Bikeparktest – Gesundaberget

Datum:
06 augusti 2010 08:50

I takt med att fler och fler cyklister blir sugna på att testa utförsåkningens ädla konst ploppar det också upp fler och fler bikeparks i vårt avlånga land. Skoj tycker vi, men samtidigt gör det valet över vilket berg man ska besöka svårare. Därför är det nu dags att bena ut vilka alternativ som är värda dina surt förvärvade slantar. Vi startar med en nygammal klassiker – Gesundaberget vid Siljan i Dalarna.

Text : Fredrik Westman (westman@happymtb.org) Foto : Mattias Lindqvist

Gesundaberget i närheten av Mora är en klassiker inom svensk utförscykling. Det är inte det högsta berget i Sverige med sina 270 fallhöjdsmeter, istället kännetecknas det av en vidunderlig utsikt över Siljan och kvaliteten på dess spår. Här har lokalbefolkningen byggt rotiga stigar och droppat North Shore-sektioner sen långt innan marknadsförarna kom på begreppet All Mountain eller den första pimpvita mountainbiken såg dagens ljus. Sedan ett par år har också tillskottet av ett antal maskinbyggda spår kompletterat Gesundas kompromisslösa, tekniska utförslöpor. Numera bjuder det på varierade spår av alla karaktärer.

Spåren

För den som besöker Gesundaberget väntar en ansenlig mängd spår av varierad karaktär på att upptäckas. Det finns maskinbyggda spår med velodromkurvor och platåhopp, flowiga single tracks (om än av stökig karaktär) såväl som branta tekniska DH-spår. Vi tittar på pistkartan och kommenterar spårens karaktär!

Spårkartan är från 2009, en ny håller på att tas fram. Observera att Framebreaker har försvunnit och Carro-Line samt Locals och Bonzai har tillkommit sedan den ritades. Klicka för att förstora.

De maskinbyggda spåren (Carro-Line, Magic Carpet, Accelerator, G.M.X & 4-Cross) – Det här är en stor anledning till att Gesunda är så populärt, de maskinbyggda spåren är nämligen många och välplanerade. Den som designat lederna (från början Steve Murphy) har verkligen haft bra känsla för flyt och fart. Signaturspåret Magic Carpet är fortfarande ett av de bästa i Sverige, och i år är det tillbyggt till att starta ända från toppen av berget. Accelerator bjuder på högfartsstunts av hög klass och 4X-banan är förmodligen sveriges bästa.

Skogsspåren (Skogsmys, Älgspyan, Stökspåret, Bonzai, Locals) – Gesundas ursprung är de fina, stökiga skogsspåren. Single track med rötter och inslag av sten, en del utmanande, en del lättare. Mångas favorit Skogsmys byggs i år om och fylls igen med jord för att bli slätare och vara Gesundas lätta single track-spår. Tidigare har den blivit så uppkörd att det varit mer stök än mys på den. Något som nu Älgspyan får stå för. Det är här nämligen här du får testa om du satt loctite på rätt skruvar eller inte, det mesta vibrerar loss – ibland även åkaren. Stökspåret, Bonzai och Locals är alla lite mer avancerade och inbjuder till alternativa spårval och skojigheter för den som är mer bekväm med branta spår. Locals är sådär nydragen och mossmysig som skogsmys var när den var ny, missa inte!

De svåra spåren (Tävlingsspåret, Viper Trail) – De här spåren erbjuder nöje för de mer avancerade åkarna, fast på olika sätt. Tävlingsspåret är kanske det mesta DH-spåret i Sverige, det går I stort sett rakt ner för röd pist med massor av sten, stök och hala klipphällar och är  en utmaning att köra fort på. Viper Trail går relativt rakt ner genom en rotig skog och har inslag av NS-drops från nerförsbacke direkt ner i hala landningar. Inget att fegbromsa på!

De udda spåren (Under Liften, Malin Lindgren) – Under Liften är Gesundas minst åkta spår, troligtvis pga den psykologiska pressen att köra under liften där alla tittar. Rotigt, brant och switchbacks i den övre delen skrämmer bort de flesta. Och det är synd, för Under Liften erbjuder klassisk alpkänsla och är rolig om man gillar den typen av spår. Nedre delen (som man kan köra över till från flertalet spår utan att köra övre branta delen) är en högfartsmassaker som är nervkittlande. Malin Lindgren delar övre delen med tävlingsspåret, sedan går Malin Lindgren RAKT ner för berget i röd pist. Efter ett tag av sten övergår spåret i en sorts barkmull som är det närmaste puderskidåkning man kan komma på cykel. Klassiker som inte får missas!

Hoppa och droppa – På toppen finns fyra olika drop i olika höjder att träna på. I botten av tävlingsspåret finns också en skoterramp att launcha sig själv ifrån om man gillar stora speedjumps. De gamla North Shore-sektionerna är avstängda då de inte anses säkra längre. Stigbyggar-Jonas har dock hintat om att han är sugen på att bygga något nytt NS-vidunder. Förutom detta är alla de maskinbyggda spåren utom Carro-Line en enda stor orgie i att hoppa och droppa!

För vem?

Nybörjaren Nicke – De maskinbyggda spåren är jätteroliga även för dig som aldrig cyklat förut. Skogsspåren är utmanande och anses svåra för den absoluta nybörjaren. Om det är torrt så går det dock att ta sig ner och ha kul på flesta spår. Min kompis som aldrig cyklat mtb förut hade jättekul de tre dagarna vi spenderade i Gesunda. Visst, han ramlade mycket men skrattade också mycket och vill gärna köra igen. Gesunda är dock ett av de brantare bergen i Sverige och generellt är det lättare att börja på ett flackare berg.

Medelcyklisten Martin – För den som cyklat ett par år och kanske kört liftburet någon gång tidigare är Gesunda rena drömmen. Det är lätt att åka riktigt fort i de flowiga maskinbyggda spåren och skogsspåren är flowiga medan en del fortfarande är utmanande. Gesunda är väl värt ett besök eller två!

Snabba Stina – Du som regelbundet spenderar alla dina helger i diverse liftanläggningar har du säkert redan gjort Gesunda ett antal gånger. Om inte så bjuder de mest tekniska och snabbaste spåren upp till rejäl dans. Det är nåt visst över att ligga på eller nära sin personliga gräns i Tävlingsspåret. Ren och pur downhill när det är som bäst.

Dirtkiddot Danneman – Danne som kör singlespeedad hardtail med enbart bakbroms och Holy Rollers runt fälgarna kommer hänga på låset varje morgon för att vara först nerför Magic Carpet – och träna på moto whips, 360s och Suicides hela dagen lång. Carro-Line och Accelerator är de andra favoriterna. I övrigt lämpar sig inte Gesunda så bra till stela cyklar med omönstrade däck och bara en broms då dom flesta spåren är branta och rotiga. Många verkar dock köra så ändå och ha riktigt kul, allt funkar med rätt inställning! Den nybyggda dirten är det självklara stället att hänga efter liften har stängt.

Huckern Bender the Offender – Bender kommer inte hitta några megadrops i Gesunda, men många mellanstora drop på ett par meter och diverse stepdowns och gaps som kan hålla adrenalinbehovet i check inför kvällens episod av Dirty Sanchez.

Svenssonfamiljen – Familjen som släpas med av de cykelintresserade barnen är en vanlig syn i Gesundas stugby. Gesunda Sportcenter bjuder för övrigt på en barncykel om man hyr en vuxencykel. Övriga i familjen kan bada i siljan, besöka Tomteland eller bara bestiga berget och njuta av en kaffe eller glass i solen och utsikten från toppen. På kvällen erbjuder restaurangen både pizza och belgisk klosteröl beroende på ålder och läggning. Ta med lite sällskapsspel upp är stalltipset.

Plus och minus

+ Kvaliteten och flytet på spåren

+ Variationen

+ Utsikten

+ Numera finns det något att göra på kvällarna också tack vare restaurangen och den nybyggda dirten.

– Liften är lååååångsam

– Berget torkar långsamt. Regnar det mycket blir det lerfest.

 

Omdöme

Gesundaberget erbjuder liftburen cykling av hög kvalitet med fokus på stök och adrenalin. De 270 fallhöjdsmetrarna utnyttjas bra och antalet spår är relativt stort. Liften är tyvärr enormt långsam och det kan upplevas frustrerande, å andra sidan har den öppet 10-17 varje dag under högsägong så de flesta brukar bli trötta framåt tresnåret ändå. Bäst lämpar sig berget för cyklister av medelnivå och uppåt då det är de avancerade lederna som sticker ut som vassast relativt andra parker. Man satsar dock på att erbjuda nybörjare och familjer god underhållning genom att bygga fler nybörjarvänliga leder – i år har gröna Carro-Line byggts samt att man bygger om single tracken Skogsmys till att vara flowig och jämn snarare än flowig och stökig. De maskinbyggda spåren i Gesunda håller fortfarande världsklass rent flowmässigt. Som variation till utförsåkningen finns några XC-leder genom skogarna runt berget, samt fina möjligheter till landsvägscykling runt Siljan.

Tidigare säsonger har Gesunda haft två problem. För det första har den stora regnmängden och därmed slitaget på spåren inte matchats av underhållsinsatserna och lederna har successivt blivit sönderkörda och svårare än tänkt. För det andra har kvällslivet varit icke existerande. En stunds bibelläsning alternativt en raggarsväng till Mora har varit det närmsta High Life man kunnat komma. I år har man dock jobbat på båda problemen, det första genom en stark banbyggarinsats från nygamla eldsjälar med Gesundakändisen Jonas i spetsen. Det andra genom att bygga en dirt som det går att cykla i efter liftens stängning, såväl som att värdshuset har öppet till 22 varje kväll och har ett icke försumbart sortiment av pizza och alkoholhaltiga drycker.

Familjen kan också attraheras av närheten till Tomteland och möjligheten att få hyra en barncykel gratis vid hyra av en vuxencykel.

Vi diggar Gesundaberget och hoppas att klassikern kan hålla sig a jour i form av kontinuerligt nybygge av bra leder. Något man visat prov på de sista säsongerna med tillskotten Bonzai, Locals och nu också Carro-Line.

Faktarutan

Geografiskt läge : Gesunda ligger vid sjön Siljan i Dalarna, nära Mora.

Fallhöjd : 270 höjdmeter.

Antal spår :  16 – 3 svarta, 8 röda, 3 blåa, 2 gröna

Liftar : En tvåstols sittlift, tar ca 10 minuter till toppen

Öppettider : Liften har öppet 10-17 alla dagar i sommar (för fler öppettider se hemsidan)

Pris liftkort/dag : 220 kr

Pris hyrcykel/dag : 695 kr (Mongoose Boot’R), 795kr med skydd hos Gesunda Sportcenter, 800 kr (Scott Voltage FR20) hos Björns Sport.

Happymtbs dagsprisindex :  455 kr *

Missa inte : Locals Trail, Under Liften och Malin Lindgren. Resten kommer du hitta automatiskt.

Mekutbud/reservdelar : Verktyg och en del reservdelar finns på Sportcentret såväl som hos Björns Sport. Ta med dig växelöra och annat specifikt för din cykel.

Cykeltvätt – Ja, vattenslangar i anslutning till liften.

Restaurangutbud : Värdshuset serverar bra salladsbuffé och italiensk pizza. Bra ölsortiment, öppet till 22 alla dagar. På toppen finns ett fik med glass, läsk, kaffe och sånt.

Boendemöjligheter : Finns både billig lodge och allehanda stugor i anslutning till liften.

Andra aktiviteter : XC-cykling, lvg-cykling, skärmflygning, Tomteland, golfbanor i närheten, bad i Siljan

Familjevänlighet : God

Nybörjarvänlighet : Medel

Att ta sig hit : Sthlm-Gesunda är ca 3h körning, Gbg- Gesunda är drygt 6h körning (non-stop). Det går att åka tåg till Mora och sedan buss till Gesunda. Från busshållplatsen är det ca 1,5 km lätt motlut upp till stugbyn så planera din packning så att den är bärbar ifall du kommer den vägen!

* Happymtbs dagsprisindex kan ses som en rimlig dagskostnad för en vuxen, med egen cykel. Består av priserna för ett dagskort, eventuell liftkortshållare eller keycard, en enkel lunch (hamburgare/pizza eller motsvarande) med dryck och en eftermiddagsfika bestående av en läsk och en kexchoklad.

Länkar

Gesundabergets hemsida

Björns Sport Gesunda

Kommentera och diskutera på forumet

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.