[Artikel] Långtidstest: Rose Root Miller, del 5 – Summering

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Rose-Root-Miller.jpg

För drygt sex månader sedan var jag övertygad om vad jag skulle skriva när det blev dags för slutsatserna. “Root Miller i all ära, men för samma pengar får du en pangkittad YT Jeffsy i kolfiber.” Nu har dagen kommit och rent objektivt är min tes fortfarande korrekt. Men medan jag då tyckte att andemeningen i kommentaren sade allt känner jag nu att det finns fog för tillägg. För vad är det egentligen som styr vad som är ett bra köp?

Läs summeringen av Rose Root Miller https://happyride.se/2017/11/02/langtidstest-rose-root-miller-del-5-summering/

Root Millern i sig är en trevlig cykel, det vet jag av egen erfarenhet.
Men att köpa en postordercykel av Rose med deras syn på kunder och eftermarknadservice kommer jag aldrig igen att göra, inte heller rekommendera någon att göra.
Gillar du långsam hantering av fel och dålig kundservice, varsågod, köp då en cykel av Rose.

Wreckit sa:
Men att köpa en postordercykel av Rose med deras syn på kunder och eftermarknadservice kommer jag aldrig igen att göra, inte heller rekommendera någon att göra.
Gillar du långsam hantering av fel och dålig kundservice, varsågod, köp då en cykel av Rose.

Där har vi olika erfarenhet. Jag ägde en rose i två år innan jag påbörjade detta test och min erfarenhet från den tiden är att det funkade väldigt bra de gånger man behövde service. Tex har jag behövt hantera en fraktskada, två garantiärenden på en reverbstolpe och ett växelöra som spontanhavererade. I samtliga fall har jag fått snabb och effektiv hjälp.

Har haft betydligt större problem med en del fysiska butiker.

Men visst, onlinehandel är alltid annorlunda mot butikshandel och det ställer högre krav på konsumenten.

H. sa:
Wreckit sa:

Där har vi olika erfarenhet. Jag ägde en rose i två år innan jag påbörjade detta test och min erfarenhet från den tiden är att det funkade väldigt bra de gånger man behövde service. Tex har jag behövt hantera en fraktskada, två garantiärenden på en reverbstolpe och ett växelöra som spontanhavererade. I samtliga fall har jag fått snabb och effektiv hjälp.

Har haft betydligt större problem med en del fysiska butiker.

Men visst, onlinehandel är alltid annorlunda mot butikshandel och det ställer högre krav på konsumenten.

Får instämma med H. här. Jag har haft en Root Miller i snart tre år och har hunnit med att reklamera ramen (p.g.a. att ett kedjestag gick av), en sviktande KS Lev och en knakande Pike RCT3. Då Rose inte hade några kedjestag i rätt färg fick jag en helt ny ram. Och även den knakande Piken ersattes med en helt ny.

Kontakten med Rose gick genom Micke på Rose showroom i Barkarby och alla ärenden gick hur smidigt som helst.

En uppdatering:
Det visade sig att monteringshålen till bulten som går genom nedre dämparfästet i länkagebryggorna hade blivit för stort och orsakat glapp. Efter två års diskussioner och huvudbryderier har jag nu fått köpa nytt länkage som verkar ha åtgärdet det problemet. Men hur länge dröjer det innan de är kassa igen? Är det "wear and tear"...

Jag har nu haft en Root Miller i tre år och haft problem hela tiden. Ska säga att Rose varit behjälpliga men totalupplevelsen av hojjen har varit usel. Betyg 1 av 5 Bratwurstar. Ironiskt nog pallar den inte att "Mala rötter". Listan på problem är lång men för närvarande är det glapp i bakänden som är det stora bekymret.

Är det någon med Rose MTB växelöra till axel 142x12 som upplevt dessa problem?

Jag har fan sett över alla tänkbara alternativ men fattar inte hur dom tänkt vid designen av växelörat? Är det normalt att den sitter fast med endast en m3 skruv som går av pga att örat inte sitter ordentligt i ramen?

Efter bara en kilometer på lite brötig stig glappar det i axeltrakten. Detta försvinner när jag återspänner med snabbspännaren, för att sedan återkomma strax. Vad annars skulle det kunna vara som hela tiden "återglappar" och försvinner vid återspänning av snabbspännaren (den glappar alltså inte upp).

En sista desperat lösning vore kanske att svetsa fast skiten.

Som sagt, någon med liknande problem? Övriga fel, se nedan...

Mvh
Björn

Avvikelselista Root Miller:
1. Bromsskivor omkastade bak- och fram - åtgärdat
2. Inkompatibel dropper post - åtgärdat efter utbildning av Rose från min sida. Fick dock bara 125mm istället för 150.
3. Baknav av mjukost- Åtgärdat
4. Fuljustering av dämparinfästning - Typ åtgärdat, oklart varför brickorna satt där från början. Funkar fint efter service. Lite glapp fortfarande dock... Kasst länkage kanske förklarar saken...
5. Bakdämparen visade sig vara defekt från början. - Åtgärdat, eller så var det kassa länkaget...
6. Växelörats infästning skapar glapp - Inte åtgärdat. Fick rådet att byta ramlager, helt onödigt. Fick nytt växelöra, också onödigt. Fick ny baksving, samma skit. Problemet måste lösas vid källan. Dålig konstruktion eller tillverkningsfel? Problemet med länkaget ´har nog också stökat till det...
7. Interna vajedragningen dålig. Rasslar och smäller hela tiden.

Osv...

Senast ändrad:
Interna vajerdragningen var dålig på gen1, den åtgärdades och blev mycket bättre till den här testade varianten.

Jag upplevde aldrig problem med passningen på växelörat, varken på denna eller gen1. Dock var det några öron som gick av väldigt lätt i början. Åtgärdades sen.

Övriga problem låter inte modellspecifika eller är lite oklara. Vänligen utveckla.

Beppo sa:
Jag har nu haft en Root Miller i tre år och haft problem hela tiden. Ska säga att Rose varit behjälpliga men totalupplevelsen av hojjen har varit usel. Betyg 1 av 5 Bratwurstar. Ironiskt nog pallar den inte att "Mala rötter". Listan på problem är lång men för närvarande är det glapp i bakänden som är det stora bekymret.

Är det någon med Rose MTB växelöra till axel 142x12 som upplevt dessa problem?

Jag har fan sett över alla tänkbara alternativ men fattar inte hur dom tänkt vid designen av växelörat? Är det normalt att den sitter fast med endast en m3 skruv som går av pga att örat inte sitter ordentligt i ramen?

Efter bara en kilometer på lite brötig stig glappar det i axeltrakten. Detta försvinner när jag återspänner med snabbspännaren, för att sedan återkomma strax. Vad annars skulle det kunna vara som hela tiden "återglappar" och försvinner vid återspänning av snabbspännaren (den glappar alltså inte upp).

Menar du att hjulaxeln glappar? Jag har en hel del problem med att bussningarna till bakdämparna slits ut snabbt och det glappar. Beror antagligen på att baktriangeln inte är helt centrerad.

I övrigt så tycker jag att saker och ting går sönder i den takt man kan förvänta sig. Har inte några problem med växelörat, förutom att det går sönder. Men det är ju hela poängen med det.

Trist att du verkar ha trubbel med din cykel. Min erfarenhet av min första Rose som är en Granite chief 2012 är att den så här långt varit ett under av driftsäkerhet, trots en hel del misshandel typ DH. Köpte därför en Roote Miller 2016 till frugan, och även den har så här långt funkat. Den är dock inte brutalt misshandlad som min Granite. Sedan har jag naturligtvis under åren bytt en massa komponenter på Graniten, men det är slitage, och sönderkörda saker, och kan knappast belasta cykelns grundkvalitet. Hoppas du får ordning på din cykel.

Tack för svaren. Verkar bara vara jag som drabbats. Läxa lärd: Köp en spec som alla andra på concept store och lämna in skiten vid minsta problem. Ja ä int bitter...

Beppo sa:
Tack för svaren. Verkar bara vara jag som drabbats. Läxa lärd: Köp en spec som alla andra på concept store och lämna in skiten vid minsta problem. Ja ä int bitter...

Förutom växelöra-problemen känns det lite oklart kring de andra sakerna, och det är inte säkert någon annan hade gjort det bättre. Mycket var ju kopplat till komponenter och där har inte Rose sämre än någon annan.

H. sa:
Beppo sa:

Förutom växelöra-problemen känns det lite oklart kring de andra sakerna, och det är inte säkert någon annan hade gjort det bättre. Mycket var ju kopplat till komponenter och där har inte Rose sämre än någon annan.

Tja, framskiva bak och vice versa. Dropper post som inte funkar med ramen. Brickor inbankade i dämparinfästningen. Skramlande höljen. Känns inte så komponentrelaterat. Man betalar ju för att sakerna ska lira, lite vitsen med en komplett hoj. Jag har nu även insett att alla mina problem med pajjade nav och dämparproblem troligen orsakas av det satans glappet vid örat, eller extremt flexig baksving. Aldrig mer postordercykel.

En uppdatering om Rose Root Miller långtidstest.
Monteringshålen i länkagebryggorna där dämparen infästes visade ju sig vara för stora, därav ständiga problem med glapp. Rose har hela tiden lett in mig på bussningar, dämparfel osv, men jag har inte gett mig. Till slut fick jag köpa nytt länkage vilket åtgärdade problemet, hoppas jag. Men hur länge håller det denna gången...

Beppo sa:
En uppdatering om Rose Root Miller långtidstest.
Monteringshålen i länkagebryggorna där dämparen infästes visade ju sig vara för stora, därav ständiga problem med glapp. Rose har hela tiden lett in mig på bussningar, dämparfel osv, men jag har inte gett mig. Till slut fick jag köpa nytt länkage vilket åtgärdade problemet, hoppas jag. Men hur länge håller det denna gången...
Har du haft skruvarna tillräckligt åtdragna? Det ska inte vara skruven som håller det på plats utan friktionen i de mötande sidorna som uppstår genom förspänning av skruven. Sen ska det så klart inte glappa ändå, men lite spel måste man ju ha för skruven.

Kan du visa på en bild?

Jag hämtade min Root miller igår hos LBS efter ha bytt alla lager i bakssvingen. Första gången på tre år och det var helt klart dags.

Tydligen så är konstruktionen inte helt enkel att serva. Vid baknavet sitter fyra lager, två på varje sida. De får man bara loss med specialverktyg och det tar rätt så mycket tid = dyrt. Toleranserna i ramen för att passa in lager var inte helt spitzenklasse. Vilket kanske är en förklaring till dina problem Beppo.

Sen är bromsarna (Formula C1) skräp som antingen är behov av luftning, tjuter som en ostämd blåsorkester eller när de verkligen funkar, biter tvärt utan minsta antydan till modulation. Jag hatar dem med djup innerlighet.

Solaris sa:
Sen är bromsarna (Formula C1) skräp som antingen är behov av luftning, tjuter som en ostämd blåsorkester eller när de verkligen funkar, biter tvärt utan minsta antydan till modulation. Jag hatar dem med djup innerlighet.

Det där låter som klassiska Formula-bromsar (pinne i hjulet-känslan), ny Cura lär vara en helt annan känsla:
https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

larsaw sa:
Solaris sa:

Det där låter som klassiska Formula-bromsar (pinne i hjulet-känslan), ny Cura lär vara en helt annan känsla:
https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

Min sambo hade formula på sin förra hoj, hela familjen är mkt gladare nu när hon har shimano.

Solaris sa:
Jag hämtade min Root miller igår hos LBS efter ha bytt alla lager i bakssvingen. Första gången på tre år och det var helt klart dags.

Tydligen så är konstruktionen inte helt enkel att serva. Vid baknavet sitter fyra lager, två på varje sida. De får man bara loss med specialverktyg och det tar rätt så mycket tid = dyrt. Toleranserna i ramen för att passa in lager var inte helt spitzenklasse. Vilket kanske är en förklaring till dina problem Beppo.

jag skulle gissa at man behöver en lagerdragare (eller vad det nu heter) där bak. Det är inte direkt något avancerat verktyg, när jag gör det där på min egen hoj går det ganska smidigt. Men det kan ju så klart vara någon annan lösning också.

Solaris sa:
Var glad för att dom höll i tre år annars så levereras dom med kassa lager .

sdx sa:
Var glad för att dom höll i tre år annars så levereras dom med kassa lager .

Verkligen, det var med skräckblandad fasa som jag inväntade domen från LBS. Tre år är såklart alldeles för lång tid, om man kör året runt i GBG.

Har också hört att Cura ska vara bra, men jag och Formula ska nog gå skilda vägar.

Luthman Photography sa:
jag skulle gissa at man behöver en lagerdragare (eller vad det nu heter) där bak. Det är inte direkt något avancerat verktyg, när jag gör det där på min egen hoj går det ganska smidigt. Men det kan ju så klart vara någon annan lösning också.

Det sitter två lager på varje sida, med en skiljevägg mellan lagerna. Det var tydligen väldigt svårt att komma åt med verktyget för att få ta lagret, eftersom det låg i press mot skiljeväggen. Lagerdragare, är det verktyget som ser ut som en solfjäder i ena änden?

Tillbaka
Topp