Visa din Miyata!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vore fränt om ni ville visa upp era hojar. Nu när våren kommer så behöver man lite inspiration. Går i tankarna att bygga en ny. Tills jag kommit på hur den skall bli så får alla som sitter på dessa kultcyklar gärna slänga iväg lite bilder :)

Min Ridge Runner (En High Runner från början som Spårade ur vid renovering ;)
Före bild längst ner
4C48D530-F665-455A-9041-B84CF5E8772D.jpeg

F9CCF803-F7D7-42D1-8BB2-CEB60398B56A.jpeg

//Sebbe

Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hittade en sorglig Five Twelve på Tradera (!) för 600 spänn. Några arbetstimmar timmar senare och några hundralappar till på delar blev det en trevlig hoj för att göra sommarveckorna hos svärföräldrarna drägligare.

28mm + grus = sant

Bilagor

• IMG_20200117_132517.jpg
    IMG_20200117_132517.jpg
    581.3 KB · Besök: 983

RockyRider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Min Seven Twelve som jag haft i 10 år som racer på soliga sommardagar. Uppdaterad med nytt vevparti, integrerade växelreglage, sadel/sadelstolpe, styrlinda, 12-28 kassett och 26 mm däck. Fin komfort på sämre asfalt.

Bilagor

• D4E3A4EA-756A-45C5-BFC9-A42A056390F3.jpeg
    D4E3A4EA-756A-45C5-BFC9-A42A056390F3.jpeg
    1.1 MB · Besök: 580

Pontus Wallman

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tog en kort när trädgårdslandet var framme.

Förresten: nån som vet vem ägaren till den lila Miyatan vid Stigbergstorget är?
Den har stått (legat) där ett tag nu. Men däcken är pumpade och så, så jag tror den används.

Bilagor

• IMG_20200120_162653.jpg
    IMG_20200120_162653.jpg
    1.1 MB · Besök: 870

Barometer

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tog en kort när trädgårdslandet var framme.

Förresten: nån som vet vem ägaren till den lila Miyatan vid Stigbergstorget är?
Den har stått (legat) där ett tag nu. Men däcken är pumpade och så, så jag tror den används.

Eller så är det nån som går dit och pumpar däcken på rent jäkelskap.
Avd. udda practical jokes

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad hände med företaget Miyata?
Runt 1995 försvann Miyata som eget märke från troligtvis alla marknader men levde kvar som Holländska Koga Miyata. Runt 2010-11 så tillverkar man Miyata cyklar för japanska marknaden baserade på Koga cyklar. Apa tekniken är sedan länge borta. Svetsat och brandat som mkt annat.

Fränast är väl denna Greg Herbold designade
Gen 2 hojen med en Amp softtail dämpare.
Allt var klart, kataloger tryckta men ledningen drog i nödbromsen i sista sekund, synd!

AAB006C0-9615-40A7-9CF2-148FA72FFE5C.png

perlinde

Medlem
Visa din Miyata!
Min Nine Twelve Triathlon i skymmningsljus vid Dalälven, kan det vara en 88:a? Shimano 600 SIS och Biopace-klingor. Köptes för något år sedan, i princip oanvänd och används nu för finturer i älvlandskapet. Har bara bytt sadelstolpe till en längre då cykeln trots sina imponerande 64 cm är lite för liten för mig. Hittade ingen fluted, lång 26,8 stolpe så det fick bli en slät. Tips mottages tacksamt. Även tips på var man kan hitta ny, florstunn styrlinda med pärlemoreffekt. Inte för den är slut än men jag tänkte för framtiden.
IMG_9939.jpg

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Min Nine Twelve Triathlon i skymmningsljus vid Dalälven, kan det vara en 88:a? Shimano 600 SIS och Biopace-klingor. Köptes för något år sedan, i princip oanvänd och används nu för finturer i älvlandskapet. Har bara bytt sadelstolpe till en längre då cykeln trots sina imponerande 64 cm är lite för liten för mig. Hittade ingen fluted, lång 26,8 stolpe så det fick bli en slät. Tips mottages tacksamt. Även tips på var man kan hitta ny, florstunn styrlinda med pärlemoreffekt. Inte för den är slut än men jag tänkte för framtiden.
Visa bilaga 401467
Snygg! Är det någon som vet vad Miyata menade med Triathlon? De är ju ganska fjärran från dagens rymdraketer till Tri-hojar, som tur är.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 401467
Trots sin lite struttiga geometri så ser riktigt clean ut.
Bakgaffeln är magiskt lång☺️

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nya däck, styrlinda och pedaler.
Har ingen aning om bromsar så jag bifogar en bild 🙂 Visa bilaga 401547 Visa bilaga 401548
Jo, det där är dual pivot.

Baserat på bilderna och hur du har sadeln så antar jag att ramen är lite för stor. En höftning säger att den cykeln är gjord för en ryttare på strax under 2 meter. Av någon anledning verkar ofta gamla Miyata-räsers vara sjukt stora, japanerna kanske förmodade att den svenska marknaden bara behövde 60+ hojar?

PatrikLodin

Medlem
Visa din Miyata!

Baserat på bilderna och hur du har sadeln så antar jag att ramen är lite för stor. En höftning säger att den cykeln är gjord för en ryttare på strax under 2 meter. Av någon anledning verkar ofta gamla Miyata-räsers vara sjukt stora, japanerna kanske förmodade att den svenska marknaden bara behövde 60+ hojar?
Du har helt rätt, den är på tok för stor för mig.
Köpte den på nätauktion och det fanns ingen info om storlek.

Men jag tycker den är så fantastiskt fin så "stuket" får lida lite!

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Du har helt rätt, den är på tok för stor för mig.
Köpte den på nätauktion och det fanns ingen info om storlek.

Men jag tycker den är så fantastiskt fin så "stuket" får lida lite!

Inga problem, så länge du gillar cykeln du sitter på kan man trampa långt!

Startade själv mina dagar på smala däck för många år sedan på en för stor One Ten, funkade utmärkt (tills jag provade en modern cykel i rätt storlek :)).

Doughboy72

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Här är min One Ten ”black & white edition” står det på ett klistermärke på den. Tror den är från 1987 men har inte lyckats bekräfta. Aluminiumgaffel från Rose samt en 10-delad Shimanogrupp av blandat slag; 5700-reglage, 6700-kassett och 7800-bakväxel. Det sitter också ett par Ultegrahjul på den. Den rullar nog mest av mina cyklar. Älskar ramen!!
38D58FAF-B8ED-4756-B25B-B4AAA9F0B1A4.jpeg

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Sonens renoverande Terra Runner. Tanken var att förädla den så mkt jag kände att det gick utan att känslan av original försvann. Det blev ändå nya Mavic hjul med Xt parallax nav, Tune sadelstolpe, div. Hope komponenter lite annat smått och gott. Roligast var att Greg Herbold sadeln och stolpens Qr var fina och att orginaldäcken fanns kvar. Ej på bilden
5AE943B0-D3F7-4008-B248-789054CC6521.jpeg
8B05AF2B-4CD2-4684-9AFD-C9F451B2A124.jpeg

Pontus Wallman

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Varför skulle den vara för stor? För att han inte kör med högre sadelstolpe eller längre styrstam?

Ser snyggt ut tycker jag!
Fint också med det styrröret!

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Varför skulle den vara för stor? För att han inte kör med högre sadelstolpe eller längre styrstam?

Alla mått i en cykels geometri hänger ihop. På gamla stålisar var geon oftast ritad för att ha stolpen med runt 2 dm utstick. På sista bilden är stolpen nästan i botten, med sadelrälsen långt framskjuten. Sammantaget tyder det på att ägaren är kortare än tänkt för den ramstorleken (som även bekräftades). Det leder till bland annat en onödigt lång cykel, ett mått som är svårare att justera bort i en handvändning.

Men som sagt: Allt funkar bara man gillar att cykla på den.

Barometer

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Sonens renoverande Terra Runner. Tanken var att förädla den så mkt jag kände att det gick utan att känslan av original försvann. Det blev ändå nya Mavic hjul med Xt parallax nav, Tune sadelstolpe, div. Hope komponenter lite annat smått och gott. Roligast var att Greg Herbold sadeln och stolpens Qr var fina och att orginaldäcken fanns kvar. Ej på bilden Visa bilaga 401581 Visa bilaga 401582

Mäh! Lila QR på en röd/vit cykel. Hur tänkte de där?
Men en jäkligt snygg cykel. Enorm puts och studs på den!

Topp