Test: Rock Machine Blizzard TRL 90-29

Datum:
16 november 2018 12:53

En cykel med väldigt konkurrenskraftigt pris och en och annan fin komponent. En ram som ser tuff ut och som dessutom sportar 140 mm slag fram och bak. Och så 29 tums hjul på det. På pappret en kombination som borde tilltala många av Happyrides läsare. Möt Rock Machine Blizzard TRL90-29, det Tjeckiska märkets senaste tillskott i modellfloran.

Rock Machine har funnits i Sverige några år nu, och har successivt börjat finna sin väg ut till fler och fler cyklister. Den testade modellen är helt nylanserad och saknar märkets annars så tongivande färgsättningar a’la tutti-frutti-orgie. Den här cykeln är sobert svart och grå. Cykeln är utrustad med moderna, vettiga och tämligen namnkunniga komponenter där det räknas, jag kommer inte på några speciella svagheter i konstruktion och prylval att anmärka på speciellt eftersom priset 27 000 kr är överkomligt. Lägg därtill att Cykelkraft, som säljer Rock Machine i Sverige, erbjuder cykeln till ett ”introduktionspris” strax norr om 21 000 vid publiceringsdatum så finns det anledning att fundera både en och två gånger på om hushållskassan ändå inte har rum för en cykel till. Det är helt enkelt en väldans massa hoj för pengen.

Björn Olsson

GX Eagle, årets vanligaste drivlina?

Några saker som talar för Blizzard TRL 90 -29 är växlarna, ett GX Eagle-system är inte fy skam i den här prisklassen. Hjulen med WTB ST i29-fäljar och okända men väl fungerande Bitex-nav känns såväl moderna som rimligt lätta. Dessutom uppmätte jag bortåt 50 klick i bodyn på baknavet, jag kanske sovit i några år men förr när jag brydde mig om sånt betydde många ingreppspunkter också ett dyrt och ”fint” nav.

De medföljande däckens främsta funktion är däremot endast som transportskydd. WTB Trail Boss väger säkert lite men sidoväggarna är så tunna att de var obrukbara för mig. När den initiala frustrationen över alla punkteringar lagt sig och jag monterat riktiga däck kunde jag mer nyktert konstatera att, well, det måste väl sparas nånstans om priset ska hållas lågt. Tips till köpare är i alla fall – klicka hem ett par nya sulor samtidigt, åtminstone om ni har ambition att cykla lite hårdare.

Många av komponenterna på cykeln kommer från WTB, väl beprövade saker som känns igen och fungerar. Här hade jag förväntat mig fler egna grejer från Rock Machine (som i och för sig hade gjorts i samma fabriker i Taiwan ändå, men ändå) och det bygger på mitt förtroende för detta för mig annars okända märke. Styrkombon är WTB, däck och fälgar också, Drivlinan består av SRAM GX Eagle-reglage, växel och vevar samt NX-kassett och kedja. Bromsarna är de nya Shimano BR-MT520 med 180 mm skivor och 4-kolvsok. Stolpen har 150 mm slag, heter One och ser precis ut som en Bontrager.

Björn Olsson

Floating Pivot Suspension med Smart Link. Bara en sån sak.

Det var det om prylar. Många, framförallt de som är nyare i cykelintresset, kommer sällan längre än till prylarna som sitter på eftersom det är lätt jämförbart, och därmed möjligt för en oinsatt att ändå skapa sig en bild av vad som utgör ”bra” och ”dåligt” med en cykel. Men de absolut viktigaste komponenterna på en heldämpad cykel är ju ramen och de stötdämpare som ska hålla den i schack. TRL 90-29 har en aluminiumram med en dubbellänksupphängning av bakhjulet inte alls olikt det som kallas DW eller VPP. Rock Machine väljer att kalla sin lösning för Floating Pivot Suspension och har lagt till ett annat namn, Smart Link. Det åsyftar den länkade arm som dämparen sitter i och den är gjord för att motverka luftburkens inneboende progressivitet så hela slaget blir lättare att få ut. Dämparen är Rock Shox Deluxe RT Debonair som fått absolut ingen custom tune för just denna cykel. Rock Machine har också valt att sätta en Rock Shox Sector i fören på cykeln och just dämparna anser jag vara de svagaste punkterna på Blizzard TRL 90-29. Jag har under testperioden haft svårt att bli vän med stötdämpningen och jag har inte fått mycket hjälp av inställningsmöjligheterna. Eller, nu ska jag inte vara orättvis. Cykeln och dess stötdämpning fungerar egentligen alldeles utmärkt en bred målgrupp och miljö, men känns lite klena och ofokuserade när jag försöker köra lite för fort på bike park-stigar och i stök.

Björn Olsson

Rock Shox Deluxe RL sköter dämpningen där bak.

På långa stigturer i såväl Stockholmsterräng som på fjället fungerar cykeln verkligen jättebra. Det relativt högt placerade vevpartiet håller effektivt pedalerna borta från sten och cykeln är ytterst okomplicerad att framföra på stökig stig, dessutom är det busenkelt att klättra i stökig terräng, bara att sitta ner och veva. Stötdämpningen håller sig aktiv även under kraft och det bidrar stort till det goda greppet i stökig terräng.

Kedjestagen är rimligt korta och gaffelvinkeln flack nog att skapa hemkänsla. Jag tyckte  reach-siffran var väl kort i storlek large, därför gick jag upp till XL för just denna cykel och istället känns den väldigt hög. Vevlagerhöjden gör nog sitt till och det måttet är samma på alla storlekar, men det som sticker ut (höhö) mest är sadeltornet som är rejält högt. Jag har droppern i botten, får ut alla 150 mm och fin vinkel i knät men det känns som att andra tillverkare just nu hellre förlänger än förhöjer större storlekar för att ge en större bredd i utbudet och plats för mer slag i sadelstolpen. Så jag anser nog att det tricket inte fungerar så bra just med Rock Machine, vill du ha mer reach än vad som erbjuds för din längd, titta på annat märke.

Testperioden för cykeln spände från augusti till oktober och cykeln har fått rulla i Stockholm, Falun, Sälen, Trysil, Åre och Hafjell. De enda mekaniska haverierna är en platt bakfälg i Hafjell och en länkage-skruv som trillade av i Åre. Men vid det laget var även några revben av på mig och det var dags att åka hem igen. Att skruven i det nedre dämparfästet ramlade bort kan ha att göra med att cykeln var ett förproduktions-ex, men tips till köpare är ändå att droppa lite gänglåsning där för säkerhets skull.

Men kan jag rekommendera Blizzard TRL 90-29 då? Jo, du kommer få mycket cykel för pengarna. Men den är inte för alla, bara de flesta. Om du gillar att tävla i enduro eller bara cykla svinfort utför finns det lämpligare cyklar på marknaden. Men är du ute efter en allsidig utflyktskamrat för såväl plattskog som långa fjällturer eller alpsemestrar av det mer kontinentalt avslappnade slaget, ja då funkar den här cykeln alldeles utmärkt.

Specifikation: 

Ram Alu 6061,T6 Multibutted BF-1605
Slaglängd (F/R) 140/140 mm
Gaffel Rock Shox Sector RL Tapered, 15 mm Boost
Bakdämpare Rock Shox Deluxe RT DebonAir
Vevparti Eagle Boost 32T
Bakväxel SRAM GX Eagle X-Horizon 12 speed
växelreglage Eagle Trigger Shifter
Kassett SRAM PG-1230-12 Eagle 11-50T
Kedja SRAM NX Eagle
Bromsar Shimano BR-MT520 hydraulic disc brake 180/180 mm, 4 pistons
Vevlager SRAM BB DUB PF92
Styrlager FSA Orbit 1,5E ZS No,57E
Framnav Bitex 15×110 mm
Baknav Bitex 12×148 mm
Fäljar WTB ST i29 TCS 2,0 32H
Ekrar Sapim Leader Black Butted
Däck WTB Trail Boss TCS LFR 29×2,4″ Skin Wall
Styrstam Race Face Aeffect 35 mm
Styre Race Face Aeffect 35 mm riser
Handtag ONE MTB Lock-on
Sadelstolpe ONE 125/150 mm Dropper Post
Sadel RM Peak Race
Storlek 17″ (M), 19″ (L), 21″ (XL)
Uppgiven vikt 13,3 kg / 17″ (M)

Geometri:

Om testaren:
1,84 cm, 75 kg. Cyklat mountainbike sedan 1994. Fostrad i stockholmsterräng men idag specialiserad på fjäll, park och berg, guidar och håller kurser. Uthållig snarare än snabb på klättring och utförsstig, pinsamt svag på platten. Tävlat på tramsnivå i enduro i Sverige, Norge och Frankrike med konsekventa mittenplaceringar. Specialitet: On-sajta stökiga branter. Svaghet: tävlingsnerven. Måtto: ”Sämst när det gäller”

Senaste kommentarer

Nisse 40+ 2018-11-22 08:01

Grattis salle! Hoppas du blir nöjd!😊

Luthman Photography 2018-11-22 09:24

"Grattis"? Fick han den gratis?

salle 2018-12-11 11:36

Nu med 15% rabatt hos cykelkraft. 18189 kr känns ju prisvärt.

malen77 2018-12-12 14:09

15% gäller ej denna då det är 2019 års modell skulle jag tro. Är du nöjd/har du hunnit testa cykeln än salle?

Alfakrull 2018-12-12 15:48

Fast det försvinner likväl 15% med cykeln i varukorgen när en klickar sig vidare till kassan