Första titt – GT Sensor Pro 29 – 2019

Datum:
28 januari 2019 00:13

GT har inför 2019 uppdaterat sitt modellutbud med två nya mountainbikes. Happyride långtidstestar den mer stigorienterade av de två, Sensor, en heldämpad 29″ med 130 mm slag fram och bak. Modellnamnet har använts tidigare men detta är en helt omritad cykel som uppdaterats enligt senaste fäbless, dvs lång – flack – låg.

I denna inledande artikel bekantar vi oss närmare med själva cykeln. I nästa avsnitt avslöjar vi hur den beter sig ute på stigarna.

2019 GT Sensor i korthet

  • 130 mm dämpning fram och bak
  • 29 tums hjul, kompatibel med 27,5 plus
  • Framtriangel i kolfiber, baksving i aluminium
  • ”Flip chip” ändrar gaffel- och sadelvinkeln med 0,5 grader samt vevlagerhöjden med 7 mm
  • 65,5/66 graders gaffelvinkel
  • 76/76,5 graders sadelvinkel
  • 470/475 mm reach i storlek Large
  • Bakdämpare med Trunnionfäste i metric-längd
  • Kablarna löper externt men göms i en kabelkanal på ovansidan av diagonalröret
  • 435 mm kedjestag
  • Gängat vevlager
  • Boost 148
  • Utbytbart ISCG-fäste
  • Ramen ska vara kompatibel med både stål- och luftfjäderdämpare

GT Sensor kommer i fyra utrustningsnivåer där den enklaste har aluminiumram och de tre övriga har framtriangel i kolfiber med baksving i aluminium. Vi testar toppmodellen ”Sensor Carbon Pro”.

Aron Gooch

Hos GT heter four-bar LTS

Nytt länkage av beprövat snitt

I och med de nya modellerna överger GT också sitt tidigare länkage i-drive. I-drive var ett ganska radikal lösning där vevpartiet inte satt fastsvetsat på framtriangeln utan var fäst via ett länkage och rörde sig på en egen kurva genom slaget.

De nya cyklarna har ett Four-bar/Horstlänkage som GT kallar LTS, Linkage Tuned Suspension. GT hade några modeller med LTS innan patentet hamnade hos Specialized. Nu när Specializeds patent gått ut poppar det upp en hel del nya modeller med four-barlänkage, och de flesta tillverkare har hittat på egna beteckningar på systemet. Kärt barn har många namn – men i slutänden är det samma unge.

GT har valt att skruva sitt länkage åt det mer progressiva hållet för att det även ska fungera ihop med stålfjäderdämpare. Som vi kommer att kunna se så småningom i själva testartikeln så påverkar detta även grundinställningen av dämparen.

Om inte slaglängden räcker till så släppte GT samtidigt ett storasyskon som heter Force. Den har 27,5″ hjul och 150 mm slag bak och 160 mm fram.

Aron Gooch

Chip-chip-hi-lo

Chip-chip

I bakdämparens nedre infästning sitter en liten bricka som kan vändas i två lägen, High och Lo. Skillnaden mellan de två är 6 mm i vevlagerhöjd och och 0,5 grader i gaffelvinkel. Märks det? Det får kommande test utvisa.

Kolfiber möter aluminium

Sensor har fyra olika modellnivåer varav de tre högsta fått en framtriangel i kolfiber. Även kolfibermodellerna har fått en baksving i aluminium med en CNC-fräst länk som brygga till dämparen. GT anger att man valt aluminium för dess materialegenskaper, men jag gissar att tillverkningskostnad också spelat in.

Aron Gooch

CNC-fräst brygga mellan fram och baktriangel och hyfsat däckutrymme

Kullagren i svingen kommer från Enduros MAX-serie. Enligt tillverkaren ska de klara större radiella krafter och stå emot vatten bättre än ”normala” kullager. Skyddslocken är vädertätade.

Cykeln har fått gängade vevlager som ju börjar få en renässans. I min mening är pressfit bara ett sätt att hålla nere tillverkningskostnaderna till priset av knakande vevlager med kort livslängd och allmänt monteringsbök för konsumenten, så jag applåderar alla som plockar fram gängtappen igen.

GT lämnar livstids garanti på ramen för första ägaren.

Aron Gooch

Kabelkanal med expansionsmöjlighet

Ram med grop

Överröret är relativt tillplattat med oval genomskärning medan diagonalröret är en rejäl, nästan fyrkantig konstruktion. Nedtill på denna sitter en gummibit som ska skydda från islag.

Kabelkanalen är den lösning som avviker mest från rådande designnormer. Längs med hela ovansidan av diagonalröret sitter en ca 1 cm djup försänkning där kablarna löper.

Det är lite intressant att notera att invändig kabeldragning verkar ha blivit ett måste på den här typen av cyklar. För på produktbilder, som ju tas rakt från sidan och snett framifrån, så syns inte kablaget alls där det ligger gömt i sin skyttegrav. Canyon har en liknande lösning, men deras går på undersidan av diagonalröret och täcks av ett lock. Egentligen är det rätt smart att göra såhär och ha kablarna utanpå, man slipper lufta bromsen vid avmontering, det blir enklare att dra om kablar och mindre rassel. Antagligen blir det billigare att tillverka också.

Kablarna är fästa i kanalen med fyra skruvar. Två av skruvarna sitter på flaskställsavstånd, så man tar bort hållarna och skruvar ditt flaskstället i stället. Det finns för övrigt plats för en 0,75 l flaska.

Jag har dock ägnat tråkiga klättringar åt att fundera ut fler möjligheter. Det finns plats över i ramen för mer än flaskan och på de två återstående skruvhålen skulle man kunna fästa reservslang och ett litet verktygskitt. Är man riktigt händig skulle man till och med kunna bygga ett kolfiberlock med diverse specialfästen som täckte kanalen. Men med en massa prylar ovanpå diagonalröret får man förstås leva med risken att den ser ut som en elcykel i profil.

Aron Gooch

Styrrörsemblem och styre med 35 mm ”oversize”

Styrröret har prytts med ett styrrörsemblem. Notera att den inte är nitad utan sitter med dubbelhäftande tejp, så frågan är om den kommer att sitta som den ska under hela cykelns livslängd.

Sadelröret har fått en rejäl böj för att det ska finnas plats för de relativt korta kedjestagen på 435 mm.

Lack

Testexemplaret är lackad i en gul-guldig metalliclack med ett lätt färgstick i grönt. Diagonalröret har ett gummiskydd, men det lämnar en liten exponerad bit på varje sida. Baktriangeln har fått några strategiska remsor med transparent skyddsplast, men när man vant sig vid gummimattorna som sitter på de flesta kolfibersvingar numera så ser det lite tunt ut. Om det var min cykel hade jag lagt lite tid på att klä in kedjestaget ordentligt.

Aron Gooch

Lång, låg och slack. Som modet föreskriver.

Djupdykning i geometritabellerna

Cykeln kommer i fem storlekar: XS, S, M, L, XL. Styr- och sadelrörsvinklarna samt måtten för kedjestag och vevlagerdropp är desamma mellan storlekarna.

Geometrifilosofier på cyklar idag kan grovt delas in i fyra kategorier. Klassificeringen gör jag efter att ha nördat geometrisiffror mer än vad som kan anses vara hälsosamt den här hösten. Om du inte håller med så gör det inget, inuti ett exelark hörs inga ljud.

Den första gruppen är de tillverkare som inte tror på nymodigheter, eller inte har råd att produktutveckla, och bygger cyklar som om det vore 2010. Den andra gruppen är de som har skruvat upp siffrorna, men inte riktigt vågar släppa sargen. Kanske för att man är rädd att skrämma bort gamla trogna kunder. Grupp tre har dragit allt några snäpp till, historiken är inte en belastning men man försöker inte vara mest progressiv. I grupp fyra har man slutligen skruvat upp mantrat lång-låg-flack så hårt att man får kompromissa på andra områden. Sensor skulle jag enligt denna uppställning placera i grupp tre.

Aron Gooch

Bestyckad med kompetenta dämpare från RockShox

Reach i low-läget och storlek large är 470 mm. På den cykel jag testade satt en 45 mm lång styrstam. Längden har man balanserat upp genom att följa efter med sadelstolpen och räta upp den till 76°. Gaffelvinkeln är bland de flackare i klassen på 65,5°. Kedjestagen på 435 får anses vara korta, utan att vara kortast. Stack är lite lägre än de flesta andra motsvarande cyklar.

Sadelröret är ganska kort så den som vill montera egen dropperpost bör kolla att den passar både uppåt och nedåt först. Den stolpe som satt på kunde jag köra ned hela dess längd till 21 cm. Jag mätte också med tumstock och får det till ett max instick på 26 cm, men det är med reservation för att det kan finnas någon böj eller kant som jag inte kunde se.

Cykeln i storlek L vägde jag upp till 13,7 kg. Det är utan pedaler, slanglöst och med ett Hans Dampf bak i stället för Nobby Nick.
Baktriangeln mättes upp till ca 86 mm bredd över den punkt där däcket är som bredast. På det Hans Dampf 2.35 som satt på så fanns det ungefär 15 mm frigång på vardera sida.

Utrustning GT Sensor Pro 2019

Gaffel: Rockshox Pike RCT3, 130mm, Charger Damper, DebonAir, 15x110mm, koniskt styrrör
Dämpare: RockShox Deluxe RT3, 185x50mm, DebonAir, metric trunnion
Kedja: SRAM GX Eagle, 12-speed
Vevparti: Truvativ Descendant 7K, Dub, 32T
Vevlager: SRAM Dub, 73mm BSA
Bakväxel: SRAM X01 Eagle
Växelreglage: SRAM GX Eagle, 1×12
Kassett: SRAM XG-1295, X01 Eagle, 10-50, 12-speed
Fälgar: Stan’s NoTubes Flow MK3, 32h, förberedda för slanglöst
Däck: Schwalbe Nobby Nic Performance 29 x 2.35″ Addix Speedgrip compound, tubeless ready
Nav: All Terra Alloy Disc 15×110 fram, 12×148 bak
Ekrar: Rostfritt stål, 14g
Bromsar: SRAM Level TL hydro disc, 180/180 Centerline bromsskivor
Bromshandtag: SRAM Level TL hydro disc
Handtag: Race Face Next Carbon, 35mm clamp, 20mm rise, 8° sweep, 5° rise, 800mm
Styrstam: Race Face Turbine R, CNC Alloy, 35mm clamp
Handtag: New GT Statement Single Lock-on Grips
Styrlager: FSA Orbit C-40-ACB
Sadel: Fabric Scoop Shallow Sport
Sadelstolpe: KS LEV Ci Carbon dropper, Southpaw remote, 31.6, 100mm (S) 125mm (M), 150mm (L/XL)

Mer info hos tillverkaren, GT Sensor Carbon Pro

Aron Gooch

Diagolaröret skyddas av en gummimatta

Kommentarer om komponenterna

Komponentpaketet kommer från SRAM-sfären och de flesta av prylarna håller hög klass. Cykeln har bestyckats med ett styre med 35 mm diameter, vilket kan vara värt att ha i åtanke för den som planerar att experimentera med styrstammar.

Det finns också några produktval som förvånar lite. En av dessa är bromsarna som plockats från en produktgrupp lägre än övriga komponenter. Den andra är däckvalet. Här visar sig en viss ambivalens. Ramen har ju en geometri som för några år sedan bara återfunnits på en downhillcykel. Cykeln har å andra sidan inte så mycket slaglängd med sina 130 mm. Men å tredje sidan så har den fått feta flowfälgar. Och på detta monterar man ett par Nobby Nick? Jag tycker nog att 65 grader i nosen och Nobby Nick kommer till sin rätt i lite olika typer av terräng. Det verkar som att importören tyckt det samma för testcykeln kom istället med Hans Dampf monterat bak.

Pris

Riktpriset på den testade modellen Sensor Carbon Pro är 58.200 kr. De övriga modellerna kostar i fallande ordning: Sensor Carbon Expert 44.300 kr, Sensor Carbon Elite 31.400 kr och Sensor Aluminium Sport 19.000 kr.

I nästa avsnitt

I kommande artikel tittar vi närmare på hur cykeln uppför sig i en mängd olika testmiljöer.

Senaste kommentarer

Makten 2019-02-02 16:29

För att få plats med större än XC-däck i ramen och att Smugglern väger som ett diesellok?

theBrand 2019-02-02 16:57

En Smuggler GX i kolfiber väger nästan ett halvkilo mindre och är billigare?

Visst vill man köra ballongdäck finns det bättre kandidater (varför man nu skulle vilja det på en sån hoj).

Makten 2019-02-02 18:04

2,4" är knappast "ballongdäck". Det finns ingen rimlig anledning till att Transition totalt fuckat upp när de konstruerat baktriangeln på Smuggler. Nästan alla andra nya cyklar får plats med åtminstone 2,5".

Edit: Jag har en Transition...

Luthman Photography 2019-02-02 20:15

GT'n kan du ju få för typ 19000 ( om än i snikversion), det är väl typ vad du får ge för en Smuggler-ram?