Långtidstest: Orange Stage 5 RS, del 5 – Sammanfattning

Datum:
05 september 2017 21:55

Ja, då har det blivit dags att sammanfatta mina intryck av den brittiska aluminiumskapelsen som i folkmun kallas Orange Stage 5. Är det den ultimata stigcykeln som de själva påstår? Det beror väl på, säger jag.

Ungefär mitt i sommaren var jag tvungen att skicka tillbaka Orangen till den svenska importören, att jag inte skrivit klart den här sammanfattningen förrän nu beror helt enkelt på att jag suttit och gråtit över förlusten. Först nu kunde jag torka mina tårar och samla mig tillräckligt för att plita ner dessa rader….Okej, jag kanske överdrev en smula, det så kallade livet kom i vägen, inte storgråt. Men nu kommer den, avslutningen.

För vad?
Orange själva påstår att Stage 5 är den optimala stigcykeln. Enligt deras mycket pedagogiska information ska den kunna användas till allt utom det allra köttigaste, och här är jag villig att hålla med Orange. Jag nämnde i en tidigare del att geometrin writes checks that the slaglängd can’t cash. Det vill säga, cykeln är så pass förtroendeingivande och fartstabil att du lätt får slut på slaglängd. Men det är inte bara utför den är bra, även om den inte riktigt sprätter iväg uppför så klarar den tekniska klättringar väldigt bra.

Den passar som handen i handsken på svensk teknisk stig, det är ingen xc-raket, men det är heller ingen dh-hoj. Det är den där gyllene medelvägen som en stigcyklist så gärna vill ha.  Den svarar bra på tramptag och är, trots ganska flacka vinklar och lång hjulbas, inte svårhanterlig i tight terräng.

Henrik Kjellman

Orange Stage 5 RS är på många sätt en perfekt cykel för svensk stigcykling.

För vem?
Weight weenies kan ju direkt titta åt ett annat håll. Visserligen har Orange lyckats använda tunnare material än tidigare med den nya ramdesignen, men den här hojen innehåller fortfarande en hel del metall. I den första artikeln avslöjade jag att den vägde in på 14,3 kilo, vilket säkerligen får en del att rynka på näsan. Men när du cyklar på den så märker du inte av det så väldigt mycket. Beroende på dina preferenser så klart.

jag skulle säga att den potentiella köparen är en cyklist som gillar lite råbarkad design, kör lite åt bulldozerhållet och gillar simpla nöjen och simpla cyklar. Eller en helt vanlig stigcyklist som vill ha något lite speciellt.

Oranges länkage gör dem extremt lättservade, ramen har bara två lager som behöver tas om hand. Designen är så klart anpassad för att klara ett liv i brittisk smuts, något de verkar ha gott om på den där ön, smuts alltså. Om det här är något som har betydelse för dig (jag lockas i alla fall av tanken på en lättservad cykel) så kan Orange Stage 5 RS vara något att kika närmare på.

Summan av sina delar
En cykel är ju inte bara en ram, så även om Orange lyckats bra med sin Stage 5 så gäller det att välja rätt komponenter att klä den med för att paketet ska bli bra. I det stora hela tycker jag att komponenterna på hojen har fungerat ganska bra. Srambromsarna (Guide R) var lite svampiga direkt ur kartongen, men de hade bra bett och fin modulation så jag orkade faktiskt inte göra något åt dem under testets gång. Både gaffeln och bakdämparen (Pike RCT3 och en Monarch RT3) har fungerat som förväntat, vilket inte kommer som en chock. Drivlinan, som är en kombo av elvadelade Sramgrejer med bland annat ett kolfibervevparti och en X01-bakväxel, har fungerat felfritt. Sadelstolpen, en Rockshox Reverb 150mm, började strula efter ungefär 40 minuter då den började sjunka ihop på klassiskt Reverbmanér. Tyvärr är inte heller det speciellt överraskande. På testhojen fick jag en Reverb som tillval (utan att be om det) så den som köper hojen med originalkitet får istället en KS Lev Integra 125mm.

Som en paketlösning är RS-modellen bra kitad, det är delar som fungerar och håller bra. Nu är visserligen en halv säsong knappast tillräckligt lång tid för att avgöra hållbarheten i det långa loppet, men det är välkända komponenter som jag av erfarenhet vet fungerar bra.

Medaljens baksida
På många sätt är Orange Stage 5 RS en riktigt bra stigcykel för svenska förhållanden, men det finns så klart några nackdelar. Till exempel kan jag tycka att det är lite dåligt att bakaxelns gängning endast sitter i ramen. Jag tycker att det är betydligt bättre om gängningen åtminstone delvis sitter i växelörat/dropouten, då kan man enkelt byta den om den skulle skadas.

Baksvingen är också ganska bred, jag slog i hälarna rätt ofta vilket lämnar fula märken, inte en jättestor grej kanske, men det kan vara värt att notera om du kör med hälarna inåt.

En annan grej som stör mig lite med hojen är kabeldragningen in i överröret, de plastpluppar som styr in höljena i ramen har en alldeles för utåtriktad vinkel. Det gör att kablarna sticker ut väldigt mycket från ramen istället för att ligga mer slimmade framåt.

Priset och vad man får för de pengar man blir av med, är dock kanske något som gör att många inte överväger den här hojen. Testcykelns pris ligger på styva 50 000 kronor. För de pengarna kan man få en rätt fräsig kolfiberhoj som är betydligt mer hightech än Orangen. Visserligen går det att köpa en lös Stage 5 ram för runt 20 000 kronor vilket är i häradet av flera andra tillverkare. Men jag skulle gissa att man köper en Orange just för att man vill ha en Orange. För du kan få en hoj med samma egenskaper och samma komponenter för mindre pengar om du tittar på andra märken.

Bengt Luthman

Det här är en av anledningarna till att man köper en Orange, att man gillar designen.

Plus & minus
+ Fartstabil
+ Klättrar bra
+ Lätthanterlig
+ Designen

– Ingen lättviktare
– Priset
– Bakaxel fäster i baksvingen
– Designen

Som en vacker orch
Som du kanske noterade när jag gick igenom de saker jag tycker ligger cykeln i fatet så var det egentligen inga saker som vänder sig mot cykelns åkegenskaper. Det beror helt enkelt på att jag tyckte att den var riktigt rolig att cykla på. Stabil men ändå agil. Gillar man designen är det en cykel som är lätt att tycka om, den ger självförtroende och gjorde i alla fall mig, till en snabbare cyklist.

Henrik Kjellman

Orange Stage 5 RS är en rolig cykel, den inbjuder till lekfull cykling och med sin stabilitet ger den dig bättre självförtroende. (i alla fall på cykeln).

Jag har alltid varit svag för den industriella och simpla looken, som jag beskrev den i en kommentar tidigare “Den känns lite som en Uruk-hai, något groteskt som förfinats och effektiviserats.”  Man bör så klart att sett Sagan om ringen-filmerna för att förstå den liknelsen.

För att sammanfatta kan man väl säga att om du lockas av Oranges design, gillar fartfylld stigcykling, roliga cyklar och dessutom inte älskar krångliga länkage. Ja, då skulle jag ge Orange Stage 5 RS ett noga övervägande.