Nicolai EBOXX och Geometron

Datum:
17 juli 2017 18:13

Nicolai är ett tyskt företag vars cyklar kännetecknas av aluminiumramar med synliga svetsfogar, massor av CNC-frästa detaljer och en del hel tekniska innovationer. Produktion, utveckling och tillverkning sker i den tyska byn Lübbrechtsen där företaget haft sin bas sedan starten 1995.

Det är lätt att tro att ett företag som Nicolai med sina cyklar, tekniska höjd och omsorg om små detaljer skulle ha sin givna plats på marknaden och sina trogna kunder. Men tydligen inte. När företaget får signaler från marknaden att kunderna ratar deras modeller till förmån för en eMTB från ett annat märke inser även Nicolai att något måste göras. För att möta marknaden och kundernas efterfrågan på eMTB har de till 2018 tagit fram nya EBOXX.

EBOXX – en ny eMTB från Nicolai

Nicolai är inte helt färska inom eMTB. Företaget har hållit på med el sedan 2009 på olika prototyper och enstaka modeller. EBOXX är dock första modellen som kommer att tillverkas i större kvantiteter.

Anders JanssonEBOXX är en ny eMTB från Nicolai.

EBOXX är byggd kring elcykelkomponenter från Bosch och deras mittmotor Performance Line CX. Motorn är på 250 W och hjälper till upp till 25 km/h. Vridmomentet beror på inställt effektläge och är för Bosch CX följande; Turbo 75Nm, Sport 60Nm, Tour 50Nm och Eco 40Nm.

Till systemet tillhör ett utanpåliggande 500 Wh batteri som i normala fall monteras ovanpå ramens diagonalrör. Nicolai vore dock inte Nicolai om de inte ville sticka ut och göra det annorlunda och på EBOXX har det utanpåliggande batteriet integrerats i ramen. Kåpan som täcker batteriet och som är en del av diagonalröret är gjort i magnesium. Ett något överraskande materialval för ett aluminiumföretag som Nicolai.

”Visst hade vi kunnat göra kåpan i fräst aluminium men det hade blivit väl tidskrävande och kostat massor”, säger Nicolai. Så istället för att börja med ett stort aluminiumblock så gjuts kåpan i magnesiumlegeringen Electron 21. Gjuttekniken som används kallas Pacecast och använder sig av en gjutform av sand. Resultatet blir en kåpa som är 30 % lättare än motsvarande i aluminium.

Anders JanssonBatterikåpan och tillika diagonalröret är av magnesium och framställs genom en speciell gjutteknik.

Svets och svetsfogar är som bekant något som kännetecknar Nicolais ramar men på grund av de två metallernas egenskaper är de mindre bra att svetsa ihop tillsammans så istället fästs kåpan med hjälp av skruvförband. Batteriet är trots sin integrering även löstagbart och går att montera ur kåpan. Laddning kan ske antingen på plats eller med batteriet urmonterat.

Till 2018 kommer Bosch med ett nytt lite mer slimmat batteri som är avsett för just integrerad montering. Något som Nicolai förstås redan har koll på och kommer troligtvis att modifiera kåpan på framtida modeller.

Övriga delar i elsystemet är en Bosch Purion display och ett uttag för smartphone-laddare.

EBOXX kommer i fyra olika modeller med antingen 27,5 eller 29 hjul. Geometrier är antingen Classic eller Geometron (se nedan).

  • Ion-G13 EBOXX med 29-hjul och 130 mm slaglängd. Geometron-geometri
  • Ion-G16 EBOXX med 27,5 och 160 mm. Geometron-geometri
  • Ion-G19 EBOXX med 27,5 och 190 mm. Geometron-geometri
  • Ion-16 EBOXX med 27,5 och 160 mm. Classic-geometri
Anders JanssonGeometron-geometri med ställbara sadelstag. Som hos alla Nicolai är ramen full av CNC-frästa delar som pulverlackats eller anodiserats.

En skillnad mot de normala trampdrivna modellerna är att EBOXX har något högre vevlager (0 mm offset) för bättre frigång vid trampning i stök. Som hos de trampdrivna går det även att flytta en excentrisk bricka vid bakre bakämparinfästningen för att höja/sänka vevlagret några millimeter och ändra gaffelvinkeln 1°. EBOXX har även varierbara sadel- och kedjestag som ger utrymme för olika däckdimensioner i tre lägen. På 27,5-modellerna innebär det utrymme för normala 2,4”-däck, 2,6”-semiplus eller 3,0”-plusdäck

Priserna på EBOXX startar från 5400 €

Geometron -geometri

Förutom cyklar med sina klassiska geometrier erbjuder även Nicolai något de kallar Geometron. Kort handlar det om den moderna geometrin ”långt, lågt och flackt” men där Nicolai tar det ännu längre, lägre och flackare. Geometron härstammar i grunden från Chris Porter och Mojo Suspension UK som sedan två år samarbetar med Nicolai kring Geometron.

Anders JanssonNicolai Ion-G13-GPI. En 130 mm 29 med Pinion-växellåda och Geometron-geometri. Gaffelvinkeln är 65° och sadelvinkeln 76°. Reach för storlek Large är 510 mm.

Idén med Geometron är att ha en cykel som både är högfartsstabil utför men samtidigt en bra klättrare uppför. Enligt Nicolai så avgör hjulavstånd, gaffelvinkel och ekipagets tyngdpunkt hur stabil en cykel upplevs. Samtidigt som relationen mellan sadel, pedaler och bakhjul avgör hur bra en cykel klättrar uppför. Dessa två egenskaper är separerade från varandra och en brant sadelvinkel gör inte att cykeln går sämre utför samtidigt som en lång hjulbas eller flack gaffelvinkel inte gör att cykeln klättrar sämre. Den långa geometrin hos Geometron ger en tyngdpunkt som alltid är innanför hjulen vilket ger bättre tryck och fäste i svängar. Lång reach i kombination med den branta sadelvinkeln ger en sittande position som kan liknas vid stående cykling vilket öppnar upp kroppen för bättre andning istället för att sitta hoptryckt och krummad som på en kortare cykel. Den längre geometrin hjälper även till att hålla nere framhjulet i marken vid branta klättringar och förhindra känslan av att gå över styret (OTB) i branta utförsbackar.

Geometron finns som option för modeller med 27,5 eller 29 och med slaglängder från 130 upp till 190 mm.

Ny XC och långloppsmodell

Anders JanssonNicolai Saturn 11. 29-tums XC och långloppsraket

Allt är inte eMTB eller utförsrelaterad cykling hos Nicolai. I sortimentet finns även modeller för de som gillar att cykla med puls. Nya Saturn är en 29-ram med 105 mm slaglängd avsedd för 120 mm gaffel. Saturn följer inte Geometron-geometrin fullt ut utan har mer moderat 67,6° gaffelvinkel och 74,5° sadelvinkel.

Anders JanssonDen orange-eloxerade dämparbryggan startade sitt liv som en 4,3 kg aluminiumklump. Kvar är 175 gram.

Att Nicolai är ett företag som gillar CNC och inte tar några genvägar visar de tydligt upp vid tillverkningen av Saturns dämparbrygga. Den startar som en solid 4,3 kg tung aluminiumklump och efter ett antal timmar i CNC-maskinerna har 96 % av materialet försvunnit och kvar återstår en brygga på endast 175 gram.

Vincent Stoyhe pratar mer om de nya modellerna och beskriver fördelarna med Geometron

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

fhansson925 2017-08-02

En intressant lösning är den Shimano tagit fram med dubbla batterier i ramen. Vardera batteri är på 375 Wh så med två kan man få 750 Wh och anpassa vikten efter turen.

AJ 2017-07-31

Nya landsvägshjul och nya hjul till eMTB. DT har presenterat sina nyheter för 2018. 330537 Läs om DT 2018 https://happyride.se/2017/07/31/dt-swiss-mtb-och-landsvagshjul-2018

happymtb.fr 2017-07-29

Tack grabbar! ;)

Rattnalle 2017-07-28

Utom att det inte är en USP då :-) I och med att den inte är så unik, snarare bättre sent än aldrig.

Luthman Photography 2017-07-28

Jag t r o r att de mest kör större negativ kammare på flera gaflar och sen kom de på att de måste kalla det för något så att det blir tydligt att det är en USP, hence Debonair eftersom det var vad de kallade bakdämparna med större negativ kammare....

Lingon 2017-07-27

Nya piken verkar ju grym. Både mer linjär och progressiv luftfjäder på samma gång! Rena magin. :-)

happymtb.fr 2017-07-27

Angående rockshox 2018, jag förstår inte riktigt om dom har ändrat nåt på fjäder sidan för Yari och Lyrik modeller? Det heter nu Debonair men hade redan större negativ kammare förra året. Nån som vet?

AJ 2017-07-27

SRAM släpper kontinuerligt ut nya produkter på marknaden och vi har tidigare gått igenom några av 2018-års nyheter. Nu låter vi SRAM själva berätta om dem. 330197 Läs mer om SRAM 2018 https://happyride.se/2017/07/27/sram-gx-eagle-rs-pike-och-reverb-...

NickPick 2017-07-26

Låter klumpigt att behöva ha en rygga full med både vätska och batterier. Använd batteriet till klättring och benen till resten vore ett alternativ... Bra batterier kostar pengar och det kommer dom att göra ett tag till. Det går ju tydligen "minst l...

fhansson925 2017-07-26

Mixad storlek är intressant men knappast något direkt revolutionerande. Det finns några nackdelar också och det har mest att göra med det opraktiska i att ha två olika däck och inte kunna byta mellan fram/bak. Samma sak gäller integrerade batterier...