på grus/asfalt, men även stig och åker.

+
Lätt, styv, lekfull geometri, skivor, intern kabeldragning, genomgående axlar, 105 grupp.

-
Dålig expander till styrstam/gaffel ger glapp och bromsvibrationer, något som rasslar som jag inte lokaliserat ännu (kabel?), styvheten vid stök. Fukt verkar ta sig in lätt i bakbromsvajerhölje eller i mekanik som gör att de fryser fast lätt. Säkert inte unikt för denna cykel, men något att tänka på för en vintercykel.

Överlag är jag dock väldigt nöjd. Riktigt rolig att cykla på.

Thomas

HåkanC sa:
Vad menar du med "rolig geometri"

/Håkan

Typ lite högre stack och flackare headtube, inte så "rejsig"
lämpligt mera för stig än grusväg.

Typ mer åt monstercrosshållet

Det där med BB-drop och sånt har jag dålig koll på, kanske borde väga in det, jag kör mycket i skogen på ridstigar och sånt.
Och jag smäller i pedalerna ibland, så det kanske är en variabel jag får väga in, tack.

Jeppe_E sa:
erito sa:
Köpte precis en sådan här i stl M50 .
Borde passa mig som är 174cm.

Svårslaget pris! Shimano 105
https://www.xxl.se/white-cx-pro-cyclocross-cykel-15/p/1108161_1_style

Fast den du länkar till köpte du väl inte? Det är 105-5700, dvs gamla 20-vxl

Det var väl ändå denna: https://www.xxl.se/white-cx-pro-16-eu-cyclocross-cykel/p/1113152_1_style

Som då är 105-5800 för 2000kr mindre än den du länkade till. Fast den är ju slutsåld.

Njae det var faktiskt den med gamla 105. Sista exemplaret. Har jag köpt "fel"? :) Tyckte den verkade vara ett fynd... Fick den för 8000 också

TS har ju nämnt en titan hoj. Saken är klar. Köp med hjärtat och låt titan-kärleken spira!

Konkret sa:
TS har ju nämnt en titan hoj. Saken är klar. Köp med hjärtat och låt titan-kärleken spira!

Det är där jag är just nu, det blir nog en Pickenflick. ?

erito sa:
Jeppe_E sa:
erito sa:

Det var väl ändå denna: https://www.xxl.se/white-cx-pro-16-eu-cyclocross-cykel/p/1113152_1_style

Som då är 105-5800 för 2000kr mindre än den du länkade till. Fast den är ju slutsåld.

Njae det var faktiskt den med gamla 105. Sista exemplaret. Har jag köpt "fel"? :) Tyckte den verkade vara ett fynd... Fick den för 8000 också

Förresten, vilka däck borde jag köra på när det är bara asfalt? Typ Siljan-runt?
typ det här? http://www.wiggle.se/schwalbe-durano-plus-performance-ovikbart-dack-landsvag/

erito sa:
erito sa:
Jeppe_E sa:
erito sa:

Förresten, vilka däck borde jag köra på när det är bara asfalt? Typ Siljan-runt?
typ det här? http://www.wiggle.se/schwalbe-durano-plus-performance-ovikbart-dack-landsvag/

På ren asfalt så är väl gp 4ks2 28mm det självklara valet?!

emmer sa:
erito sa:
Förresten, vilka däck borde jag köra på när det är bara asfalt?
Vikbart, mer än 60TPI och 25-28 mm brett.

ok tack!
Någon mer som har cykeln eller testat den? Hämtar den imorgon efter "leverans-service" är gjord.
XXL har ju även gratis service/justering på White cyklarna vilket inte är så dumt då man bor nära butiken.

erito sa:
emmer sa:
erito sa:

ok tack!
Någon mer som har cykeln eller testat den? Hämtar den imorgon efter "leverans-service" är gjord.
XXL har ju även gratis service/justering på White cyklarna vilket inte är så dumt då man bor nära butiken.

Det ser ut som en bra cykel till ett bra pris. På med ett par bra pedaler, justera sadeln och ut och cykla! Byt till släta däck om några veckor när gruset börjar försvinna. Köp en ass saver av något slag så här års då det blir otrevligt på riktigt om det kommer regn och man inte har någon bakstänkskärn alls.

Bengt-re sa:
erito sa:
emmer sa:
erito sa:

ok tack!

Det ser ut som en bra cykel till ett bra pris. På med ett par bra pedaler, justera sadeln och ut och cykla! Byt till släta däck om några veckor när gruset börjar försvinna. Köp en ass saver av något slag så här års då det blir otrevligt på riktigt om det kommer regn och man inte har någon bakstänkskärn alls.

:D
Bra pedaler? Kör Shimano m647 på min FS mtb men de är ju lite stora till denna cx
M530?

Det behöver såklart inte vara 530, men A530 såg riktigt rätt ut. Får nog bli så.
:)

IMHO är plattis-sidan på A530 betydligt bättre än SPD-sidan då man med plattan nedåt alldeles för lätt skrapar i saker i tid & otid (vilket inte är så roligt när man sitter fast i pedalen). Men det kanske bara är jag som har för lågt BB vs vevarmslängd på de cyklar jag kört med A530-pedalen. Föredrar dubbelsidiga SPD-pedaler vilka även funkar att cykla kortare sträckor med skor med ohalkig sula (typ "sneakers") eller vanliga plattisar.

NLC sa:
IMHO är plattis-sidan på A530 betydligt bättre än SPD-sidan då man med plattan nedåt alldeles för lätt skrapar i saker i tid & otid (vilket inte är så roligt när man sitter fast i pedalen). Men det kanske bara är jag som har för lågt BB vs vevarmslängd på de cyklar jag kört med A530-pedalen. Föredrar dubbelsidiga SPD-pedaler vilka även funkar att cykla kortare sträckor med skor med ohalkig sula (typ "sneakers") eller vanliga plattisar.

Ahaaa.. Vilken cykel har du?
Skrapar det i när du kör asfalt/grus-väg också eller bara när det är lite kuperat och stökigt? Kuperat och stökigt cyklar jag med min heldämpade AM där jag har Shimano M647 dubbelsidiga med rejäl ram.

Lite olika, på Bullitten skrapade det i när man la ner (även måttlig) i kurvor på asfalt/grus och skulle dra igång. På MTB:n är det mest när det skuttats runt på stigar med stenar men kanske inte så konstigt.

Skillnaden tycker jag mest är att med dubbelsidiga SPD så "hugger" det mindre när man slår i (vilket återigen är tacksamt om man sitter fast på andra sidan).

Årets White cx pro har tiagra komponenter så det känns bra att man fick tag på en med 105 även om det är 10 delat

Slog till på Shimano M780 XT pedaler till skönheten. Nu ska man bara försöka hinna ut och testa också :)

Tillbaka
Topp