Köpa cykel i England (Evans Cycle)

ICEPICK

Medlem
Hej har ev funderat på o köpa cykel i England (C-dale)?!
Någon som har tips på vad man bör tänka på?!
hur e de med garanti från tillverkaren?
Vilken valuta föredrar dom i England? Gbp eller Euro?

Som så mycket annat i det landet har de bromsreglagen på fel sida.

Givetvis föredrar de GBP, tänk också på att momsen är lägre i England vilket leder till prispåslag när du väljer Sverige som destination vid utcheckning.

Läser man reviews om deras butik så har de fått överlag väldigt dåligt omdöme (googla "evans cycle review"). Det slutade med att jag istället handlade via cyclestore.co.uk som har liknande cykelutbud till liknande priser.

Evans säljer inte C-dale till Sverige vill jag minnas.
Testa http://www.bunnyhop.de/ istället, deras frakt till Sverige är 40 EUR för en cykel och det går att hitta förra årets modeller till bra priser.

Kan även tillägga att de struntar i princip vilken valuta de får betalt i, de har sannolikt cashpool med flervalutalösning men det är en annan diskussion.

Senast ändrad:
Jag väntar på leverans av en Spez rip rock 24 från Evans. Den första de skickade hade en skadad framgaffel (fraktskada) . De har skött reklamationen på ett trevligt sätt, det var inget snack om att de skulle skicka en ny cykel. Lite seg hantering dock, med upphämtning av den defekta cykeln som drog ut på tiden för att de glömde lägga fraktordern. Men om jag nu får hem en oskadad cykel tycker jag nog de är ok. (har handlat av dem tidigare och då har det inte varit några problem)

Lillgammal sa:
Läser man reviews om deras butik så har de fått överlag väldigt dåligt omdöme (googla "evans cycle review"). Det slutade med att jag istället handlade via cyclestore.co.uk som har liknande cykelutbud till liknande priser.

Man får väldigt bra support av cyclestores kundtjänst faktiskt.

skrotfot sa:
Testa http://www.bunnyhop.de/ istället, deras frakt till Sverige är 40 EUR för en cykel och det går att hitta förra årets modeller till bra priser.

Kan även tillägga att de struntar i princip vilken valuta de får betalt i, de har sannolikt cashpool med flervalutalösning men det är en annan diskussion.

Tänkte flyga över dit o hämta cykeln o sedan ta flyget tillbaka:)

ICEPICK sa:
skrotfot sa:

Tänkte flyga över dit o hämta cykeln o sedan ta flyget tillbaka:)

Så får man inte säga! Passa dig för alla moraltanter/gubbar:-)

När det gäller garanti då? är det samma som om jag skulle köpa en i sverige?
Skiljer cyklarna något från de som säljs i sverige?
O så en sista fråga .....när det gäller o serva en cykel från utlandet hos auktoriserad handlare i sverige, brukar dom ta illa upp för att man inte köpt cykeln hos dem?.....jag menar det skiljer ju trots allt ganska stora pengar ohandla där jämfört med här i sverige!

Bunnyhop ger bra rabatt på nya cyklar om du slänger iväg ett mail. Du får sedan prata med dem personligen om pris på hojen, de pratar bra engelska. Jag prutade ner en ny Cannondale från 25 till 20000kr,

Min lbs skiter i vart jag köpt min hoj, han är nöjd bara han får betalt för jobbet/delarna.

Cannondale har ANTAGLIGEN worldwide garanti som dom flesta stora märken

Henrik_E sa:

Givetvis föredrar de GBP, tänk också på att momsen är lägre i England vilket leder till prispåslag när du väljer Sverige som destination vid utcheckning.

Så de bromsar fram med höger o bak med vänster?

Köpte en cykel från evans som inte fanns visade det sig. Blev nog 10 samtal via Skype till dem. Alltid lovade de att göra rätt. Aldrig blev det rätt. Jag har handlat en del hos dem innan men inte längre.

ICEPICK sa:
När det gäller garanti då? är det samma som om jag skulle köpa en i sverige?
Skiljer cyklarna något från de som säljs i sverige?
O så en sista fråga .....när det gäller o serva en cykel från utlandet hos auktoriserad handlare i sverige, brukar dom ta illa upp för att man inte köpt cykeln hos dem?.....jag menar det skiljer ju trots allt ganska stora pengar ohandla där jämfört med här i sverige!

http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_sv.htm Här har du lite läsning.
Kolla vilket pris du får i England INKLUSIVE frakt. Jämför mot det svenska... Kontakta din lokala cykelkrängare och ta offert på samma cykel. Skiljer det ytterst lite så kan man lika gärna köpa på hemmaplan.Skiljer det mycket så får du förklara läget och vill lbs sänka priset för att försöka matcha så får han inte sälja någon cykel. Vill han inte serva din utlandscykel för pengar så får du gå till någon annan bara.

ICEPICK sa:
Henrik_E sa:

Så de bromsar fram med höger o bak med vänster?
Jepp. Tror det är samma i hela samväldet. Minns att jag läste någonstans att det är lagstadgat att cyklar ska vara konfigurerade så vid försäljning i UK.

ICEPICK sa:
Hej har ev funderat på o köpa cykel i England (C-dale)?!
Någon som har tips på vad man bör tänka på?!
hur e de med garanti från tillverkaren?
Vilken valuta föredrar dom i England? Gbp eller Euro?

Normalt bör man alltid betala i leverantörens egen valuta, men inte alltid

Det verkar ha hänt något hos Evans senaste veckan.
Jag sitter och kollar på en Jamis Renegade Expert och det skiljde i förra veckan ganska mycket mellan Pund och Euro
Den kostade 1650 Pund och typ 2250 Euro har jag för mig.

jag mejlade dom och frågade varför det skiljde så mycket men fick inget konkret svar.

men nu idag ser jag att den kostar 1650 Pund eller 1980 Euro (fördel Euro)

Senast redigerad av en moderator:
Handlat från Evans flera ggr. Inget att anmärka på, i det enda fallet där cykeln kom dåligt ihopskruvad (låsringen till kassetten var dragen snett så kassetten vobblande) löste de det smidigt och lät mig lämna in hos lbs och stod för kostnaden för ny kassett med montering osv.

Köpte nyligen en fulcross från Evans. Fraktskada på kedjestaget men fick lite pengar tillbaka. Hade ju gärna fått tillbaka mer men de skötte det ok. Ok på en sån hoj men hade varit trist på en finhoj. Hojen var inte jättebra monterad heller, särskilt inte skivbromsarna.

Jag köpte en BMC från Evans i höstas. Deras pris i svenska kronor var betydligt bättre än deras pris i pund (kollat med första bästa valutakonverterare) . Jag betalade med Paypal och summan som drogs från mitt konto var exakt samma som den i varukorgen.

Om jag skulle behöva använda mig av garantin blir det naturligtvis bökigare än om jag handlat av lbs.

Vore intressant att veta om någon använt sig av worldwide garanti med lyckat resultat. Kan tänka mig att lbs inte är så intresserade att lägga tid på ett ärende där de inte varit inblandade i inköpet.

/S

Köpte en Synapse från Evans i januari. Har inget direkt att anmärka på vad gäller köpet - DOCK kom cykeln packad i en helt vanlig enkel tunn kartong som blir mjuk så fort luftfuktigheten går över 23%. Alltså ingen skymt av nån super-kartong det pratas om i deras FAQ. Ingen skada på cykeln som sagt, men det var med en del tur.

Byta plats på bromsarna var väl för övrigt ingen höjdare då jag behövde nya höljen.

Senast ändrad:
C-dale sa:
Vore intressant att veta om någon använt sig av worldwide garanti med lyckat resultat. Kan tänka mig att lbs inte är så intresserade att lägga tid på ett ärende där de inte varit inblandade i inköpet.

/S

<disclaimer> Jag är inte inblandad i turerna, utan bara hört det berättat för mig, så jag kan ha missat eller missuppfattat någon detalj. </disclaimer>

Polaren köpte en Cannondale cx i höstas från Tyskland. Ganska omgående började baknav och vevlager strula. Han hörde av sig till säljaren, som hänvisade till lokal LBS och WW-garantin. Polaren försökte hävda WW-garantin hos båda LBS-er som säljer C-dale i Göteborg, utan större lycka. Till slut fick han tag i C-dales svenska representant, som kopplade in C-dale Europa, som skickade en uppfostrande mail till originalsäljaren i Tyskland. Nu verkar allt lösa sig med nytt bakhjul och vevlager, men vet inte vem som ska sköta monteringen.

Kan även jag intyga att packningen var tämligen oinspirerad. Jämfört med de andra firmor som jag handlat från var Evans klart sämst. Alldeles för lite bubbelplast och ganska vek kartong. Enligt DHL som sköter deras frakt så skickar de via väg och de paketen tar mera stryk än de som skickas via flyg.

Personligen hade jag tvekat inför att beställa något dyrare från dem.

Tillbaka
Topp