Happy guidar dig i det svenska lastcykelutbudet

Datum:
24 september 2015 11:53

DSC_0474

Aldrig förr har så många olika lastcyklar samlats på ett och samma ställe i Sverige som under helgens lastcykelmässa i Stockholm. HappyMTB var på plats och guidar dig genom det massiva utbudet.

(Av: Jennie Fasth)

Som en del av internationella trafikantveckan samlades återförsäljare och lastcykelentusiaster för att visa upp Sveriges utbud av lastcyklar.  Under fredagen och lördagen var det fritt fram för alla entusiaster och spekulanter att bekanta sig med allt från två-, tre- och fyrhjuliga lastcyklar. Bakom lastcykelmässan stod nätverket Cykla med lastcykel.

Lastcykelmässan inleddes under fredagen med en kommun- och yrkesdag i Tekniska nämndhuset. Deltagare bjöds på olika seminarier kring lastcykelns potential. Under dagens gång gick det även att testcykla olika lastcykelmodeller och det var många som tog chansen. På lördagen förflyttades mässan till Skeppsholmen och fokus hamnade helt och hållet på testcykling. Fler utställare slöt upp och aldrig förr har så många olika lastcyklar skådats på ett och samma ställe. Överallt testcyklade gamla som unga, kvinnor som män och vi på HappyMTB passade givetvis också på.

De som drog den största vinsten under lastcykelmässan var utan tvekan barnfamiljerna. Många familjer hade insett fördelen med att göra mässan till lördagens utflyktsmål och på så sätt slippa åka runt till olika återförsäljare för att testcykla olika märken och modeller.

Babboe

Några som haft barn i fokus när man tagit fram sina lastcyikelmodeller är holländska Babboe som sedan 2007 utvecklat lastcyklar med filosofin ”av föräldrar för föräldrar”. Babboe har ett brett sortiment med en snabb och smidig tvåhjuling, robust trehjuling eller en elektrisk lastcykel. Big-E med elassist kan lastas med 100kg i lådan och är 217cm lång, 88cm bred och 110cm hög. Curve med sina rundade kanter på lådan kan även den lastas med 100kg och har samma mått som Big-E. Tvåhjuliga City-E kan lastas med 80kg i lådan och mäter 255cm på längden, 65 på bredden och är även den 110cm hög.

+ stort lastutrymme
+ stabil
– något klumpig

DSC_0379

DSC_0389

Winther

Det danska familjeföretaget Winther etablerades 1932 och startade som en hobbyverksamhet. Idag är de en av Danmarks ledande tillverkare av cyklar för både stora och små. Företagets motto är att cyklarna ska vara njutbara att köra och skapa glädje för hela familjen. Oavsett om man väljer den tvåhjuliga Wallaroo eller den trehjuliga Cargo, så bjuds både cyklist och passagerare på hög komfort. Wallaroo utmärker sig med sitt låga insteg och är en kvick och smidig cykel. Cargo har även den ett lågt insteg och rejäla säten med ett högre regnskydd vilket innebär att även större barn kan åka med och få skydd från regn och rusk. Wallaroo kan lasta 80kg i lådan, är 263cm lång och 79cm bred. Höjden på 76cm har beräknats från platta och upp till kapellets tak. Cargo kan lasta 100kg i lådan, är 207cm lång och 89cm bred. Höjden är 77cm från lådans botten och upp till kapellets tak.

+ lättmanövrerad
+ plats för större barn i Cargo
– något dyr

DSC_0450 DSC_0458

DSC_0459

Johnny Loco

För den som vill ha en lastcykel av det lite lyxigare slaget, finns Johnny Loco. Sedan 2005 har det holländska företaget designat lastcyklar i retrostil. Cykeln är 218cm lång, 90cm bred och har en lastkapacitet på 100kg för lådan. Johnny Loco finns i fler modeller och även med el-assist.

+ snygg design
+ stort lastutrymme
– något tung

DSC_0448

DSC_0475

Bellabike

År 2000 började en blivande fader att experimentera med att ta fram en lastcykel åt familjen. Med Christianiacykeln som modell presenterades en alldeles egen modell. Jungfruturen blev dock kort och slutade i en kollision med en vägskylt. Maken återgick till ritbordet och tog frun med sig. Tillsammans listade de en rad krav och resultatet blev bakhjulsstyrda Bellabike. Denna danska lastcykel har en av mässans intressantaste köregenskap då den styrs på bakhjulet. Lastkapaciteten är imponerande 200kg och Bellabike är 218cm lång och är 86,5cm bred.

+ stort lastutrymme
+ stabil
– köregenskapen passar inte alla

DSC_0507

Butchers & Bicycles

På tal om intressanta köregenskaper så fanns det ännu en dansk lastcykel som gav mässbesökarna en upplevelse utöver det vanliga. Vi tänker givetvis på Butchers & Bicycles som närmast kan ses som lastcyklarnas Rolls Royce med sina många finesser och snygg design. Trots att cykeln har tre hjul så påminner köregenskaperna mer om en tvåhjulig cykel eftersom lådan lutar i kurvorna. Detta i kombination med el-assist och gott om lastutrymme gör cykeln både snabb och smidig. Längd 223cm och bredd 90cm. Lådan har en lastkapacitet på 100kg.

+ många användbara finesser
+ snabb
– köregenskaperna passar inte alla

bild 1

Triobike

Om vi ska prata snygg design så kan man inte annat än älska Triobike Mono med sin strömlinjeformade låda. Något mindre lastyta än föregående modeller men fungerar utmärkt för den lilla familjen. Mono har dessutom lågt insteg och är både lättmanövrerad och stabil. Vill man istället satsa på en tvåhjulig lastcykel så finns Trio Cargo och för den som vill ta med vuxna på cykeltur så finns Trio Taxi som alternativ. Mono är 225cm lång och 91cm bred. Cargo är 250cm lång och 50cm bred. Taxi klarar 220kg inkl. förare.

+ lättmanövrerad
+ lågt insteg
– något mindre lastyta

DSC_0529

DSC_0460

DSC_0454

Livelo

Nu är det ju inte så att det bara är danskar och holländare som kan bygga lastcyklar. På mässan fann vi även svenska lastcyklar och det senaste märket på marknaden är Livelo. Med sin kompakta design och ram i aluminium är cykeln både kvick i sina köregenskaper och lätt. Att den är försedd med el-assist och en korg med många finesser gör Livelo mångsidig. Med några enkla handgrepp kan man förvandla korgens bänk till överdrag och gömma bältena. Längd 199cm och bredd 88,5cm. Lastkapacitet för korgen är 80kg.

+ många finesser
+ lättmanövrerad
– finns endast med el-assist

DSC_0485

DSC_0495

Cykelfabriken

Om man mot förmodan inte skulle hitta något som faller en i smaken på lastcykelmarknaden så kan man alltid beställa en lastcykel efter eget önskemål hos Cykelfabriken. Företaget tillverkar både egna cyklar och är återförsäljare av holländska märken som De Fietsfabriek, Nijland och Workcycles. På mässan presenterades Cykelfabrikens sin senaste modell: Sportii med imponerande 290cm i längd samt en lastkapacitet på 120kg. På plats fanns även en rad barnlastcyklar som inte helt oväntat var mycket populära bland de yngre besökarna.

+ kvick lastcykel
+ bra lastkapacitet
– kan kännas väldigt stor om man är kort till längden

DSC_0366 DSC_0445

Nihola

Det finns även behov av specialanpassade lastcyklar och vi blev glada över möjlighet att kunna kika närmare på danska Nihola Flex. Plattformen som kan fällas ut gör det möjligt för en rullstol upp till 68cm bred, att ta sig upp på flaket. Med en snabbkoppling till remmarna likt de som finns på tåg och bussar, står rullstolen stadigt under cykelturen. Niholas historia började 1998 då maskiningenjören Niels Holme Larsen besökte en cykelutställning i Köpenhamn. Dagen efter skrevs en recension av utställningen i tidningen Politiken där en kritiker drog slutsatsen att cyklar bara skulle kunna konkurrera med bilar när de kunde transportera två barn och dagligvaror samtidigt. Efter att ha läst recensionen beslutade Niels sig för att bygga en sådan cykel. Idag har Nihola åtta olika modeller och levererar även cyklar till det danska postväsendet. Flex är 215cm lång och 99cm bred sam kan lasta 120kg på flaket.

+ stabil
+ lättmanövrerad
– kan upplevas som något framtung

DSC_0269

Foto 2015-09-18 09 17 33

Om vi ska titta på eventuella trender inom lastcyklar så har den tvåhjuliga lastcykeln fått ett rejält uppsving. Det ska gå snabbt att ta sig fram samtidigt som det ska finnas en rejäl lastyta. Efterfrågan på längre modeller har ökat och både Bakfiets NL long på bilden nedan och Cykelfabrikens senaste modell Sportii, som nämns ovan är exempel på lastcyklar med extra längd. Även trehjuliga lastcyklar som ska klara lite terräng efterfrågas och det är ingen slump att två av de nyaste märkena Butchers & Bicycles och Livelo arbetat med just detta.

Bakfiets

Lastyta med räcke på Bakfiets NL ”XL” som visas på bild är 103x62cm, längden på cykeln är 287cm och bredd 65cm. Lastkapaciteten är 200kg inkl. förare.

+ stor lastkapacitet
+ snabb trots sin storlek
– känns väldigt stor om man är kort till längden

DSC_0286

Larry vs. Harry

Tvåhjuliga lastcyklar fanns det gott om att testa. Populära Bullitt från danska Larry vs. Harry visades upp som både arbetsfordon och familjecykel. En klar favorit hos många som uppskattade stabilitet och bra köregenskaper trots tung last. Att cyklarna dessutom kan fås i olika klara färger var även något som föll mässdeltagarna i smaken. Bullitts maxlast är 180kg inkluderat förare. Längd 243cm och bredd 47cm.

+ bra köregenskaper med tung last
+ snabb
– något dyr

DSC_0270

DSC_0259

Riese & Müller

En annan populär tvåhjuling som provcyklades flitigt var Riese & Müller. Tack vare en rykande färsk generalagent i Sverige kommer vi med största sannolikhet framöver att se mer av denna sportiga lastcykel med el-assist. Riese & Müller är unik med sin fjädring fram och bak och har dessutom lägre insteg samt justerbar sittställning. Kombinationen av bra köregenskaper och lastmöjlighet upp till 120kg på flaket gjorde Riese & Müller till en av mässfavoriterna.

+ fjädring fram och bak
+ bra inställningsfunktioner
– något dyr

DSC_0424

Omnium

Längst in på mässområdet hittade vi den något blygsamma Omnium Cargo. En av de lättaste i gänget med sina 17kg. Omnium tenderar dock att överraska många. Trots sin nätta vikt har den en lastkapacitet på 95kg och är otroligt snabb. Den danska lättviktaren är kanske inte en vanlig syn på de svenska gatorna men det fanns definitivt en rad spekulanter efter testcyklingen. För den som inte tänker lasta så tungt finns även Omnium mini som väger 16kg och har en lastkapacitet på 45kg.

+ snabb
+ lätt
– kräver lite mer arbete att surra fast lasten

DSC_0481

Cykelfabriken

Även Cykelfabrikens nya modell Filibus Plus testades flitigt. Liksom Omnium tillhörde den mässans lättviktare men utan att för den delen tumma på lastkapaciteten. Filibus Plus har en lastkapacitet på 80 kg. Längd 202 cm och bredd 40 cm.
+ snabb
+ lätt
– kräver lite mer arbete att surra fast lasten

DSC_0518

Radkutsche

Stort fokus på lastcykelmässan var givetvis lastcykelns potential som arbetsfordon och för att visa de många möjligheterna som finns med lastcyklar, fanns många företag på plats. Mässbesökare fick bland annat stifta bekantskap med MoveByBikes Radkutsche Musketier. Denna tysktillverkade lastcykel fungerade under lördagens festligheter som cykeltaxi. Med en lastkapacitet på 250 kg och ett lastutrymme på 140 cm längd och 130 cm höjd fanns det gott om plats för vuxna och barn att åka med.

bild 2

Velove

Mässans stora favorit blev utan tvekan svenskdesignade Velove Armadillo med lastkapacitet på 150kg eller 300kg med tillkopplad semi-trailer. Detta kraftpaket testades oavbrutet och samtliga testcyklister var överens om att Armadillon är ruskigt bekväm att framföra. Med en bredd på endast 86cm kan den trots sin tunga last, lätt köras på cykelbanorna. Den har en fantastiskt komfort när det kommer till körställning och ekipaget vänder på en femöring. Armadillon är framtagen som ett fraktfordon men står nog ändå högt på mångas önskelistor.

DSC_0277

DSC_0304beskuren
Kooperativet Levande Video som filmade hela lastcykelmässan, fraktade hela sin utrustning med hjälp av Bullitt lastcyklar och olika släp, bland annat denna läckra minihusvagn.

bild 3

DSC_0509
Oavsett om det handlar om kaffe, trädgårdsarbete eller vegetarisk mat, så kan det mesta skötas med hjälp av en lastcykel. Bakfiets Classic med en lastkapacitet på 320kg och Christiania med en lastkapacitet på 100kg.

DSC_0264

DSC_0309

DSC_0369
Även dagisverksamheten kan underlättas med hjälp av lastcyklar.

DSC_0428

Lastcykelmässan tillsynes enda longtail var MoveByBikes Truck från österrikiska Marderna bike. Cykeln är välbalanserad och lättmanövrerad trots tung last. Eftersom lastutrymmet sitter bakom föraren så kan lasten staplas högre utan att skymma sikten. Den låga tyngpunkten hjälper även till att öka på stabiliteten. Dämpning bak hindrar lasten från att vibrera. Lastkapacitet 200kg inkl. förare.

DSC_0499beskuren

Cykla med lastcykel har satt ihop en lista med återförsäljare för den som funderar på att investera i en lastcykel.

Kommentera och diskutera på forumet

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.