Visa din Miyata!

LWB

Medlem
Visa din Miyata!
Trevligt med stålisar, 18,5, 20,5 och 22,5 var de vanligaste. Alu modellerna är vanliga i 16,5, 18,5 och 20,5. Ovanliga i 14,5 och 22,5
Jag var förbi grannen i helgen och vad stod ute i skjulet om inte en Valley Runner i storlek 20,5”? Oförskämt fräsch under ett tunt lager lagårdsdamm, och med samma top notch-komponenter som på min, samt och tillika en Vättern runt-dekal från 1993. Tyvärr ville han varken sälja eller byta jämt med min, fastän han förmodligen aldrig kommer att sitta på en cykel igen så länge han lever.

Bara att fortsätta leta efter en 20,5:a.

Själv bröt jag mitt löfte och rev ned cykeln i dess beståndsdelar. Blir den hopplöst för liten för mig så får jag använda hustrun som ursäkt för att bygga ihop den igen.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag var förbi grannen i helgen och vad stod ute i skjulet om inte en Valley Runner i storlek 20,5”? Oförskämt fräsch under ett tunt lager lagårdsdamm, och med samma top notch-komponenter som på min, samt och tillika en Vättern runt-dekal från 1993. Tyvärr ville han varken sälja eller byta jämt med min, fastän han förmodligen aldrig kommer att sitta på en cykel igen så länge han lever.

Bara att fortsätta leta efter en 20,5:a.

Själv bröt jag mitt löfte och rev ned cykeln i dess beståndsdelar. Blir den hopplöst för liten för mig så får jag använda hustrun som ursäkt för att bygga ihop den igen.
Du får bearbeta grannen, gör honom mör så han smälter som smör för dina argument om att den hojen även skall ta dig runt Vättern... men säg inte när bara 😉

moros

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hade lovat mig själv att inte köpa något mer. Har framförallt inte plats. Men så snubblade jag över en rosa Trailrunner och så blev det som det blev.

Cyklingsbar med, så vitt jag vet, alla orginalkomponenter förutom däcken. Handtagen hade förvandlats till lakritsfudge men är väl å andra sidan lättast att återställa. Sadeln är nog också bortom räddning.

Undrar om det är en -91? Hittade kataloger för -90 och -92. Bromsarna stämmer inte med -90 men resten ser ut att stämma. -92 finns inte Trailrunner med? Äldre än -90 verkar skilja för mycket. Någon som vet? Vet inte hur vanligt det var med lokala skillnader. Denna verkar vara svensksåld då det sitter en dekal på svenska

20200428_105538.jpg

Senast ändrad:

hbn

Medlem
Visa din Miyata!
Hade lovat mig själv att inte köpa något mer. Har framförallt inte plats. Men så snubblade jag över en rosa Trailrunner och så blev det som det blev.

Cyklingsbar med, så vitt jag vet, alla orginalkomponenter förutom däcken. Handtagen hade förvandlats till lakritsfudge men är väl å andra sidan lättast att återställa. Sadeln är nog också bortom räddning.

Undrar om det är en -91? Hittade katalogen för -90 och -92. Bromsarna stämmer inte med -90 men resten ser ut att stämma. -92 finns inte Trailrunner med? Äldre än -90 verkar skilja för mycket. Någon som vet? Vet inte hur vanligt det var med lokala skillnader. Denna verkar vara svensksåld då det sitter en dekal på svenska

Visa bilaga 413542
Gillar färgen!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Undrar om det är en -91? Hittade kataloger för -90 och -92. Bromsarna stämmer inte med -90 men resten ser ut att stämma. -92 finns inte Trailrunner med? Äldre än -90 verkar skilja för mycket. Någon som vet? Vet inte hur vanligt det var med lokala skillnader. Denna verkar vara svensksåld då det sitter en dekal på svenska

Visa bilaga 413542
Tippar på -91. Big Fork gaffeln och nya emblemen på gaffeln, dock underliggande växelwires fortfarande. Tror det ändrades till 92.
bromsarna är ej original, skall vara blanka Deore i lättmetall. Araya cv7 fälgar? Ovanliga i svarta på Miyator. Satt bara ett år eller två på dom. Den är helt orginal förutom däck och bromsar. Undra om det inte satt smoke/dart på dom när dom kom? Kan ha fel, men någotåt det hållet iaf. Panaracer levererade mkt däck till Miyata men är osäker på modellerna. Ibex däcket var nog vanligast. Gott med impulsköp, riv den, bevara allt! Köp nya cantisar, smoke/dart, kedja, krans och handtag så har du en orginalklassiker till sommaren :)

moros

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tippar på -91. Big Fork gaffeln och nya emblemen på gaffeln, dock underliggande växelwires fortfarande. Tror det ändrades till 92.
bromsarna är ej original, skall vara blanka Deore i lättmetall. Araya cv7 fälgar? Ovanliga i svarta på Miyator. Satt bara ett år eller två på dom. Den är helt orginal förutom däck och bromsar. Undra om det inte satt smoke/dart på dom när dom kom? Kan ha fel, men någotåt det hållet iaf. Panaracer levererade mkt däck till Miyata men är osäker på modellerna. Ibex däcket var nog vanligast. Gott med impulsköp, riv den, bevara allt! Köp nya cantisar, smoke/dart, kedja, krans och handtag så har alklassiker till sommaren :)
Tack. Kändes som du hade lite svar. Stämmer att det är CV7-fälgar. LX eller DX nav kanske. Får kolla imorgon.
Kändes som sagt inte som att bromsarna stämde då de är enklare "SiS" och inte matchar resten. Däremot tidstypiska oavsett vad. Konstigt att de blivit bytta då man inte verkar rört något annat än just däcken, något som nuvarande ägare gjorde ganska sent. Nåja. Får se om jag hittar något kul att ersätta dem med.

TIll skillnad från den GT Tequesta jag renoverade förra året så är den här mer eller mindre original vilket är underbart. Och bortsett från rostiga skruvar så verkar skicket bra. Målet är precis som du säger plocka ner och rengöra och laga så mycket som möjligt. Ny kassett, kedja samt klinga om det behövs.

LWB

Medlem
Visa din Miyata!
Ni som kan er Miyata-historia: På grannens Valley Runner var styrhuvudet förhållandevis kort, och avståndet mellan underrör och överrör var betydligt mindre än vad det oftast är på äldre icke dämparkorrigerade ramar. Jag gissar att våra ramar är ungefär jämnåriga, men min (och alla andra stål-Miyata som jag har sett) har haft betydligt längre styrhuvuden och mer klassisk/normal look.
Vad säger er detta?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ni som kan er Miyata-historia: På grannens Valley Runner var styrhuvudet förhållandevis kort, och avståndet mellan underrör och överrör var betydligt mindre än vad det oftast är på äldre icke dämparkorrigerade ramar. Jag gissar att våra ramar är ungefär jämnåriga, men min (och alla andra stål-Miyata som jag har sett) har haft betydligt längre styrhuvuden och mer klassisk/normal look.
Vad säger er detta?
Slopade överröret mot styrröret?

LWB

Medlem
Visa din Miyata!
Slopade överröret mot styrröret?
Gjorde tyvärr bara en snabb koll och har inga bilder (skärpning!), men jag kan inte minnas att det sluttade utan att det var mer eller mindre horisontellt. Det borde betyda att underröret sluttade brantare från vevlagerhylsan upp till styrhuvudet.

Det var inte lika "klassiskt snyggt" som ett normallångt styrhuvud, och inget som jag kan minnas från 90-talet när det fanns fler Miyata än det finns fästingar på en hund. Men det är otvetydigt en 90-talare, och Vättern-klistermärket har onekligen suttit där sedan -93.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Gjorde tyvärr bara en snabb koll och har inga bilder (skärpning!), men jag kan inte minnas att det sluttade utan att det var mer eller mindre horisontellt. Det borde betyda att underröret sluttade brantare från vevlagerhylsan upp till styrhuvudet.

Det var inte lika "klassiskt snyggt" som ett normallångt styrhuvud, och inget som jag kan minnas från 90-talet när det fanns fler Miyata än det finns fästingar på en hund. Men det är otvetydigt en 90-talare, och Vättern-klistermärket har onekligen suttit där sedan -93.
Möjligt att det är en 86 -87 då var geometrin lite si sådär, noterade du färg?

rödblå

Medlem
Visa din Miyata!
Härlig färg och cykel! Skulle också ha köpt den... Vad är det för färg på y:et i Miyataloggan på diagonalröret? Frågar eftersom jag precis beställde dekaler till min Miyata.

svpe

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 413542
Detta är en bild på Trailrunner i 1991 års katalog. Trail runner fanns i två färger.

Bilagor

moros

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Detta är en bild på Trailrunner i 1991 års katalog. Trail runner fanns i två färger.
Najs, då var det kanske -91 som jag gissade på, rätt bromsar och svarta fälgar och så Panaracer Smoke på det. Jag ser dock att mitt vevparti har svarta klingor, samt att jag har "Strong"-sadelstolpen. (sen kan det ju säkert skilja mellan katalogfotot och produktion)

Har du katalogen själv eller kommer bilden från nätet? Letade ett tagefter 91 men just den hittade jag inte.

svpe

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad säger er detta?
1988 var Valley Runnern svart med horisontellt överrör. Det var min första Miyata och den blev inkörsport till cykelintresset. Undrar ibland om intresset hade utvecklats på samma sätt om jag köpt den DBS med trumbromsar som var alternativet.

Bilagor

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
1988 var Valley Runnern svart med horisontellt överrör. Det var min första Miyata och den blev inkörsport till cykelintresset. Undrar ibland om intresset hade utvecklats på samma sätt om jag köpt den DBS med trumbromsar som var alternativet.
Tänkte att det var slope åt fel håll🙈då mindes jag rätt 😂

Vippen

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag kastar in en fråga till denna kunniga församling: inte råkar nån sitta på en "Big Fork gaffel" med lååångt styrrör? Gärna svart. Jag sitter på en Valley Runner Carbon, vars gaffel tyvärr kommit bort i någon av alla flyttar sedan dämpgaffelkonverteringen -94. Det vore kul att kunna plocka ihop den i hyfsat originalskick och ha den som transportcykel i närområdet.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag kastar in en fråga till denna kunniga församling: inte råkar nån sitta på en "Big Fork gaffel" med lååångt styrrör? Gärna svart. Jag sitter på en Valley Runner Carbon, vars gaffel tyvärr kommit bort i någon av alla flyttar sedan dämpgaffelkonverteringen -94. Det vore kul att kunna plocka ihop den i hyfsat originalskick och ha den som transportcykel i närområdet.
Har en silver Fat Max till en 20,5 gängad som du kan lacka om??

Vippen

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har en silver Fat Max till en 20,5 gängad som du kan lacka om??
Jag är inte helt inne i terminologin (fick för mig att "Big Fork" som nämndes ovan var vad jag söker), vad innebär en Fat Max? Är det en likadan som på moros cerisa en bit upp i tråden? Det är i alla fall en sådan jag saknar, och den skall sitta på en 20,5" ram, så om det är rätt gaffel är jag klart intresserad. Vidare diskussion i pm?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tyvärr ingen Big Fork men väl nära en Fat Max som sitter på Elevation. Skiljer lite men är en orginal miyatagaffel ändå. Fundera på d, den är din om du vill ha den.
9B912ACC-5655-4270-B0AA-7D4C13ACAD4B.jpeg

Senast ändrad:

LWB

Medlem
Visa din Miyata!
Halvvägs till återuppståndelsen-uppdatering.
Det blir som ni ser en brutalt ohelig renovering med Alivio, Deore och Thomson-prylar i en salig blandning. Svarta komponenter till röd ram är väl inte heller favoriten, milt sagt, men nu råkade de delar jag hade liggande vara svarta så det fick bli svart.
Återstår att montera växel, kassett och kedja och sedan se om geometrin funkar. Om det visar sig finnas hopp i bedrövelsen
8699928A-4306-4A2A-BFC1-C04412DF43AB.jpeg
så lär det på sikt bli en högre styrstam och ett Jones Loop H-Bar, men det finliret får vänta.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det blir som ni ser en brutalt ohelig renovering med Alivio, Deore och Thomson-prylar i en salig blandning. Svarta komponenter till röd ram är väl inte heller favoriten, milt sagt, men nu råkade de delar jag hade liggande vara svarta så det fick bli svart.
Återstår att montera växel, kassett och kedja och sedan se om geometrin funkar. Om det visar sig finnas hopp i bedrövelsen Visa bilaga 414112så lär det på sikt bli en högre styrstam och ett Jones Loop H-Bar, men det finliret får vänta.
Spontant så bryter svart bra mot det röda, känns helrätt. Stuket är rätt, även bakrunden. Snygg bild!

LWB

Medlem
Visa din Miyata!
Spontant så bryter svart bra mot det röda, känns helrätt. Stuket är rätt, även bakrunden. Snygg bild!
Jo det är ju ingen helvild färgkombination. Min aversion skvallrar nog mer om att jag hade förväntat mig att cykeln på något magiskt sätt skulle återuppstå som Eleganten från Vidderna, med silvriga komponenter i en skön blandning av Nitto, MKS och Campagnolo. Med Middleburn på ena veven och René Herse på den andra. Och detta fastän jag uttryckligen gick in i bygget med föresatsen att samla ihop en bunt delar (svarta, vem hade trott det?) som jag hade liggande. Dags att återigen påminna sig själv om att lipa mindre och cykla mer!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jo det är ju ingen helvild färgkombination. Min aversion skvallrar nog mer om att jag hade förväntat mig att cykeln på något magiskt sätt skulle återuppstå som Eleganten från Vidderna, med silvriga komponenter i en skön blandning av Nitto, MKS och Campagnolo. Med Middleburn på ena veven och René Herse på den andra. Och detta fastän jag uttryckligen gick in i bygget med föresatsen att samla ihop en bunt delar (svarta, vem hade trott det?) som jag hade liggande. Dags att återigen påminna sig själv om att lipa mindre och cykla mer!
Vi citerar passade då Greg Herbold efter som det är en Miyatatråd, ” shut up and ride ” 😉

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Återstår att montera växel, kassett och kedja och sedan se om geometrin funkar. Om det visar sig finnas hopp i bedrövelsen Visa bilaga 414112så lär det på sikt bli en högre styrstam och ett Jones Loop H-Bar, men det finliret får vänta.
Den ser ju döläcker ut!

Rött och svart är för övrigt alltid rätt.

rödblå

Medlem
Visa din Miyata!
Svart och rött är helrätt. Matchar de grova däcken och Miyata loggan. En svart ramväska på den cykeln, sen skulle folket på subredditen /xbiking dregla av avund.

Ser hellre kombinationen av skinande Campa och en röd italiensk ram på ett klassiskt landsvägsbygge.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer