Luthman Photography
Aktiv medlem
[Artikel] Långtidstest: Rose Root Miller, del 5 – Summering
örgelgörgel sa:Bäst med procore är att man får pumpa efter varje åk.
Man får stora biceps!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
örgelgörgel sa:Bäst med procore är att man får pumpa efter varje åk.
Wreckit sa:Root Millern i sig är en trevlig cykel, det vet jag av egen erfarenhet.
Men att köpa en postordercykel av Rose med deras syn på kunder och eftermarknadservice kommer jag aldrig igen att göra, inte heller rekommendera någon att göra.
Gillar du långsam hantering av fel och dålig kundservice, varsågod, köp då en cykel av Rose.
H. sa:Wreckit sa:Root Millern i sig är en trevlig cykel, det vet jag av egen erfarenhet.
Men att köpa en postordercykel av Rose med deras syn på kunder och eftermarknadservice kommer jag aldrig igen att göra, inte heller rekommendera någon att göra.
Gillar du långsam hantering av fel och dålig kundservice, varsågod, köp då en cykel av Rose.
Där har vi olika erfarenhet. Jag ägde en rose i två år innan jag påbörjade detta test och min erfarenhet från den tiden är att det funkade väldigt bra de gånger man behövde service. Tex har jag behövt hantera en fraktskada, två garantiärenden på en reverbstolpe och ett växelöra som spontanhavererade. I samtliga fall har jag fått snabb och effektiv hjälp.
Har haft betydligt större problem med en del fysiska butiker.
Men visst, onlinehandel är alltid annorlunda mot butikshandel och det ställer högre krav på konsumenten.
Beppo sa:Jag har nu haft en Root Miller i tre år och haft problem hela tiden. Ska säga att Rose varit behjälpliga men totalupplevelsen av hojjen har varit usel. Betyg 1 av 5 Bratwurstar. Ironiskt nog pallar den inte att "Mala rötter". Listan på problem är lång men för närvarande är det glapp i bakänden som är det stora bekymret.
Är det någon med Rose MTB växelöra till axel 142x12 som upplevt dessa problem?
Jag har fan sett över alla tänkbara alternativ men fattar inte hur dom tänkt vid designen av växelörat? Är det normalt att den sitter fast med endast en m3 skruv som går av pga att örat inte sitter ordentligt i ramen?
Efter bara en kilometer på lite brötig stig glappar det i axeltrakten. Detta försvinner när jag återspänner med snabbspännaren, för att sedan återkomma strax. Vad annars skulle det kunna vara som hela tiden "återglappar" och försvinner vid återspänning av snabbspännaren (den glappar alltså inte upp).
Beppo sa:Tack för svaren. Verkar bara vara jag som drabbats. Läxa lärd: Köp en spec som alla andra på concept store och lämna in skiten vid minsta problem. Ja ä int bitter...
H. sa:Beppo sa:Tack för svaren. Verkar bara vara jag som drabbats. Läxa lärd: Köp en spec som alla andra på concept store och lämna in skiten vid minsta problem. Ja ä int bitter...
Förutom växelöra-problemen känns det lite oklart kring de andra sakerna, och det är inte säkert någon annan hade gjort det bättre. Mycket var ju kopplat till komponenter och där har inte Rose sämre än någon annan.
Har du haft skruvarna tillräckligt åtdragna? Det ska inte vara skruven som håller det på plats utan friktionen i de mötande sidorna som uppstår genom förspänning av skruven. Sen ska det så klart inte glappa ändå, men lite spel måste man ju ha för skruven.Beppo sa:En uppdatering om Rose Root Miller långtidstest.
Monteringshålen i länkagebryggorna där dämparen infästes visade ju sig vara för stora, därav ständiga problem med glapp. Rose har hela tiden lett in mig på bussningar, dämparfel osv, men jag har inte gett mig. Till slut fick jag köpa nytt länkage vilket åtgärdade problemet, hoppas jag. Men hur länge håller det denna gången...
Solaris sa:Sen är bromsarna (Formula C1) skräp som antingen är behov av luftning, tjuter som en ostämd blåsorkester eller när de verkligen funkar, biter tvärt utan minsta antydan till modulation. Jag hatar dem med djup innerlighet.
larsaw sa:Solaris sa:Sen är bromsarna (Formula C1) skräp som antingen är behov av luftning, tjuter som en ostämd blåsorkester eller när de verkligen funkar, biter tvärt utan minsta antydan till modulation. Jag hatar dem med djup innerlighet.
Det där låter som klassiska Formula-bromsar (pinne i hjulet-känslan), ny Cura lär vara en helt annan känsla:
https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/
Solaris sa:Jag hämtade min Root miller igår hos LBS efter ha bytt alla lager i bakssvingen. Första gången på tre år och det var helt klart dags.
Tydligen så är konstruktionen inte helt enkel att serva. Vid baknavet sitter fyra lager, två på varje sida. De får man bara loss med specialverktyg och det tar rätt så mycket tid = dyrt. Toleranserna i ramen för att passa in lager var inte helt spitzenklasse. Vilket kanske är en förklaring till dina problem Beppo.
Sen är bromsarna (Formula C1) skräp som antingen är behov av luftning, tjuter som en ostämd blåsorkester eller när de verkligen funkar, biter tvärt utan minsta antydan till modulation. Jag hatar dem med djup innerlighet.
Var glad för att dom höll i tre år annars så levereras dom med kassa lager .Solaris sa:Jag hämtade min Root miller igår hos LBS efter ha bytt alla lager i bakssvingen. Första gången på tre år och det var helt klart dags.
sdx sa:Var glad för att dom höll i tre år annars så levereras dom med kassa lager .
Luthman Photography sa:jag skulle gissa at man behöver en lagerdragare (eller vad det nu heter) där bak. Det är inte direkt något avancerat verktyg, när jag gör det där på min egen hoj går det ganska smidigt. Men det kan ju så klart vara någon annan lösning också.