Visa din Miyata!

Eliasvt

Medlem
Visa din Miyata!
GEDC0020.JPG

Miyata men lite annorlunda.....

Juhlin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nostalgitrippen:
IMG_20200307_130730.jpg

Har mest bara skruvat isär, gjort rent, monterat nya däck och skruvat ihop. DX växlar och DX nav, XT reglage, jag tror det var LX vevar, LX pedalerna känns lite kult kul med.
Kul och rapp att ränna omkring på bygden med.

Jag hade helt förträngt att DX existerat innan jag hittade denna, minns tydligt att det var en stor grej när det utgick. Givetvis var jag för ung och hade inte alls resurserna till att köpa en cykel av denna kaliber, man fick begränsa sig till att dregla hos LBS.

Rapp och smidig, växlar som en dröm men med på tok för smalt styre.
IMG_20200410_162559.jpg

Senast ändrad:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nostalgitrippen:
Visa bilaga 411406
Har mest bara skruvat isär, gjort rent, monterat nya däck och skruvat ihop. DX växlar och DX nav, XT reglage, jag tror det var LX vevar, LX pedalerna känns lite kult kul med.
Kul och rapp att ränna omkring på bygden med.

Jag hade helt förträngt att DX existerat innan jag hittade denna, minns tydligt att det var en stor grej när det utgick. Givetvis var jag för ung och hade inte alls resurserna till att köpa en cykel av denna kaliber, man fick begränsa sig till att dregla hos LBS.

Rapp och smidig, växlar som en dröm med på tok för smalt styre.
Visa bilaga 411407

vad skall man säga, till och med G.H handtagen och sadeln är kvar. Grattis! Var rädd om den.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Den där är så sjukt snygg! 👌
Kul att du gillar den, frun har fått äran att trampa på den nu. Hon tycker den känns rapp för sin ålder.
Äldsta pojken har lämnat elevation 2000 för cannondalen. Han blev lite för lång. Så nu hänger elevation på väggen igen. Jag kör mest runt på Ridge Runner i väntan på att få pyssla med den nya ramen ... sen har jag ju valley Runner som e halvfärdig 🙈 då får jag ju två över 🤪

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Instämmer, den cykeln fick mig att leta efter en egen miyata. Tyvärr (!?) tycker jag min var för fin för att modda så jag vill inte pilla på den. Krängde bara av Biltema däcken någon skändat den med.
Men Carls är grymt mycket snyggare och har bättre puts.
Min var i rätt dåligt skick när jag köpte den så jag blev tvungen att bygga med mycket nya delar. Men resultatet känns ändå retro. Den är slitnare i verkligheten än på bild men helhetsintrycket är ändå över medel. Din röda är så fin, håll den så, men du skulle bytt till panaracer smoke/dart, då är den helt japansk 😉

rödblå

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Äsch, nu har man ju blivit Miyata-fantast också. Har haft så kul med Valley Runnern att jag redan letar efter fler retro MTBs (gärna en Miyata, Pace RC200 eller tidig GT Zaskar 😁).

Blev ingen orange accentfärg, det blev för skrikigt och förstörde det klassiska helhetsintrycket. Skulle passa bättre på en modern fixie. Skaffade ett par släta City Jets 1.95. Rullar mjukt som smör på den nysopade asfalten, har redan gått många mil... Dekaler är beställda för diagonalröret, men det kommer nog ta över en månad p.g.a. specialbeställning från USA.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Äsch, nu har man ju blivit Miyata-fantast också. Har haft så kul med Valley Runnern att jag redan letar efter fler retro MTBs (gärna en Miyata, Pace RC200 eller tidig GT Zaskar 😁).

Blev ingen orange accentfärg, det blev för skrikigt och förstörde det klassiska helhetsintrycket. Skulle passa bättre på en modern fixie. Skaffade ett par släta City Jets 1.95. Rullar mjukt som smör på den nysopade asfalten, har redan gått många mil... Dekaler är beställda för diagonalröret, men det kommer nog ta över en månad p.g.a. specialbeställning från USA.

man blir lätt biten, kul med dekalerna, kommer bli grymt 😎

Kneecap

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Klart alla ska ha en miyata 😊
Men vänta lite nu. Varför ska Mantra köras med stel gaffel?

Tjena!

Kleins tanke var att, med tanke på hur centrerad pivotpunkten är, så kommer bakdämparen ta upp smällarna både i fronten och bak.
Nu var detta inte något marknaden ville ha så då började dom sälja den med dämpad framgaffel.
Men sjukt snyggt med stel gaffel! Stor villhöver på den!

mantrarigid2.jpg

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag körde en Elevation 2000 på det glada 1900-talet, en cykel som tyvärr blev stulen under de likaledes glada studentdagarna. Efter att ha letat efter en Miyata-stålis lite halvslött på sista tiden så hittade jag den här för en billig peng, en till synes fräsch On/Off Roadrunner.

DF897B46-57ED-40A7-A0A1-1194A4A6D920.png

Cykeln i all sin prakt på annonsbilden, med 3kg bult-on bra-att-ha-dödvikt.

Möjligen (ganska troligen) är dess 18" i minsta laget för mina 180 cm och 88cm pbh, men jag kunde inte motstå så jag slog till. Jag ska ge den några månader och under tiden hålla ögonen öppna efter en större. Vilka storlekar fanns stålisarna i mellan 18" och 20,5"?

Jag har en annan stål-90-talare (inte Miyata) som öht inte funkade som jag hade hoppats, geometrin är helt koko. Den kostade jag på div. nya och begagnade delar för ett år sedan, så planen nu är att transplantera bromsar, vevar och diverse annat användbart från den till Miyatan och göra Miyatan till en enkel men OK vardagscykel med grusvägspotential. Jag ska för en gångs skull försöka att inte plöja ned för mycket pengar på att uppgradera sådant som funkar. Exage 300LX kanske inte är drömprylarna, men så länge de funkar så får de göra tjänst.
1587634589469.jpeg

1.625” original(?)däck bytta mot 2.20” och mycket annat användbart bortplockat från cykeln. Till helgen får den nygamla Deore v-bromsar mm från donatorcykeln.

Senast ändrad:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag körde en Elevation 2000 på det glada 1900-talet, en cykel som tyvärr blev stulen under de likaledes glada studentdagarna. Efter att ha letat efter en Miyata-stålis lite halvslött på sista tiden så hittade jag den här för en billig peng, en till synes fräsch On/Off Roadrunner.

Visa bilaga 412397
Cykeln i all sin prakt på annonsbilden, med 3kg bult-on bra-att-ha-dödvikt.

Möjligen (ganska troligen) är dess 18" i minsta laget för mina 180 cm och 88cm pbh, men jag kunde inte motstå så jag slog till. Jag ska ge den några månader och under tiden hålla ögonen öppna efter en större. Vilka storlekar fanns stålisarna i mellan 18" och 20,5"?

Jag har en annan stål-90-talare (inte Miyata) som öht inte funkade som jag hade hoppats, geometrin är helt koko. Den kostade jag på div. nya och begagnade delar för ett år sedan, så planen nu är att transplantera bromsar, vevar och diverse annat användbart från den till Miyatan och göra Miyatan till en enkel men OK vardagscykel med grusvägspotential. Jag ska för en gångs skull försöka att inte plöja ned för mycket pengar på att uppgradera sådant som funkar. Exage 300LX kanske inte är drömprylarna, men så länge de funkar så får de göra tjänst.
Visa bilaga 412403
1.625” original(?)däck bytta mot 2.20” och mycket annat användbart bortplockat från cykeln. Till helgen får den nygamla Deore v-bromsar mm från donatorcykeln. Visa bilaga 412403
Trevligt med stålisar, 18,5, 20,5 och 22,5 var de vanligaste. Alu modellerna är vanliga i 16,5, 18,5 och 20,5. Ovanliga i 14,5 och 22,5

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lätt fånget, lätt förgånget.

Den här hämtade jag med tåg ifrån Ängelholm. Planen var att ha den som "cyklatilljobbet" -cykel i Lund - men den blev såklart stulen från stationen där den stod fastlåst (i ramen såklart..)

Innan dess hade jag på 90-talet när jag pluggade här i Lund en annan Miyata - möjligen en svart tricross - som jag var väldigt förtjust i, men som naturligtvis också blev stulen.

DSC_0163.JPG

Den röde - en One-Ten - hittade jag på Erikshjälpen i stan, fräschade upp och sålde (VARFÖR???). Förbaskat fint skick och trevlig att cykla på var den.

DSC_2411.JPG

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lätt fånget, lätt förgånget.

Den här hämtade jag med tåg ifrån Ängelholm. Planen var att ha den som "cyklatilljobbet" -cykel i Lund - men den blev såklart stulen från stationen där den stod fastlåst (i ramen såklart..)

Innan dess hade jag på 90-talet när jag pluggade här i Lund en annan Miyata - möjligen en svart tricross - som jag var väldigt förtjust i, men som naturligtvis också blev stulen.

Visa bilaga 412407

Den röde - en One-Ten - hittade jag på Erikshjälpen i stan, fräschade upp och sålde (VARFÖR???). Förbaskat fint skick och trevlig att cykla på var den.

Visa bilaga 412408

Mkt trevliga cyklar båda två. Jag hade själv en Valley Runner Carbon för många årsedan. Du borde köpa en till ;)

Pontus Wallman

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tips på enklaste uppgraderingen av vevpartiet när man sitter på 127mm fyrkant och Exage 300 vevar?
Är förtjust i Biopace klingorna och tidens estetik (silver och grått!).
Vilka andra vevar kan man byta till och var smärtgränsen ligger på vevaxelängden för att klara 48-38-28?

1994 Alloy ValleyRunner

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tips på enklaste uppgraderingen av vevpartiet när man sitter på 127mm fyrkant och Exage 300 vevar?
Är förtjust i Biopace klingorna och tidens estetik (silver och grått!).
Vilka andra vevar kan man byta till och var smärtgränsen ligger på vevaxelängden för att klara 48-38-28?

1994 Alloy ValleyRunner
Köp typ deore dx vevar enbart från ebay
175 långa med bcd 110, borde funka och vara lite mer bling i

Topp