[Artikel] Långtidstest: Rose Root Miller, del 5 – Summering

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Del 1
rootmiller02.jpg

Med möjlighet att byta mellan 29 och 27,5+ hjul är Rose Root Miller en mångsidig stigcykel och som även har en dos av utförsegenskaper i sig. Hur allround den är ska Happyride ta reda på.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/2017/04/08/langtidstest-rose-root-miller/

Del 2
BEL4511-1500x720.jpg

När farten går upp väcks cykeln till liv. Vikten är som bortblåst och de långa kedjestagen ger dig den trygghet du behöver när hela cykeln fullkomligen vrålar ”snabbare!”

Läs om första intrycken i del 2 av långtidstestet https://happyride.se/2017/05/05/langtidstest-rose-root-miller-del-2-forsta-intryck/

Del 3
rootmillerplus.jpg

Från att ha varit en obskyr grej för ett fåtal hängivna finns nu mängder av cyklar med feta däck. Happys testhoj Rose Root Miller låter dig själv välja däckdimension.

Läs om plusdäcken i del 3 av långtidstestet https://happyride.se/2017/06/30/langtidstest-rose-root-miller-del-3-plusdack/

Del 4
rootmill.jpg

Ända sedan jag rullade de första metrarna på Root Millern har jag längtat efter att få pressa gränserna i riktiga berg och nu väntade först en helg i Järvsö och sedan fyra heldagar i Åre. Det skulle utan tvekan bli ett rejält stresstest för cykeln.

Läs om de hårda prövningarna i del 4 av långtidstestet https://happyride.se/2017/08/22/langtidstest-rose-root-miller-del-4-enduro/

Del 5
Rose-Root-Miller.jpg

För drygt sex månader sedan var jag övertygad om vad jag skulle skriva när det blev dags för slutsatserna. “Root Miller i all ära, men för samma pengar får du en pangkittad YT Jeffsy i kolfiber.” Nu har dagen kommit och rent objektivt är min tes fortfarande korrekt. Men medan jag då tyckte att andemeningen i kommentaren sade allt känner jag nu att det finns fog för tillägg. För vad är det egentligen som styr vad som är ett bra köp?

Läs summeringen av Rose Root Miller https://happyride.se/2017/11/02/langtidstest-rose-root-miller-del-5-summering/

Senast ändrad:
Blir intressant att följa. Jag laser gärna framöver vad du tycker om Magura-bromsarna och om du upplever att Pike RC har någon praktisk upplevbar skillnad mot RCT3 (givet att du inte saknar T3-vredet).

Tidiga årsmodeller av Rose gick att konfigurera med olika luftvolym i dämparna, för olika tunga cyklister, eller bara efter åkstil. Nu går det ju enkelt själv att stoppa i spacers för att reduera luftkammaren i många dämparmodeller, men är det här något Rose erbjuder längre?

Många cyklar som klarar bade 29 och 27.5+ har ett huvudläge och ett "kompromissläge" där bb antingen blir för lågt eller för högt. Här ser Rose ut att ha hittat ett intressant mellanläge där båda värdena är rimligt låga/höga. Möjligen är 348 lite väl högt med 140mm slag och 29-läge, kan jag teoretisera. 3-5mm lägre (333-335/343-345) hade nog varit min önskan, men skillnaden är inte större än att det går att labba med sag, däcktryck osv för att finjustera. Utveckla gärna vad du tänker om det här i kommande artiklar.

Erbjuder Rose möjligheten att konfigurera den med 27.5+ direkt från dom?

Westman sa:
Blir intressant att följa. Jag laser gärna framöver vad du tycker om Magura-bromsarna och om du upplever att Pike RC har någon praktisk upplevbar skillnad mot RCT3 (givet att du inte saknar T3-vredet).
Absolut, det är lite märkligt tycker jag att man inte längre kan välja RCT3 i konfiguratorn, utan RC är den enda Pike-varianten.

Westman sa:
Tidiga årsmodeller av Rose gick att konfigurera med olika luftvolym i dämparna, för olika tunga cyklister, eller bara efter åkstil. Nu går det ju enkelt själv att stoppa i spacers för att reduera luftkammaren i många dämparmodeller, men är det här något Rose erbjuder längre?
Det är inget jag känner igen varken från denna eller min förra hoj. Men som sagt, dämparna är ju väldigt anpassningsbara numera.

Westman sa:
Många cyklar som klarar bade 29 och 27.5+ har ett huvudläge och ett "kompromissläge" där bb antingen blir för lågt eller för högt. Här ser Rose ut att ha hittat ett intressant mellanläge där båda värdena är rimligt låga/höga. Möjligen är 348 lite väl högt med 140mm slag och 29-läge, kan jag teoretisera. 3-5mm lägre (333-335/343-345) hade nog varit min önskan, men skillnaden är inte större än att det går att labba med sag, däcktryck osv för att finjustera. Utveckla gärna vad du tänker om det här i kommande artiklar.
Vad gäller BB-höjd så tror jag nog att det kan vara en blandning av kompromiss och konservativ feghet som sätter siffrorna. Jag brukar dock köra med lite mer sag än de flesta på bakdämparen vilket sänker BB en del.

Westman sa:
Japp, man får välja hjulstorlek i konfiguratorn.

Spännande, det här ser jag fram emot!

(kommer vi även få ett jämförelseutlåtande mot Bengts fruktsallad?)

H. sa:
Westman sa:
Absolut, det är lite märkligt tycker jag att man inte längre kan välja RCT3 i konfiguratorn, utan RC är den enda Pike-varianten.

Westman sa:
Det är inget jag känner igen varken från denna eller min förra hoj. Men som sagt, dämparna är ju väldigt anpassningsbara numera.

Westman sa:
Vad gäller BB-höjd så tror jag nog att det kan vara en blandning av kompromiss och konservativ feghet som sätter siffrorna. Jag brukar dock köra med lite mer sag än de flesta på bakdämparen vilket sänker BB en del.

Westman sa:
Japp, man får välja hjulstorlek i konfiguratorn.

Var det därför din såg så jäkla mkt flackare ut än min igår trots att jag på pappret har en flackare gaffelvinkel? Alla dina hojar ser ju ut att ha typ 63° när du sitter på dem. GammelGianten lika så.

Luthman Photography sa:
theBrand sa:

Det är ingen officiell jämförelse planerad, men ingenting är ju som bekant, omöjligt.

Det är ju dock lite lurigt iom att jag är en liten plutt och bengt är lång och ståtlig.

Ni kan alltid kolla om ram geometrins mått stämmer med verkligheten.
Jag har en annan uppfattning i de frågan då jag får andra mått än det som är angivet vid Rose.

H. sa:
Luthman Photography sa:
theBrand sa:

Det är ingen officiell jämförelse planerad, men ingenting är ju som bekant, omöjligt.

Det är ju dock lite lurigt iom att jag är en liten plutt och bengt är lång och ståtlig.

Jo jag vet, men jag gissar att Bengts finbritt är en L och din fultysk är en M?

I så fall så är det väl inga jätteproblem, storleksmässigt så har stage 18mm längre reach, det påverkar ju såklart men det vore intressant att jämföra ändå tycker jag :)

Stewe sa:
Raggamuffin sa:
Luthman Photography sa:
theBrand sa:

Svetsa i trä.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ympning

Ja se på fan. Lite av att stretcha det men ändå :).

MatteXC sa:
Hur många tänder blev det på framdrevet?
32. Jag har tidigare kört med 30 fram och 11-36 kassett och tyckt att det funkat helt ok, så nu med 11-42 kassett kändes det ok med större. Men det gick faktiskt inte att välja 30t och det är lite konstigt.

NickPick sa:
Märks 3 till 5mm lägre BB så mycket?

Det beror nog på vem du frågar, det är inte som natt och dag direkt men klart märkbart tycker jag. Skillnaderna runt sweet spot blir inte särskilt stora i millimeter räknat på en 140mm-cykel. Så lågt man kommer undan med @sag + lite marginal är väl svaret på vad som vore bäst, och det är ju lite individuellt baserat på däckpreferenser, sag, vevarmslängd, pedaltjocklek, cykelteknik/tajming och inte minst hur terrängen ser ut där du cyklar.

H. är lätt och smooth på cykeln och kan säkert köra rejält med sag för att åstadkomma lägre dynamisk (med sag) vevlagerhöjd utan problem. Men om testaren kör mer sag än rekommenderat hela tiden kommer vi nog inte få svaret på om hojen borde vara lite lägre, så jag tycker allt att H. ska cykla lite med rekommenderad sagnivå också. :)

Senast ändrad:
Men kommer det att skilja bara 3-5 mm i faktisk vevlagerhöjd om man räknar med avsevärt lägre tryck i plusdäcken?

Erik O sa:
Men kommer det att skilja bara 3-5 mm i faktisk vevlagerhöjd om man räknar med avsevärt lägre tryck i plusdäcken?

"Avsevärt lägre tryck" lär det inte handla om. 2.8" däck istället för 2.4" är ingen enorm skillnad. Men det får man väl prova ut vad som är lagom.

Nej det kanske inte blir så stor skillnad i däckstryck om man kör 2,8. Men är det inte så att både maxxis och schwalbes 2,8-däck bygger väldigt lite på höjden jämfört med "normala" däck vilket borde innebära ganska stor skillnad i vevlagerhöjd jämfört med att köra 29-tum.

Intressant. Enligt ibis, som gör en stor grej att nya mojon tar däck upp till 2,8 är bb-höjden för 2,8 i princip identisk med 2,3 när man sitter på cykeln. Skillnaden mot 29tum (oklart vilka däck) ska vara ca en inch, alltså hisnande 25 mm.

Kul att äntligen få lite recensioner igen!

Minus är att cykeln fortfarande är i dyraste laget för oss "normala". Kanske instegsmodellen med någon enstaka uppgradering hade varit lagom?

Ett tips till redaktionen:
Många cyklar långlopp, och kanske till och med bara cykelvasan. Det vore väldigt intressant om ni testar cykeln och beskriver hur den fungerar på dels ett långlopp och dels på ett endurolopp för att få med båda sidor så att säga, eftersom den är väl bygd för båda ändamålen. Bilingeracet är tex runt hörnet!!

Har ni lagt märke att magura handbromsklämma verka blänka till skillnad från resten av handtaget. jag tror det är för att den är gjort av aluminium och säljs separat på många sajten. jag köpte dessa nu själv också. Som magura mt5 ägare som pajat 2 "carbotexture" klämmor på drygt 1 säsong så förstår jag att de vill byta ut den mot alu.

Kul med tester men borde inte H lägga sin tid på en annan utlåvad artikel istället;)?

TK sa:
Kul med tester men borde inte H lägga sin tid på en annan utlåvad artikel istället;)?

Jag får inte riktigt till något bra upplägg på de andra artiklarna där... Men det ena behöver inte utesluta det andra. :)

H. sa:
Root millern är inte på något sätt byggd för långlopp... :)

Inte bygd för men kan definitivt användas för ändamålet!!
Precis som att den itne är _BYGGD_ för enduro men kan ändå användas för det ändamålet också.

rularn sa:
H. sa:

Precis som att den itne är _BYGGD_ för enduro men kan ändå användas för det ändamålet också.

Spontant skulle jag nog säga att den nog funkar bättre på ett svenskt enduro än på ett långlopp. Eller ja, bevisligen fungerar den bra på svenska enduron.

rularn sa:
H. sa:

Nu går jag lite händelserna i förväg men cykeln levereras med 800mm styre, icke valbart. Jag tror Rose pekar rätt tydligt med hela handen i vilken riktning på berget cykeln ska åka.

För övrigt tycker jag det är ett ganska tråkigt test. Givetvis går det att sätta på lättrullade däck och pumpa dämparna och köra ett långlopp. Det kommer vara ungefär lika kul som med vilken annan 14 kg fs som helst.

Då är det ju betydligt mer intressant att hojen som den står inte bara gör bra ifrån sig på stockholms stigar utan även är konkurrenskraftig på svenska endurosträckor.

Jag fick bara 77cm styre på min granit .
Och varför är inte den här tråden klistrad så somOrange Stage 5 är ???

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp