[OT] Ny Kaffebryggare, vilken?

johnny165

Aktiv medlem
Dags för ny bryggare av det bruna guldet, livets vatten:)

Krav:
- Ska finnas inbyggd kvarn, (alltså den maler på beställning)

- Timer

-Alla andra fiffiga nymodigheter:)

Vad har ni?
Vilken är bäst?

Jura är väl bäst när det gäller allt-i-ett maskiner?
De gånger jag reagerat på att maskinkaffet var gott och inte bara drickbart har det alltid varit stått Jura på maskinen.
Kanske mest beror på att om man investerat i swiss-premium snålar man inte på bönorna?

Kimpa951 sa:
Köp en separat kvar och en moccamaster. Problem löst ;)
+1
Moccamaster används som referensbryggare i kafferosterier och brygger med rätt temp och tid. Dessutom håller dom. Min går minst en gång om dagen och den är snart 16 år och brygger lika gott kaffe idag som då. Kalkar av den en eller två gånger per år. Det manuella droppstoppet har dock aldrig funkat bra.

Om du vill ha gott kaffe skippa alltiettmaskin. Köp en moccamaster (en där man kan reglera tempen på plattan), och en kaffekvarn med keramiskt kvarnhjul.

Efter att jag investerat i ovanstående så testade jag för skojs skull min gamla, en Braun som ändå kostade en del på sin tid. Det var en hemsk upplevelse, inget gott alls. Bryggtemperaturen och att man har nymalet spelar stor roll.

PKJoacim sa:
Kimpa951 sa:
+1
Moccamaster används som referensbryggare i kafferosterier och brygger med rätt temp och tid. Dessutom håller dom. Min går minst en gång om dagen och den är snart 16 år och brygger lika gott kaffe idag som då. Kalkar av den en eller två gånger per år. Det manuella droppstoppet har dock aldrig funkat bra.

Det automatiska på våran fungerar inte bra heller, annars ruskigt nöjd. Tysk kvalitet.

Moccamaster brygger gott kaffe av vilket skitkaffe som helst :)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    238.6 KB · Besök: 361
Alltså, Moccamaster. Det måste vara något av det mest opraktiska per krona man kan köpa.

Nu är jag ingen finsmakare när det gäller kaffe, men med vanligt paketkaffe så vet jag inte om det är någon frälsande smakupplevelse jämfört med in 199kr bryggare.
Men det jag använder mest är en sån mocca-bryggare man ställer på spisen. Den är smidigare när det bara är en mugg man ska ha.

Moccamaster gör bra kaffe men vilken skitkonstruktion på många sätt. Droppstoppet är som sagt kass, och brygger man full kanna svämmar det över.

Men det går fort och blir gott.

Jimel sa:
PKJoacim sa:
Kimpa951 sa:
+1

Det automatiska på våran fungerar inte bra heller, annars ruskigt nöjd. Tysk kvalitet.

Moccamaster görs i Holland.

Moccamaster är den sämsta jävla skitkonstruktionen med avseende på användarvänlighet och kvalitetskänsla.
Plastigt och rackligt konstruerat av holländare som troligtvis rökt på.
Med det sagt så finns det ingen bryggare för konsumentmarknaden som brygger godare kaffe, t.o.m. billigt kaffe från Lidl smakar underbart i denna maskin och trots att kvalitetskänslan känns som en leksak från McDonalds, så verkar den hålla i år efter år.
Om min Moccamaster någon gång ger upp, så kommer jag tveklöst att köpa en likadan igen.

Jag skulle också köpa en moccamaster men här skulle jag vilja utfärda ett varningens finger. Vi har köpte, tyvärr, den som har som en ståltermos som man brygger i. Den har ingen uppvärmningsanordning utan den värms av kaffet som rinner ned, det gör att mycket av tempen försvinner när kaffet värmer insidan på termosen. En work-around , som jag gör, är att koka vanligt vatten och för-värma termosen och det är en onödig extrarutin. Dessutom är termosen ganska kass på att hålla värmen överhuvudtaget. Så köp en moccamaster med platta. Vår bryggare får duga tills den går sönder och då köper vi en ny mockamaster fast med värmeplatta.

Håller med många. Moccamaster om det är ok med separat kvarn, annars Jura. Bifogar bild på mitt senaste 200krs-fynd. Vintage MoccaM, tyvärr dimmar ljuset när jag drar igång bägge kannorna samtidigt.

Väldigt nöjd ned min Gaggia Classic, tror även Gaggia har ngn helautomatisk maskin, Brera? Såg en prisvärd sådan på blocket nyss.

/David

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    210.5 KB · Besök: 354
Oskar sa:
Jimel sa:
PKJoacim sa:
Kimpa951 sa:
+1

Ja? ?

Jimel sa:
Oskar sa:
Jimel sa:
PKJoacim sa:
Kimpa951 sa:
+1

Ja? ?

Deutsch qualität gemaakt in Nederland?

Wilfa wsp1b har jag haft i minst 2 år. Mycket nöjd.

Sen ang moccamaster... Ja dom är fina och bra men inte ens moccamaster själva vet skillnaden på alla olika bryggare dom har.

Wilfa brygger full kanna på 5 minuter och håller jämn temperatur. Mycket nöjd. Maler med den där klassiska wilfakvarnen som alla har.

Har en saeco xsmall. Har inte många funktioner man kan bara ställa hur finmalt kaffe och mängd vatten per kopp. Ju mer vatten ju klenare kaffe Sen pressar den 8 bar och blir helt ok espresso. Kanon för mig som är ensam i familjen att dricka kaffe. Tar typ 30 sek att få sig en kopp. Sen är ju saeco ett gammalt cykelstall ? hyfsat billig med

Senast ändrad:
Köp en wilfa! Klart bästa kaffekokaren jag har provat, jag har även deras kaffekvarn för malning precis innan bryggning. Här även en helautomatisk JURA för att göra espresso

En schysst kvarn och en tratt. Sen bra kaffe också, spelar ingen roll vad man har för grejor om man använder dussinkaffe som legat på ICAs centrallager i 3 månader innan det kommer ut i butik.

Moccamaster !

Classic Grandia mycket gott !

sjukt gott kaffe på nolltid.

MEN : knappen för dropp, är kass, man stänger ju av en då man ( alltid har bråttom ) för att kunna ta en kopp kaffe och slippa spill på plattan, nästa gång kommer man och har ännu mera bråttom och slänger i filter och vatten och 7 mått kaffe.
pang! nu har du kaffe i hela köket, det rinner ner på bryggaren och bänken och golvet, efter som den manuella knappen inte är på slagen.!

men det har kommit en nyare modell med auto-dropp-stopp-knapp och med massor av fina färger.

Senast ändrad:
Är det manuell reglering men auto droppstopp?
På wilfan skruvar man av den cylindriska vattentanken och fyller vatten rakt i den. Smidig feature.

Det finns en massa lättflyktiga aromer i kaffe som börjar försvinna så fort bönan blir mald. Har man en bra bryggare så känner man skilnad på ett nyöppnat paket och ett som öppnades igår. Och godast blir nymalet. Då får man dessutom doften av nymalt och det lyfter upplevelsen av kaffet lite till.

Jag har kört med en pressobryggare i 15 år med bönor malda med kvarn med roterande knivar. Gott kaffe? Nja, det duger åt mig men inget som TS efterfrågar. Fast sen har jag både en La Pavoni och en Jura (espressomaskiner) för helgens kaffe :-)

Tycker dock att Electroluxen med inbyggt malverk ser intressant ut.

Mokabryggare är inget jag gillar, alls.

Om du vill ha gott kaffe, vilket du verkar vilja ha, genom att köra bönor som du mal själv, kasta inte bort det på en hopbyggd sak.
Kvarnen spelar stor roll. Den är viktigare för brygg än espresso, och den inbyggda kvarnen är inte så jättebra.

När det rinner över på mokamastern som ni skrev är det par grejer som kan fixa det. Ni har självklart inte filterhållaren i "brygg liten kopp läge", sen att mala lite grövre, det man också kan åka på är att kaffet rinner över kanten på pappersfiltret, och då täpper sumpen igen utloppet och det rinner över.

När det runnit över, kolla om ni har sump som blockerar utloppet, det är sånt jag råkat ut för i alla fall.

En bra maskin till är melittas rostfria, den brygger lika gott som mokamastern.

En sak som är bättre på den är att filterhållaren står på kannan, du tar med den på en gång och diskar.Med mokamastern blir den kvar på bryggaren och jag glömmer filterhållaren kvar, med sump i.

There can be only one!

Perkolatorer

Att brygga kaffe är en konstform i sig. Det finns inget rätt eller fel och man kan använda sig av ett stort antal olika sorters kaffebryggare. En kaffebryggare som är effektiv, snabb och brygger härligt kaffe är perkolatorn.

Perkolator är en sorts kaffebryggare som till utseendet påminner om en termos. Det som utmärker perkolatorn och skiljer den från en vanlig kaffebryggare, beträffande dess funktion, är att vattnet passerar kaffefiltret flera gånger tills vattnet når koktemperatur varefter temperaturen reduceras av en termostat så att perkuleringen upphör. Eftersom kontakttiden med vattnet är ganska lång rekommenderar vi att använda pressokaffe till perkolatorn. Resultatet blir starkt varmt kaffe med en utomordentlig arom!

Varken perkolator eller kokkaffe får då fram lika mycket aromer ur kaffet som många andra metoder. Det blir för varmt!

Samma med "don pedro". Presskaffe är fortfarande favoriten för mig, men bryggkaffe är så simpelt.

Sen sitter ett stort problem med bittra smaker i oren utrustning. Men då väger jag mitt kaffe också :)

Senast ändrad:
feeblesmith sa:
Jura är väl bäst när det gäller allt-i-ett maskiner?
De gånger jag reagerat på att maskinkaffet var gott och inte bara drickbart har det alltid varit stått Jura på maskinen.
Kanske mest beror på att om man investerat i swiss-premium snålar man inte på bönorna?

Det kanske är fel på mina smaklökar, men vi har haft tre Juramaskiner på kontoret genom åren (X5, X9 och nu X7c) och kaffet hamnar någonstans mellan "nästan ok" och "ok" oavsett vilka (premium-)bönor vi häller i och vilka inställningar vi kör med.

Moccamastern med en billig skräpkvarn som står bredvid gör väldigt mycket bättre kaffe.

(Annars är min standardrekommendation en Wilfakvarn och en Hariotratt alternativt en Aeropress, vinst varje gång men tyvärr inte lika smidigt som en bryggare. Särskilt inte om man är fler.)

Electroluxen som postades lite högre upp är helt ok för vardagskaffe, även om jag själv hellre har separat kvarn.

Moccamaster har äntligen slutat med 3011 modeller och har nu 2 konsumentvarianter, 1 med droppstopp (automagiskt) och 1 utan droppstopp (som även saknar varmhållning). Jag skulle rekommendera den dyrare med droppstopp, det är värt det! 10 års garanti har den också, om en registrerar den på deras hemsida efter köp!

Moccamaster med Wilfa. +1
En fördel med Moccamaster är att det faktiskt finns reservdelar att tillgå om något går sönder.

Så här gör jag.

När jag brygger 1 kopp:
Hario skerton kvarn + Swissgold

När jag brygger 2 -6 koppar
Wilfa kvarn + Hariofilter

Har även Mokkamaster, Bistropress, Mockakokare och Minipressopump för variationen.

Fel forum: riktigtkaffe.se det är där du svaren. Men Moccamaster med separat kvarn och schyssta bönor är väl standardsvaret. Men
Wilfa wsp-1a är en utmanare, komplettera med en Wilfa WSCG-2 kvarn (som även är en bra instegskvarn om du köper en moccamaster).

Sen kör ju många aeropress, chemex, clever drip, hario v60, tratt osv när man bara ska göra en kopp eller vill labba lite extra.

NickPick sa:
Är det manuell reglering men auto droppstopp?
På wilfan skruvar man av den cylindriska vattentanken och fyller vatten rakt i den. Smidig feature.

Jag köpte en Wilfa WSP-1A. Föll för designen, den käcka avtagbara vattentanken och säljsnacket om att det är enda bryggaren som helt tömmer bryggaren på vatten (använder en pump), såg framför mig hur kleggigt det blir i vanliga bryggare i vattentanken, fick bilder i huvudet från dom där reklamerna för diskmaskinsdiskmedlen - urk. Precis som säljarna vill.

* Den tömmer INTE vattnet helt, det gör däremot min nya MoccaMaster
* Vattentanken undertill luktar gammal disktrasa efter ett tag
* "ventilen" längst ner på vattentanken sluter inte tätt efter ett tag, irriterande när man väger vattnet
* Droppstoppet sluter inte till helt efter ett tag
* Droppstoppet som har många steg för att reglera genomrinningen är mest helt på eller helt av (eller ja, det droppar ändå)
* Lämnade tillbaka
* Köpte en MoccaMaster
* Helnöjd!

Angående att MM dropppar, jag fick problem med det, men pillade lite på droppstoppet, har fungerat kanon sedan dess.

Vad heter MM:s modell med autodroppstopp?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp