Visa din Miyata!

LWB

Medlem
Visa din Miyata!
Så jäkla sjyst, samt att din wiredraging var fett innovativ 🤩
Haha, lite väl innovativ kanske. Jag lovar att snygga till dragningen på sadelstaget, men helt kablage är annars ett försök att skydda mot lera och ffa salt och skit vid kommande vinterpendling.

Originalväxeln ligger fortfarande i blöt för att lösa upp närmare 30 års asfalt, så jag plockade helt kallt både växel, kablage och reglage från donatorcykeln, en fullständigt icke-läskande men förvånansvärt välfungerande Acera X med nytt Shimano-reglage från Biltema. Ingen justering utan bara skruva loss, flytta över och bulta fast. Efter fem mil idag spände jag wiren med ett kvarts varv på justerskruven, annars funkade den klanderfritt. Nästan straffbart att det kan funka så bra!

Vid halvtidsvilan i Människobyn träffade vi på en till On/Off RoadRunner, i risigare skick men i rätt storlek!

Det blev en fin tur på 6,5 mil och cykeln uppförde sig exemplariskt! I kategorin Kul Per Krona tar Miyatan hem priset med ointagligt försprång framför konkurrenterna. För lång-och-hård-touring är 29-plussaren fortsatt ohotad, men jag betraktar det här projektet som en stor succé, i all synnerhet i förhållande till hur löjligt mycket cykel man kan få för nästan inga pengar, om man kan värja sig emot ”det-är-klart-att-du-måste-ha-kokosplast-och-fullstuds”-trenden. Shut up n’ play your guitar!
CD1A1823-2764-44F0-A4CE-5D14EBB29AB7.jpeg
D9EC9DDA-EF2E-4F3C-B619-4A52B1B3BA19.jpeg
C7FA2474-C257-42DE-9C43-BA65485C2783.jpeg

rödblå

Medlem
Visa din Miyata!
Finns en Miyata till salu för 500 i Linköping på Facebook marketplace. Överväger nästan att köpa den för Avocet sadeln och reservdelar till min Miyata... men kan inte åka dit nu mitt i veckan. Man skulle ju kunna börja samla på identiska lila Valley Runners... :LOL:
FkpdrUx[1].jpg

Senast ändrad:

LWB

Medlem
Visa din Miyata!
Någon borde ha varnat mig (alt. jag borde ha lyssnat på de som varnade mig), nu är en 20,5:a på väg genom halva Sverige.

Inte samma fina skick på lacken som 18,5:an, men enligt uppgift hel och ren i övrigt och samma flotta pakethållarfästen på gaffeln och flaskhållarfäste under underröret som på 18,5:an och med en extra uppsättning dubbdäck. Var månde detta sluta? (Jag vet ju vart jag önskar att det tar vägen.)

8F37760C-5794-4D11-87C0-857177A870B6.png

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Någon borde ha varnat mig (alt. jag borde ha lyssnat på de som varnade mig), nu är en 20,5:a på väg genom halva Sverige.

Inte samma fina skick på lacken som 18,5:an, men enligt uppgift hel och ren i övrigt och samma flotta pakethållarfästen på gaffeln och flaskhållarfäste under underröret som på 18,5:an och med en extra uppsättning dubbdäck. Var månde detta sluta? (Jag vet ju vart jag önskar att det tar vägen.)

Visa bilaga 415197
Detta var riktigt roligt😂

LWB

Medlem
Visa din Miyata!
Detta var riktigt roligt😂
Här kan man ju inte förvänta sig något stöd att bli kvitt sina böjelser, det är tydligt. :)

Tack för peppen! Det ska bli intressant att se först och främst hur den större ramstorleken känns, och förhoppningsvis utveckla den ursprungliga idén om en mjukis-räser för de där turerna på landet, med idel gyllengult solsken och ljummen medvind, över böljande kullar och längs slingrande grusvägar, de där som man aldrig får till men som går på repeat i skallen på jobbet kl kvart i två en torsdag em...

Nåväl, vad tror ni om den blekta lacken, går det att skrämma upp den med rimlig insats eller är den röda blekt under klarlacken? Jag har iofs inga problem med att låta cykeln vara sina 30+ år och se ut därefter. Men om det finns något att hoppas på så skjut!

Och vad tror ni är bästa metod för att bevara den eleganta knicken på bakskärmen? Hur har ni själva gjort?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Här kan man ju inte förvänta sig något stöd att bli kvitt sina böjelser, det är tydligt. :)

Tack för peppen! Det ska bli intressant att se först och främst hur den större ramstorleken känns, och förhoppningsvis utveckla den ursprungliga idén om en mjukis-räser för de där turerna på landet, med idel gyllengult solsken och ljummen medvind, över böljande kullar och längs slingrande grusvägar, de där som man aldrig får till men som går på repeat i skallen på jobbet kl kvart i två en torsdag em...

Nåväl, vad tror ni om den blekta lacken, går det att skrämma upp den med rimlig insats eller är den röda blekt under klarlacken? Jag har iofs inga problem med att låta cykeln vara sina 30+ år och se ut därefter. Men om det finns något att hoppas på så skjut!

Och vad tror ni är bästa metod för att bevara den eleganta knicken på bakskärmen? Hur har ni själva gjort?
Den ser ju onekligen blekt ut och lackerna är rätt spröda, eller rättare sagt klarlacken. Men testa att våtslipa alt. rubba och se hur det svarar. Kul om du får den lite jämnröd iaf . Beställ nya dekaler och ta klarlack på burk efter, om det nu svarar med poleringen.

Annars går du all in och river allt. Lämna in den på lokala lackverkstan, lacka den i ngn orginalfärg. Röd,majestätblå, ljungröd eller svart. 😜

rödblå

Medlem
Visa din Miyata!
Finns en Ridge Runner Team i Norrköping för 1200 på Facebook marketplace. Ramen ser riktigt fräsch ut med intakta dekaler. Dock för liten för mig, och för dyr för att plocka reservdelar från.
96866341_10216233487780580_2898091356922576896_o.jpg
96263521_10216233488300593_9138666739087704064_o.jpg

Kneecap

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Äh, plockade upp Miyatan i Linköping. Bor i närheten. Inte min storlek, så det blir till reservdelar eller matchande cykel åt frugan. Inte lika roliga komponenter, genomgående LX med DX reglag och canti-bromsar. Kanske tar vevpartiet till min cykel, mest för att det är snyggare.Visa bilaga 415593
Tjena!

Ingen av ungarna som behöver en? För denna är nog fasiken ännu mindre..

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
FDC63F5E-E584-4AC6-A28E-0129D08B26D0.jpeg

Hallå Miyata-kunniga! Eftersom jag börjat nostalgi-meka med hojar jag aldrig fick som barn så kunde jag inte motstå den här när den dök upp på fejan. Vet inte årsmodell, men ser ut som att loggan säger Highrunner.

Nu har jag dessvärre problem. Jag har rensat den på allt men lyckas inte få loss vevlagret. Just nu har jag öst i en massa 5-56 men har inte mkt hopp om att det kommer släppa. Har förstått att värmepistol är nästa steg men är rädd att paja lacken då. Eller? Nån som har tips om andra trix?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 416055
Hallå Miyata-kunniga! Eftersom jag börjat nostalgi-meka med hojar jag aldrig fick som barn så kunde jag inte motstå den här när den dök upp på fejan. Vet inte årsmodell, men ser ut som att loggan säger Highrunner.

Nu har jag dessvärre problem. Jag har rensat den på allt men lyckas inte få loss vevlagret. Just nu har jag öst i en massa 5-56 men har inte mkt hopp om att det kommer släppa. Har förstått att värmepistol är nästa steg men är rädd att paja lacken då. Eller? Nån som har tips om andra trix?
Se där, en -94. Fint skick! Inte som min blå High runner när jag köpte den. Ta hand om den.
Vevlager tips? Jag brukar få loss mina så jag passar på den.
B34F073A-7865-4B00-A751-932CEE3CFF48.jpeg

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Se där, en -94. Fint skick! Inte som min blå High runner när jag köpte den. Ta hand om den.
Ah! Kul med datering, jag lyckades inte googla upp rätt katalog. Ja, bara jag får loss lagret så ska jag försöka ta väl hand om den. Typ allt utom hjul och ram är dock rätt slut så får se vart det landar.

rödblå

Medlem
Visa din Miyata!
Miyata Valley Runner i utförande 28" pendlare.
Precis ihopbyggd, ska sätta på pakethållare och skärmar också! Litet bredare däck vore nog bra även det:) (Annan sadel)
Helvete vad snygg den var i svart och 28'' hjul. Muffarna (lugs låter coolare...) får verkligen ramen att se unik och modern ut.

Överväger att göra något liknande med frugans Miyata. 3x7 friktionsväxlar är inte lika roligt för nybörjare, tror ett modernare växelsystem med indexerade växlar skulle passa bättre.

LWB

Medlem
Visa din Miyata!
Är det någon som har koll på hur ramarna ändrades från år till år?
Min on off roadrunner skiljer sig från kompisens dito (likadan som den rosa på bilden ovan) på tre punkter:
1. Pakethållarfäste på framgaffeln. Finns på den röda, saknas på den cerise.
2. Ett tredje flaskhållarfäste på undersidan av diagonalröret. Finns på den röda, saknas på den cerise.
3. Muffen under sadelklämman avslutas med en "spets" likt ramens övriga muffar. Motsvarande på den cerise är rak avslutning.

Jag har sett dessa skillnader på tre on off, samtliga röda. Är dessa (91:or?) en tidigare modell än de glatt ceriserosa?

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Är det någon som har koll på hur ramarna ändrades från år till år?
Min on off roadrunner skiljer sig från kompisens dito (likadan som den rosa på bilden ovan) på tre punkter:
1. Pakethållarfäste på framgaffeln. Finns på den röda, saknas på den cerise.
2. Ett tredje flaskhållarfäste på undersidan av diagonalröret. Finns på den röda, saknas på den cerise.
3. Muffen under sadelklämman avslutas med en "spets" likt ramens övriga muffar. Motsvarande på den cerise är rak avslutning.

Jag har sett dessa skillnader på tre on off, samtliga röda. Är dessa (91:or?) en tidigare modell än de glatt ceriserosa?
Som jag förstått det hade -92:orna fäste på halva gaffelbenen och tre flaskhållare. Åtminstone hade min -92:a det, medan brorsans -91:a saknade dessa.

LWB

Medlem
Visa din Miyata!
Som jag förstått det hade -92:orna fäste på halva gaffelbenen och tre flaskhållare. Åtminstone hade min -92:a det, medan brorsans -91:a saknade dessa.
Jag kollade ramnumren på min resp. kompisens, och hans cerise utan fäste på gaffeln och extra flaskhållare är en 90:a (ram-nr börjar med ”S”).
Min är en 91:a (ram-nr ”T”).
Någon som har en 92:a (ram-nr ”U”) och kan kolla?

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Och en bild på min frus Quick Cross. Från vrak till välfungerande enligt devisen man tager vad man haver. Får se om jag hittar någon roligare vev vad det lider.
Snyggt! Har letat efter bra stänkskärmar till min pendlare och de där ser riktigt tajta ut. Vad är det för något?

Thuna

Medlem
Visa din Miyata!
Snyggt! Har letat efter bra stänkskärmar till min pendlare och de där ser riktigt tajta ut. Vad är det för något?
Tack! Det är Zefal Paragon C40 från bra att ha lådan. Fick modda dom lite för att passa. Det sitter en flärp nere vid vevlagret på drivsidan som sågats bort. 32mm däck tar i där annars, har kört 28mm på pendlaren tidigare. Kasst är dock att infästningen vid bromsbryggan bak inte är särskilt justerbar. Där av det hemmasnickrade blecket.

pedalpim

Medlem
Visa din Miyata!
Älskar min Tripple Cross! Köpte den för 300 kr för några år sedan. Har nog bytt allt utom ramen nu :-)
Först byggde jag om den till 8-vxl fotbroms. Snyggt men gillade den för mycket för att ha så litet växelspann. Bytte till 3x8 som jag hade liggande och köpte nya hjul. Värsta lyftet. Cyklar 1 mil om dagen till och från jobbet. (men inte nu, tyvärr)
Det enda som stör mig är att jag skulle vilja ha liiite bredare än de 38mm som man får plats med med skärmar...
Funderar skarpt på att bygga om till 650b om jag kan hitta någon som kan svetsa cykelramar i Stockholm.
Har en känsla av att det inte är sista Miyatan jag köper :-)
IMG_2846.JPG

IMG_0527.JPG

moros

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Struntar i en egen renoveringstråd så här kommer lite uppdateringar på den rosa trailrunnern. Allt är nerplockat, rengjort, infettat och återmonterat. Allt utom vevlagret som jag tyvärr fått ge upp för tillfället trots att det skulle behöva fixas. Fick aldrig av högerarmen. På tredje försöket, med värmepistol, klubba och hela arsenalen så drog jag det sista på gängorna. Provade även med en trearms-avdragare från biltema utan framgång, finns inget att greppa i. Gjorde ett försök på vänsterarmen men gav upp. Får se om jag återbesöker det.

Allt utom kedja, kassett, bromsklossar, handtag och däck återanvänds. FIck bli lite smalare och citymönstrade lågprisdäck eftersom Smoke/Dart känns omotiverat på detta bygget (i nuläget). Hade sån tur var två gamla snabbkopplingar av nästan rätt modell hemma (plastöverdragna mutter istället för stål, men rätt "arm") då de gamla fick klippas av. Plockade muttrar och distanser från ett gammalt bakhjul som inte var lika rostigt. Framväxeln är den som är i sämst skick utseendemässigt men jag monterar på allt så vår man se om man orkar leta delar sen.

Återstår att rengöra växel och bromsreglage, sen montera styre och dra vajrar. Hade gärna bytt styrstam då den är i tråkigaste laget, men jag vill heller inte ha en skinande ny. Finns det något vettigt sätt att polera upp de här rostangripna svarta delarna? En ny sadel hade varit trevligt och "snabbkopplings-armen" till sadelklämman saknas tyvärr. Men annars börjar det se bra ut.

20200428_123852.jpg20200428_125748.jpg20200428_130450.jpg20200428_131036.jpg20200501_185955.jpg20200502_105115.jpg20200502_173749.jpg20200502_181854.jpg20200513_201836.jpg20200513_202351.jpg

moros

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Någon som har ett bra vevarmsavdragartips? En teori jag hade var att om jag får av vänster så skulle jag rimligtvis kunna slå ut axeln från höger i och med att det inte är ett kassettvevlager. Det förutsätter att jag inte tänkt fel och såklart att jag får av vänster.

Jag gav mig aldrig på vänster med varmluftspistolen. Funderade på om det inte är lika stor risk att aluminiumet kring avdragaren utvidgas mer än avdragaren och kankse snabbare än kring axeln och så drar man sönder skiten ändå. Har någon värmt av med framgång? När är det varmt nog? På höger kunde jag i alla fall inte hålla i armen ute vid pedalgängan utan höll mot med vänster istället.

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Någon som har ett bra vevarmsavdragartips? En teori jag hade var att om jag får av vänster så skulle jag rimligtvis kunna slå ut axeln från höger i och med att det inte är ett kassettvevlager. Det förutsätter att jag inte tänkt fel och såklart att jag får av vänster.

Jag gav mig aldrig på vänster med varmluftspistolen. Funderade på om det inte är lika stor risk att aluminiumet kring avdragaren utvidgas mer än avdragaren och kankse snabbare än kring axeln och så drar man sönder skiten ändå. Har någon värmt av med framgång? När är det varmt nog? På höger kunde jag i alla fall inte hålla i armen ute vid pedalgängan utan höll mot med vänster istället.
Vevarmarna och lagret på min satt helt fastgjutna. Knäckte två avdragare innan jag gav upp att försöka behålla vevarna. Först bågfil på vänstersidan, det var ganska enkelt, och på drivsidan körde jag vinkelslip. Sen fick jag värma för att få ut lagret. Värmde några minuter, sen vred jag med nyckeln fastsatt i ett städ. Kanske ren tur, men funkade på första försöket och lacken skadades inte.

0E9448DD-90CC-4088-A3CF-D193B56E554B.jpeg
967338B1-1D2C-4342-86B0-211D49B660C9.jpeg
F461BD10-23D0-490A-8D9F-A8E79EA29014.jpeg

moros

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Japp. Offra vevparti är ju en tanke såklart. Då har jag sett din bild framför mig 😄

Vevlagret idag är ju funktionsdugligt men går inte att justera i ett läge där det inte är glapp eller sitter fast. Så vill man att det skall snurra får det glappa lite. Så ett alternativ är att hålla utkik efter ersättningsvevar sen gå loss, även om det bär mig mot då det hade varit kul att behålla allt original

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vevarmarna och lagret på min satt helt fastgjutna. Knäckte två avdragare innan jag gav upp att försöka behålla vevarna. Först bågfil på vänstersidan, det var ganska enkelt, och på drivsidan körde jag vinkelslip. Sen fick jag värma för att få ut lagret. Värmde några minuter, sen vred jag med nyckeln fastsatt i ett städ. Kanske ren tur, men funkade på första försöket och lacken skadades inte.

Visa bilaga 417596Visa bilaga 417597Visa bilaga 417598
Mkt bra, jag har oxå använt vinkelslip flera ggr.
bästa sättet. Man måste vara försiktig bara.
Glöm inte EBay är vår bästa vän om man hitta delar. Köp ersättningsvevparti där. Finns gott om gamla deore lx/dx/xt parti till bra priser.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer