Vad för slags djur har ni cyklat ihjäl?

finn

Medlem
Förra veckan kom jag i ganska hög fart på cykelbanan från Svenska Mässan (Göteborg) mot S:t Sigfrids plan. Vid gräsmattan precis innan viadukten stod det ett gäng duvor och letade efter fimpar, godis och pommes, som stadsfåglar mest gör.
Duvorna såg att jag kom farandes och splittrade sin grupp och flög iväg på måfå, utom en duva som glider upp och lägger sig jämsides med mig på min högra sida i midjehöjd.
Kul tänkte jag, sen gick allt superfort och duvan gör en 90 graders vänstersväng och tappar höjd, vilket resulterar i att han kommer in under min fot precis när jag trampar neråt med full kraft.

Resultatet var inte direkt oväntat. Jag trampade duvan rätt hårt ner i marken och det blev mest död kvar. Efteråt fick jag skamset plocka små gråa dun från min spd-pedal.

Vad har ni krockat med för djur?

hahaa gud så komiskt

jag har cyklat över såna svarta långa sniglar och en å annan skalbagge

säkert myror oxo

daggmaskar! min frag-rate på dagmaskar var helt sinnesjuk när jag var 12-15. vägen till fotbollsträningen gick genom en gård, där maskarna vallfärdade mot gödselstacken så fort det regnade.. 4-5 daggmaskar hängades i stänkskärmarna och ett tiotal på ryggen var standard på väg till och från träningarna!

Har väl mest kört över maskar, sniglar och snäckor (om jag inte hunnit se dem innan). Har även lyckats klippa en åkersork eller liknande då den plötsligt hoppade upp på cykelbanan som gick precis bredvid en åker. Lite otrevligt att höra hur den knäcktes, men jag hann inte reagera och väja

Eftersom jag själv har 4 duvor hemma i lägenheten som jag är rätt så fäst vid så ser jag inte det komiska i historien. Dock har jag kört över diverse sniglar och myror, och säkert andra insekter också ute på stigarna.

Nu förstår man hur lokförare känner sig när folk hoppar framför tågen. Suicida duvor får fan hitta ett annat sätt att avsluta sina liv på. Sånt här lämnar djupa, känslomässiga ärr i själen hos oss cyklister.

Jag cyklade över foten på en pensionär på Avenyn en gång; helt oavsiktligt. Det var dessutom hennes fel.

Edit: Efter blivit kontaktad av PRO och Aftonbladet som rasat, så vill jag poängtera att min berättelse var helt ryckt ur sitt sammanhang. Jag tycker inte pensionärer kan likställas med djur. Dessutom dog inte ens pensionären.

Senast redigerad av en moderator:
Förra året hamnade jag mitt i någon sorts grodepedemi, det var små grodor överallt.
körde säkert ihjäl 10-15 stycken på en dag. Tur att Racing Ralph har bra grodrens.

/Magnus

I våras körde jag över en tjock mus på ekerövägen. Jag försökte svänga undan, men han/hon hade bestämt sig för mitt dödande bakhjul.
Min brorsa cyklade över ett dött rådjur för nåt år sen. Det var mörkt så han såg det inte förrens det var för sent.
/J

Undrar hur många trådar det tar innan du inte sitter och har sett liknande tråd 10ggr och väntar på att ngt som du redan listat ut skall skrivas/postas. ;D

Jag lyckades skrämma en katt till att hoppa från en bro ner i en å ca 3 meters fallhöjd blev det för kattan. Såg den kravlandes upp på stranden efter så tror den klarade sig fint :)

nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> Undrar hur många trådar det tar innan du inte
> sitter och har sett liknande tråd 10ggr och
> väntar på att ngt som du redan listat ut skall
> skrivas/postas. ;D

Dagens mest obegripliga mening? ;-)

En huggorm som låg och solade.

Men duvor...aaaah, värdelösa ju. Duvor är man nära att köra ihjäl nästan varje gång man tar en tidig sväng genom stan. De är tråkigt loja/blinda/döva och fattar inte det här med att en cykel kommer farande. Man behöver inte ens komma särskilt fort. Det är oräkneliga gånger jag fått panikbromsa för att feta stadsduvor kluckar rakt ut i gatan framför ens framhjul. Förra veckan i Gamlestan var det sist.
Varje gång tänker jag att "nästa gång, min vän, då bromsar jag INTE, utan då får evolutionen gallra ut dig". Evolution = slöa duvor som bara trasslar in sig i cykelhjul och kladdar ner sållas bort, och kvar blir snabba, alerta och vakna duvor.
Men sen vill man ju inte ha ihjäl något djur oavsett, plus att det blir nog en stor mess av allt med fjädrar och blod. Så man bromsar.

JT skrev:
> Undrar hur många inlägg det tar innan någon
> postar bilden med ekorren i bromsskivan?

den vill man gärna slippa annars.

höll på att klippa en kråka som vägrade göra annat än 1meters flyghopp hållandes samma bana som mitt framhjul. den klarade sig dock, eftersom vi båda vek ner oss.

Stisse skrev:
> Men sen vill man ju inte ha ihjäl något djur
> oavsett, plus att det blir nog en stor mess av
> allt med fjädrar och blod. Så man bromsar.

bunny-hoppa!?

Fick en humla i pannan en gång. Synnerligen oskönt, eftersom det gick fort. Annars höll jag på att köra över en liten orm av något slag när jag var ute i Hellas. Stannade till och lät den krypa vidare, vilket den valde att göra genom att slingra sig mellan ekrarna i mitt framhjul.

Fredrik Larson bör hållas kopplad. Eller satsa på en trehjuling.

Jag körde ihjäl en trast förra sommaren. Den gick in för landning i 90grader mot mitt färdväg, jag lyfte framhjulet så högt jag kunde, trodde jag klarat den, men när jag vände mig om låg huvet på marken medan resten av fågeln försökte resa sig. Halshuggen av ett bakhjul med racertunt däck.
Jag fann det inte det minsta roligt, jag förstörde mitt karma, min trovärdighet att framföra mitt fordon på ett säkert vis. I övrigt är jag vegetarian, att äta döda djur överlåter jag med glädje åt flugor och maskar. Därmed poänglöst att döda.

Jag har bara kört ihjäl en hare på Marieholmsgatan som (bunny)hoppade in i framhjulet samt kört ner en pensionär som gick ut i cykelbanan på linné. Haren blev mosig och framhjulet slog sig, tanten slog sig och framhjulet blev mosigt.

Cyklade i afrika och körde ihjäl en elefanthane med mina schwalbe 2.25

Jag var nära att köra ihjäl en inlinesåkare en gång, han kom i full fjärt nerför en backe och jag ut ur korsning täckt av buskage så att man inte såg något av korsande trafik, han kunde såklart inte bromsa och for rakt in i min cykel. Som tur var så fick cykeln ingen repa.

Wendigo skrev:
> Jag har bara kört ihjäl en hare på
> Marieholmsgatan som (bunny)hoppade in i framhjulet
> samt kört ner en pensionär som gick ut i
> cykelbanan på linné. Haren blev mosig och
> framhjulet slog sig, tanten slog sig och
> framhjulet blev mosigt.

Hur lät det på tanten efteråt? Gick det bra?

Jag tror jag gav en gubbe en hjärtattack när jag hoppade med enhjuling nerför en 6stegs trappa i centrala umeå.. apberget..

Jag råkade (ja, råkade) skalla en fotgängare som hoppade fram bakom Riddarhuset.

Han bad så hemskt mycket om ursäkt, vilket var rart av honom.

finn skrev:

> Vad har ni krockat med för djur?

Jag har cyklat på en ren.

Jag var hemma hos föräldrarna en jul i mitten av åttiotalet, och framåt annandagen blev cykelbehovet så stort att jag gav mig ut med min gamla veteranracer. Ett par mil hemifrån stod det en renskock mitt i vägen. De började springa, och eftersom jag inte hade cyklat i klunga på flera månader jagade jag efter renarna. När jag kämpat mig upp till täten (de djävla renarna har _noll_ koll på klungkörning), så fick ledarrenen ett tokryck och gjorde en skarp vänstersväng. Eftersom jag låg omedelbart till vänster om honom gick vi ihop ganska ordentligt.
Det var -26 den dagen, så jag var klädd som en michelingubbe och slog mig inte speciellt mycket när jag gick i backen. När jag rest mig upp och borstat av mig snön hade alla renarna stuckit iväg in i skogen. Den enda som fanns kvar var ledarrenen, som hade trasslat in sig rätt ordentligt i min cykel. Renhorn och ekrar är ingen bra kombination.
Det tog någon minut innan jag lyckats lirka loss honom från hojen, men när han väl kom loss stack han iväg så fort att jag förstod att han inte kunde vara speciellt allvarligt skadad.
Renen klarade sig, jag fick inte ett blåmärke en gång, och den enda skadan var att det gick av en eker i mitt framhjul.

/s-o

lleberg skrev:
> Hur lät det på tanten efteråt? Gick det bra?

Nja... det var något förvirrat äldre fruntimmer som först gick ut i cykelbanan, såg mig, gick tillbaks till trottoaren och sedan ut igen när jag var tio meter borfrån henne. Jag tror att hon ville bli påkörd kanske, någon form av dödslängtan?

Tanten fick ju en rejäl smäll på benen fast jag lyckades undanstyra en frontalkrock genom att styra in i ett träd.

Jag kollade att hon inte var död, hjälpte henne upp och skällde sedan ut henne efter noter. Det verkade som att det var lugnt.

[OT] Jag belv jagad av en hund när jag var ute och joggade för en massa år sedan. Den trampade mig under ena foten. Jag tror inte hunden mådde så bra efter det tyvärr, men skamligt nog var jag skitskraj och stannade inte och kollade efter...

Najjt skrev:
> Jag belv jagad av en hund när jag var ute och
> joggade för en massa år sedan. Den trampade mig
> under ena foten.
Jag tror inte hunden mådde så
> bra efter det tyvärr, men skamligt nog var jag
> skitskraj och stannade inte och kollade efter...

Trampade hunden dig under foten? ;)

Kupa skrev:
> Najjt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag belv jagad av en hund när jag var ute och
> > joggade för en massa år sedan. Den trampade
> mig
> > under ena foten. Jag tror inte hunden mådde
> så
> > bra efter det tyvärr, men skamligt nog var jag
> > skitskraj och stannade inte och kollade
> efter...
>
> Trampade hunden dig under foten? ;)

ja han skrev så för att undandra sig ansvar. Han trampade den naturligtvis på tassen.
Jag grorde det många gånger som hundförare och blev förvånad varje gång över hör mycket dessa tassar egentligen tål. Hundar överhuvudtaget e sega jävlar

Jag cyklade på en fotgängare, med vilje. Mötte gubbjäveln två gånger, första gången skrek han åt mig, den andra gången ställde han sig ivägen.

Annars har jag lyckats döda en fågelunge av ankmodell. Inte med vilje, killen framför mej väjade och jag han bara pallnita. Precis på ankan... Min andra kamrat skrek "fyfan vad den dog!" Vi kollade upp stackaren efteråt och den var mycket riktigt väldigt död. Det hela gav en hel del ångest och skuldkänslor. Att köra över fågeln alltså.

Jag har också cyklat in i en korkad cyklist en gång, han cyklade ca 6-7 metr bakom o jag titta bakåt och nickade ut mot vägen för jag skulle ut för kanten ut på vägen pga brottom, så först svänger han åt vänster så jag kan bunna ut o sen svänger han in igen när jag hoppar så jag hoppade in i han. Asså vadå lack på split vision...
eller har jag fel??

Gräsand.
Den låg och lögade sig i en vattenpöl på mörk stig.
Det var riktigt tråkigt, faktiskt.
Fick skäll av en joggare oxå.

Katt i framhjulet som gick i två bitar (katten) Gaffel,ram och styrlager paj, Brutet nyckelben og massa skrapsår. En kompis körde in i ett rådjur som visst klarade sig bra men kompisen slog sig ordentligt. Båda djur sprang upp på vägen direkt framför, inte en chans att väja.

Men hörni seriöst hur kommer det sig att man alltid ska slå sig så förbannat mycket? Min polare körde moppe och så kom en hare o hoppade upp på han så han flög omkull så det skrek om det han körde bara i 30km/h men han bröt endå ryggen?!

En vilsen mus kutade ut framför mitt bakhjul... Bilden säger väl resten??
t2.JPG ht=337

poundem skrev:
> Men hörni seriöst hur kommer det sig att man
> alltid ska slå sig så förbannat mycket? Min
> polare körde moppe och så kom en hare o hoppade
> upp på han så han flög omkull så det skrek om
> det han körde bara i 30km/h men han bröt endå
> ryggen?!

Vafalls? Jag körde över en stor vildkanin med moped i dryga 50 km/h, det studsade mest till lite... Kändes sämre inombords får jag säga.

poundem skrev:
> Jag har också cyklat in i en korkad cyklist en
> gång, han cyklade ca 6-7 metr bakom o jag titta
> bakåt och nickade ut mot vägen för jag skulle
> ut för kanten ut på vägen pga brottom, så
> först svänger han åt vänster så jag kan bunna
> ut o sen svänger han in igen när jag hoppar så
> jag hoppade in i han. Asså vadå lack på split
> vision...
> eller har jag fel??

Vilket pucko! En liten nick med huvet är ju hur tydligt som helst. Jäkligt klantigt att köra in i någon som girar 90 grader framför en. Eeeh...?

Tillbaka
Topp