Långtidstest – GT Sensor 2019

Datum:
12 april 2019 09:21

Happyride har långtidstestat GT Sensor 2019. En kortslagig stigcykel med geometri åt endurohållet.

En komplett genomgång av cykelns konstruktion och komponenter finns i en tidigare artikel. Här kommer vi att fokusera mer på åkupplevelsen.

Testare: Aron Gooch är mångårig medarbetare på Happyride, grundare av Tisdagsrajd och guideboksförfattare. Han cyklar helst på stökig stig.

Testomfång: Cykeln har testats i en rad stigmiljöer för att se hur den klarar olika typer av utmaningar. Den har plågats i Hellas och Södertörn, Norska kalfjäll, Lunsen, Rörbäcksnäs, Sälenfjällen och Trysil bikepark. Sammanlagt har jag tillbringat över 80 timmar i sadeln på GT Sensor 2019.

Aron Gooch

GT Sensor i Norska fjäll

Cykelrelationer

Vissa cyklar klickar jag med på en gång, andra aldrig. Med GT Sensor har det växt fram gradvis. I början tyckte jag att den var ok men inte mer, framförallt fick jag inte bakänden att jobba som den skulle. Det visade sig efterhand att länkaget är konstruerat för lite mindre sag än vanligt. Efter att jag pytsat i något dussin PSI i bakdämparen hittade jag balansen mellan tryck och rebound. Cykeln blommade nu upp och har visat sig vara en riktigt trevlig kompis på stigarna.

2019 GT Sensor i korthet:

  • 130 mm dämpning fram och bak
  • 29 tums hjul, kompatibel med 27,5 plus
  • Framtriangel i kolfiber, baksving i aluminium
  • ”Flip chip” ändrar gaffel- och sadelvinkeln med 0,5 grader samt vevlagerhöjden med 7 mm
  • 65,5/66 graders styrvinkel
  • 76/76,5 graders sadelvinkel
  • 470/475 mm reach i storlek Large
  • Bakdämpare med Trunnionfäste i metric-längd
  • Kablarna löper externt men göms i en kabelkanal på ovansidan av diagonalröret
  • 435 mm kedjestag
  • Gängat vevlager
  • Boost 148
  • Utbytbart ISCG-fäste
  • Ramen ska vara kompatibel med både stål- och luftfjäderdämpare

GT Sensor kommer i fyra utrustningsnivåer där den enklaste har aluminiumram och de tre övriga har framtriangel i kolfiber med baksving i aluminium. Vi testar toppmodellen ”Sensor Carbon Pro”.

Kvalitetsintrycket är överlag gott. Cykeln känns välbyggd, men det finns några små detaljer där GT snålat, som exempel sitter styrrörsemblemet med dubbelhäftande tejp och har lossnat lite.

Aron Gooch

GT Sensor 2019

Geometri

GT Sensor följer trenden med Lång-Låg-Slack. Det som sticker ut mest är gaffelvinkeln som med sina 65,5° är bland de flackare i trailklassen. Sadelstolpen står upprätt 76°. Kedjestagen på 435 får anses vara korta, utan att vara kortast.

Vevlagerhöjden är aningen högre än många andra motsvarande cyklar. Detta i kombination med mindre sag gjorde att jag aldrig upplevde pedalislag som ett problem.

Aron Gooch

Flippa geometrin hög-låg

För den som vill kunna reglera vevlagerhöjd och gaffelvinkel finns det två olika lägen för länkaget, hi och lo. Jag körde den i lo största delen av testperioden och kände egentligen inget större behov av att byta. Enda gången jag ens funderade på pedalhöjden var bland Lunsens oändliga rotmattor. Självklart testade jag hög-läget under några veckor, men det var mest för sakens skull. I ärlighetens namn upplevdes skillnaden som rätt homeopatisk. Jag kom mig dock aldrig för att testa högläget under tiden jag befann mig i riktiga berg, då hade kanske skillnaden utkristalliserats något.

Stack är något lägre än genomsnittet i klassen. Personligen hade jag velat komma upp någon cm, och jag har sett samma kommentar från andra testare, men det är ju lätt löst med en annan stam/styre. Att ha styret lite lägre ger å andra sidan mer tryck på framhjulet, och det har som vi snart skall se sina fördelar.

Aron Gooch

130 mm slag fram och bak räcker väl i Stockholmstrakten

Utrustning och komponenter

Utrustning GT Sensor Pro 2019
Gaffel: Rockshox Pike RCT3, 130mm, Charger Damper, DebonAir, 15x110mm, koniskt styrrör
Dämpare: RockShox Deluxe RT3, 185x50mm, DebonAir, metric trunnion
Kedja: SRAM GX Eagle, 12-speed
Vevparti: Truvativ Descendant 7K, Dub, 32T
Vevlager: SRAM Dub, 73mm BSA
Bakväxel: SRAM X01 Eagle
Växelreglage: SRAM GX Eagle, 1×12
Kassett: SRAM XG-1295, X01 Eagle, 10-50, 12-speed
Fälgar: Stan’s NoTubes Flow MK3, 32h, förberedda för slanglöst
Däck: Schwalbe Nobby Nic Performance 29 x 2.35″ Addix Speedgrip compound, tubeless ready
Nav: All Terra Alloy Disc 15×110 fram, 12×148 bak
Ekrar: Rostfritt stål, 14g
Bromsar: SRAM Level TL hydro disc, 180/180 Centerline bromsskivor
Bromshandtag: SRAM Level TL hydro disc
Handtag: Race Face Next Carbon, 35mm clamp, 20mm rise, 8° sweep, 5° rise, 800mm
Styrstam: Race Face Turbine R, CNC Alloy, 35mm clamp
Handtag: New GT Statement Single Lock-on Grips
Styrlager: FSA Orbit C-40-ACB
Sadel: Fabric Scoop Shallow Sport
Sadelstolpe: KS LEV Ci Carbon dropper, Southpaw remote, 31.6, 100mm (S) 125mm (M), 150mm (L/XL)

Mer info hos tillverkaren GT Sensor Carbon Pro

Överlag håller komponenterna hög klass, det som avviker lite är bromsarna och hjulen. Hjulen är pålitliga arbetshästar men de är inte lika bling som resten av prylarna. Bromsarna duger till plattåka men om jag hade tillbringat de flesta av mina cykeldagar i en nedförsbacke hade jag bytt ut dem mot något bitigare.

Cykeln är originalutrustad med Nobby Nick, vilket känns lite underdimensionerat, den här cykeln klarar mycket hårdare terräng än de däcken ger sken av. Har tillverkaren tänkt att köparna mest kommer att fräsa fram i preparerade bikeparks? Mitt testexemplar hade Hans Dampf bak vilket jag tycker är en betydligt bättre matchning för cykeln.

Dropperposten var ingen favorit, men irriterade mig heller inte tillräckligt mycket för att jag skulle börja pilla på den.

Framgaffel laddad för hopp

Gaffeln upplevde jag som lite väl progressiv, jag tyckte den rampade upp lite väl fort på plattstigarna kring Stockholm. Original satt det tre tokens och efter att jag plockat ut en av dem tyckte jag att slaglängden utnyttjades bättre. Den som gillar att hucka skulle säkert göra ett annat avvägande.

Jag har funderat en del på hur cykeln skulle kännas med en 140 mm gaffel och jag tror att den skulle bli en riktigt kompetent hela-berget maskin med sådan konfiguration.

Aron Gooch

Test Q13_a: Dumgreppa bromsen i jättebrant

Progressivt länkage

Årets inkarnation av Sensor har fått ett four-bar-länkage, dock med ett nygammalt namn, LTS, Linkage Tuned Suspension. Ett tips till den nostalgiske är att söka på ”GT LTS-1” för lite sköna tillbakablickar till 90-talet.

Bakdämparen visade sig vara lite lurig. Inledningsvis fick jag den inte alls att lira. Jag mätte sag gång på gång men den låg där den skulle. Ändå betedde sig bakänden märkligt. Jag började tänka att det var temperaturen, som just då hovrade kring nollan, som var boven, eller att jag var för trött för att cykla följsamt. Efter att ha kontaktat GT fick jag dock följande förklaring från ramdesignern Luis Arraiz: ”For the Sensor 12 mm is the sweet spot, but you can go up to 14 mm.” Detta ger ett sag på 25% och efter att jag justerade dämpartrycket har dämparen betett sig väluppfostrat.

Progressiviteten innebär att det sker en utväxling i länkaget. Som jag fått det förklarat så ger 25% sag på Sensor samma förskjutning av pedalaxeln som 30% hade gjort i ett ”traditionellt” länkage. Anledningen till att den konstruerats på detta sätt är för att den bättre ska matcha fjäderdämpare för den som önskar.

Sensor 2019 finns inte i skrivande stund på linkagedesign.blogspot.com, men det jag kunnat vaska fram från GT är att värden på både anti-squat och anti-rise befinner sig någonstans i ”mitten av fältet”. Vilket stämmer rätt väl med min egen upplevelse. Länkaget är följsamt, men varken supertrampeffektivt eller superplush. Någonstans där i mellanmjölksland där det brukar funka bäst för flest.

Åkupplevelsen i korthet

  • Cykeln känns styv och planterad med ett robust chassi.
  • Klättrar extremt väl på teknisk stig
  • Busig och fartglad utför
  • Korta kedjestag gör den lätt att lyfta runt på plattstig

Utför visar cykeln sin karaktär

65,5 graders gaffelvinkel är flackt på en cykel med 130 mm. Det är en till två grader flackare än de flesta andra modeller i trailsegmentet. Under vintern har det dock kommit fler stigcyklar med superflack nos, så den sticker inte längre ut lika mycket som när jag började testet.

Som man kan gissa går cykeln tryggt och pålitligt utför. Den flacka och förlåtande gaffelvinkeln gjorde att jag vågade stå på betydligt hårdare än vad jag skulle vågat med många andra 130 mm gafflar. Ibland kunde jag känna att jag körde för fort och hårt för slaglängden. Geometrin som lurade ut mig på tunn is var också det som räddade mig när jag gjorde misstag. Den där skräckkänslan av att: ”Jag-kommer-att-fastna-och-flyga-över-styret-mot-min-död” infann sig väldigt sällan.

Hur hårt kan man pressa cykeln?

130 mm slag är ju inte mycket i dagens mått. Det här är inte en endurocykel och när den börjar pressas åt det hållet finns det naturligtvis tillfällen då dämpningen inte riktigt mäktar med längre. Ett exempel är ett par långa, branta utförslöpor som var beströdda med stenar mellan 20-30 cm. Där kunde jag stå på rätt bra tack vare den flacka gaffelvinkeln som gav massor av självförtroende, men bakänden dansade vilt och jag hade såklart kunnat köra ännu fortare med mer slaglängd.

Aron Gooch

Sensor är fantastiskt klättervillig

Klättrar som en get

Bakhjulet följer terrängen fint i de flesta sammanhang. Det märks särskilt tydligt vid till exempel tekniska klättringar. Sadelvinkeln är brant som ett stup och det känns lite konstigt på längre landsvägstransporter i och med att det upplevs som att tramptaget går aningens bakåt i stället för rakt ned. Det kanske inte är så i praktiken och jag kan inte påstå att jag märkt någon prestandaskillnad, men det känns tydligt att sadeln sitter långt fram. Väl i skogen faller allt på plats. Den branta sadelvikeln hjälper till att hålla framhjulet väl planterat vid klättring. Gaffelvinkeln balanseras lite av ett något lägre Stack vilket ger ett bra tryck på framhjulet. Detta samt ett följsamt länkage gör att den här cykeln nog är den bäst klättrande mountainbiken jag någonsin suttit på.

En konsekvens av den branta sadelstolpen som jag inte reflekterat över innan är att det faktiskt blir lite mer plats att gå ned riktigt djupt bakom sadeln. Marginellt kanske, men det ger ju alltid lite stigcred att ha däckmönster bakpå shortsen.

Mellan pop och plush

På landsväg och traktorspår blir dock pedalgunget märkbart, om man känner efter, och jag har använt pro-pedal rätt flitigt på transportsträckorna. I skogen körde jag mestadels dämparen öppen.

Gokart eller kryssningsmissil?

Innan jag fått hem cykeln var jag var jag rätt fundersam över hur den skulle kännas på mina relativt platta, men svängiga, hemmastigar. Visst blir det lite lastbilskänsla men jag vande mig förvånansvärt fort. Kanske för att positionen på cykeln är välbalanserad vilket ger god kontroll över framänden. Jag kände aldrig av några tendenser till att hjulet började vandra.

Aron Gooch

Den flacka styrrörsvinkeln förlåter de flesta misstag

Sammanfattning

GT Sensor är kanske inte det mest uppseendeväckande som internetcyklister kan låtsasåka. I praktiken är det dock en ganska förnuftig cykel. Den är både kul och förlåtande, eller den kanske är kul för att den är så förlåtande. Den flacka gaffelvinkeln och stadiga positionen mitt i cykeln gör att de flesta misstag bara resulterar i ett litet förskräckt tjut.

Slaglängden gör att det sällan känns som att man är passagerare, stigens konturer är alltid närvarande. Dämpningen är varken superplush eller supertrampig utan en stigvänlig kompromiss som nog tilltalar många. Den enda gången cykeln egentligen glider utanför komfortzonen är när slaglängden tar slut.

GT Sensor är en kul liten cykel. Det beror främst på geometrin, den styva ramen och en slaglängd som inte är överbestyckad.

Min största invändning är priset. Med en prislapp på 58.000 kr placerar sig Sensor Pro i ett territorium där konkurrensen är stenhård. På den här nivån håller alla cyklar toppklass, och det finns mycket att välja på. En av de mest uppenbara konkurrenterna sett till geometritabell och utrustningsnivå är Yeti SB130 som kostar ett par månadsavbetalningar mer, men har ett avancerat länkage med virtuell pivot och hela ramen i kolfiber. Hade Sensor Pro kostat 10-15.000 kr mindre hade jag säkert fått se en hel del Sensors i Hellas framöver, men nu är frågan om den fina geometrin räcker för att den ska hamna under köpknappen?

Senaste kommentarer

NickPick 2019-04-13 20:43

Svårt att bedöma på lite bilder och text. Aldrig ens sett cykeln ifråga på riktigt.

Peth 2019-04-14 09:36

Ge det några månader så dyker den upp på Wiggle med 30% rabatt.

matz 1 2019-04-16 22:59

Jag är ju ett GT fan sedan länge ....och fan vet om jag inte köper en :)
Tror den kan passa mig perfekt!!

larsaw 2019-05-31 08:20

I jakt på aggro stighoj åt en kompis (som iof senare valde den mest potenta och mycket dyrare Yeti SB130, trots osäkert leveransdatum...) så snubblade jag in på en engelsk webshop som just nu rea’r ut GT Sensor’s:

Instegs alu-model, dä...

Svedberg 2019-05-31 20:20

Hittar nästan INGET om nya Force?!