Marzocchi 66 SL -06!

Marzocchi 66 SL -06!
Ja den verkar ha potential! :)
Jag har börjat läsa och det verkar som att nan ska ha lite luft, typ 20-30psi i +kammaren sen minst 3 till 4 gånger det i den negativa beroende på hur mycket slaglängd man vill ha (jag ska köra den runt 130mm). PAR kammaren ska man ha mycket lite luft i, typ runt 5-10 psi (eller kanske mer för min del eftersom den kammaren blir redan komprimerad om jag kör med reducerad slaglängd) för att motverka bottningar.
Det som jag har inte klurat ut är vad jag ska göra med den positiva kammaren på dämparsidan...

Marzocchi 66 SL -06!
Det stämmer bra, fick tag på denna pimpling på nån sida när det begavsig, var en sida liknande tftuned. Kommer dock varken ihåg vilka tryck det var eller vad sidan hette :/

Jag har en 66sl som fortfarande rullar, sitter på min sambos dh/park hoj, och en till som har skavda innerben som skulle lagas men blev aldrig av.

Som H skriver så skriver är det en trevlig gaffel, mycket plush men den tenderar att dyka lite.

Ska se om jag kan rota fram vilka tryck jag körde....

Marzocchi 66 SL -06!
Det är en nice gaffel. Det fanns nån skum variant på att pumpa som fässberg propagerade men jag gillade inte det när jag provade. Har lite dåligt minne men har för mig att jag gjorde såhär:
Högerbenet tomt på luft eller ytterst lite.
Börja pumpa i vänsterbenet den yttre ventilen, positiv kammare till ca 30-40psi.
Pumpa sen i mittenventilen i vänster ben, negativ kammare, til ca 90-100 psi ju mer du pumpar desto kortare slaglängd får du om du vill sänka den. Detta får man upprepa i denna ordningen för att få rätt sag eftersom de motverkar varandra.
Bottom out i botten på vänsterbenet, pyttelite luft typ 0-10 pumptag från tomt.
Kompression 1-2 klick, jag hade i lite tunnare olja för att snabba upp den lite.

Edit: siffrorna kan vara helt off på +-20 psi med mitt minne

Senast ändrad:
Marzocchi 66 SL -06!
Adapter finns här.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/marzocchi-air-valve-adaptor/rp-prod19020

Som många redan beskrivit så är den ganska lurig att ställa in, men funkar bra när man får till det. Här finns en ganska lång tråd i ämnet 66SL lufttryck.

http://singletrackworld.com/forum/topic/some-happy-news-marzocchi-66-sl-content

När jag skulle byta olja i min så hade jag problem med att skruva ur bottenskruvarna för att lossa innerbenen, dessa snurrade bara. Någon som har tips där? Jag löste det till slut genom att pumpa upp vad jag trodde va "lite tryck" för att dessa skulle låsa. Resulterade i att ena benet sköt ut muttern när jag lossade den så den studsade i taket =)

Senast ändrad:
Marzocchi 66 SL -06!
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror "specialpumpningen" fanns i detta dokument
> som tyvärr verkar bortplockat. Nån mer skillad
> internetdetektiv kanske kan hitta det :)
>
> http://www.windwave.co.uk/documents/techinfo/sl
> set%20up%20guide.pdf
>
> /Johan

Jag har i och för sig för mig att det som dom rekomenderade på windwave var ungefär som Marzocchis fast lägre tryck än det står i manualen, liknande det jag beskrev. Specialpumningen var någon som hittat på på mtbr.

Marzocchi 66 SL -06!
Timothy skrev:
> ...
>
> Edit: siffrorna kan vara helt off på +-20 psi med
> mitt minne

:) Men det är ungefär det jag hade kommit fram till förutom att nu vet jag vad jag ska göra med kammaren i dämparbenet, tack!

Jag hittade en adapter också: en kompis hade en och den ska kosta en flaska öl!

Marzocchi 66 SL -06!
happymtb.fr skrev:
> PAR kammaren ska man ha
> mycket lite luft i, typ runt 5-10 psi (eller
> kanske mer för min del eftersom den kammaren blir
> redan komprimerad om jag kör med reducerad
> slaglängd) för att motverka bottningar.

Bottom outen påverkar inte hur progresiv gaffeln blir utom för sista cm, jag bottnade den aldrig riktigt. blev lite chockad när jag lyckades bottna Piken eftersom det aldrig hände med 66:an.

Marzocchi 66 SL -06!
JojjeM skrev:
> Tror "specialpumpningen" fanns i detta dokument
> som tyvärr verkar bortplockat. Nån mer skillad
> internetdetektiv kanske kan hitta det :)
>
> http://www.windwave.co.uk/documents/techinfo/sl
> set%20up%20guide.pdf
>
> /Johan

Exakt, windwave var det.
Pumpningen var inte lik den mz rekommenderar utan helt olik.

Edit,
Efter lite mer funderande så hade dom två förslag, ett som var som Timothy skriver, snarlikt mz egna samt en helt olik som dom beskrev som superplush eller liknande :)

Senast ändrad:
Marzocchi 66 SL -06!
Mailade windwave och fick ett grymt snabbt svar.
Det enda han hade kvar på datorn var dessa siffror.

Air Pressure

Name Value

Positive air pressure 55 - 70 (121 - 154) 2,00 - 2,75 (29.00 - 39.88)
Positive air pressure 70 - 80 (154 - 176) 2,40 - 3,10 (34.80 - 44.95)
Positive air pressure 80 - 95 (176 - 209) 2,90 - 3,80 (42.05 - 55.10)
Positive air pressure 95 - 110+ (209 - 242) 3,60 - 4,50 (52.20 - 65.25)
Negative air pressure 0 - 110+ (0 - 242) 5,00 - 15,00 (72.50 - 217.50)
Progressive air pressure 0 - 110+ (0 - 242) 0 - 1,00 (0.00 - 14.50)

Han tror sig minnas själva dokumentet där det mer utförligt visade var vilket tryck skulle i samt vad de olika luft kamrarna gjorde, dock låg detta troligen på ett analogt dokument i någon mapp... Han skulle se om han kunde hitta detta..

Marzocchi 66 SL -06!
ok, nu har jag fått tag i en adapter för att pumpa gaffeln! :)
Sen har jag pratat med importören som sa att han inte hade reservdelar till min kompressionsenhet så att jag lär använda bågfil för att göra ett spår enligt ett tidigare inlägg...

När jag pumpade för att minska slaget gick gaffeln ner inte alls regelbundet med varje pumpslag men lite mer ryckvis så att jag bestämde mig för att öppna den och byta olja och smörja lite.
Alla skruvar satt stenhård och jag fick använda våld för att få loss dom. Det gick nästan bra... för en av dom 12mm muttrar i botten av gaffeln gick nyckel sned och rundade av muttern! :( jag borde ha använd en hylsa från början...
Oljan var lite smutsig och packboxar var snustorra vilket förklarar ryckvishet.
Allt såg fint ut inuti och utanför, inga repor även på innerben vilket är väldigt bra för en nästan 10 år gammal gaffel! Jag ska fixa en träkloss så att jag ska kunna öppna Doppio enheten och inspektera/smörja därinuti.

En sak till, det sitter fulla klistermärken på gaffeln och dom har varit där läääänge så att limmet är helt torr vilket gör att det är svårt att få loss dom. Hur skulle ni göra för att ta bort dom?
jag har en flaska N-heptan som är en väldigt bra lösningsmedel men den avdunstar så fort att det känns som att det mesta hamnar i mina lungor...
Några tips?

Marzocchi 66 SL -06!
T-gul funkar på färskt klister. Har aldrig testat på så gammla klibbor som du har men kan vara värt att prova.

[Edit]: damn you, auto correct

Senast ändrad:
Marzocchi 66 SL -06!
Det var mest första klistret jag försökte pilla bort som lämnade tjocka limrester. Jag använde N-heptan iaf men ute, det gick fint fint! :)

Gaffeln är nu servad. Det var lite svårare än vad jag hade trodd pga att dämparstången hade skruvat loss från topskruven och mest troligen under användning eftersom det en del gängpaj på topskruven. Jag fick alltså borra i en träkloss för att hålla stången fast och kunna skruva tbk topskruven.
IMG-20151025-WA0001.jpeg

Sen fick jag tillverka en till träkloss för att hålla doppio-enheten och kunna titta i.

Jag blev lite oroligt när jag rörde på dämparstången efter att ha fylld med olja, ingen motstånd alls kändes trots flera fulla utslag...! Till slut började dämparen pumpa in olja och allt kändes plötsligt bättre!

Ventil-core ska behöva bytas eftersom dom läcker... sen blir gaffeln (förhoppningsvis) funkis!

Så här ser den ut nu:
20151025_153558.jpg

Marzocchi 66 SL -06!
Lysande, det blir nog super det där. Upplever du den som dykig har jag för mig lag läst en lång tråd på mtbr om att modda shimstacken på komprssionssidan på någon liknande variant, är det rc-system i den?

Kräm Fräsh-klibban är helt briljant för övrigt

Marzocchi 66 SL -06!
marran skrev:
> Lysande, det blir nog super det där. Upplever du
> den som dykig har jag för mig lag läst en lång
> tråd på mtbr om att modda shimstacken på
> komprssionssidan på någon liknande variant, är
> det rc-system i den?

Med läckande ventil-core har jag inte ens tänkt att montera den på cykeln än...
Du får gärna länka till tråden. Det är en RC2 http://www.marzocchi.com/template/d...=1561&IdFolder=113&idMY=28182&IdOggetto=28047

> Kräm Fräsh-klibban är helt briljant för
> övrigt

:)
Om du ansluter dig till klubben får du liknande! Jag tar hand om medlemmar i fall du är intresserad.

Marzocchi 66 SL -06!
Nu har jag provkört gaffeln i en halv timme och på nya stigar. Första intrycken är att gaffeln är väldigt plush och att jag har inte bottnat trots att jag hade väldigt mycket sagt (kring 40% eller mer av dom 140mm jag ville ha). Känndes inte tokigt trots allt. ☺
Jag får labba lite mer helt enkelt!
Vad det blev för tryck är en bra fråga! ?

Bilagor

• 20151206_135811.jpg
    20151206_135811.jpg
    332.1 KB · Besök: 38
Senast ändrad:
Marzocchi 66 SL -06!
Dags att ta upp denna tråd! :)
Jag undrar om det går ersätta dom dubbla packboxar med enkla istället?
Tanken är att minska friktion. Jag förstår att det kan innebära att jag måste serva gaffeln lite oftare men det är ju en Marz med öppet oljebad så att en halverat servicetid är fortfarande väldigt långt jämfört med Fox eller dylikt! ;)
Om jag förstår rätt används hela innerben som huvudkammare så att packboxen på luftsida är trycksatta...
Vad tror ni?

Marzocchi 66 SL -06!
Ni behöver kanske inte längre svara på mina sista frågor, jag öppnade gaffeln och friktion som jag kände kom från doppio-enheten. Nu efter påfyllning med fräsch olja känns allt bättre igen.

Men efter lite internetcykling såg jag att marz hade en variant med ett stålfjäder i varje ben som satt ovanför dämparenheten och ovanför doppio-enheten. Det vore koolt om det gick att få bort doppio-enheten och ha bara ett stålfjäder ovanför dämparen, det blir typ allt i ett ben istället.
Här finns ett bild med fjäder på doppio och dämparen:
MVC-003X-2.jpg

Marzocchi 66 SL -06!
Efter mycket reflektion gick jag med på att nya packboxar skulle kosta lite mer än vad jag hade betalat för gaffeln! Jag beställde från ebay och hoppas att jag fick äkta SKF varor...?
20160820_211517.jpg

Oljan på dämparsida var oväntat smutsig för att ha varit där sen början av juli med ungefär 3 tur per vecka i torrt väder... flaskan bakom visar oanvänd olja.
20160820_203203.jpg

Jag har inte kört med den än men det kändes mjukt och fint i garaget! :)

Jag har rullat lite på min fs igen efter att ha rullat bara på min ht sen i våras. Jag fick trötta händer på fs med piken framme så att 66an är nog en kanon gaffel! :)

Tillbaka
Topp