Sponsrat innehåll från Trek och Bontrager

70 km med Women´s Specific Design

Datum:
18 maj 2016 09:56

Med strålande solsken och 23 graders värme, välkomnade Göteborg närmare 6000 cyklister till den fjärde upplagan av Göteborgsgirot. Nytt för i år är att festligheterna förlagts till Heden. Överallt står cyklister på kö och väntar ivrigt på att få komma iväg. Det är många som ska cykla 70 km och bland dem finns Nadia Milotti och Victoria Klingenstierna.

Att våga utmana sig själv

Tjejerna som egentligen skulle cyklat 35 km ångrade sig i sista stund och bestämde sig för att utmana sig själva med den dubbelt så långa sträckan. Nadia och Victoria har båda cyklat sedan barnsben men började med motionscykling först senare i livet.

Victoria gick förra året från att ha varit en inbiten stadscyklist, till att prova på livet som motionscyklist och landsvägscykling. I 40-årspresent fick hon en racercykel och har sedan dess gjort både Tjejklassikern och Tjejvättern. Victoria arbetar även med att ta fram funktionskläder för kvinnliga vardagscyklister.

Nadia ingick 2011 i Team Rynkeby Malmös serviceteam och körde då följebil. Inspirerad av cyklisterna, bestämde hon sig för att testa cykling som motionsform. Hon hade aldrig tidigare cyklat landsvägscykling när hon bytte ut damcykeln mot en racer. Resultatet blev ca 400 mil/år då hon två år på raken (2013 och 2014) cyklade för Team Rynkeby ner till Paris. Idag är Nadia med och arrangerar cykelloppet Rosa hoppet.

Dagen till ära har de fått låna cyklar och cykelkläder, allt från Trek Women’s Specific Design (WSD).

DSC_0837 (3)

Vi är alla olika

Tanken med WSD är att öka passformen och komforten för kvinnliga cyklister både när det gäller cyklar och kläder. Sedan 2000 har Trek arbetat med att ta fram produkter som ska passa alla cyklande kvinnor oavsett viken typ av cykel de väljer. För många kvinnor kan det t.ex. vara svårt att hitta ramar i mindre storlekar, cykelkläder som tillåter variationerna hos den kvinnliga kroppen och även sadlar som är anpassade för den kvinnliga anatomin. Vi ser alla olika ut och skillnaden mellan framförallt män och kvinnor när det kommer till anatomi kontra sittställning och komfort är större än vi tror.

DSC_08726 (2)

De flesta sadlarna är utformade för män

Ett av de största problemet för kvinnliga cyklister är att hitta rätt typ av sadel. Oftast är landsvägscyklar försedda med sadlar utformade för män och detta gäller även unisexmodeller. På olika cykelforum för kvinnor, går diskussionerna varma om olika sadelalternativ och det framgår även tydligt att det är svårt för kvinnor att få hjälp t.o.m. i butik.

Det som har den största inverkan på cykelsadelns komfort är bredden. Bäckenet hos kvinnor är bredare än på män för att möjliggöra barnafödande. Detta innebär att sadlar utformade för män blir för smala. Bäckenet får inte det stöd som krävs då bäckenbenet hamnar utanför sadeln. Belastningen hamnar då istället på mjukvävnader vilket blir både obekvämt och smärtsamt.

Sadel för kvinnor

Samtliga cyklar inom WSD-kollektionen har försetts med sadlar utformade för den kvinnliga anatomin. Sadeln är något bredare och stoppningen är placerad där kvinnor behöver mest stöd. Utformningen skapar en avlastningszon för bäckenet samtidigt som sadeln har en specifik krökning för att öka komforten ytterligare.

DSC_0867

Det ska kännas skönt att cykla

Lika viktigt som komforten på själva cykeln är, lika viktig är resten av utstyrseln. För en cyklist som exempelvis ska ut och cykla många mil i stekande hetta, är kläder som andas och leder bort fukt, ett måste.

Precis som med sadlar så finns det skillnad på stoppningen mellan cykelbyxor för dam- och herr. Fler och fler tillverkare har dessutom börjat använda sig av unisexpads vilket inte alltid ger ett bra resultat. Förutom öm bak så kan en illasittande cykelbyxa även resultera i smärtsamma skavsår.

Utöver att avleda fukt och hålla kroppen torr, är det viktigt att kläderna sitter där den ska under hela cykelturen oavsett mängden rörelser. Ingen vill hålla på att rätta till plaggen när fokus ska ligga på cyklingen.

Nadia och Victoria fick som sagt låna kläder av Trek och cyklade i Bontrager Anara womens shorts och jersey. Cykelbyxorna är försedda med sämskinnstoppning i två tjocklekar och brett midjeband för ökad komfort under cyklingen. Cykeltröjan är gjord i Profila Dry-material med nätpartier för bra ventilation. Tröjan är även försedd med hellång dragkedja och tre öppna bakfickor.

Utseendet får lov att spelar roll

Det brukar sägas att cyklister är fåfänga och det behöver väl inte nödvändigtvis vara något negativt? Tvärtom så öppnar intresset för cykelkläder upp en marknad för större utbud och mer variationer. Lika mycket som kläderna ska vara funktionella, så ska de ju rimligtvis även vara snygga. Att matcha hela utstyrseln från topp till tå, och även med cykeln är inte ovanligt. Som åskådare på Göteborgsgirot bjöds vi på en härlig kavalkad av cykelkläder i noga genomtänkta kombinationer.

Mixa och matcha

Nadia och Victorias klädsel bestod av en kombination av Trek och Bontrager.

DSC_08784

Det gäller att hålla huvudet kallt

Cyklisterna kämpade på i värmen. Depåstoppen bjöd på lite skugga och några minuters vila innan loppen fortsatte under en molnfri himmel. Cykelhjälmarna fungerade en dag som denna, både som säkerhet och solskydd. Nadia och Victoria cyklade i Bontrager Circuit women´s helmet som släpper igenom extra mycket luft.

DSC_0826 (2)

Från topp till tå

Cykelskor är lika viktigt som resten av klädseln. Bontragers Solstice Women’s Road cykelsko med inForm Race-läst har en rymligare passform. Skorna är även försedda med en glasfiberförstärkt inbyggd nylonplatta som gör dem bekväma även på marken när man klivit av cykeln.

DSC_0890 (2)

Glöm inte bort sittställningen

En bra sadel och bra cykelbyxor är a och o, men utan en bra sittställning så gör de inte mycket nytta. Därför är det ett tips att göra en ”bikefitting” vid inköp av cykel. Bikefitting kan göras på många olika sätt men grundidén är att cykeln ska anpassas efter cyklisten och inte tvärtom. På så sätt får cyklisten rätt storlek på ram och sittställning för maximal komfort och prestation kan ställas in.

WSD-ram, anpassad för kvinnlig sittställning

Samtliga cyklar ur Treks Womens Specific Design har så kallade WSD-ramar. WSD-geometrin innebär lite kortare överrör och något högre styrhuvud för bättre sittställning. Anpassningarna har gjorts för att kompensera för kvinnors något sämre rörlighet i höfterna och något kortare överkropp.

Modellerna

WSD finns både som landsvägscyklar, mountainbikes och citycyklar. Nadia gjorde stadsgirot på Silque S med specialkonstruerad OCLV Carbon-ram och IsoSpeed-länkage som isolerar mot vägvibrationer.

DSC_0891 (2)

Ramar för både korta och långa

Victoria cyklade på en Trek Lexa S med aluminiumram och kolfibergaffel. Eftersom hon inte är så lång, har det inte alltid varit så enkelt att hitta en passande ram. Rätt ramstorlek är som vi tidigare nämnt, avgörande för både komfort och prestation. Trek har satsat på ramar för både korta och långa kvinnor och samtliga WSD-modeller finns storlekarna 47-56.

DSC_0939fixad

Målgång

Efter 70 km, spurtade de slutligen i mål med stora leenden. Banan som bjöd på både landsväg, tunga backar och grusväg, var något av en utmaning för dem båda. För Victoria blev loppet en erfarenhet rikare och för Nadia blev det en nystart på cykellivet efter en tids uppehåll. Att dessutom cykla 7 mil på nya cyklar och i helt nya kläder, skor och hjälm blir också en utmaning i sig. På frågan om det märktes att WSD var anpassat för kvinnor så fick vi ett rungande ja från båda.

DSC_0949

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.