Happyride långtidstestar marknadens största pedaler – Catalyst

Datum:
30 mars 2019 08:52

Tillverkaren lovar bättre kraftöverföring med dessa pedaler. Happyride har testat Catalyst från Pedaling Inovations under nästan ett års tid. En sak kan vi dock avslöja redan nu, pedalerna är enorma – och enormt iögonfallande.

Don efter person. Eller?

Jag har stora fötter. Storlek 46 i vardagsskor och ett toppnotering som ligger på 48 i Shimanos vinterskor. I ”vanliga” plattisskor och på ”vanliga” plattformspedaler upplever jag ibland när jag pressar hårt att foten böjer sig över pedalen, lite som om jag klättrade på en stege. Det var den främsta anledningen till min nyfikenhet kring dessa bigfoot-pedaler, att sedan tillverkaren utlovade effektivare kraftöverföring var en välkommen bonus. I slutänden har jag både ris och ros att dela ut.

Testomfång: Pedalerna har suttit på en handfull cyklar och varit ”huvudpedal” under nästan ett års tid. De har testats under hundratals timmar och i alla tänkbara miljöer.

Testare: Aron Gooch är mångårig medarbetare på Happyride, grundare av Tisdagsrajd och guideboksförfattare. Han cyklar helst på stökig stig.

Aron Gooch

Stor och liten

Catalyst från Pedaling Inovations

Även människor som inte har något som helst cykelintresse har reagerat när de fått syn på dessa pedaler, ”Vilka jätteplattor! Är det där pedaler?”

Pedalen är längre än något annat på marknaden, ungefär 50% längre än standardpedalen, men bredden håller sig inom normalspannet. Ett annat sätt att uttrycka det är att pedalen har skostorlek 24, den är alltså lika stor som foten på ett treårigt barn.

Längd: 143 mm
Bredd: 95 mm
Tjocklek: 16 mm
Vikt: 519 g/paret (uppmätt av Happyride)
Färg: Svart, blå, röd, grå
Pris: 99$, beställs direkt från tillverkaren i USA
Konstruktion: Dubbla maskinkullager i varje pedal, genomgående axel. 14 stift i varje pedal, det medföljer en uppsättning längre stift (8 mm)

Pedalteori

Tanken bakom pedalerna är att, likt barfotalöparna, låta foten arbeta naturligt. Vanligtvis har ju cykelskor en hård sula som förstärker foten, och delvis hälleden, så att inte foten ”sjunker ihop” när kraften ska överföras från skenbenet till främre trampdynan.

Aron Gooch

143 mm motsvarar skostorlek 24

James Wilson som är pedalens konstruktör menar att på en traditionell plattformspedal behöver kraften överföras via fotleden eftersom kontaktytan inte befinner sig rakt under benet. Det ger en kraft som går diagonalt mot kontaktytan. Genom att flyta kontaktpunkten rakt in under benet behöver vaden inte arbeta för att hålla emot i fotleden, och foten behöver inte spänna emot i fotvalvet. Pedaling Inovations menar också att positionen ger bättre driv i höften och de stora muskelgrupperna, samt att positionen ska vara bekvämare för själva foten eftersom den inte pressas mot tåboxen på samma sätt.*

Tillverkaren utlovar också större kraftöverföring genom att man använder hela foten. Inspirationen kommer från squats och benpress där både häl och främre trampdyna har kontakt med underlaget hela tiden.

Den större plattformen är också tänkt att vara mer förlåtande så att det blir enklare att hitta en bekväm fotposition.

Aron Gooch

Fotvalvet ska placeras över pedalaxeln

Foten fram

I instruktionerna påpekas att fotisättningen bör hamna längre fram än normalt gentemot pedalaxeln, och att sadeln därför bör sänkas och flyttas fram något. Fotvalvet är tänkt att placeras rakt över pedalaxeln, vilket gör att den främre trampdynan delvis hamnar utanför pedalen, i alla fall för mig. Den placeringen tar dock ett tag att jobba in i muskelminnet. Sätter man foten för långt bak blir effekten lite som en baklastad kanot, dvs ostadigt.

Det verkar finnas en del stöd för teorin kring fotplaceringen även på andra håll. Många sätter tex sina SPD-klossar så långt bak som möjligt, och på några nyare skomodeller har man också förlängt justeringsrännan bakåt mot hälen.

(* Det finns några referenser till studier på tillverkarens hemsida för den som är intresserad att fördjupa sig.)

Omdöme

Jag har som tidigare nämnts använt pedalerna under lång tid, och det i sig är ju ett bra betyg, hade jag inte gillat dem hade de snabbt skickats tillbaks. Men det är också mycket jag tycker kunde ha varit bättre.

Aron Gooch

Nedisning.

Stå stadigt på cykeln

En effekt som jag inte riktigt hade förväntat mig är att jag står stadigare genom stökiga partier och utför. Detta beror på att en märkbart större yta att balansera på, och därför blir det inte lika kritiskt att foten hamnar helt rätt på pedalen.

I terräng utför med snabba svängar har jag upplevt bättre kontroll över min tyngdpunkt genom svängen, det kändes helt enkelt mer ”planterat” och det var lättare att styra cykeln med kroppen.

Det känns lite som att gå i en trappa jämfört med att klättra på en stege. På en traditionell pedal buktar foten något över pedalen, mina jättetassar gör det i alla fall. Jag har också testat att cykla i barfotaskor, vilket fungerade förvånansvärt väl. Även om jag inte kan rekommendera det av andra skäl, som att mosa tårna mot en stubbe.

Lära om muskelminnet

Inledningsvis upplevde jag att det blev fler markkontakter när jag trampade. Det är var alltså inte pedalen som tog i, utan mina tår. Detta berodde på att foten var mer framflyttad och befann sig längre ut från pedalaxeln. På andra plattformspedaler pekar jag ofta något ned med tårna för att få bättre driv genom tramptaget, kanske är det den där diagonalen som nämndes tidigare som rätas ut något då. Efterhand som jag vande mig vid pedalerna började jag cykla med fötterna mer vågrätt.

Med framflyttad fot och sadel kommer kroppen också lite längre framåt över cykeln. Något av samma effekt som de branta sadelrör som är i ropet just nu.

Det var faktiskt bättre kraftöverföring

Jag upplever att jag fick jag en märkbar avlastning i fot och fotled. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att mäta kraftöverföringen med instrument, men jag känner mig ändå övertygad om att den blev bättre. Framförallt har det märkts under sittande klättringar. Jag har orkat lite längre och haft lite mer kraft att trycka på över hinder.

Men sämre finkontroll

En av min största invändningar mot pedalerna är det är svårare att flytta runt bakänden på cykeln. På en traditionell pedal skopar man upp pedalerna genom att ”gräva” med tårna. Men när tårna hamnar längre fram blir det svårare att kontrollera rotationen kring pedalaxeln vid tex bunny hop eller när jag velat lyfta bakänden åt sidan för att få bättre svängrum kring en sten eller stubbe.

Aron Gooch

Extrautrustad med halktejp

Catalyst grepp mot skosulan är bra men hade kunnat vara bättre. Det som skapar stadigheten är den stora ytan på pedalen mer än själva utformningen. Pedalen har 14 piggar på varje sida och ett ganska stort platt område i mitten runt pedalaxeln. Denna yta är lite bekymmersam. Den är inte försänkt och har fyra glest utplacerade piggar runtom. Det innebär att den kan bli lite hal i väta och på vintern utgör den en effektiv kylklamp som gärna bygger upp en iskaka under foten. Det slutade med att jag monterade några remsor halktejp på ytan. Det blev bättre, men sånt ska ju i ärlighetens namn inte behövas.

Förbättringsförslag

En annan miss är att skruvarna har sin insexhål utåt. Så när jag kom så långt att jag ville testa de längre skruvarna så var ”skruvskallarna” söndermosade av alla islag. Det hade säkert gått att få loss dem med mycket våld och några svordomar, men jag orkade inte. Skruvar på plattformspedaler ska monteras inifrån.

En sak jag inte tagit upp tidigare är vikten, pedalerna är rejäla metallklumpar och väger in på halvkilot ihop. Tillräckligt tungt för att ge många hjärtklappning. Jag tror att det skulle gå att skala bort en del material. Det finns nämligen en del att jobba vidare med i en version 2.0 av pedalerna. Jag skulle önska att de var tunnare, lättare och att man arbetade bort den stora platta ytan kring axeln.

Aron Gooch

Ibland extraknäcker pedaler som eldstål

För vem passar produkten?

Har du lite större fötter, inga omedelbara ambitioner att lära dig bunnyhopp och gillar tanken att ha kraftöverföringen från ett par SPD-pedaler i plattformsformat. Då kan detta vara pedalerna för dig.

Jag tror att en grundförutsättning är att man har stora fötter. Har man fötter mitt på normalfördelningskurvan och nedåt och vill testa en framflyttad position på pedalen så finns det nog andra stora pedaler som nog lämpar sig bättre än denna.

Aron Gooch

Pedalerna har 14 stift på varje sida

Sammanfattning

Pedalerna har fått sitta på under lång tid, fördelarna har ju uppenbarligen övervägt för mig. Men jag har ganska blandade känslor för den här produkten. Å ena sidan står jag stabilt på cykeln och får ned mer kraft i hjulen. Å andra sidan är greppet mot skosulan sådär när jag börjar trixa runt cykeln. Pedalerna är tunga, men jag orkar längre. Jag gillar verkligen grundtanken, större pedaler ger bättre kraftöverföring och är bekvämare, men jag är inte helsåld på konstruktionen. Till denna säsong vill jag testa något som är lite kortare och greppigare än Catalyst. Men jag kommer nog aldrig att gå tillbaka till småpedaler igen.

Plus & Minus

+ Ger god balans på cykeln

+ Högre kraftöverföring

+ Vilsammare för fot och fotled

– Kunde ha greppat bättre mot skon

– Tunga

Senaste kommentarer

Åke 2019-04-02 13:32

Susanne Ljungskog flyttade ju in klossen i hålfoten för att inte vaden skulle begränsa kraften hon la på pedalerna, så visst funkar det för vissa.


”De små detaljerna
Många kan träna men det är få som bryr sig om detaljer...

Edman 2019-04-02 18:07

+1

"Uppfinnaren" James Wilson poängterar ju också just detta, att det är INTE är relevant hur man springer. Meningen med de långa pedalerna är att ge stöd åt foten på båda sidor av fotvalvet, som när man lyfter, för att slippa "stå på ...

Ville 2019-04-03 09:45

Jag köper det helt. Men jag köper det inte alls i kombination med att det skall vara en naturlig rörelse likt barfota som nämndes i artikeln.

För mig är flattisar aktiv cykling med mycket hopp och lek. Om jag gör ett bunnyhop så arbet...

Erik O 2019-04-03 11:09

Ja det känns ju inte som att man vill begränsa möjligheten att som det står i artikeln kontrollera och få med sig cykeln mot några procent bättre kraftöverföring. Då kanske man inte ska köra plattisar.

Makten 2019-04-04 11:02

Man kanske vill ha bra kraft när det behövs [u]trots[/u] plattisar? Jag förstår inte varför man skulle välja det ena eller det andra och sen strunta i all vidare optimering.

Själv har jag plattisar för att jag vågar mycket mer då (för...