Långtidstest: Rose Root Miller

Datum:
08 april 2017 13:12

Med möjlighet att byta mellan 29 och 27,5+ hjul är Rose Root Miller en mångsidig stigcykel och som även har en dos av utförsegenskaper i sig. Hur allround den är ska Happyride ta reda på.

Under säsongen 2017 kommer Happyride att titta lite närmare på några cyklar och utsätta dem för rejäla prövningar. Vi kommer att köra dem under hela säsongen och utvärdera alla deras styrkor och svagheter. Först ut är Roses Root Miller som kommer att hårdtestas av Henrik Kjellman, mer känd på forumet som ”H.”

Root Miller 2017

Rose marknadsför Root Miller som en trailcykel med brett användningsområde, men främst är den tänkt för stigcykling och lättare utförskörning. I sann tysk manér har Rose ett klassificeringssystem med fem nivåer där tänkt användningsområde definieras.

Henrik Kjellman

Ordning och reda. Det ska inte råda någon osäkerhet över vad det tänkta användningsområdet är.

Root Miller levereras prydligt märkt med en lapp som förklarar att den hör till nivå 3 vilket innebär att den är tänkt att användas på asfalt (nivå 1), grusvägar och enklare stigar (nivå 2) samt även mer utmanande stigar som kräver goda cykelfärdigheter, men hopp och dropp bör inte överstiga 60 cm. Jag hoppas att Rose inte blir arga på mig men jag kan redan nu avslöja att jag med gott samvete kommer använda testcykeln till både kategori 4 (branta och utmanande stigar, dropp/hopp 120 cm) och kategori 5 (downhill).

Henrik Kjellman

Rose har fattat grejen. ISCG-fästen vill man ha på alla ramar.

Ramen finns bara i aluminiumutförande och är försedd med ISCG-fästen, intern vajerdragning för samtliga kablar och ett integrerat styrlager. Till 2017 har länkaget anpassats för att kunna använda dämpare med Metric-dimensioner.

Geometri

140 mm slag fram och bak, 29” eller 27.5+ hjul, gaffelvinkel på 67 grader och en rymlig cockpit bäddar för en riktigt kompetent allroundcykel. Rose har tidigare fått lite kritik för att vara lite väl konservativa i geometrin och har till i år justerat tabellen ordentligt. Även om det inte är några kontroversiella siffror kan man konstatera att Root Millern nu har en gaffelvinkel som har blivit lite av en standard inom segmentet och en reach som är längre än till exempel Specialized Enduro 29”.

Försäljningsmetod

Utan mellanhänder och med en strategi att låta kunderna själva anpassa utrustningen på sina cyklar har Rose hittat en egen nisch i en tid som präglas av stor förändring för både tillverkare och handlare. Köpprocessen påminner mycket om bilbranschen, där man utgår från olika grundmodeller och sedan konfigurerar lack och utrustning för att passa tycke och smak.

Henrik Kjellman

Magurabromsar har jag inte kört på 15 år, ska bli spännande att se hur de står sig mot Shimano.

Likt de flesta modellerna finns Root Miller i tre grundutföranden som alla bygger på samma ram men olika lyxiga komponenter. Oavsett vilken utrustningsnivå man lägger sig på finns två lacker att välja på. Grundmodellerna är egentligen ganska bra kompromisser mellan pris och prestanda, men särskilt mer rutinerade cyklister som vet vad de vill ha värdesätter troligen möjligheterna att göra sina ändringar redan innan leverans.

Den billigaste, Root Miller 1, har ett standardpris på ca 22 500 kr. Root Miller 2 ligger på 29 500 kr och Root Miller 3 på 43 500 kr. Priserna räknas om från Euro och kan variera beroende på aktuell kurs. Rose må vara ett tyskt postordermärke, men priserna indikerar att de inte ser sig själva som en budgettillverkare. Som jämförelse är listpriset på en Specialized Stumpjumper comp 29 000 och den har en utrustningsnivå ungefär i klass med Root Miller 2.

Henrik Kjellman

Roses showroom i Barkarby.

När konfigurationen är klar och beställningen är lagd startas en tillverkningsorder och sedan byggs din cykel och levereras direkt hem till dig eller för utlämning i Rose nyöppnade showroom i Barkarby, där man även kan få en chans att klämma och känna på cyklarna och även provcykla innan beställning.

Utrustning

Hur många gånger har man inte läst cykeltester i stil med ”Vi har testat toppmodellen, 3D-skriven i nanokolfiber för 120 000 kr, men bedömer inte att det påverkar vår uppfattning om cykeln.”. Eftersom jag dels tycker sånt är rätt värdelöst och dels utgår från att folk som kör en ”no limits”-strategi vid cykelköp antagligen inte köper en Rose har jag försökt komponera ihop en mellanmjölk-cykel anpassad för svensk stig med fokus på utförsegenskaper.

Henrik Kjellman

Den diskreta färgsättningen ger ett blandat intryck. Ibland ser det tråkigt billigt ut, ibland försiktigt exklusivt.

Jag utgick från en Root Miller 2 men ändrade till singelklinga, kedjestyrare och en Superdeluxe RC3 bakdämpare. Dessutom är hjulen uppgraderade till DT Swiss XM1501 vilket inte riktigt går i linje med mellanmjölkstrategin men syftet här är att kunna göra en objektiv bedömning av skillnaden mellan 29” och 27.5+ och dessa hjul var de enda som fanns i båda storlekarna. På däckfronten fanns bara tyska tillverkare och cykeln levererades därför med Schwalbe Nobby Nic. Som standard kommer dock testhojen rulla på Maxxis Minion DHF / SS kombination.

Cykeln är utrustad på följande vis:

 Ram:                   Root Miller Black-stealth, strl M 
 Gaffel:                Rock Shox Pike RC, 140 mm 
 Hjul:                  DT Swiss XM 1501 29" 
 Däck:                  Maxxis Minion DHF 2.3” 3C Maxxterra / Maxxis Minion SS 2.3” Dualply
 Vevparti:              Race Face Turbine DM
 Växel:                 Shimano Deore XT 11 speed
 Kedja:                 Shimano CN-HG701 11 speed
 Kassett:               Shimano XT 11 speed 11-42
 Kedjestyrare:          E13 TRS+
 Växelreglage:          Shimano XT 11 speed
 Bromsar:               Magura MT5 200 mm / 180 mm
 Sadelstolpe:           Rock Shox Reverb Stealth 
 Sadel:                 SDG Circuit MTN
 Grepp:                 Ergon GA30
 Bakdämpare:            Rock Shox Superdeluxe RC3
 Styrstam:              Race Face Turbine 35 mm
 Pedaler:               Shimano XT SPD PD-M785

Priset för cykeln konfigurerad på detta sätt är 36500 kr exklusive pedaler. Det som höjer prislappen jämfört med standardmodellen är främst hjulen (+5000 kr) och bakdämparen (+ 1500 kr). Kedjestyraren höjde också priset med ca 500 kr.

Långtestet av Rose Root Miller kan börja!

BILDGALLERI:

Senaste Kommentarer

theBrand 2017-04-17 20:06

Jag har hört att det är fullt, men om happyride.se ringer upp så kan man säkert skaka fram en plats.

H. 2017-04-17 20:28

Jag har ju ändå tänkt låta andra prova hojen för att komma med åsikter. Vill nån köra ett långlopp så kan vi nog ordna det också. Men jag kommer inte göra det.

jofahjalm 2017-04-17 20:36

Jag vill också se H. i bibs!

H. 2017-04-17 22:19

Varsågod!

[attachment 322753 855_10151824779258472_1850591915_n.jpg]