Där snackar vi touring :)Visa bilaga 410348
Miyata men lite annorlunda.....
Köper gärna det där kedjeskyddet av dig. Eller byter det mot en rostig jobbig sportrunner där allt från sadelstolpe, vevlager och gaffel har satt sig...
Nostalgitrippen:
Visa bilaga 411406
Har mest bara skruvat isär, gjort rent, monterat nya däck och skruvat ihop. DX växlar och DX nav, XT reglage, jag tror det var LX vevar, LX pedalerna känns lite kult kul med.
Kul och rapp att ränna omkring på bygden med.
Jag hade helt förträngt att DX existerat innan jag hittade denna, minns tydligt att det var en stor grej när det utgick. Givetvis var jag för ung och hade inte alls resurserna till att köpa en cykel av denna kaliber, man fick begränsa sig till att dregla hos LBS.
Rapp och smidig, växlar som en dröm med på tok för smalt styre.
Visa bilaga 411407
Tack!vad skall man säga, till och med G.H handtagen och sadeln är kvar. Grattis! Var rädd om den.
Det är deore dx vevar ;) spruta in olja i reglaget så funkar det snart, snåla ejTack!
Japp, planerat underhåll innebär omfettning av reglagen då det vänstra känns lite trögt och fortsätter sedan med allt som har fett i sig.
Äntligen bytt till Kinesisgaffeln som legat i garaget i 2 år. Nu är Terra Runnern helt i alu. Tycker det lirade bra ihop med bakgaffeln. Slängde på ett par smoke/dart också. Visa bilaga 410282
Kul att du gillar den, frun har fått äran att trampa på den nu. Hon tycker den känns rapp för sin ålder.Den där är så sjukt snygg!![]()
Instämmer, den cykeln fick mig att leta efter en egen miyata. Tyvärr (!?) tycker jag min var för fin för att modda så jag vill inte pilla på den. Krängde bara av Biltema däcken någon skändat den med.Den där är så sjukt snygg!![]()
Min var i rätt dåligt skick när jag köpte den så jag blev tvungen att bygga med mycket nya delar. Men resultatet känns ändå retro. Den är slitnare i verkligheten än på bild men helhetsintrycket är ändå över medel. Din röda är så fin, håll den så, men du skulle bytt till panaracer smoke/dart, då är den helt japanskInstämmer, den cykeln fick mig att leta efter en egen miyata. Tyvärr (!?) tycker jag min var för fin för att modda så jag vill inte pilla på den. Krängde bara av Biltema däcken någon skändat den med.
Men Carls är grymt mycket snyggare och har bättre puts.
Skärmdumpa! Har inte fbLogga in på Facebook
Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.www.facebook.com
Roligt, det där är en svetsad variant. Typ Alfrex med Miyata logos, har sett några sådana, ganska enkla i utförandet. Borde vara en -95
Du menar inte Klein?Miyata är kult enligt mig som har jonnat mtb i ca 30 år.
För mig finns det bara ett märke som slår dom i kult och det är Kline![]()
Äsch, nu har man ju blivit Miyata-fantast också. Har haft så kul med Valley Runnern att jag redan letar efter fler retro MTBs (gärna en Miyata, Pace RC200 eller tidig GT Zaskar).
Blev ingen orange accentfärg, det blev för skrikigt och förstörde det klassiska helhetsintrycket. Skulle passa bättre på en modern fixie. Skaffade ett par släta City Jets 1.95. Rullar mjukt som smör på den nysopade asfalten, har redan gått många mil... Dekaler är beställda för diagonalröret, men det kommer nog ta över en månad p.g.a. specialbeställning från USA.
Du menar inte Klein?
Såg en riktigt fin Klein Adroit idag.
Miyator är överkomligaMen dom har överpris enligt mig...Så det får bli en gammal miyata ht istället![]()
Finns en bättre beggad ram på KS.Och så vill jag ha en Mantra.....Vet att den är korkad. Men jag vill ha en![]()
Klart du skall ha en Miyata knäskålTjena!
En kul grej med Mantra är att den är faktiskt tänkt att köras med stel gaffel. När jag är klar med de projekt jag har så får det fasiken bli en Mantra och en Miyata och en Rocky Mountain och en.... Satan, kommer ju aldrig bli klar.![]()
Klart alla ska ha en miyata
Men vänta lite nu. Varför ska Mantra köras med stel gaffel?
Tjena!
Kleins tanke var att, med tanke på hur centrerad pivotpunkten är, så kommer bakdämparen ta upp smällarna både i fronten och bak.
Nu var detta inte något marknaden ville ha så då började dom sälja den med dämpad framgaffel.
Men sjukt snyggt med stel gaffel! Stor villhöver på den!
Visa bilaga 411769
Trevligt med stålisar, 18,5, 20,5 och 22,5 var de vanligaste. Alu modellerna är vanliga i 16,5, 18,5 och 20,5. Ovanliga i 14,5 och 22,5Jag körde en Elevation 2000 på det glada 1900-talet, en cykel som tyvärr blev stulen under de likaledes glada studentdagarna. Efter att ha letat efter en Miyata-stålis lite halvslött på sista tiden så hittade jag den här för en billig peng, en till synes fräsch On/Off Roadrunner.
Visa bilaga 412397
Cykeln i all sin prakt på annonsbilden, med 3kg bult-on bra-att-ha-dödvikt.
Möjligen (ganska troligen) är dess 18" i minsta laget för mina 180 cm och 88cm pbh, men jag kunde inte motstå så jag slog till. Jag ska ge den några månader och under tiden hålla ögonen öppna efter en större. Vilka storlekar fanns stålisarna i mellan 18" och 20,5"?
Jag har en annan stål-90-talare (inte Miyata) som öht inte funkade som jag hade hoppats, geometrin är helt koko. Den kostade jag på div. nya och begagnade delar för ett år sedan, så planen nu är att transplantera bromsar, vevar och diverse annat användbart från den till Miyatan och göra Miyatan till en enkel men OK vardagscykel med grusvägspotential. Jag ska för en gångs skull försöka att inte plöja ned för mycket pengar på att uppgradera sådant som funkar. Exage 300LX kanske inte är drömprylarna, men så länge de funkar så får de göra tjänst.
Visa bilaga 412403
1.625” original(?)däck bytta mot 2.20” och mycket annat användbart bortplockat från cykeln. Till helgen får den nygamla Deore v-bromsar mm från donatorcykeln. Visa bilaga 412403
Lätt fånget, lätt förgånget.
Den här hämtade jag med tåg ifrån Ängelholm. Planen var att ha den som "cyklatilljobbet" -cykel i Lund - men den blev såklart stulen från stationen där den stod fastlåst (i ramen såklart..)
Innan dess hade jag på 90-talet när jag pluggade här i Lund en annan Miyata - möjligen en svart tricross - som jag var väldigt förtjust i, men som naturligtvis också blev stulen.
Visa bilaga 412407
Den röde - en One-Ten - hittade jag på Erikshjälpen i stan, fräschade upp och sålde (VARFÖR???). Förbaskat fint skick och trevlig att cykla på var den.
Visa bilaga 412408
mm... om jag får tag på en så...Mkt trevliga cyklar båda två. Jag hade själv en Valley Runner Carbon för många årsedan. Du borde köpa en till ;)
Köp typ deore dx vevar enbart från ebayTips på enklaste uppgraderingen av vevpartiet när man sitter på 127mm fyrkant och Exage 300 vevar?
Är förtjust i Biopace klingorna och tidens estetik (silver och grått!).
Vilka andra vevar kan man byta till och var smärtgränsen ligger på vevaxelängden för att klara 48-38-28?
1994 Alloy ValleyRunner
Tjena!
Inhandlat ett XTR 950 baknav, en Selle Flite TI m.m. Pengar är till för att göras av med, berätta inte det för min fru bara.
Tjena!
Inte nog med det, jag väntar på hjul, två vevparti, en gaffel, en ram samt lite andra prylar utspritt över landet.. Måste nog skaffa större garage snart..
Wow här snackar viJag behöver oxå större![]()