Långtidstest: Rose Root Miller, del 3 – Plusdäck

Datum:
30 juni 2017 16:20

Från att ha varit en obskyr grej för ett fåtal hängivna finns nu mängder av cyklar med feta däck. Happys testhoj Rose Root Miller låter dig själv välja däckdimension. Läs om plusdäcken i del 3 av långtidstestet.

Läs del 1 av testet
Läs del 2 av testet

27.5+

Från att ha varit en obskyr grej för ett fåtal hängivna, formligen exploderade intresset för fatbikes för ett antal år sedan och det gick till och med att köpa cyklar med enorma däck på stormarknaderna. Trots att den värsta hypen tycks ha blåst förbi finns fortfarande ett stort intresse för fatbikes, men många har nog också insett att 4”-däck är i extremaste laget och att ett mellanting vore mer lagom.

Detta var givetvis inte tillverkarna sena att uppmärksamma och precis som 27.5”-hjulen dök upp med argument att vara den optimala balansen mellan rullet i 29” och smidigheten i 26”, lanserades 27.5+ för några år sedan som optimerat för de som eftersöker en större luftkammare med möjlighet att köra lägre däcktryck, utan att för den delen väga för mycket eller rulla för dåligt. Ramar och gafflar för 27.5+ är oftast specade för däckbredder upp till 3”. Med dessa däckdimensioner stämmer ytterdiametern på däcken ganska väl med 29”-hjul med lite smalare däck, varför kombinationen 29”/27.5+ på samma ram blivit ganska vanligt.

Rose erbjuder kunder som är intresserade av Root Millern att själva välja däckdimension i cykelkonfiguratorn men jag hade fördelen att få båda hjulstorlekarna för att enklare kunna testa hur cykeln beter sig i de olika utförandena. Det enda som skiljer är fälgar, däck och slang, vilket innebär att byte går fort och smidigt. Dock kan man nog utgå från att de flesta köpare kommer välja en hjulstorlek och sedan förhoppningsvis vara nöjd med detta, varför smidigt byte mellan hjulstorlekarna egentligen är irrelevant för alla utom tillverkaren som kan effektivisera produktionen.

Bengt Luthman

Plusdäcken funkade faktiskt riktigt bra till skogscykling i hemmaskogarna.

Trevande start

Trots att jag sedan tidigare varit skeptisk till konceptet väcks mitt intresse allt mer när jag bygger om den med de stora däcken. Rent visuellt finns det en viss attraktionskraft i plusdäcken. Om det är nostalgi från åren med Gazzaloddi 3.0 på 24”-fälgar eller om det är den bastanta framtoningen och dess likheter med motocrosshojar är svårt att avgöra. Däremot finns en stor skillnad mot konventionella fatbikes med ofta stela ramar och gafflar kombinerat med enorma ballongdäck. Till skillnad från dessa ser Root Millern med sina 2.8” Nobby Nic-däck väl balanserad och kompetent ut.

Första turen blir i enduro- och DH-spåren i Flottsbro. Så väl cykel som förare är inställda på utförscykling med årets första liftassistans. Däcken är pumpade till ca 1.1 bar enligt visaren på min ganska kassa golvpump. Eftersom jag är helt ny på det här med plusdäck vet jag inte vad som är lagom utan försöker göra en jämförelse med mina vanliga däck genom att pressa båda varianterna mot en tröskel  och titta på deformationen vid motsvarande kraft. Detta skulle visa sig vara en tämligen värdelös metod.

Bengt Luthman

De stora däcken med sitt låga tryck slätar effektivt ut stenskravlet

Första åket bär av nerför det gamla freeridespåret, numera omdöpt till endurospåret. De stora däcken med sitt låga tryck äter sig fint ner i jorden och slätar effektivt ut stenskravlet utan att för den delen kränga störande genom de doserade kurvorna. Under de inledande 45 sekunderna svänger min inställning till fetdäck snabbt till plusdäckens favör. Ytterligare 5 sekunder senare gör jag en lite dålig kurvtagning och drar rakt på en vass stenkant. Glädjen över däcken försvinner lika snabbt som luften ur både fram- och bakhjul. 1.1 bar var uppenbarligen för lite för min typ av åkning. Efter slangbyte och slanglagning med mina sista laglappar vill jag inte riskera ytterligare punkteringar och höjer trycket till 1.5 bar. Det är fortfarande markant lägre tryck än jag normalt sett cyklar på, men ”klämma-med-tummen”-testet ger en tydlig indikation på att det är tillräckligt hårt. Jag slapp uppleva fler punkteringar den dagen. Vad jag också slapp uppleva var känslan av kontroll och glädje över stor luftkammare. Med trycket höjt förvandlades däcken till rullande studsbollar och en kompis som låg bakom mig nerför anläggningens hårigaste stenkista beskrev mig och cykeln med ett enda ord; ”flipperkula”. Det stämde alldeles för väl med mina egna intryck.

Jag fortsatte senare att laborera med olika däcktryck och fann att rätt tryck för mig låg någonstans mitt emellan vad jag testat på min inledande cykeldag. Med runt 1.3 bar försvann de värsta studsbollskänslorna och greppet kom tillbaka. Glädjen från de där inledande 45 sekundernas cykling i Flottsbro var dock borta för gott.

För vem, och till vad?

Plusdäcken funkade faktiskt riktigt bra till skogscykling i hemmaskogarna. Det var skönt förlåtande över rotmattor och jag hade aldrig problem med krängning. Jag tänker att målgruppen bör vara de som oftast sitter och mal på över stock och sten istället för att jobba med cykeln över underlaget, och för de som inte söker de högsta farterna eller gör de aggressivaste linjevalen. De som söker komfort snarare än fart helt enkelt.

Det ska väl sägas direkt, enduro/DH-segmentet är inte målgruppen för plusdäck, utan fokus ligger på mer ordinär stigcykling och i Sverige även för de som cyklar på fjället eller ger sig ut på andra äventyr. Flottsbrotestet kanske därför är lite orättvist, men för mig som söker en mångsidig cykel där olika former av liftburen cykling är ett givet inslag kändes det viktigt. Vidare kan man fundera över hur mycket av mina intryck som är kopplade till de specifika däcken, och hur mycket som ligger i konceptet med plusdäck. Det finns en anledning till att det sitter Maxxis Minions på mina 29”-hjul. Samtidigt kommer jag inte ifrån känslan när jag väl hade tvingats höja trycket i däcken: Vad tillför plusdäck som inte mina vanliga 29”-däck kan erbjuda? När mina Minions var tillbaka och cykeln blåste på nerför de svarta lederna i Järvsö var svaret för min del klart. Jag söker fart.

Bengt Luthman

Med trycket höjt förvandlades däcken till rullande studsbollar

Hur går det i övrigt?

Problemet med frambromsen som jag rapporterade om i förra artikeln har inte gett några nya problem utan jag har kört på som vanligt och bromsarna har gjort sitt jobb bra. Däremot börjar spår av användning nu märkas på cykeln. Lacken har visat sig vara ganska känslig mot stenskott och det har dykt upp ett antal vita prickar på underrör och baksidan av sadelröret. Vidare har det blivit glapp i infästningen till bakdämparen från länkarmen, där denna cykel blivit utrustad med en ny typ av infästning som lanserades tillsammans med metric-standarden, där kullager används istället för glidbussningar. Glappet berodde på två lösa skruvar som håller fast kullagerhylsan på bakdämparen, ingen trasigt men lite pilligt i och med att bakdämparen måste tas bort för att komma åt skruvarna.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Solaris 2018-08-17

Det sitter två lager på varje sida, med en skiljevägg mellan lagerna. Det var tydligen väldigt svårt att komma åt med verktyget för att få ta lagret, eftersom det låg i press mot skiljeväggen. Lagerdragare, är det verktyget som ser ut som en solfjä...

Solaris 2018-08-17

Verkligen, det var med skräckblandad fasa som jag inväntade domen från LBS. Tre år är såklart alldeles för lång tid, om man kör året runt i GBG. Har också hört att Cura ska vara bra, men jag och Formula ska nog gå skilda vägar.

sdx 2018-08-17

Var glad för att dom höll i tre år annars så levereras dom med kassa lager .

Luthman Photography 2018-08-17

jag skulle gissa at man behöver en lagerdragare (eller vad det nu heter) där bak. Det är inte direkt något avancerat verktyg, när jag gör det där på min egen hoj går det ganska smidigt. Men det kan ju så klart vara någon annan lösning också....

Luthman Photography 2018-08-17

Min sambo hade formula på sin förra hoj, hela familjen är mkt gladare nu när hon har shimano.

larsaw 2018-08-17

Det där låter som klassiska Formula-bromsar (pinne i hjulet-känslan), ny Cura lär vara en helt annan känsla: https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy

Solaris 2018-08-17

Jag hämtade min Root miller igår hos LBS efter ha bytt alla lager i bakssvingen. Första gången på tre år och det var helt klart dags. Tydligen så är konstruktionen inte helt enkel att serva. Vid baknavet sitter fyra lager, två på varje sida. De får ...

H. 2018-08-17

Har du haft skruvarna tillräckligt åtdragna? Det ska inte vara skruven som håller det på plats utan friktionen i de mötande sidorna som uppstår genom förspänning av skruven. Sen ska det så klart inte glappa ändå, men lite spel måste man ju ha för sk...

Beppo 2018-08-17

En uppdatering om Rose Root Miller långtidstest. Monteringshålen i länkagebryggorna där dämparen infästes visade ju sig vara för stora, därav ständiga problem med glapp. Rose har hela tiden lett in mig på bussningar, dämparfel osv, men jag har inte g...

Beppo 2018-05-18

Tja, framskiva bak och vice versa. Dropper post som inte funkar med ramen. Brickor inbankade i dämparinfästningen. Skramlande höljen. Känns inte så komponentrelaterat. Man betalar ju för att sakerna ska lira, lite vitsen med en komplett hoj. Jag ha...