Barncykeltest: MTB för 7-åringar

Datum:
11 februari 2015 23:28

skogsrejs

Läser du vad experter utanför cykelkretsar ger för råd när det handlar om barn och cykling kommer du snart att upptäcka att de helt har missat de som vi cyklister vet: allt är en fråga om materialet. Vi som är cyklister vet att det alltid går att köpa sig snabbare, och det gäller så klart även för barn.

Text och foto: Oskar Williamsson/oxr (oskar@happymtb.org)

Egentligen är det fruktansvärt vad våra barn utsätts för när det ska lära sig cykla. Titta lite noggrant på en 12-tummare och fundera över geometri och utrustning. Tänk dig att du skalar upp cykeln till vuxenstorlek. Den skulle bli obrukbar! Vi ska ha den djupaste respekt för vad våra barn lyckas åstadkomma på dessa bestar, helt utan tidigare erfarenhet!

De cyklister som uppskattar att cykla singlespeed är inte sällan de som kört några år och har både benstyrka och teknik nog att variera kadensen för skiftande fart och underlag. Nybörjaren är tacksam för all hjälp den kan få, och vill gärna ha så många växlar som det bara går. Varför skulle det vara annorlunda för barn? Att förvänta sig att små barn med svaga ben och ringa erfarenhet ska klara av att mata på utan att kunna växla är inte rättvist. De behöver växlar för att kunna ta sig upp för backar, utan att för den sakens skull spinna ur vid hastigheter över gångfart.

Handbromsarna behövs för att kunna modulera bromsen så att man får önskad effekt, och för att fötterna ska vara lediga för att ta emot sig när man stannar. Är det rimligt att tro att barnen ska kunna bromsa kontrollerat till stillastående med fötterna, och sedan ha balans och snabbhet nog att få ner foten innan man ramlar? Att öva trackstand kan man vänta med till man lärt sig grunderna i cyklingen.

Barnen har en utmaning framför sig när de ska lära sig cykla. Med rätt förutsättningar kommer de dessutom att tycka att det är kul. Det är nog dags att vi cyklister ryter ifrån och för in lite barnperspektiv i frågan om cykling för barn. Den får domineras allt för mycket av vuxna som saknar grundläggande insikt om cykling. It´s all about the bike!

Den första riktiga cykeln

lajfstajl

20-tummaren är aktuell från att barnet är 5-6 år, beroende på barnets längd. Det är nu som cyklingen blir mer på riktigt. Tidigare har cyklingen mer varit begränsad till lek eller kortare promenader, men nu kan barnet följa med på riktiga cykelturer. Det är två skäl till detta, förutom barnets mognad: hjulstorleken och utväxlingen.

20-tumshjulen rullar riktigt hyggligt och gör att barnet får ett helt annat moment i cyklingen nu jämfört med tidigare. Med större hjul är det också möjligt med längre vevarmar utan att pedalerna går i backen, utan att för den skull höja vevlagerhöjden orimligt mycket. Barnet har nu blivit tillräckligt långt för att cykeln ska få en fungerande geometri.

Det andra som händer med 20-tummarna är att det är först i den här storleken som det blir riktiga cyklar. Visst finns nischtillverkare även av mindre hjulstorlekar, men först med 20-tummarna blir det ett riktigt utbud i vanliga butiker. De flesta stora tillverkare har en liten mountainbike med 6-7 växlar och handbroms på fram- och bakhjul. Det är bra förutsättningar för att cyklingen ska bli något mer än bara en rullande promenad. De flesta cyklar i den här kategorin har fjädrande framgaffel. Vikten ligger ofta runt 10-12 kg. Några riktiga mountainbikes i juniorstorlek är det dock inte fråga om. Det är ont om kolfiberramar, XTR-växlar och ställbar högfartskompression. Se det mer som multiredskap som funkar både i skogen, som transport till skolan och som X-wing fighter i Star wars-lekarna.

Testets genomförande

testpatrullen

Testet har genomförts under våren och sommaren av mina båda söner Arvid och Eskil, några månader från att fylla åtta respektive sex år. Den äldre herren mätte 129 centimeter och den yngre jagade strax bakom på 122 centimeter. Båda har börjat med springcykel vid ungefär två års ålder och har tagit steget över till pedaler då de var omkring fyra år. Deras far har troligen spenderat större summor på cyklar till barnen än genomsnittsföräldern, men ändå betydligt mindre än vad han lagt på sina egna cyklar.

Arvid och Eskil är inga våghalsar. De älskar BMX-bana men kan tycka att det är jobbigt att ta sig fram i skogen med alla rötter. De cyklar gärna fort men dr0p til plat ligger nog ganska långt bort. Tålamodet är åldersadekvat, liksom intresset för fika. Dessa två aspekter har en viss betydelse för hur många variabler som går att undersöka i ett cykeltest.

Då mina grabbar är hyggligt rutinerade cyklister lånades även en granne in. Grannen kan cykla men har inte tyckt att det har varit så roligt och saknar därför rutin.

Testmiljön har varit vanlig vardagscykling, motionsspår, stig och BMX-bana.

Scott Scale Jr 20/Contessa Jr 20 (2014)

introscott

Designfilosofi

Scott Scale Jr 20/Contessa Jr 20 ser ut som en klassisk hardtail inspirerad av seniormodellerna med samma namn. Någon långloppsvinnare är det dock inte, utan det är i första hand en praktisk barncykel. Det finns fäste för skärmar och stöd. Lite race-DNA följer dock med, med testets kortaste styrrör.

Scott har valt att utrusta cykeln med dämpad framgaffel. Det är en SR Suntour utan närmare presentation. Det får förmodas att det är en kombination av stålfjäder och elastomer.

I genderanalysen får Scott en liten känga. Positivt är att det i utförandet inte är någon väsentlig skillnad mellan Scale och Contessa. Skillnaden ligger i färgen. Scale är blå-vit i färgen medan den testade Contessa är orange-vit. Varför de har två skilda modellnamn är för mig ett mysterium.

Geometri

Styrvinkel               70 grader
Sadelrörsvinkel          75 grader
Sadelrörslängd (C-T)    280 mm
Effektiv överrörslängd  355 mm
Styrrör                 100 mm
Reach                   330 mm
Stack                   435 mm
Standover               570 mm
Vevlagerhöjd            245 mm
BB-drop                  -8 mm
Hjulbas                 870 mm
Kedjestagslängd         368 mm
Vevarmslängd            140 mm
Styrstamslängd           55 mm
Styre, bredd            550 mm
Styre, höjd i ytterkant 780 mm(med 20 mm distanser)

 

Utrustning

Ram             aluminium, fast växelöra
Fjädringsväg    40 mm
Gaffel          SR Suntour med justerbar fjäderförspänning, fäste för V-broms
och skivbroms
Styrlager       A-headset 1 1/8"
Vevparti        enkelklinga 36T
Vevlager        BSA cartridge fyrkantsaxel
Bakväxel        Shimano Tourney RD-TY30
Växelreglage    Shimano Revoshift SL-RS36-6
Kassett         Frikrans 6-delad, Shimano MF-TZ20 14-28T
Kedja.          KMC
Bromsar         V-bromsar
Nav             med gängad axel och muttrar, 9/10 mm
Fälgar          aluminium, enkelbottnad 32 hål
Däck            Kenda 50-406
Sadelstolpe     aluminium, klamma med snabbkoppling
Sadel           Scott
Styre           stål, rakt
Styrstam        no-name
Handtag         Syncros
Färg            vit/orange
Pris*           3 499 kr
Vikt            11,0 kg

Intryck

scott

När testpiloterna sätter sig på Scott med handskar, hjälm och ändamålsenlig klädsel ser de ut som vilka mountainbikecyklister som helst, bortsett från att allt är mycket mindre. Sittställningen är typisk för en trailcykel; lätt framåtlutad med en bra avvägning mellan trampeffektiv sittställning och kontroll över cykeln. Det ser snabbt ut. Ungarna har bra kontroll på cykeln både i skogen och på BMX-banan. Sittställningen gör att de har bra kontroll på framhjulet. Cykeln är smidig att hantera på slingriga stigar men går också tryggt i kurvorna på BMX-banan. Jämfört med de andra cyklarna sitter man något mer framåtböjd på Scott men det är inte så mycket att det är svårt för barnet att få överblick över trafiken.

Bromsarna har små handtag som passar de små barnahänderna perfekt. De är lätta att modulera och det fungerar fint att använda både fram- och bakbroms. Motståndet i bromsarmarnas fjädrar och i vajrarna är litet, vilket gör det lättare att känna hur hårt man ska bromsa för att inte låsa hjulen. Växelhandtaget av gripshift-typ funkar bra för ungarna, och motståndet i hela systemet (reglage, vajer och växel) är litet och därför lätt för ungarna att använda.

Det här med dämpad framgaffel kan man ju ha åsikter om. Den SR Suntour som sitter på Scott är under förutsättningarna riktigt hygglig. Den är mjuk i gången och har en hygglig retur. Rattarna på gaffelkronan är antagligen till för att justera fjäderförspännningen, men det märks ingen skillnad när man vrider på dem. Det gör inte så mycket, gaffeln funkar tillräckligt bra.

Cykelnörden som letar efter en vanlig MTB men i liten storlek kommer känna igen sig. Scott kör på standardprylar med 1 1/8-tums A-headset, så styrlager, styrstam, distanser och allt är standardprylar. Den har till och med skivbromsfästen. Scale/Contessa JR20 är därför en bra utgångspunkt för ett weightweenie-projekt med kolfiberdelar och XTR-skivbromsar.

Däcken är uppenbarligen inget som Scott prioriterar, utan de ser ut att komma från Överskottsbolaget. Mönstret är grovt och inte särskilt genomtänkt, och kommer uppenbarligen från Kendas billigaste sortiment. Det kan tyckas som en skitsak i sammanhanget, men ska det vara premium borde det åtminstone vara designat det här årtusendet.

På det stora hela finns inget negativt att säga om Scott. Vikten kan tyckas onödigt hög, men trots att cykelvikten utgör minst halva cyklistens vikt verkar den inte ha så stor betydelse i praktiken.

scottbmx

För och emot

+ Bra geometri för den vana cyklisten
+ Bra barnanpassade komponenter
– Däcken är i billigaste laget
– Något hög vikt

White XC200 Lite (2014)

whiteintro

Designfilosofi

White XC200 är en befriande rent designad barncykel, helt utan döskallar och eldsflammor. Den har en sober svart design med typisk White-grafik, stel gaffel och släta däck. Den känns befriande o-krånglig, så att man nästan kan ifrågasätta om det är en mountainbike.

White har valt att låta sin XC200 ha en lägre ram, vad vi kanske brukar beteckna som damram. Det ger en cykel som har testets lägsta insteg. Bortser man från att den saknar gimmicker som ska få den att se ut som en mountainbike har den allt det som behövs för en mountainbike för barn: lågt insteg, v-bromsar på båda hjulen, vettig geometri, utanpåliggande växlar och låg vikt.

Detaljarbetet imponerar inte direkt, utan delar av ramen ser ganska amatörmässig ut jämfört med Scott och Trek. Svetsarna är klumpigt utförda, och baktriangelns utformning ser inte ut att ha passerat ritbordet utan verkar ha skapats direkt i svetsjiggen. Framgaffeln är av det allra enklaste slaget, i princip ett rör böjt till ett U där ändarna pressats samman och dropouten stansats ut.

Geometri

Styrvinkel              71 grader
Sadelrörsvinkel         72 grader
Sadelrörslängd (C-T)    285 mm
Effektiv överrörslängd  370 mm
Styrrör                 120 mm
Reach                   340 mm
Stack                   435 mm
Standover               510 mm
Vevlagerhöjd            238 mm
BB-drop                  -7 mm
Hjulbas                 865 mm
Kedjestagslängd         367 mm
Vevarmslängd            140 mm
Styrstamslängd           55 mm
Styre, bredd            500 mm
Styre, höjd i ytterkant 740 mm

Utrustning

Ram             aluminium, utbytbart växelöra
Gaffel          stel, stål
Styrlager       A-headset 1 1/8"
Vevparti        enkelklinga 36T
Vevlager        BSA cartridge fyrkantsaxel
Bakväxel        Shimano Tourney RD-TZ50
Växelreglage    Shimano Revoshift SL-RS35
Kassett         Frikrans 6-delad, Shimano MF-TZ20 14-28T
Kedja           KMC
Bromsar         V-bromsar
Nav             med gängad axel och muttrar, 9/10 mm
Fälgar          enkelbottnad aluminium, 36 hål
Däck            Kenda 47-406
Sadelstolpe     stål, skruvad klamma
Sadel           no-name
Styre           aluminium, rakt
Styrstam        no-name
Handtag         no-name
Färg            Mattsvart
Pris*           2 999 kr
Vikt            9,9 kg

Intryck

bra3620

Det är något konstigt med White. Det barn som sätter sig på White är långsammast, och efter några cykelturer krävs faktiskt ganska mycket tjat från testledaren för att få barnen sätta sig på den. Framfärden känns vinglig, och accelerationen är påtagligt långsammare. I låg fart i skogen stör inte de vingliga egenskaperna på cykeln utan det fungerar bra att slingra sig fram på stigen. På vägen känns den dock lite läskig att åka fort på.

När jag mäter upp cykeln visar det sig dock att det inte är någon stor skillnad i geometrin jämfört med Scott. Det som avviker är framgaffeln. Scott och Trek har ett försprång på 38 millimeter medan White har ett försprång på 25 millimeter. Det är antagligen här man hittar förklaringen till att cykeln beter sig så konstigt.

Växelreglaget ser ut som på de båda andra cyklarna, men visar sig vara betydligt hårdare. Arvid lyckas växla med stor ansträngning, men den yngre Eskil klarar faktiskt inte av att vrida på handtaget ens när han står stilla. Även bromsarna är klart trögare än på de andra cyklarna. Det är en rå och lite huggig känsla när vajrarna löper i handtag och höljen. Handtagen är också ganska stora och känns inte anpassade efter en 7-årings händer. Allt sammantaget gör att det är svårare för barnen att bromsa kontrollerat.

Sadeln är stor och känns inte heller den riktigt anpassad för barn. Eskil klagar på att det känns som att det blöder på rumpan när han sitter på den.

På det stora hela känns utförandet av White påtagligt billigare än de andra cyklarna. Komponenterna är inte barnspecifika och detaljarbetet lämnar en del att önska. Det White vinner på är att den med sina 9,9 kg väger minst av de testade cyklarna. Tyvärr hjälper det inte vad vågen visar, när det inte märks när man sitter på cykeln.

whiteskog

För och emot

+ Testets lägsta pris
+ Testets lägsta vikt
– Dåliga köregenskaper
– Komponenterna är inte anpassade för barn

Trek MT60 (2014)

trekintro2

Designfilosofi

Treks ledord i designen av sin barn-MTB är flexibilitet. Ramen har lågt insteg tack vare ordentlig lutning på överröret, och det finns gott om justermöjligheter varefter barnet växer.

Trek använder sig av gängad styrstam med justerbar vinkel, vilket innebär stora möjligheter att justera styrets höjd och till viss del även längden på cockpit. Den andra finessen är vevarmar med två pedalinfästningar, som gör det möjligt att variera vevarmslängden.

Designen är i typiska Trek-färger i blått och vitt, och ingen behöver fundera på om det är en mountainbike.

Geometri

Styrvinkel               71 grader
Sadelrörsvinkel          72 grader
Sadelrörslängd (C-T)    260 mm
Effektiv överrörslängd  340 mm
Styrrör                 105 mm
Reach                   315 mm
Stack                   445 mm
Standover               530 mm
Vevlagerhöjd            243 mm
BB-drop                 -10 mm
Hjulbas                 880 mm
Kedjestagslängd         377 mm
Vevarmslängd            120/140 mm
Styrstamslängd           80 mm
Styre, bredd            550 mm
Styre, höjd I ytterkant 850 mm eller högre

Utrustning

Ram             aluminium, utbytbart växelöra
Fjädringsväg    40 mm
Gaffel          Zoom
Styrlager       Gängat 1 1/8"
Vevparti        Dialed, enkelklinga 32T, dubbla pedalhål
Vevlager        BSA, fyrkantsaxel med lösa lagerkulor
Bakväxel        Shimano Tourney RD-TX35
Växelreglage    Shimano Revoshift SL-RS35
Kassett         Frikrans 6-delad, Shimano MF-TZ20 14-28T
Kedja.          KMC
Bromsar         V-bromsar
Nav             med gängad axel och muttrar, 9/10 mm
Fälgar          aluminium, enkelbottnad 32 hål
Däck            Bontrager XR1, 47-406
Sadelstolpe     aluminium, klamma med skruv
Sadel           Trek
Styre           stål, riser
Styrstam        Dialed, justerbar
Handtag         no-name
Färg            blå/vit
Pris*           2 899 kr
Vikt            11,8 kg

Intryck

trekfreerider

Där Scott framstår som testets xc/trail glider Trek mer mot freeride-stuket. Redan i grundpositionen är det justerbara styret högt och sittställningen upprätt. Sittställningen är perfekt för den ovana cyklisten som behöver komma upp lite för att känna att man har kontroll. Det blir också väldigt bekvämt. Styret kan höjas genom att höja hela styrstammen eller genom att vinkla upp styrstammen så att styret blir både högre och kommer närmare sadeln. För de rutinerade testpiloterna är det inte aktuellt att höja styret. Hade det gått att sänka hade det varit bra, då den lägsta positionen är i högsta laget. Har man ett barn som just ska lära sig cykla kan jag däremot tänka mig att det till en början kan vara skönt att höja upp styret lite.

Den variabla vevarmslängden är smidig, men både Arvid och Eskil är stora nog för den fulla längden och därför blir det mest en kul detalj. Treks vilja att ha stora justeringsmöjligheter ger en hel del straffvikt. Cykeln väger hela 11,8 kilo. Utan att ha skruvat isär cykeln ser det ut som att styrstam och framgaffel står för en stor del av de 800 gram extra som Trek fått jämfört med Scott.

Trek blir lite av barnens favorit, men pappan (som ju vet barnens bästa) tycker att sittställningen blir väl upprätt. Utsikten ger en känsla av kontroll men jämfört med Scott så har inte barnen riktigt samma kontroll över framfarten. Det blir inte riktigt samma tryck över styret, och det syns både i skogen och på BMX-banan, där det inte ser riktigt lika kontrollerat ut i kurvorna. Det tycks också finnas tendenser till att den bekväma sittställningen gör cyklisten lite lat.

Växlar och bromsar är i stort sett identiska med Scott, och fungerar mycket bra. Framgaffeln av märke Zoom känns dock väl billig och tycks sakna returdämpning helt. Nu är det ju sällan som barnen gör några större luftfärder så det där klonket när gaffeln fjädrat ut hörs mest när cykeln ska lyftas in i bilen.

Tyvärr har testpiloterna inte kunnat presentera några vettiga omdömen om däcken. Hade de gjort det tror jag att Trek hade vunnit. Till skillnad från de övriga cyklarna har Trek inte bara tagit något gummi från barnvagnssortimentet, utan det är riktiga Bontrager-däck som man förväntar sig att ett mountainbike-däck ska se ut 2014. Den typen av detaljer är just vad som utmärker Trek.

trekbmx

För och emot
+ Bra justeringsmöjligheter för barn som växer
+ Nybörjarvänlig geometri
+ Genomtänkt detaljarbete
– dålig gaffel
– hög vikt
– styret är väl högt även i sin lägsta position

Jämförelse med standardcyklar

Vad finns det då för skäl att välja en mountainbike till sin sexåring och inte en vanlig treväxlad standardcykel med fotbroms? Som jag skrev i inledningen till artikeln kan man inte bortse från  att materialet har betydelse. En bättre cykel är helt enkelt roligare att cykla på. Vi involverade även en granne i vårt test, som inte har samma vana vid att cykla som mina söner. Han har lärt sig att cykla först på en 16-tummare och har nu en treväxlad 20-tummare med fotbroms. Han kan cykla, men känner sig inte så säker och är framförallt inte road av cykling. Men efter en månad med Trek så låter det helt annorlunda, och hans pappa ser en betydande skillnad när han cyklar. Kombinationen av bättre geometri, bättre bromsar, fler växlar och 2,5 kg lättare cykel har gjort en enorm skillnad för honom.

Jämförelse med Islabike

Vi brukar ju inte göra jämförelser med cyklar som inte ingår i testet, men eftersom jag vet att Islabike kommer att komma upp i diskussionen och därtill inte längre säljer till Sverige gör jag ett undantag och jämför testcyklarna mot det som i princip blivit normen för en välbyggd barncykel.

isla

Arvids vanliga cykel som nu gått i arv till Eskil är en Islabike Beinn 20 Large. Beinn 20 är ganska lik de testade cyklarna i geometrin. Det som skiljer sig mest är vevlagerhöjden som är betydligt lägre på Beinn 20. I övrigt är den ungefär i samma liga som de andra, särskilt Scott. Växlar och bromsar är likvärdiga med Scott och Trek, dock 7-delat SRAM i stället för 6-delat Shimano. En skillnad ligger i att Beinn 20 har stel framgaffel, och framförallt är betydligt lättare. Med endast 8,8 kg skiljer det 3 kg mot Trek.

Hur stor är då skillnaden i praktiken? Ledsen att behöva säga det, men det märks ingen större skillnad på om barnen cyklar på Scott eller Islabike trots att viktskillnaden dem emellan är en tiondel av vad barnen själva väger. Geometrin är så pass lika. Skillnaden i praktiken handlar mest om dämpad eller stel framgaffel, där det finns fördelar och nackdelar med båda. Under en timmes fokuserad lek i BMX-banan gör det varken till eller från. Under en lång cykeltur i skogen får man välja om man ska bli trött av att släpa på extra vikt eller av alla stötar från underlaget. Vilket är att föredra? Tja, jag gissar att var och en blir salig på sin tro.

Sammanfattning

bmxrejs

Dags att summera ihop testet och formulera några rekommendationer. För att börja på det allmänna planet så vill jag uppmana alla som kan att investera i bra cyklar till sina barn. Materialet spelar roll, både för utvecklingen och för om det kommer att vara roligt att cykla.

Det är lätt att utse testets förlorare. White har gjort ett försök att lansera en barncykel, men snubblar redan vid starten. Prislappen är visserligen aningen lägre men det kompenserar inte för den dåliga framgaffeln och att komponenterna inte är ordentligt anpassade för barn. Det borde dock vara enkla saker att rätta till. Om ett år eller två, när White fått göra om och göra rätt, kan de mycket väl komma med en cykel som har fått till många rätt till en attraktiv prislapp.

Testets vinnare är svårare. Både Scott och Trek är bra cyklar, men när de ställs bredvid varandra så skiljer det sig åt ganska mycket. Slutsatsen måste rimligen bli: don efter person.

För det lite yngre barnet som fortfarande är på ett lärostadium rekommenderar jag Trek. Den upprätta sittpositionen uppskattas för den som håller på att upptäcka cyklingen, och möjligheten till justeringar gör att cykeln kommer fungera redan för barn som är 110 cm långa. Det är en cykel att växa med.

För den mer rutinerade cyklisten som gått hela vägen från springcykel och nu hanterar cykeln riktigt bra så rekommenderar jag Scott. Den mer MTB-iga sittpositionen passar den som lärt sig hantera cykeln och nu vill utvecklas ytterligare. Gaffeln är bättre och vikten är lägre, och alla de finesser som kommer med Treken har spelat ut sin roll.

Vilka är då alternativen? Det finns förstås flera alternativ på marknaden, framförallt till Scott. Den som alltid köper cykel med hjälp av excel-formulär och absolut ska nörda in sig på varje detalj kan ju även fortsättningsvis jaga nischade barncyklar utomlands, men man kan precis lika gärna gå till sin lokala cykelhandlare och köpa en barn-MTB från någon av de stora drakarna. Barnet kommer inte märka någon större skillnad, utom att föräldern får lite mer tid över till att leka.

Fotnot: de testade cyklarna är av 2014 års modell. Scott har uppdaterat sin modell en aning för 2015.

Kommentera och diskutera

Länk till tillverkarna:

Scott

White

Trek

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

segerfalk 2015-09-10

ulrica83_ skrev: ------------------------------------------------------- > Hej!! > 7-åringen behöver en ny cykel och jag funderar > på allmänna tips. Han vill ha växlar och > bakåttramp :) Vilka märken > rekommenderas/rekommenderas inte? > Hittade bl...

phaaast 2015-04-10

I den här tråden diskuteras det mycket om barncyklar, om jag kommer ihåg rätt så tas EarlyRider cyklarna upp oxå. Själv så införskaffade jag en Hoy Bonaly till min grabb (från Evans cycles i UK), som vi är väldigt nöjda med. Lätt, bra kvailte och med...

ulrica83_ 2015-04-10

Hej!! 7-åringen behöver en ny cykel och jag funderar på allmänna tips. Han vill ha växlar och bakåttramp :) Vilka märken rekommenderas/rekommenderas inte? Hittade bl a denna som väger 5,6 kg som 16" och kommer som 20" inom kort http://earlyrider.com/...

Cardassian 2015-03-25

Hämtade ut sonens Frog 55 igår. En mkt nöjd son efter kvällens premiärcykeltur. Förstod meddetsamma att det var bra att hålla några fingrar på bromshandtaget - och då med fördel bakhjulets broms...

LilleNo 2015-03-17

Jag bytte precis in dotterns 20" (hjul) tunga flickcykel till en ny Frog 62 med 24"-hjul. Den är riktigt lätt & fin (

Kristoffer R 2015-03-17

Kasper1 skrev: ------------------------------------------------------- > Byggede en 27.5" cykel i XS med 26" hjul. > Reba gaffel sænkede jag til 80mm och 140 mm > vevparti. > Min søn er 136 cm > > Han passer cykeln fint og med en vikt på 9 kg, > så ...

Bigsis74 2015-03-17

Tack för superintressant artikel. Jag är inte så supernördig vad gäller cyklar så jag lärde mig massor med nytt. Jag skulle behöva lite boll-hjälp från er som är mer kunniga här. Vi ska nu köpa en cykel till vår 9-åring. Han är lång för sin ålder ...

Kasper1 2015-03-03

Byggede en 27.5" cykel i XS med 26" hjul. Reba gaffel sænkede jag til 80mm och 140 mm vevparti. Min søn er 136 cm Han passer cykeln fint og med en vikt på 9 kg, så er den noget lettere end de fleste barn alternativer. Budgetet var på 12.000:- Men m...

rddevil80 2015-03-01

Någon som känner till Ghost Powerkid 20" och hur den är? //T

oxr 2015-02-27

Sexåringen tyckte att maten var äcklig.