Vernersson
Aktiv medlem
Pendla i svarta kläder
Denna fredagstråden lider av prematur utlösning! :(
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inget speciellt. Inget alls. Inte ett skit Nada, njet, nix.stefan. sa:Varför är det så svårt att svara på frågan då, jag upprepar:emmer sa:Är det så svårt? Högerregeln ger skyldigheter men inga rättigheter. Varför är det så svårt att begripa?
Om du kommer från vänster har du väjningsplikt mot dem från höger. Vad har de då i förhållande till dem från vänster?
emmer sa:Inget speciellt. Inget alls. Inte ett skit Nada, njet, nix.stefan. sa:Varför är det så svårt att svara på frågan då, jag upprepar:emmer sa:Är det så svårt? Högerregeln ger skyldigheter men inga rättigheter. Varför är det så svårt att begripa?
Om du kommer från vänster har du väjningsplikt mot dem från höger. Vad har de då i förhållande till dem från vänster?
Möjligen en förväntan på att den som kommer från vänster kan trafikreglerna, men det är ju du ett exempel på att man inte ska ta för givet...
Nä, varför skulle jag det?me.I.am sa:Aha! Hamnar du ofta på sjukan?emmer sa:Inget speciellt. Inget alls. Inte ett skit Nada, njet, nix.stefan. sa:Varför är det så svårt att svara på frågan då, jag upprepar:emmer sa:Är det så svårt? Högerregeln ger skyldigheter men inga rättigheter. Varför är det så svårt att begripa?
Möjligen en förväntan på att den som kommer från vänster kan trafikreglerna, men det är ju du ett exempel på att man inte ska ta för givet...
emmer sa:Inget speciellt. Inget alls. Inte ett skit Nada, njet, nix.stefan. sa:Varför är det så svårt att svara på frågan då, jag upprepar:emmer sa:Är det så svårt? Högerregeln ger skyldigheter men inga rättigheter. Varför är det så svårt att begripa?
Gör du dig dum eller är du en naturbegåvning.stefan. sa:Eller också du... Enligt dig är alltså båda lika vållande till en ev olycka om någon inte följer väjningsplikt. Men jag lägger ner då vi inte kommer någonstans.emmer sa:Inget speciellt. Inget alls. Inte ett skit Nada, njet, nix.stefan. sa:Varför är det så svårt att svara på frågan då, jag upprepar:emmer sa:Är det så svårt? Högerregeln ger skyldigheter men inga rättigheter. Varför är det så svårt att begripa?
stefan. sa:Rattnalle sa:Inte väjningsplikt. Det är långt ifrån samma sak som förkörsrätt.stefan. sa:emmer sa:Är det så svårt? Högerregeln ger skyldigheter men inga rättigheter. Varför är det så svårt att begripa?
Varför är det så svårt att svara på frågan då, jag upprepar:
Det där är larviga ordlekar/hårklyveri tycker jag. Om du då inte har väjningsplikt så har du väl vadå? Jo, rätt till väg, rätt att köra före den med väjningsplikt. Annars kan ni stå där båda två till någon backar och vänder då...
emmer sa:Gör du dig dum eller är du en naturbegåvning.
Den från vänster är skyldig att släppa fram den från höger.
Den från höger är skyldig att visa uppmärksamhet och hänsyn i trafiken.
Men eftersom vi (många fler än jag) skrivit precis samma sak till dig i femtiofjorton förslag utan att du kommit ett uns närmare att förstå så finner jag faktiskt frågan befogad. Och jag hoppas innerligt att svaret är att du gör dig dum på låtsas...stefan. sa:Klarar du inte att argumentera utan små påhopp och kalla folk dumma eller?emmer sa:Gör du dig dum eller är du en naturbegåvning.
Den från vänster är skyldig att släppa fram den från höger.
Den från höger är skyldig att visa uppmärksamhet och hänsyn i trafiken.
Mr Handley sa:Du har missat det viktigaste i vägtrafikförordningen. Du har inga rättigheter, bara skyldigheter. För att svara på din fråga, det den som kommer från höger har är skyldighet att hålla sådan hastighet att den kan stanna på den sträckan personen kan överblicka. Förstår du nu?
emmer sa:Ä'la inget fel på svart. Syns bra i dagsljus. I mörker och skymning har man ju ljus och reflex för då är ingen kulört på kläderna något att förlita sig på.
Klarar inte bilister av att se svart i dagsljus eller lampor/reflexer i mörker så ska de lämna in körkortet på närmsta polisstation för de är nämligen en allmänfarlig styggelse.
Det blir ju inte osynligt för det inte lyser upp. För du menar väl inte att äldre inte ser orden i en bok för att dom är svarta? och de skulle ha mycket lättare att läsa om orden vore ljusgula på den pappersvite sidan? Så tänk en vända till är du snäll.Pfaff sa:emmer sa:Ä'la inget fel på svart. Syns bra i dagsljus. I mörker och skymning har man ju ljus och reflex för då är ingen kulört på kläderna något att förlita sig på.
Klarar inte bilister av att se svart i dagsljus eller lampor/reflexer i mörker så ska de lämna in körkortet på närmsta polisstation för de är nämligen en allmänfarlig styggelse.
Nej, svart syns inte väl, oavsett. Svart uppfattas som svart just för att den inte reflekterar, eller reflekterar ytterst lite, ljus.
Dessutom; en inte ringa del av bilisterna är medelålders eller äldre. Som bekant öker inte förmågan att se i mörker med åldern utan försämras.
Hastigt.
En 60-åring behöver ungefår 15 ggr så mycket ljus för att ha samma synintryck, om man ska förklara det enkelt, som en 30-åring.
Kan möjligen va bra att ha i åtanke vid mörkercykling. Man kan bli platt annars.
Det är ju ungefär som födelsedagsbarnet som kräver en present av alla som kommer på kalaset bara för att det är kutym att ha med sig en present till födelsedagsbarnet när man går på kalas.Daniel_S sa:Måste medge att det känns bra att jag slängde in begreppet förkörsrätt i tråden, så det kan redas ut ordentligt.
Man kan ju tolka det som att man får gasa djävulen genom korsningar, så länge man bara kör över de som kommer från vänster. Men det är fel, det är de som blir överkörda som har väjningsplikt.
eketjall sa:Om färgen på kläderna gör att det inträffar flerolyckor vid mörker så borde det rimligtvis gälla för färgen på bilar också.
Är det fler svarta bilar inblandade i olyckor vid mörker?
Jag tror snarare att man lätt skyller på klädernas färg när det egentligen handlar om att man inte sett för att man inte tittat.
"Jag såg inte" -> undermedvetet, det måste berott på dom mörka kläderna eftersom jag själv är ofelbart.
Tur du sa neongula och inte signalrött...1888 sa:emmer, svart syns fan så mkt sämre än neongult.
Även på sommaren i starkt solsken ser bilisten dej dåligt mot den mörka skogen i dina svarta kläder.
stefan. sa:Mr Handley sa:Du har missat det viktigaste i vägtrafikförordningen. Du har inga rättigheter, bara skyldigheter. För att svara på din fråga, det den som kommer från höger har är skyldighet att hålla sådan hastighet att den kan stanna på den sträckan personen kan överblicka. Förstår du nu?
För faktum är ju att om personen från vänster kör in i den från höger har den från vänster brutit mot väjningsplikt. Sen spelar det ingen roll om personen från höger svänger ut men hinner stanna mitt på vägen innan den andre kör in i sidan på honom...
emmer sa:Det blir ju inte osynligt för det inte lyser upp. För du menar väl inte att äldre inte ser orden i en bok för att dom är svarta? och de skulle ha mycket lättare att läsa om orden vore ljusgula på den pappersvite sidan? Så tänk en vända till är du snäll.Pfaff sa:emmer sa:Ä'la inget fel på svart. Syns bra i dagsljus. I mörker och skymning har man ju ljus och reflex för då är ingen kulört på kläderna något att förlita sig på.
Nej, svart syns inte väl, oavsett. Svart uppfattas som svart just för att den inte reflekterar, eller reflekterar ytterst lite, ljus.
Dessutom; en inte ringa del av bilisterna är medelålders eller äldre. Som bekant öker inte förmågan att se i mörker med åldern utan försämras.
Hastigt.
En 60-åring behöver ungefår 15 ggr så mycket ljus för att ha samma synintryck, om man ska förklara det enkelt, som en 30-åring.
Kan möjligen va bra att ha i åtanke vid mörkercykling. Man kan bli platt annars.
Jäpp. Det hade sugit. Därför behövs det belysning och reflex när det är mörkt.Novisen sa:Och hade det dessutom varit svarta bolstäver mot mörkgrå bakgrund.... Suck, man hade ju bara lagt ner att försöka ens läsa. :)
Pugilism sa:Tycker vi att det ska finnas lagkrav på hur folk är klädda? Nu jävlar!. Inför cykeluniform med skyddspansar också. Nädu, ha vilka kläder du vill, anser jag. När det gäller cykeln så ska den vid färd vara utrustad på korrekt sätt. Reflexer och lampor i mörker, bromsar oavsett ljus osv.
Vi kan ta det ett steg längre och säga att vi ska ha självlysande kläder alltid, när vi ska vistas ute i trafiken så att det blir enklare för plåtlådefordonsförare att se de oskyddade trafikanterna. Det är väl vad Volvo ville med sin färg man skulle måla sig med. Att sänka farten i trafiken är ju inget som säljer. Speciellt inte i dålig sikt. Snacka om victim blaming.
Hur var du klädd?
då får du skylla dig själv!
edit pga felstafning
Novisen sa:emmer sa:Det blir ju inte osynligt för det inte lyser upp. För du menar väl inte att äldre inte ser orden i en bok för att dom är svarta? och de skulle ha mycket lättare att läsa om orden vore ljusgula på den pappersvite sidan? Så tänk en vända till är du snäll.Pfaff sa:emmer sa:Ä'la inget fel på svart. Syns bra i dagsljus. I mörker och skymning har man ju ljus och reflex för då är ingen kulört på kläderna något att förlita sig på.
Hastigt.
Man behöver mer ljus för att läsa, speciellt om det är lite små bokstäver. Och hade det dessutom varit svarta bolstäver mot mörkgrå bakgrund.... Suck, man hade ju bara lagt ner att försöka ens läsa. :)
Longines sa:Pugilism sa:Tycker vi att det ska finnas lagkrav på hur folk är klädda? Nu jävlar!. Inför cykeluniform med skyddspansar också. Nädu, ha vilka kläder du vill, anser jag. När det gäller cykeln så ska den vid färd vara utrustad på korrekt sätt. Reflexer och lampor i mörker, bromsar oavsett ljus osv.
Vi kan ta det ett steg längre och säga att vi ska ha självlysande kläder alltid, när vi ska vistas ute i trafiken så att det blir enklare för plåtlådefordonsförare att se de oskyddade trafikanterna. Det är väl vad Volvo ville med sin färg man skulle måla sig med. Att sänka farten i trafiken är ju inget som säljer. Speciellt inte i dålig sikt. Snacka om victim blaming.
Hur var du klädd?
då får du skylla dig själv!
edit pga felstafning
Ja, det är dumt att slåss (boxas) mot väderkvarnar. Efter en flaska vin har jag synnerligen god lust att använda diverse invektiv men - din mor och systers ära är värda mer än så. Bilar är ju väldigt dåliga, bilister...
Det handlar om kontrast.Lejon sa:håller man inte med om det tramsar man bara tror jag. Eller så behöver man läsa på om hjärnans och ögats funktioner...
stefan. sa:Mr Handley sa:Du har missat det viktigaste i vägtrafikförordningen. Du har inga rättigheter, bara skyldigheter. För att svara på din fråga, det den som kommer från höger har är skyldighet att hålla sådan hastighet att den kan stanna på den sträckan personen kan överblicka. Förstår du nu?
Nejdå, jag har inte missat något. Men om den som kommer från vänster har väjningsplikt så måste vi kalla det den från höger har något, så vad känns bra för dig? Inte förkörsrätt, inte rätt till väg, möjlighet att få köra ut före? rätt att få bruka vägen innan personen från vänster?
För faktum är ju att om personen från vänster kör in i den från höger har den från vänster brutit mot väjningsplikt. Sen spelar det ingen roll om personen från höger svänger ut men hinner stanna mitt på vägen innan den andre kör in i sidan på honom...
Tittade bara på första exemplet i filmen du postade, men jag undrar varför han som kom körande blinkade med ljusen och tyckte den andra skulle kört, om han inte hade rätt att köra?
emmer sa:Det handlar om kontrast.Lejon sa:håller man inte med om det tramsar man bara tror jag. Eller så behöver man läsa på om hjärnans och ögats funktioner...
Mörka kläder i mörker är dumt. Ljusa kläder i ljus omgivning är dumt.
Kontrast och rörelse. Så funkar hjärnan för alla djur (och människan är ett cyklande djur) och är idén bakom kamouflage. Svart kamouflage har mest bara nattdjur.
Jag trodde jag garderade mig från avsiktliga missförstånd genom att jag skrev "i de flesta ljusförhållanden" och tänkte att folk fattar att det handlar om cykling i verkligheten med skuggor, mörker osv. Tråden handlar ju dessutom om mörkercykling. Uppenbarligen gick det bra att missförstå ändå med lite ansträngning...emmer sa:Det handlar om kontrast.Lejon sa:håller man inte med om det tramsar man bara tror jag. Eller så behöver man läsa på om hjärnans och ögats funktioner...
Kontrast och rörelse. Så funkar hjärnan för alla djur (och människan är ett cyklande djur) och är idén bakom kamouflage. Svart kamouflage har mest bara nattdjur.
42Hz sa:Konkret sa:Vad är så speciellt med rapha?
Det är dyrt.
Då får jag be om ursäkt för för mörker anser jag ljus och reflex av lagstadgat mått och utförande är grunden.Lejon sa:Jag trodde jag garderade mig från avsiktliga missförstånd genom att jag skrev "i de flesta ljusförhållanden" och tänkte att folk fattar att det handlar om cykling i verkligheten med skuggor, mörker osv. Tråden handlar ju dessutom om mörkercykling. Uppenbarligen gick det bra att missförstå ändå med lite ansträngning...emmer sa:Det handlar om kontrast.Lejon sa:håller man inte med om det tramsar man bara tror jag. Eller så behöver man läsa på om hjärnans och ögats funktioner...
Låter väl rimligt (speciellt om man tar hänsyn till ytan) och tittar man på kamouflage i urban miljö är det fält med mörkgrått, grått, beige, vitt och ljusblått som är det vanliga. Kamouflage är dock gjort för att funka utan rörelse så det går inte översätta rakt av.Pfaff sa:Reflektionsprocenten på vad vi uppfattar som ljust är i regel inte särskilt hög, gul tegel ligger runt 30% exempelvis, röd tegel 15-18%, medan vitt i bästa fall uppnår 90%, hi-viz bättre än 50%. Där har du din kontrast.emmer sa:Det handlar om kontrast.Lejon sa:håller man inte med om det tramsar man bara tror jag. Eller så behöver man läsa på om hjärnans och ögats funktioner...
Även färgen i sig spelar stor roll.
Svart mot mörk bakgrund, som skuggiga partier, har däremot mycket mindre kontrastomfång.
Och chansen för upptäckt därmed lägre.
Allt detta är basic i belysningstekniska sammanhang, där man försöker undvika allt för stora kontrastskillnader, som är ansträngande för ögat. Det har däremot sina poänger i trafik att skilja ut sig mot bakgrunden.